onsdag 5. april 2023

God påske!

 Jeg feirer egentlig hverken jul eller påske, men sier god jul og god påske likevel :-)




Jeg var innom gartneriet i dag, og bildene er tatt inne i gartneriet. Det var så deilig å kunne se på alle blomstene de hadde inne der nå. Det var nesten som å komme inn i en vårhage.

 Jeg måtte innom der for å kjøpe en ny 80 liter jordsekk (det er den tredje i år så langt). Nå skal jeg begynne å plante  georginer/dahlia, og har kjøpt 65 liters murerbøtter til formålet. De er firkantete og ganske store. Jeg innbiller meg at jeg da kan flytte de inn i drivhuset før de fryser om høsten. Så kan jeg kanskje klare å ta vare på knollene da. Jeg har tidligere plantet de i store krukker som er tunge, og jeg har ikke fått tatt de opp innen de har fryst i stykker. Sent på høsten er jeg litt hagelei (og det varer nøyaktig i to måneder), og dahlia er knoller som kan oppbevares fra år til år, og det er det jeg skal prøve på i år. Jeg må bare få kjøpt kobbertape til å lime på kanten av pottene. Snegler elsker dahlia, men de får støt av kobbertapen og lar de derfor i fred. Det har jeg brukt i mange år og vet at det fungerer.

I morgen er det meldt om snø igjen, og natt til fredag er det igjen meldt om - 5. Da blir det nok - 8 grader igjen :-(

Men etter det skal det bli regn og varmere om natten. Jeg tror det når jeg ser det...

Da er det allerede i midten av april, og jeg tipper at snøen kanskje er borte til 1. mai her. Som dere skjønner er jeg pessimist på vegne av våren her. I mellomtiden inntil våren dukker opp strikker jeg og drikker te med egendyrkede sitroner :-)


God påske!

                                            🐣🐤🐥🐣🐤🐥

39 kommentarer:

  1. God påske. Jeg feirer heller ikke mye. Bare nyter noen dager uten vekkeklokke.

    SvarSlett
    Svar
    1. God påske!
      Nei, de fleste i dag feirer nok ikke på den samme måten som tidligere. Det forstår jeg godt.

      Slett
  2. Tack Marit och en fin helg till dig också!
    Vilka glada färger på blommor. Här vräker snön ner och det ser ut som vi ska fira jul istället för påsk. Men jag hoppas det är sista snön som kommer nu. Hoppas snön försvinner både hos dig och mig innan maj. I nästa vecka spås varmare väder och inte längre minusgrader på nätterna här. Hoppas det blir samma hos dig.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg til deg også Anita!
      Ja, det var så herlig å gå der blant blomstene og nyte de fine fargene. Huff, det høres ikke bra ut! Ja, det er vel det været vi fpr i morgen tror jeg. Vi får håpe at det er siste snøfall som kommer nå ja. Det er bare å håpe at snøen er borte innen mai ja. Det samme er meldt her, så vi får krysse fingrene og håpe at det stemmer!

      Klem, Marit

      Slett
  3. What gorgeous flowers!

    Thanks for the happy wishes. 😀

    SvarSlett
  4. Glad Påsk! Vilka fina bilder. Ha en fortsatt trevlig dag! Kram Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. God påske til deg også!
      Tusen takk.
      Ha en fortsatt fin dag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  5. Happy Easter! Love the pretty yellow and purple flowers! Our weather is warming up , it is 71° here this morning. Maybe it will reach 80 later in the afternoon. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Happy Easter!

      Thank you. So nice to hear about. Today we had warmer weather too. Finally!
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  6. Kjære Marit, vi var vel nesten samtidig i gartnerens drivhus... det er bare herlig og man drømmer om våren med de fargerike blomstene.
    Vi får frost igjen i natt og neste, men forhåpentligvis blir det varmere da... får krysse fingrene :-)
    Hva strikker du? Jeg håper du får i det minste litt sol, det gjør deg i godt humør...
    Ja, god påske til deg også, kjære Marit. Mange hilsener til deg fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola,

      Ja, vi var nok det i dag :-)
      Det var helt fantastisk å være der og se alle de fine blomstene ja.
      Det får vi her også, men etterpå må vi håpe at det blir mye varmere!
      Jeg strikker gryekluter som jeg skal gi bort :-)
      Det har vært et veldig fint vær her i dag, og det smeltet mye.
      God påske til deg også kjære Viola.
      Hilsen Marit

