mandag 17. april 2023

Gleder og sorger...

 I går tok jeg på meg mine lange gummistøvler og vasset i den høye snøen som fortsatt  ligger i deler av hagen. Nå ville jeg finne nye vårtegn!

Noen få steder er det helt bart mens andre steder er det minst 25 cm med snø. 

Jeg gikk inn ved den laveste thujahekken som er øverst i hagen mot nord. Der hadde det smeltet mest for der er solen lengst oppe når den kommer inn fra syd.

Jeg fant først noen "gamle" vårtegn, men som har utviklet seg og nå begynner å ligne på hvordan de skal se ut. Jeg fant også flere ødeleggelser av rådyrene + frostskader etter de - 22 gradene som var i vinter. Det skal ikke være lett å være hagegal når en bor i feil klimasone. Det er H4 her, og jeg planter mye som er på grensen i herdighet. Noen ganger går det bra i flere år, men så kommer det plutselig en "god gammeldags" vinter som den i år med temperaturer som har vært under - 20 grader. Da går det galt. Når en ønsker å utfordre klimasonene må en bare regne med det. Det er en kalkulert risiko som en må ta med i betraktning når en planter som jeg gjør. Men jeg kommer ikke til å slutte med det...

Nok om elendigheten, for det var da litt som var gledelig også :-)


Endelig har snøklokker / Galanthus begynt å blomstre her. Jeg har de nå på fem steder i hagen. De siste ligger fortsatt under minst 20 cm med snø. Men da har jeg også veldig lenge glede av de. Nå gjelder det å se fordelene!



Det er jo så gledelig å endelig se de igjen!


For ikke å snakke om disse! Det skal bli spennende å se om noen av de som er av Cyclamen coum vil blomstre. De har overlevd denne vinteren, og det hadde jeg nesten ikke trodd. 

 Jeg har nå bestilt en ny variant av Revira. Den er ikke mot rådyr, men mot mus.
 Den skal jeg legge rundt disse plantene. Jeg har tidligere beskyldt skjærene for å bite av blomstene på disse, men er jo ikke 100 % sikker på om det er de. Dette skjer når jeg ikke er der så klart. Hvis det er mus og hvis denne nye Revira varianten virker mot de kan jeg kanskje få se at blomstene fortsatt sitter på plantene.


Kattemynte / Nepeta cataria i vekst.


Dette er små knopper av blåveis / Hepatica nobilis


Noen av blomstene er fortsatt skadet av frost, men de fleste som åpner seg nå er friske og fine.
Helleborus thibetanus.


Denne er nå i ferd med å åpne blomsten. 
Helleborus niger 'Jacob'


Et lite kikk inn i drivhuset hører med. Dette er mine lavendel / Lavendula stoechas. De har bodd inne i teltet i drivhuset i vinter. De overlever ikke en norsk vinter utplantet i hagen. Så derfor har de fått spesialbehandling :-)


Jeg har mest lyst til å gråte over dette synet, men det hjelper jo ikke. Min oppstammede kristtorn som var så fin i fjor høst, og og som da var full av røde bær og grønne blader.


Sånn så den ut i 28. oktober i fjor. Kristtorn / Ilex merserveae. 
Nok en rådyrfavoritt :-(


Denne fuglemateren har smeltet frem i løpet av noen få dager. Den var helt dekket av snø.


Rådyrspor i råtten snø. Nå ønsker jeg meg en tam gaupe / Lynx lynx som kan bo i hagen. Den kan få alle de rådyrene som finnes rundt her. Naboen min har jaktlisens, så de bør holde seg langt vekk heretter. Han plantet en ny thujahekk i fjor høst, og den har blitt godt beskåret / bespist i vinter kan man si. Nå blir alle virkemidler tatt i bruk. De som ønsker seg  rådyr i hagen kan få hente de her...


Dette er snø fra taket på drivhuset. Det er nok å smelte på fortsatt. 
I denne uken er det meldt om høye temperaturer før de faller i neste uke igjen. Jeg skal nyte varmen  som kommer 100 %, og knapt være inne. Nå ligner det på en kommende vår her!

