søndag 30. april 2023

De store flyttedagene...

 I går begynte jeg på den store flyttejobben med å flytte planter fra kjelleren til drivhuset. Det skulle vært gjort for lenge siden, men værgudene er ikke velvillige her for tiden. Helt frem til 8.mai melder yr om inntil - 2 om natten. Men nå måtte jeg flytte plantene jeg har sådd, for nå var de blitt så store at det var ikke plass til å ha de der mer. Så jeg begynte med å potte om tomat og chiliplantene. De behøvde større potter med øyeblikkelig virkning. Så da ble 14 chili og 25 tomatplanter pottet om i går. 



To sorter chili. Den med mørke lilla flekker på bladene er min favoritt. Den blir ikke så sterk, og jeg liker så godt de mørke bladene. Den heter 'Vampire'.

I dag har jeg flyttet veldig mange blodbeger/ Rhodochiton og bort til drivhuset med de også. Hvor mange det er vet jeg ikke, men jeg tror det er over 100 småplanter. Jeg skal nok telle de når alle er pottet om ;-)

Den jobben skal jeg begynne på nå, og den tar lang tid. 




De små fargerike småplantene er spragle /Coleus som jeg har sådd fra frø. Det har tatt uendelig lang tid, så jeg gjør nok ikke det igjen.

Blodbegerene må også pottes om, og det skulle også ha vært gjort for lenge siden.  Men denne kulden om natten vil ingen ende ta. I natt var det  - 1,5 grad. Jeg har kjøpt meg en ny drivhusovn og med termostat, og den fikk jeg prøvd i natt. Jeg må dessverre fortsatt ha på varme om natten. Yr melder om  -2 grader 5, 6 og 7. mai om natten. Skal det aldri bli varmt her denne våren? Alt i hagen er nå en måned senere enn i fjor. Været bryr seg ikke om jeg klager, men jeg gjør det likevel ;-)


Felix


Det har kommet veldig mange bokfinker / Fringilla coelebs  hit i det siste, og dette bildet ble tatt for en uke siden. Det var da jeg så linerla / Motacilla alba for første gang denne våren. 


For noen dager siden tok jeg dette bildet av snøklokkene som nettopp har smeltet fram i skyggen der. De lever virkelig opp til det norske navnet sitt, nemlig snøklokker / Galanthus nivalis :-)

Nå er all snøen smeltet i hele hagen, og det er jeg glad for.


Hvitveisen / Anemone nemorosa blomstrer også mange steder her nå. 

30 kommentarer:

  1. Hello Marit,
    I am amazed at how many tomato plants you have 25, that will be a lot of tomatoes. Love your pretty blooms, the Snowdrops and Anemone are pretty. Felix is a handsome kitty. Love the Chaffinch and is the other one a Wagtail? Great photos. Take care, have a great day and a happy new week.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      It was not ment to be so many tomatoplants, but I don't want to throw them away either. Too many seedlings, but I'm not sure if everyone will grow so well.
      Thank you. Yes, it's a Wagtail. I always write the latin name, because not so many can read Norwegian ;-)
      Take care you too, and have a wonderful day and week!

      Slett
  2. Her er det mye snø på jordet ennå. Pg ikke nok med det, det er jammen spådd snø i morgen! Blir nok ikke sommer i år. Snaue to måneder så går det mot høst igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet for det var det meldt her også, men nå har de tatt det bkrt igjen. Det skulle ikke forundre meg om det snør i morgen. Luften er så iskald at det er helt fryktelig hvis en er i skyggen. Nei, det er ikke til å tenke på en gang, for da blir jeg deprimert. En så lang vinter og en så kort sommersesong er ingen god kombo.

      Slett
  3. Du er sluppet af med sneen, og der er heldigvis andre dejlige forårstegn. Men det er irriterende med jeres nattefrost! Den har vi også her, hvor vi for få dage siden fik frost en nat, hvor det ikke var varslet. Det tog livet af mine små hjemmelavede planter, jeg havde sat ud. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis så er det mange vårtegn her nå. Den er helt fryktelig ja, og den slutter jo aldri!
      Nei så trist å høre Gitte! Er det de du kaller snerler?
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
    2. Det var mine Tropaeolum og Calendula, Marit. Jeg må så igen. Klem fra Gitte 🥰

      Slett
    3. Ok, Gitte. Det var trist uansett. Får håpe at du slipper nattefrosten fremover. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Din havestart er virkelig en sej fødsel i år. Vinteren 2023 er en vinter, du ikke kommer til at glemme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg love for at det er i år! Den vil jeg helst glemme, men jeg tror nok det er som du sier, at den kommer jeg ikke til å glemme med det første 🤨

      Slett
  5. Hej Marit!
    Oj vilken mängd av plantor, det kommer att bli så fint. Mina är inte alls så långt komna ännu. Men de växer hoppas jag. Skall gå ut och bädda in dem och alla dahliorna till natten, och sedan gå på Valborgsfirande.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det ble litt for mange i år også ;-)
      Plantene vokser ja, men nå behøver de varme. Ute er det så iskaldt at en skulle tro det var vinter og ikke vår. Ha en fin Valborg aften!

      Slett
  6. Godt du kan lide at prikle og potte om. Jeg har en nabo, som viste et billede af nogle tomater, som trængte vældig meget til en ompotning, jeg tænker ikke, at hun har fået gjort det endnu. Kulden fortsætter også her, det er ikke godt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er heldig som liker det :-)
      Det er nok best at din nabo får pottet de om snarest, for ellers stopper veksten opp. Nei, det er ikke godt i det hele tatt.
      Klem

      Slett
  7. Demasiado trabajo Marit, a mí me pasa lo mismo, ahora estoy trasplantando geranios y poniendo nueva tierra a las macetas. ¡ pero somos felices ! Abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a lot of work Teresa. I have just started, and I must continue tomortow. Yes, we are happy about the work and the flowers! Hug.