      Slett
  7. Våren skal nok komme til dig med, i mellemtiden må du nyde citronerne :)
    God påske
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den kommer nok snart nå håper jeg. Jeg nyter sitronene ja :-)
      God påske.
      Klem

      Slett
  8. Hei Marit!
    Fine blomsterbilder! Høres bra ut med dahliaplanene. Fantastisk med egendyrkede sitroner til teen!
    Blir nok litt snø her også i natt, men håper det går over til regn utover dagen. Kald dag i morgen, men så ser det bedre ut. Noen vårtegn er det hos deg også ser jeg i innlegget under :)
    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Ja, jeg håper at det vil fungere. Det vil tiden vise.
      Jeg synes jo at det er litt morsomt, og jeg bruker sitron i teen hver dag. Da er jeg selvforsynt for en lang tid fremover :-)
      Ja, litt snø kommer det nok, men det går nok over til regn til slutt. Ja, det ser bedre ut fremover, og det er på tide.
      Ja, noen få små vårtegn er kommet her også :-)
      God påske!

      Slett
  9. Hei, var visst utlogget når jeg kommenterte

    SvarSlett
  10. Hej Marit,

    Glad påsk till dig också! Även här passerar påsken ganska obemärkt... men stämmer väderprognosen för helgen så firar jag gärna att det ser ut att bli lite varmare och sol.
    Ett besök på handelsträdgården piggar upp även om det bara är för att köpa jord :) Färgerna och dofterna gör gott så här års.

    Ha en fin helg. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Takk! Ja, det er vel ikke så mange som "feirer" påsken mer. Vi har samme værprognose her, og det er virkelig noe å feire. Etter det skal det bare regne, men det er helt fint så lenge det ikke kommer som snø. Det snør her nå, men det blir ikke noe ut av det heldigvis.
      Ja det er helt sant, og det var en herlig avveksling fra alt det hvite her.

      God helg til deg også!
      Hilsen Marit

      Slett
  11. Tak I lige måde, Marit. Dahlier er nok besværet værd med de fantastiske former og farver, de har at byde ind med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Marie. Ja, jeg vil i hvertfall prøve å overvintre de. De er så fine. Vi hadde nettopp en dyktig dame som fortalte om dahlia i hagelaget, og jeg er derfor litt inspirert av det nå.

      Slett
  12. Hej Marit!
    Vilka fina blommor i glada färger. Mina dahlior är inhyrda hos dottern tills det är dags att väcka upp dem. Men det får vänta tills det blir lite varmare.
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, blomstene var så fine der. Du er heldig som har den muligheten. Det er ingen hast enda nei. Her snør det i dag.
      God påske til deg også!

      Slett
  13. Like you, Marit, I don't celebrate these holidays, but if someone says "Happy Easter" to me, I reply in kind. I bet that many don't have a clue as to the religious origins of these festivals. Your bad weather continues and it's just not fair! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. I thought so, David. Yes, there is no point to say anything else. We try to be polite, and that's the reason why.
      Yes, my bad weather continues, and it's not fair at all. I want spring, but the winter will not go away.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  14. Happy Easter, Marit.
    Love the gorgeous flowers.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica.
      Happy Easter to you too.

      Warm hugs!

      Slett
  15. Hei Marit! Nå lengter jeg enormt til våren. Jeg har satt nærmere hundre dahliaknoller. Det er til randen fullt innendørs. I morgen åpner vi vektshuset. Det skal bli himla deilig. Ha det godt! God påske! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Det gjør jeg også. Denne vinteren slutter jo aldri. Oi! Det var mange.
      Sånn er det her også, men jeg tør ikke ta i bruk drivhuset før det blir varmere til sarte planter.
      Ha det godt og god påske!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Gorgeous flowers. Happy Easter to you as well!

    SvarSlett
  17. Hej Marit, så fine blomsterbilleder og det lyder godt med dine planer! Jeg sender mange påskehilsner til dig, klem fra Gitte

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gitte!

      Tusen takk! Så hyggelig å høre fra deg igjen 🥰
      God påske til deg også!
      Klem fra Marit

      Slett
  18. Hi Marit,
    Thank you for these beautiful photos that colored my eyes.
    Happy Easter.
    Hugs and a nice weekend
    Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Maria,

      Thank you for your kind comment.
      Happy Easter to you too!
      Hugs, and have a nice weekend!

      Slett

Snøklokkene lever opp til navnet sitt...

På lørdag så jeg et syn som jeg gleder meg til å se hvert år. Jeg har snøklokker på forskjellige steder i hagen. Noen i sol og andre i skygg...