38 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Härligt att våren har kommit till dig och att du får se vårblommorna titta fram. Inte lika trevligt att se skador som rådjuren och andra odjur gjort. Hoppas de hittar annat att äta ute i naturen nu.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er så herlig å se at våren er på vei, og at vårblomster endelig dukker opp her også. Nei, det er ikke noe hyggelig å se. Ja, og det gjør de jo også snart.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Glæder og sorger ja, men heldigvis flest glæder Marit, og jeg synes jeg kan mærke en vis optimisme brede sig i din have. Det ender vel med du har roser i blomst i den ene ende af haven og vintergækker i den anden! Man kan roligt sige du udfordrer klimazonerne, og det virker som om du har samtlige zoner indenfor din have - lige nu.
    Spændende med dit nye middel mod mus i haven. Her har vi utroligt mange mus og det ville kræve mange katte at holde dem nede, men en los ville nok blive træt af menuen! Heldigvis har vi mange rovfugle, som nok hjælper til. Rådyr er bare 'the never ending story'...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det tross alt flest gleder, Ulla. Jeg er optimist på vegne av hagen nå. Jeg har nok ikke roser i blomst på lenge, for de har også blitt beskåret kraftig i løpet av vinteren. Ja, det er nok mange klimasoner her nå :-)
      Ja, jeg er spent på det nye middelet mot mus. Hvis det kommer blomster på mine små cyclamen, og de får sitte på vil jeg tro på at det virker. Huff da! Det er mus her også, men mest av de som kalles for markmus her. De er bitte små.
      Her er det ikke så mange rovfugler, og heller ikke mange katter i området. Så musene har nok ikke så mange fiender her.
      Ja, ikke sant. Det er nettopp det de er. Men etter mine erfaringer med Revira ser jeg at de stort sett har holdt seg borte nå. Nå blir det jo også mer å spise for de + at folk er mer ute nå på våren. Da holder de seg mer borte. Men de er et evig problem ja...

      Hilsen Marit

      Slett
  3. Ja du har mange problemer hos dig, men godt du ikke lader dig slå ud, du køber bare nye. Held og lykke med det, og pludselig er det forår.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så ergerlig å få planter ødelagt av rådyrene, men jeg lar meg ikke slå ut nei. Tusen takk.
      Ja, plutselig kommer våren, og da går det hurtig.
      Klem

      Slett
  4. Jeg var i Oslo på lørdag, der var jeg akkurat for tidlig ute til å se de bugnende teppene av krokus i slottsparken. Det er et vakkert syn. Litt seinere kommer det pinseliljer der. Så det blir nok en retur ei helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var jo synd at du ikke fikk sett de. Oslo har et mye mildere klima enn her, men sånn er det bare. Det må du gjøre.

      Slett
  5. Hej,trevligt att våren även har kommit till dig med, men det är inte kul när man träffar på skador på sina växter jag tänker på din järnek som var så fin.Tur att vi ändå går mot varmare tider och snön den kommer att få det kämpigt nu när värmen ska komma.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej,
      Ja, nå begynner jeg å tro på at det en gang blir vår her også. Nei, det er ikke kult i det hele tatt. Ja, det er nok mye som blir borte i denne uke av snø, for på fredag er det meldt om 17 grader. Varmen skal dessverre forsvinne igjen, men vi får nyte den mens den er her.
      Ha det godt.
      Hilsen Marit

      Slett
  6. Good news and bad, Marit. The deer are certainly a huge problem. We have eliminated their natural predators and this is the price we pay. I think you will have to build a ten metre electrified fence around your property. It's the only answer! At least you are now getting solid signs of spring and blooms are returning to the garden. Here the temperature has been in the twenties for the past week, so new growth is everywhere. I am wishing good things for you every day. My knees are sore from kneeling to the gods to send perfect conditions your way, but I am sure they know that you have been naughty and they are slow to respond! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, that's the way it is. That's what they say here all the time. Kill the wolf and kill the lynx. All the farmers think only of their sheeps, but they don't care about the balance in nature.
      Thank you for your good thoughs and good wishes. I pray to the garden god, but it's slow to respond too ;-)
      I have not been that naughty!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Hello Marit,
    After your bad winter it is a joy to see the Snowdrops and other early Spring blooms. I really love the Helleborus. You should get a dog, they spook the deer, our neighbor's dog keeps the deer away. We have had summer temps here last week, in the 80's. Take care, have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar

