søndag 16. juli 2023

Litt forskjellig fra drivhuset...

 I dag kommer det noen bilder fra drivhuset. Min "oppfinnelse" her med å dyrke georginer/dahlia i drivhuset har vært veldig vellykket. Dahlia trives godt ved høy temperatur har jeg funnet ut bare de får nok vann og gjødsel. Blomstene varer nok ikke like lenge som hvis de hadde stått ute, men nå blomstrer de tidligere og kraftigere.  Jeg tror jeg kommer til å gjøre dette til neste år også, for nå har jeg funnet ut noe som fungerer. 


Den alltid skjønne 'Eveline'


Det er ingen tvil om at de trives i drivhuset. De vokser veldig mye der!



Denne heter 'Wizard of Oz'


'Fimbratia Table Dancer'






 'Impression Famoso'



Det yngste barnebarnet heter 'Maya' , og det gjør denne også.
Jeg måtte jo bare ha den i år så klart! :-)


'Eveline' igjen. 

Vi spiser mye tomat og agurk for tiden. Jeg gir bort mye til naboer og bekjente, for vi klarer ikke å spise opp alt. Det synes jeg bare er hyggelig. 


Dette er bifftomat, og de blir veldig store. Den produserer også så mye blader så jeg har tatt bort mange av de. Det er bedre at de bruker energi på å produsere nye tomatkart.


Denne blonstertårnet plantet jeg og det eldste barnebarnet i mai, og nå blomstrer det så fint. Pottene er til å stable opp i hverandre så de danner et tårn.

I fjor hadde jeg jordbær i de, men det var ikke så vellykket. Det ble for varmt og tørt for plantene.


Dette er bilde fra i fjor. Her ses pottene godt, og hvordan de henger i sammen i et spor under pottene.

I år ble det altså et blomstertårn ut av de, og nå står de ute. Da får de både sol og regn, og det trives de med. Angående regn så kom det 22 mm i går og det har kommet 6 mm så langt i dag. Det har nesten blitt høstlig her med vind og masse regn. Jeg håper jo at sommerværet kommer tilbake igjen snart, men jeg slipper jo å vanne ute nå om ikke annet ;-)

26 kommentarer:

  1. Everything is looking spectacular, Marit, and your tomatoes looks large and juicy. I have no doubt that the neighbours very much appreciate receiving them; I know I would. I hope that your granddaughter gets a chance to come over and see what all her hard work has accomplished. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, they have become very large this summer. My granddaughter have been here and have seen the flowers. She liked them :-)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Og dahliaene har du også lenger, kjære Marit, for du kan beskytte dem mot den første frosten i drivhuset.
    Utendørsgeorginene mine har akkurat formet blomster og de første vil blomstre neste uke.
    Men det er ikke så ille, for jeg ga mye annet innimellom, f.eks. Kornblomster, ringblomster i gult og oransje... Det ser flott ut, kornblomstene tar jeg ut når georginene skal mange blomstre.
    Tomatene dine er nydelige!!!
    Vi har en flott sommer her hos oss, noen varme dager innimellom, men også nok regn. Jeg er veldig lykkelig.
    Mange hilsener til deg fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant kjære Viola! De vil ikke fryse så fort der som de gjør ute. Så flott da! Georginer er så fint å ha utover sensommeren og høsten. Dine blomster høres så vakre ut, og du må vise bilder av de!
      Tusen takk. Det høres flott ut, Viola. Vi har fått veldig mye regn i det siste, så nå ønsker jeg meg sol igjen!
      Hilsen fra Marit

      Slett
  3. Hello,
    All the Dahlias are beautiful. I like that tower of pots, love the flowers. Homegrown tomatoes are the best.
    Take care, have a wonderful week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. They are very nice to use in the garden or in the greenhouse. Yes, they are!
      Take care you too, and have a great week ahead!

      Slett
  4. Dine georginer er utroligt flotte, Marit! Jeg har en forkærlighed for disse blomster, fordi min far havde georginer i min barndoms have. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk, Gitte. Så hyggelig at du forteller om det. Blomster kan gi mange minner fra barndommen ja. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Hej Marit,så många otroligt fina Dahlior och så spännande att ha dem i växthuset de verkar verkligen trivas med att du har dem där.Jag har endast två olika sorter och dem har jag ute och snart ska de blomma.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Margareta,

      Tusen takk. Det ser ut som de trives der ja. Så bra at de du har ute begynner å blomstre nå. Ha det godt.

      Slett
  6. Mine jordbær har hatt det litt i overkant vått i år ser det ut til. Om man ikke plukker hver ettermiddag, så er de bløte og litt ekle dagen etter. Jeg var på tur i dag og ble skikkelig overrasket over regnvær, så jeg ble som en druknet katt før jeg kom til bilen igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jordbær råtner når det blir for vått. Det har regnet her både i går og i dag, så nå er alt kliss vått ute. Nå ønsker jeg meg tørt vært.

      Slett
  7. Så deilig å ha drivhus med både vakkert og godt! Georginer er fantastiske blomster, så mye forskjellig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint å kunne bruke det til forskjellige ting. Det er de ja, og det finnes utallige sorter ja :)

      Slett
  8. Tus dalias se ven muy lindas, las mías pronto dejaran de florecer, este año no están bien. Me encanta la torre de flores. Un abrazo.

    SvarSlett
  9. Dahlierne strutter og er skønne, men bøftomaten er dog den lækreste. De har en vidunderlig smag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de strutter virkelig der til tross for at det har vært veldig varmt der i perioder. Tusen takk. Ja, de er så gode.

      Slett
  10. Hej Marit!
    Så fint dina dahlior blommar, mina har också börjat , men de ser inte lika stora och frodiga ut som de brukar. Vi får se. Tomaterna har massor av blommor och har börjat bilda kart, men har inga som fått färg ännu. Gurka har vi fått smaka på. Fint blomstertorn.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, nå er det tid for dahliablomstring. Dahlia kan være litt vanskelige noen ganger. Tomater bruker noen ganger litt tid på å danne kart. Dine gir deg nok snart avling.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Oh the dahlias are beautiful! I always think they're the most perfectly formed flower.
    Thank you for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2023/07/a-visit-to-sarah-p-duke-garden.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, the form of the flower is very beautiful. Thank you for the linkup.

      Slett
  12. Everything looks incredibly beautiful, Marit.
    I especially love the dahlias.

    Hugs and blessings

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...