torsdag 17. august 2023

Chiligalskap...

 Ja, det må nesten kalles det. I mars sådde jeg ti frø av sorten 'Chenzo' og fire frø av sorten 'Vampire'. Når de spirer så ser de så små og puslete ut, og det er lett å glemme hvor store de egentlig blir. 

Jeg dyrker chili for mine barn, og det synes jeg bare er morsomt. Jeg liker å dyrke de selv om jeg ikke spiser så mye av det selv. I fjor lagde de chilisaus ved å fermentere chili som jeg hadde dyrket. I år skal de få nok chili til å lage saus av!


I forrige uke hadde en gråtrost kommet seg inn i drivhuset, og ikke klart å komme seg ut igjen. Jeg fikk jaget den ut igjen, men oppdaget etterpå at den hadde fått knekt en stor grein på en av chiliplantene. Likevel er det veldig mye chili igjen!




Dette er 'Vampire' som snart er blitt veldig høy. Vinduene fra gulvet og opp er på to meter, så de har blitt store i løpet av sommeren.


Dette er 'Vampire' som er litt senere med avlingen enn 'Chenzo'.
Det blir nok chili til de ja!


Jeg tar med et bilde fra 8. mai i år. Jeg må jo si at jeg er imponert over veksten på de. Til  neste år skal jeg ikke så 14 frø nei, for jeg tror det holder med halvparten ;-)

Så litt blomster fra hagen akkurat nå.


Clematis  'Super Night'


Dette er er frøplante med doble blomster som har dukket opp av seg selv fra frø av Rudbeckia 'Sahara' som jeg plantet i området der for flere år siden. Det er jo morsomt at de utvikler seg og kommer med nye  farger og doble blomster.


'Multi Pink'


'Jackmanii White'


Høstphlox / Phlox paniculata


Jeg elsker disse blomstene nå på sensommeren. I går ble det hele 23 grader her, og jeg håper at været kan bedre seg fremover, for vi har fått mye regn i det siste. 


Hjortetrøst/ Eupathorium purpurea


Denne gamle dagliljen / Hemerocallis fulva 'Kwanso Variegata' 
blomstrer nå.


Den sorten har variegerte blader.


Variegert sedum 'Autumn Charm '



Dagliljer med regndråper på. Med så mye regn som vi har fått i det siste er det ikke til å unngå blomster med regndråper på. 
'Wayside King Royale' heter denne. Før hadde jeg helt dilla på dagliljer, men dillen har gått over ;-)
Likevel synes jeg jo de er veldig fine når de blomstrer. 

28 kommentarer:

  1. We use chilies quite a bit, Marit, so I am very impressed that you grow your own. Your garden will now be known as Mexico North! I am quite sure that you will look great in your sombrero and it will protect you from that hot northern sun! Abrazos y besos, Señora, de tu amigo del Norte, David

    SvarSlett
    Svar
    1. That's nice that you use chili, David. I use very little of it because I think it's too strong for me ;-)
      I love to grow them because I think the fruits are very beautiful. It's in my greenhouse I grow them, and they would not grow very well in my garden because it's to cold here. In my greenhouse the temperatures are very hot when it's very warm outside. In June it was 50 degrees C there, and then the chili grows very well.
      Haha! You always write so many funny things to me, and I love it! Jokes are very important in everyday life. A good laugh prolongs life, we say here.
      Have a wonderful day in Canada! Here it's 23 degrees today, and now I will go out and work in my garden.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Jeg sådde chilli for noen år siden. Hadde de i vindusposten på kjøkkenet. Lenge før jeg hadde noe drivhus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Fikk du noen avling på kjøkkenet?

      Slett
  3. Tus chiles se ven muy bien, yo tengo dos variedades picantes como pimientos de Padrón y guindillas, estas últimas para conservas en vinagre. Tus flores me encantan con gotas de lluvia. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm guessing that in your climate chili thrives very well. Thank you. Hugs.

      Slett
  4. Growing chilies is fun. A forest fire warning is still in effect here. It hasn't rained properly for a long time. The land is very dry.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's very fun. Oh, I'm sorry about it. We have got very much rain here this summer. I can send you some rain ;-)

      Slett
  5. Så spændende med dine chili, Marit! Jeg havde en dille i flere år, hvor jeg dyrkede dem i vindueskarmen. Dejligt også at se, hvad der blomstrer hos dig nu. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det Gitte. Så spennende å høre, for det har jeg aldri prøvd før. Tusen takk. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  6. Jeg kan godt se, at du ikke går ned på chili. Men det er da godt, at du har aftagere til dem.
    Får du mere regn, må du godt sende det herned. Her er det meget tørt, og jeg har gang i havevanderen.
    Din hjortetrøst er så smuk, og den har en farve, der passer sammen med alle de andre blomster, du viser.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det ble nok litt for mange i år 😉 Jeg har mange som vil ha av de ja, så det er ikke noe problem å bli kvitt de. Det skulle jeg ønske at jeg kunne, og det hadde vært fint hvis vi kunne bytte om på været. På lørdag og søndag er det per nå meldt om 40 mm med regn. Tusen takk. Ja, de står i samme bed, og de passer godt i sammen ja.

