mandag 10. juli 2023

Den store roseplantedagen...

I går fikk jeg endelig plantet alle rosene som har stått på vent og som jeg kjøpte tidlig i vår. Ting tar tid noen ganger, men sånn er det bare. De kom som barrotroser, og jeg plantet de i store potter med en gang. Så de har klart seg fint der de har stått i skyggen av drivhuset. Men i går var det veldig fint vær her, og da satte jeg i gang med å spa opp døde roser, sommerfuglbusker og døde solhatter. Bare det var en tung jobb, for flere av de hadde tykke lange røtter. Det ble etter hvert 28 grader, og egentlig helt idioti å holde på med sånt når det ble så varmt. Men jeg ble ferdig med plantingen, og godt var det.

De som ble plantet er:

'Apricola'

'Amber Cover'

'Koko Loco' Denne har jeg fra før. Den ble totalt nedspist av rådyr i vinter,  men har kommet litt i vekst nå. Det blir neppe noen blomstring i år.

'Ebb Tide'. Jeg har fått helt dilla på lilla / fiolette roser.

'Claus Dalby'

'Minerva'. Denne har jeg også fra før. Den dufter fantastisk .

'Compassion'. Dette er en klatrerose og jeg får se hvordan den utvikler seg.

'Julia's Rose'. Denne oppdaget jeg til min forskrekkelse at den er en  stilkrose. De pleier ikke trives her. Den var merket H4, så vi får se.


'Lavender Ice'. Her har jeg fått en ny yndlingsrose!


'Ambridge Rose'. Denne har jeg hatt i flere år, men i vinter døde den.


'Leonardo da Vinci'. Denne skulle egentlig klare seg fint her, men døde også i vinter.


Det gjenstår å se om alle disse overlever. Jeg gir jo ikke opp, men det er kjedelig å spa opp døde roser.

Dette innlegget var egentlig ment for i morgen  men noe gikk galt i dag. ;-)

30 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Det blev en hel del nya fina rosor, vackra och härliga färger. Hoppas att de kommer att trivas och klara vintrarna. Vi har också varmt nu, soligt och fint.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det ble jo det. Tusen takk. Ja, det håper jeg også. Det er ikke lett å få roser til å trives her. Her er det overskyet og det skal bli regn.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Uff ja nå er det ikke trivelig når det er så varmt. Jeg klarer meg med noen og tjue grader, bare litt sommerfølelse. Nydelige roser, noen av dem ser ut som porselensroser på gamle servicer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke godt å være ute og jobbe når det er så varmt. Det var helt klart feil dag å gjøre det på. Det gjør jeg også. Tusen takk.

      Slett
  3. Endnu en hård dag i haven - og så i den varme(!) - men i det mindste kan du få spaden i jorden hos dig:-)
    Dejligt du har fået nye erstatninger for alt det der er gået tabt. Jeg ønsker dig held og lykke med dine nye roser!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en hard dag, men jeg trodde ikke at det skulle bli så varmt. Ja, jeg gjør det, og det er jo enda noe ;-)
      Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  4. Beautiful roses, Marit, every one of them. A purple rose even seems odd, somehow. You have proven yourself to be a true gardener (not that we needed proof) by working outside when the temperature is flirting with 30 degrees! I hope you drank lots of water at least. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. I think they are very besutiful. For many years they have tried to get a blue rose, but they have not succeeded yet. Purple roses are the closest they've come. Oh yes, I drank a lot of cold water. It was very needed. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Hei Marit.
    Når det er så varmt tar jeg det helt med ro. Det var like varmt her i går. Ikke moro å spa opp døde roser. Jeg har også spadd opp noen. Jeg kommer ikke til å erstatte de som du gjør. Helsa mi gjør at jeg må tenke meg om. Det blir mye grønt fremover som ikke krever så mye stell.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar

    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det burde jeg også ha gjort i går, men jeg hadde bestemt meg for å gjøre det når jeg var i form. Nei, det er så kjedelig. Ja, helsa må en ta hensyn til.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Your roses are stunning, Marit.
    I hope they survive.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica. I hope it too.
      Many hugs.