    1. Hello Eileen,

      Yes, finally I can see snowdrops and helleborus again.
      My neigbour have big dog, but the deers are not afraid of it. They lie down in their garden at night. The deers have been very tame around here. They have no reason to fear us.
      It sounds wonderful!
      Take care you too, and enjoy your day and week!

      Slett
  8. Nydelig vårtegn og for en flott hage du har! Hilsen fra ny hageentusiast som også bor i H4 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Så hyggelig å høre fra deg. Tusen takk.
      H4 er jo en sone hvor en kan få mange planter til å trives :)

      Slett
  9. Lovely first spring flowers, Marit. Your cyclamen will soon bloom. Your garden is so full of plants. It is a pity that the holly died due to the fault of the deer. Fortunately, deer do not live here (yet!), but there are foxes. They kill the neighbors' cats. But there are more joys than sorrows.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. I hope they will. I think the holly will survive, but it's very damaged. Then you are lucky. We have foxes here too, but not so many. They kill cats here too. Yes, that's true.

      Slett
  10. Hyggelig å se vårtegn i hagen. Jeg skjønner at dere fortsatt har mye snø, men du så mye fint også. At Rådyr faktisk liker kristtorn også var kjedelig å høre. Men sånn er det altså. Den kommer nok opp igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig å se det nå. Det er veldig mye snø her nå ja. Det visste ikke jeg heller. Jeg tror nok det jeg også.

      Slett
  11. Nu er der en smule forår i din have, heldigvis, men det er synd, at du både har frostskader og skader efter rådyr. Håber sneen snart er helt væk. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en god beskrivelse, Gitte. Det er noe som ligner på vår her akkurat nå. Ja, nå er jeg veldig lei av alt de ødelegger. Deg håper jeg også. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  12. Så mycket snö det är kvar fortfarande hos dig Marit. Och så tråkigt med rådjursskadorna och framför allt ditt fina uppstammade lilla träd. Tråkigt också att en del växter dött pga kylan. Undrar hur det går med dina 'Sahara' ... om det blivit för kallt för dom också. Dom är ju egentligen ettårsväxter men brukar ju komma tillbaka. Men fina samlingar av snödroppar har du i varje fall. Vackra vårtecken.
    Hoppas snön fortsätter att smälta hos dig.

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fortsatt mye snø igjen her, Anita. Det er veldig kjedelig med alle skadene etter rådyrene ja. De er nok laget for jul og før det kom mye snø. Jeg fant enda flere skader etter de nå i dag. Til høsten skal jeg legge ut Revira og spraye med Trico Garden. Noe må det jo hjelpe. Jeg er også spent på hvordan det har gått med de. Jeg synes det er merkelig at de er merket som ettårige, for det har ikke mine vært. I år har jeg sådd av den som heter 'Cherry Brandy' , og den skal være mørke rød i fargen. Tusen takk. De er vakre vårtegn, ja! Det håper jeg også. I dag har det vært hele 13 grader her, og da smelter jo snøen hurtig.

      Ønsker deg også en fin mandag kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  13. Kjære Marit, når de første snøklokkene blomstrer er mye vunnet... det fortsetter og fortsetter og plutselig står hagen i den vakreste blomst. Det grønne har slått gjennom for oss de siste dagene... så vakkert. Jeg måtte le godt av naboens jaktkort... det blir deilig viltstek... pass på dere ville dyr. Jeg må si jeg elsker stekt vilt... takk Jäger.
    Hilsen deg og jeg håper du får mye mer glede i hagen slik at småplager raskt tørkes bort.
    Klem av Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola,

      Ja, det er helt sant. Våren kommer tidlig til deg. Når bladene har foldet seg ut er det skikkelig vår. Ja, naboen må gjerne jakte på rådyrene. Steik er godt ja.
      Klem fra Marit

      Slett
  14. Ja der er mange udfordringer for os haveejere og især for dig der hvor du bor. Men det er skønt at se forårstegn dukke op fra sneen. Så kommer optimismen frem igen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, og det er mange utfordringer her med bpde snø og rådyr. Ja, det er så deilig å se at blomstene dukker opp igjen. Det gjør den ja!

