onsdag 12. juli 2023

Stripete roser, planteliste og mye forskjellig...

Jeg var ute på mandag og fikk klippet av visne roser før regnet kom. Det var litt inspirerende å holde på med rosene nå som de "nye" var plantet. Jeg fikk også klippet bort deler av døde lavendelplanter. 

Det var ikke bare roser som sto på vent, og en annen dag her fikk jeg også plantet mange stauder som også har levd i en "potter i kasse" tilværelse. De ble tidlig plantet i potter, og har hatt det helt fint ute til nå. Men nå er det kun sju uker igjen av sommeren, og da er det på tide å få plantet de nå. Grøss og gru, for jeg merker jo allerede nå at kveldene har blitt mørkere :-(

Nå har jeg slurvet så mye i de siste to årene med å skrive opp hva jeg planter, og da finner jeg ikke igjen navn på noe. Så dere får bare hoppe over plantelisten hvis den er kjedelig :-)

Det som har blitt plantet ut i løpet av sommeren  er:

Primula veris 'Lime Orange'

Echinacea 'Mellow Yellow'

Paeonia ITOH 'Calles Memory'

Astilbe 'Mighty Plonie'

Astilbe 'Maggie Daley'

Helleborus orientalis

Phlox 'Danielle'

Phlox 'Orchid Green'

Phlox 'Blue Paradise'

Phlox 'Olympus'

Iris pallida 'Variegata'

Hosta 'Blue Ivory'

Primula sieboldii 'Cochibori'

Primula 'Garryarde Guinevere'

Primula 'Millers Crimson'

Anemone tomentosum 'Robustissima'

Aster novi-belgii 'Winston Churchill'

Alt er kjøpt som barrotsplanter, og for de som ikke kjenner til det er det altså røtter som er gravd opp, og som en må plante selv i potter. De selges som regel tidlig på våren og er billigere enn å kjøpe ferdige stauder.

Det ble mange bilder i dag. Jeg har også mange bilder på lager, men de får komme en annen gang.




Rosa Mundi er en underkjent rose synes jeg. Den får ikke så mye omtale, og ses sjelden i salg i hagesenterene. Den er engangsblomstrende, og det vil si at den ikke er remonterende,  og det vil igjen si at den ikke kommer med nye knopper utover sensommeren og høsten. Men den får alltid veldig mange knopper, så blomstringen blir lang likevel.


Nok en stripete rose, 'Ferdinand Pichard'


Valmuene blomstrer som bare det nå.


Clematisblomstringen fortsetter, og her er en jeg fryktet hadde dødd i vinter. Men neida, den lever i beste velgående.
 'Multiblue'



Flere blå blomster, for her blomstrer nå opptil flere agaphantus.


Blå og hvite lobelia må jeg ha hver sommer. De trives best i store krukker da de ikke liker å tørke ut.


En martagonlilje som jeg har skrevet opp som 'Beethoven'. Jeg får ikke navnet til å stemme, men samme det. Den har et spennende mønster.


Dette er 'Munstead Wood' som har fått sin flotte dype mørke farge som den alltid får på sensommeren. Den er til tider vanskelig å fotografere, for blomstene henger så mye nedover.


Dette skal også være 'Munstead Wood', men den ligner ikke på den over her. Jeg kjøpte tre barrotroser samtidig, og dette er altså den ene av de. 


'Aspirin Rose'. Den kjøpte jeg for noen år siden, og jeg blir hvert år overrasket over hvor søt den er.


'Apricola'

Så litt om været. Det er mye regn vi får for tiden, og på 11 dager har det kommet 85 mm. Av de kom 19 mm i går kveld, og det kom som styrtregn. Jeg frykter at veien forbi her har fått store skader.  I hele juni kom det kun 37 mm, så det er visst ingen mellomting.

22 kommentarer:

  1. Dine stribede roser er utroligt smukke, Marit - ja, det er jo alle blomsterne, du viser i dag. 85 mm regn på bare 11 dage er flot. Vi har fået 18 mm her til morgen, så nu må tørken være ved at kunne afblæses. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Giitte. Ja, nå kan tørken avblåses, for nå har vi fått nok regn for en stund. Så bra at dere også har fått så mye regn. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  2. Så stilig de tofargede rosene var. Sånne har jeg aldri sett tidligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine, og det er synd at de ses så sjelden i hagesenterene.