      Slett
  7. Jeg håber dine roser klarer sig, compassion plantede jeg for mange år siden, da det var meget tørt, den klarede sig fint. Jeg har også plantet den her, den har haft en blomst, men ser ud til at trives.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Hos deg klarer jo alle roser seg, men sånn er det ikke her. Men jeg har plantet den, og så håper jeg at jeg er like heldig som deg med den :-)
      Klem

      Slett
  8. Veldig kjedelig å spa opp døde roser (og annet), men man gir seg jo ikke! Mye vakkert å glede seg til her. Koko Loco er vanvittig flott. Har den ikke selv, men har sett noen eksemplarer. Jeg har også dilla på lilla roser :) Ebb Tide og Minerva er knallfine.
    Stilkrose, ja. Min ene av to, trodde jeg var stein død i vår, men den skyter nå i været. Har hatt denne i mange år, men de fleste blir ikke gamle.
    Lykke til med alle dine nye!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig å spa opp døde planter. Tusen takk. Den må du få skaffet deg da, for den er så flott ja. Min gamle ble beitet helt ned i desember av noen på fire bein, men nå skyter den fint fra rota. Jeg ville ha de på nytt, så nå har jeg to. Så gøy da! Det er så moro når de klarer seg mot alle odds. Nei, stilkroser er ikke enkle å få til å leve.
      Takk for det!

      Slett
  9. 2023 har været et bøvlet år med hensyn til at plante nyanskaffelser og de planter, man har sået. Dine roser når ikke en lang sæson i jorden, så det var godt, at du fik dem plantet i potter, så de er kommet godt i gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en lang og kald vår her, så jeg plantet de først inne i store potter. Derfor har jeg ikke vært engstelig for rosene. Jeg så at de hadde gode utviklete røtter når jeg plantet dem.

      Slett
  10. Hvor er det smukke billeder af dine roser! Jeg håber, de klarer sig - det er en god idé at plante dem i potter. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, jeg måtte bare gjøre det, for jeg visste at de ble stående der en god stund 😉 Klem fra Marit 🥰

      Slett
  11. Hej,så trist med döda Rosor men så otroligt trevligt med att få plantera nya vackra skönheter det är bara att önska lycka till med dem.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid trist når roser dør, men da har en samtidig en mulighet til å finne noen nye. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Working in the garden in such hot weather is hard for Marit. And planting roses is even harder. You did a good job despite the heat. I like all your roses, but Leonardo da Vinci is my favorite. I still have it growing in a pot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was very hard to work in the garden when it was so hot. I'm very happy about the work. It's still summer. Thank you. Yes, it's a very beautiful rose. I hope you will plant it when it's still summer.

      Slett
  13. Trist når planter ikke klarer vinteren, men mange flotte nye planter da. Her blir det nok bare litt flytting rundt for å finne steder som passer bedre. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo trist, men da ble det også noen nye roser :)
      Det må også gjøres noen ganger.
      Ha en fin ettermiddag og kveld.

      Slett
  14. Det har været en hård vinter for mange planter, og det må have været trist at miste så mange roser. Held og lykke med de nye! Der skal graves store huller, og det kan give sved på panden at plante roser i denne varme.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er trist ja, men det er bare sånn det blir i harde vintre. Tusen takk. Det var ikke rette dagen å gjøre det på, men nå er de plantet om ikke annet. Det regner kraftig her nå, så de blir godt vannet.

      Hilsen Marit

      Slett
  15. Tus rosas se ven tan lindas que todas me gustan. Mis rosas están muy bien, pero otras plantas con tanto calor mal. Ayer hizo 35 grados o un poco más y las plantas sufren mucho y las jardineras también. Un abrazo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I'm sorry to hear about the heat in Spain. 35 degrees is very hot. I hope your plants will survive.
      A hug.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...