      Hilsen Marit

      Slett
  7. I'm not a big fan of chilies, but my sister grows her own. So many beautiful flowers in bloom in your garden!

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm not a big fan of chili either, but my children loves them. Many people loves chili, and it's nice that your sister grows them too. Thank you!

      Slett
  8. Ja det är inte klokt som dom växer, chiliplantorna. Den skörden lär räcka till mycket sås :) Jag har i år fått mängder av frukter på mina tre plantor av 'Jamaican Bell'. Det är fler frukter än blad och stora är dom. Dom ostfyller jag och fryser in och dom lär räcka till nästa höst :)
    Förutom chili så bjuder du på många fina blomsterbilder. Jag väntar fortfarande på att mina 'Sahara' ska slå ut. Dom har haft knoppar i flera veckor men dom vill inte öppna sig. Blir kanske höstblomning.

    Önskar dig en fin fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er helt sikkert. Jeg antar at den mengden rekker til veldig mye ja. Ja, jec vet at du også dyrker masse chili og bruker det selv. Så bra at du har fått mye avling på dine planter, Anita. Tusen takk. Så merkelig at de blomstrer så sent hos deg. Her har de blomstret lenge, men de kommer nok i blomst hos deg også. Høstblomstring er fint det også.

      Ønsker deg også en fin fredag!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hello,
    I like a tiny bit of chilis, they look pretty. Your flowers are looking beautiful, love the clematis, the Sahara, the phlox and your pretty daylilies. Lovely images. Take care, have a great day and happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, a tiny bit of chili is ok. Thank you. Take care you too, and enjoy your day and weekend!

      Slett
  10. Chilipepper, så herlig... Jeg bruker dem mye i matlagingen.
    Jeg tror jeg kunne tørket dem, for så å rive dem og bruke dem over vinteren... på kjøkkenet mitt :-)))
    En varm hilsen til deg, kjære Marit, fra Viola
    God sommerdager fortsatt og klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok mange som bruker chili i maten, og det er jo fint at du også gjør det. Det går an å tørke de i stekeovnen, og male de opp til pulver. Det har jeg gjort før og det fungerer veldig bra.
      En varm hilsen til deg også kjære Viola. Ha en fortsatt fin sensommer!
      Klem fra Marit

      Slett
  11. Det er voldsomt som dine chili'er er vokset, og jeg tænker også der er nok til børnene i år! Det er ikke lige mig at spise chili, men det er nogen fine planter, og de pynter i drivhuset! her har vi også fået lidt sommervarme, og det føles godt, men ikke megen regn - som du ved. Håber du får lov at få lidt rigtig sommer inden det er forbi! Dine klematis og dagliljer ser flotte ud! Her er dagliljerne næsten færdige, men tænk, at du ikke mere samler på dem! Det er jo næsten en sensation Marit:-) Jeg skal til at finde nogle pæne dagliljer til mit nye græsbed, men jeg tager det stille og roligt, for sommerblomsterne skal lige være færdige først. Jeg glæder mig til næste år hvor jeg rigtig kan komme i gang!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av en vekst på tre måneder! Det blir mer enn nok til de ja. Jeg spiser nesten ikke chili jeg heller, for jeg synes det blir for sterkt. Plantene er veldig fine ja. Jeg liker de nesten svarte fruktene. Ja, det har vært bra temperatur her nå i et par dager, og fint at dere også har fått litt varme. Der stopper likheten, for her kan det komme 50 mm i løpet av helgen. Jeg håper at yr tar feil. Jeg sender deg gjerne litt regn! Diller kommer og går Ulla, og jeg har ikke kjøpt dagliljer på flere år. Ja, ikke sant! :-)
      Det høres fint ut med dine planer for neste år!

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Det er nogle fine chiliplanter du har dyrket til familien. Sikke mange fine blomster. Det er nogle flotte farver på dine dagliljer. Og regndråberne pynter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, fargene er fine på de. Regndråper pynter alltid!

      Slett
  13. Dejlige blomster du viser, chili er ikke lige mig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er nok ikke helt meg heller, men det er ikke jeg som skal spise de :)
      Klem

      Slett
  14. Selvom vi har fået meget regn for ikke så længe siden, kunne jeg godt tænke mig en lille byge. Jeg har nemlig en mindre planterokade i tankerne. Fin service for børnene med et stort udvalg af chiliplanter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en liten byge er helt fint å få innimellom, for plantene er glad for å få litt regn. Da hadde det nok passet godt å få litt regn hos deg ja etter flytting av planter. Her er det spådd at det kan komme så mye som 50 mm, så jeg håper at de tar feil. Ja, men jeg synes det er morsomt å dyrke de, og at det bare er hyggelig å gi de bort.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...