      Slett
  3. Som du dog arbejder Marit... Det er utroligt hvad du har af planter og jeg kender jo slet ikke alle dem du nævner, men forstår du er en samler af guds nåde:-) Dejlige billeder af bolsje-stribede roser - og alt det andet! Høsten er næsten den bedste tid på året her, så jeg frygter ikke efteråret. Til den tid er nerverne faldet til ro og jeg kan nyde høstfarverne i fred, men jeg skal jo heller ikke flytte det halve af haven indendørs - som du.
    Regnen kom lige i rette tid til at redde min have og mine nerver:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb, men nå skal det ikke plantes så mye mer i år. Jeg er en plantesamler ja :-)
      Tusen takk. Jeg liker også høsten, men synes at sommeren er alt for kort. Den går så utrolig hurtig. Nei, du slipper det ;-)
      Min innendørssamling av planter må reduseres, så noen blir ofret i høst. Det er godt å høre Ulla. Nervene må ikke komme i ulage!

      Hilsen Marit

      Slett
  4. These strange weather patterns are becoming routine (and extreme) in so many parts of the world, Marit, and we are paying the price for our past (and present) folly. Last night I turned on the news for the first time in a couple of days and was shocked to see that the the State of Vermont is experiencing severe flooding. It was sobering that the lead story was about Ukraine being denied membership in NATO and that was followed by a meeting of the premiers of our Canadian provinces, and on and on. There was not a single feature on climate change. We still pay lip service to it and many politicians still deny it. Enjoy your beautiful garden and it’s flowers. Who knows what next year may bring? Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true, David. It scares me very much. I saw the news about Vermont yesterday, and it's shocking to see it. The climate change should be very easy to see, but many deny it here too. They must be blind.
      Yes, I will enjoy it as much as I can. This plantet suffer very much right now with heat and heavy rain. No, we don't know what happends in the future.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. What a lovely variety of flowers, beautiful blooms. Do you keep any of your roses in vases?
    Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Eileen. Sometimes I do it, but they last much longer out in the garden. Take care you too, and enjoy your day!

      Slett
  6. Tienes unas rosas muy lindas, yo tengo una rosa parecida a Rosa Mundi. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, it's a lovely rose. Hugs.

      Slett
  7. Rosa Mundi er en fin og megetblomstrende rose, den havde jeg i min gamle have, men den kommer ikke her. Jeg sparer på pladsen til dem, jeg endnu hellere vil have. Det er mange fine planter, du har fået i jorden, det er synd, at jeres sommer er så kort, men sådan er det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin og blomsterrik. Det forstår jeg veldig godt, får nå må du velge hvem du vil ha. Ja, det er så synd, men sånn er det bare.
      Klem

      Slett
  8. Nydelige roser... Jeg liker best alle nyanser av rødt og rosa, det er sånn jeg har dem i hagen. Og fremfor alt liker jeg det når de lukter :-)))
    Ha det gøy med dine vakre hageblomster.
    I år hadde vi herlig dosert regn og mye sol, naturen står i sin vakreste prakt.
    Jeg synes også det er litt skummelt at det blir så fort mørkt igjen om kvelden... men vi hadde fantastisk milde sommerkvelder i helgen. Fantastisk.
    God tid til deg Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Viola. Rødt og rosa er pent ja, og så liker jeg hvite roser også. Det gjør jeg også. Dessverre er det ikke alle roser som dufter. Så bra da. Vi hadde en tørr juni, men nå i juli har vi fått mye regn. Ja, det går dessverre alt for fort mot høst. Heldigvis er det fortsatt mye igjen av sommeren!
      Ha det godt!

      Slett
  9. How beautiful! Good to know it's raining there. That rain will probably come here too.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. We had a lot of rain lately, but not today. Today the sun is shining!
      I hope you get some rain.

      Slett
  10. Hej Marit!
    Liljan har en väldigt annorlunda färg och så speciell. Tycker att den är fin. Vackra rosor.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, den liljen er veldig annerledes ann andre jeg har av de. Tusen takk. Ha det godt.

      Slett
  11. Svar
    1. Thank you so much! I didn't see your comment before today. Sorry about that!

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...