      Slett
  8. Kulden har bidt sig fast og du må stadig klage Marit! Men sikke et job du har med alle de småplanter der skal flyttes og pottes om! Det må da give varmen om ikke andet:-) Forstår godt kælderen er blevet for lille nu, for du arbejder jo nærmest med industrielle forhold...
    Fuglene mener det er forår, og det er dejligt at se dem vænne tilbage fra deres 'vinterferie'.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg love for at den har, og i dag snør det her! Jeg mener at mine klager er på sin plass, for maken til forferdelig vær skal en lete lenge etter selv her. Ja, det spirte alt for mange frø, og i ettertid jeg har vondt for å kaste små spirer som kjemper seg opp. Ja, de mener nok at det burde nok være vår nå, men i dag er bakken hvit her... Stakkars fugler og insekter!

      Hilsen Marit

      Slett
  9. That is a prodigious amount of tomato plants, Marit. Imagine all the pasta sauce you will be able to make. You will no doubt be designing a wonderful label for the jars of delicious sauce coming from Marit's Norwegian Kitchen. Maybe you had better use Maria instead of Marit for Italian sauce. Put me down for six jars! I will pay the freight whatever it costs to enjoy this delicious concoction! With all the energy you are expending to move the plants from the basement jungle up to the greenhouse jungle and ultimately to the well-planned and sculptured garden you will need lots of pasta to restore your energy. I am becoming convinced that gardening in Norway is a special form of torture! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, there were far too many of them, but I can't manage to throw new sprouts. I give many of the tomatos to neighbours, and to children and grandchildren. Haha, you are absolutely right, because it's torture to have a garden this far north. Today it snowed here...

      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  10. Det var imponerande många tomatplantor du har Marit. Och en hel del chili också. Håller med om att 'Vampire' har vackra blad. Förstår att det var dags att flytta allt till växthuset. Men visst är det tråkigt att det fortsätter med minusgrader på nätterna. Idag regnar det här och det är bra för vi har haft på gödning på gräsmattan. Men det skulle behöva komma lite värme också.

    Önskar dig en fortsatt fin kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var egentlig ikke meningen at det skulle bli så mange tomatplanter, men alle frøene spirte. Jeg har vanskeligheter med å kaste spirende frø ;-)
      Ja, den har så vakre blader, og jeg har dyrket den flere ganger tidligere. Det var absolutt tiden for å flytte de over til drivhuset ja.
      Det er så kjedelig ja, og i dag tidlig fikk vi snø igjen...
      Den er smeltet nå, men det er et bevis på hvor kald luften er.
      Jeg håper på at varmen kommer snart, og det må den jo!

      Ønsker deg en fin kveld også!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej den här vintern den vill inte ge sig i väg utan kylan den hänger kvar och just nu så töar det väldigt sakta.Du har ju så många fina plantor så jag förstår att du vill komma i gång och flytta ut dem till ditt växthus.Jag har också börjat flytta en del till mitt växthus de får vara i mitt miniväxthus som jag har inne i växthuset.Det är härligt när man får börja med lite trädgårdsarbete.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej,
      Nei, det ser ikke sånn ut. Vi fikk snø i dag tidlig, men den er heldigvis borte igjen. Tusen takk. Ja, nå var det fullt over alt i kjelleren. Så bra da, og det er helt sikkert at det er!
      Ha det godt.

      Slett
  12. Jeg syns det er litt av en flyttesjau jeg har, men mistenker at det ikke er noe i forhold til deg. Jeg har nå vært ut og inn med pelargonier og fuksia en stund, men nå står de i utestuen og jeg gidder ikke å ta dem inn mer. Det er ikke spesielt tidlig, men det er spesielt kaldt. Oppe står tomatplantene på et kaldt soverom, men det er altfor kaldt for dem å komme ut i drivhuset. Kan ikke huske en så rar vår på de 28 årene vi har bodd her. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har nok kanskje litt mer enn deg å flytte på ;-)
      Her er det flere minusgrader om natten, så da må jeg ha de i drivhuset med varme på. Det er spesielt kaldt ja, og veldig seint i forhold til i fjor. Det har vært sånn her før, og når ungene gikk på skolen husker jeg at det kom snø 18. mai. Men vi glemmer/ fortrenger at det har vært sånn! ;-)

      Ha en fortsatt fin kveld du også.

      Slett
  13. Ååå! Så nydelig. Du har jo masse i hagen din som kommer opp nå selv om det er snø og kalde netter. Skjønner nå at jeg bør skaffe meg snøklokker, dine er nydelige! Ønsker deg en flott dag 🤗

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, nå begynner løkblomster å våkne. De er så fine ja, og de er jeg veldig glad i.
      Ha en fin dag du også 🤗

      Slett
  14. Härligt att snön äntligen är borta och grattis till en fin rugge snödroppar. Mina chili växer väldigt sakta i år. Det har varit för kallt i pannrummet där jag drar upp de på grund av problemen med uppvärmningen. Men andra plantor ser fina ut.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig at den endelig er borte. Tusen takk. Chili er veldig varmekrevende, så de takler dårlig at det er kaldt. Det ser jeg nå når de er flyttet til drivhuset. De likker seg ikke når det er under 10 grader der.

      Klem, Marit

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...