      Slett
  15. Skønt omsider at se forårstegn i din have og ikke mindst at gense thibetanus. Cyclamen er er i grunden ganske hårdføre, når først de har etableret sig. Rådyrene må være glubende sultne, når de kaster sig over kristtjørn. Det er da helt vildt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig å se igjen helleborus nå. De mest hardføre av de kommer opp gjennom isen. Det må de være, men disse ble plantet ut i fjor høst. Jeg ga de veldig god drenering, og det er kanskje det som har reddet de? Jeg tror de har hatt en fryktelig vinter med lite mat, mye snø og streng kulde. De har nok vært desperate ja.

      Slett
  16. Nå skjer det;-) veldig glad på dine vegne!
    Men du...disse rådyre må jo ha vært passe fortvila når de t.o.m gomler ned Ilex blader som stikker som bare det... synes nesten synd på dem;-) Håper den lille stammen slår ut igjen men det vil jo ta sin tid før den blir like fin som den var. Desverre vokser de saaaakte.
    Jeg har cyclamen ute i mange år og de senere år har de spredd seg. Det er helst maur som liker frøkapslene og bærer bort frøene og det er også de som kan få seg til å kutte blomstene. Jeg har cyclamen som blomstrer på høsten. Ser jeg de første lilla "flammer" så vet jeg at NÅ er sommeren på hell.
    Hilsen Annette som var flink på hagesentret idag og kjøpte ingenting...men stakk til Lidl etterpå og kjøpte pelargonier...som jeg eeegentlig hadde bestemt meg for å ikke ha mere. Men de var så fiiiine;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig så skjer det noe ute her også :-)
      Tusen takk. Ja, jeg tror nok at de har vært helt desperate etter mat i vinter. Masse snø og kulde, så de har nok hatt det vanskelig.
      De stikker veldig ja, så det var nok ingen fornøyelse å spise de.
      Det vil nok ta lang tid innen den blir som den var ja.
      Det håper jeg at de vil gjøre her også, men her er de helt på grensen i herdighet. Jeg har også de som blomstrer på høsten. Ja, da er sommeren over. Hehe, det lyder veldig kjent. Jeg har noen pelargonia som har grønne og hvite blader og rosehvite blomster. De heter Westdale Appleblossom Rosebud. De har jeg hatt i mange år, og lager stiklinger av de. Sånn er jeg også. Skal ikke ha, men kjøper de likevel :-)
      Takk for alle dine hyggelige kommentarer, Anette. De setter jeg veldig stor pris på!

      Slett
    2. Det er gjensidig kjære Marit, så tusen takk:-)

      Slett
    3. Så hyggelig at vi har blitt kjent :-)

      Slett
  17. Jeg føler med dig, for de er trist se de planter, man holder af, mistrives på grund af sultne rådyr. Det glæder mig til gengæld at foråret også har holdt sit indtog i din have. Og det er jo helt perfekt, at der meldes om mildt vejr.
    Du må nyde dagene i haven!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Elna. Ja, det er trist når planter blir spist opp. Det kan se ut som at våren har kommet forsiktig i gang her ja, og det er jeg glad for. I går hadde vi 14 grader på dagen i skyggen, og snøen smeltet. Det skal jeg gjøre, og du må også nyte våren hos deg 😊

      Hilsen Marit

      Slett
  18. Ya se empieza a ver la primavera por tu jardín. Siento lo del acebo. Un abrazo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, finally the spring is here too. Thank you, Teresa. I'm not sure if it survives. A hug.

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...