fredag 28. juli 2023

Hostagal eller gal av hosta...

Ved siden av iris så var hosta en av mine første diller. Det var etter at jeg begynte å samle på de at hagegalskapen virkelig slo til...
Hva som kom først av høna eller egget er ikke godt å si ;-)
Det er mulig at hagelidenskapen lå der latent, og bare ventet på å slå til. Både min farmor,  mormor og tante var alle veldig glad i å holde på i hagen.

 Jeg lagde et langt  bed i 2007, og etter at det ble gravd opp i hagen her i 2017 ble to bed slått sammen. Der finnes det alt fra primula, snøklokker, trillium, lønner og ikke minst hosta. Jeg hadde i flere år mange importer av doggbladlilje/ hosta fra Nederland, og jeg solgte mange og kjøpte enda flere selv ;-)
Det har resultert i store mengder hosta her. Da hagen ble gravd opp i 2017 mistet jeg oversikten over navn på de, men det er nå det samme. Plantene er like fine uten navn også! Jeg deler bildene i to innlegg. Så dette er altså det første.


Dette er i begynnelsen av bedet, og jeg tar bildene fra høyre mot venstre. Bedet er kjempelangt og veldig bredt siden det har blitt et sammenslått bed ut av to separate bed. 


Den stakkars lønnen ble kjøpt da det var så tørt i juni, og den fikk litt tørkeskader. Planen med den er at den skal vokse over hostaplantene.


Dette er tatt nedover i bedet og ned mot hagen. Det er en optisk illusjon i bildet, for nedenfor der har jeg mange rhododendron. De står ikke i det samme bedet, men de er selvsagt ikke plantet veldig langt unna  ;-) 


Jeg elsker forskjellige bladformer og farger i en stor mix i hagen.



Dette er i enden av bedet sett oppe fra.


Dette er tatt nede fra, og bare fra andre siden av bedet.


Samme sted bare litt tettere på. Disse bildene ble altså tatt. 1. juni.

Del 2 kommer en annen dag. 

God helg/weekend!

30 kommentarer:

  1. Jeg har altid tænkt at du var en rigtig blomsterpige - og det er du jo også - men at du laver så flotte bede af rene bladplanter, det er er imponerende! Hosta og Ahorn er en fantastisk kombination, som jeg virkelig nyder, og her får du afløb for 2 af dine store diller. Hvor er det bare smukt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har nok alltid vært det, Ulla. Hosta og lønn er begge diller jeg har ja, og jeg synes også at de passer så godt i sammen. Tusen takk!

      Hilsen Marit

      Slett
  2. I think that this illustrates, Marit, that very pleasing results can be obtained from different shades of green, in the right combination, and of course different leaf shapes add appeal too. Colourful flowers are wonderful, but green has its place too. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, shades of green is very beautiful. Hostas have pretty fowers too. I will show you them later. Yes, flowers are beautiful, but the green plants gives the garden a special expression. The combination of them is so nice.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. The hostas are pretty, their leaves are beautiful. I like all the colors too. Take care, have a great day and happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Eileen. Take care you too, and have a great weekend!

      Slett
  4. Dine hostaer er utroligt smukke, Marit - og sammen med løn er de endnu smukkere. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Lønnene blir en stor kontrast med de mørke bladene tol alle de grønne bladene. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Så mange flotte hostaer, det havde jeg også, men heldigvis fik jeg en del med mig og fik mange af Ulla, så jeg kan nyde, at de vokser til. Hosta kan vi ikke undvære i haven.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg husker at du hadde mange i din gamle hage. Godt at du har fått mange nye. De vokser hurtig til ja, og det er så morsomt å se de .vokser til. Det er helt sant.
      Klem

      Slett
  6. Hej Marit!
    Jag har bara haft hosta i några få år, de är inte lika stora och fina som dina, men jag får hoppas att de växer. Gillar dem mycket. Det är fint med de Japanska lönnarna, och de växer nog upp ovanför.
    Idag kom det en rejäl skur, läste av mätaren, 15mm på en kort stund.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Hosta behøver noen år plantet i bakken før de begynner å vokse. Gi dine 3-4; år så tenker jeg dine blir store de også. Tusen takk.
      Her har det faktisk ikke regnet i hele dag, og det er første gang på veldig lang tid.
      God helg.

      Slett
  7. Blomster som ikke blomstrer er utrolig flotte de også. Det er ringblomster som er det store i hagen min nå. Plukker de inn på løpende bånd for å tørke de. Store planer om ringblomstsalve til høsten. Det er en skikkelig hestekur mot alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og hosta blomstrer faktisk de også. Så bra da. Jeg husker du gjorde det i fjor også.

      Slett
  8. Vilka underbar hostor! Gillar också hostor, men jag har inte så stora och fina, långt ifrån!
    Hälsningar Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Hosta vokser seg store etter hvert. Mine har også vært små en gang.
      Hilsen Marit

      Slett
  9. Det var verkligen ett hav med hostor. Jättefint! Snyggt när man mixar med lite vinrött tycker jag. Kraaam Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, vinrødt passer så godt til alt det grønne. Klem, Marit

      Slett
  10. Helt nydelig Marit! Her slipper du å luke....
    Jeg er også glad i hosta, men har en beskjeden mengde.
    God helg!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid! Ja, det er nesten ikke luking i det bedet :)
      Det er ikke alle som like hostagale som meg.
      God helg!

      Slett
  11. De mår bra dina hostor och det finns en guldgruva att välja ur när det gäller sorter. Namn är kul men inget måste för skönheter.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de vokser og trives her :-)
      Det er et utrolig utvalg av de ja, selv om mange er ganske like. Nei, en må jo ikke ha navn på de så klart.

      Klem, Marit

      Slett
  12. Kombinationen af forskellige hostaer og løn er virkelig vellykket. Det med at miste navneskiltene, når man flytter rundt på planterne kender jeg udmærket. Det er selvfølgelig ikke ligefrem en katastrofe, men alligevel ret irriterende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det vil jeg tro at du gjør, for det er nesten ikke til å unngå ved flytting. Ja, det er irriterende, og ingen tvil om det.

      Slett
  13. The hostas are very pretty.
    I love the different shades of green.

    Hugs and blessings, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica. I love them too.
      Many hugs.

      Slett
  14. Son preciosas, me gustan mucho. Yo solo tengo dos de la misma variedad y a una el sol la quema. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, I know that hosta does not like to much heat and sun. Here they have a much cooler climate. A hug to you, Teresa.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...