fredag 21. april 2023

Ompotting av blåregn, og tøffe blomster...

 For tre år siden kjøpte jeg en rosa blåregn / wistera, og den har frem til nå bodd i en liten potte. Den er ikke vinterherdig her, og derfor må den bo i en potte som kan flyttes inn om vinteren. Jeg har nå pottet den om til en større plastpotte, og har beskåret den kraftig. Det har jeg lest at må til for å få de til å blomstre. Jeg klippet bare sånn jeg trodde var hard beskjæring, og så vil tiden vise om det var riktig. Det som var morsomt var at tidligere i vår kjøpte jeg to blåregn til, og de var klipt på akkurat samme måte som jeg antok var riktig. Jeg kunne jo bare sett på de først, men det tenkte ikke jeg på.., ;-)

Vel, sånn kan det gå når en ikke tenker seg om.  Nå har den fått større potte, og er klippet hardt tilbake. Da gjenstår det bare å se on det kommer noen blomster på den jeg hadde fra før, og de nye så klart. Den jeg har fra før heter så mye som Wisteria sinensis x floribunda 'Rosea Beni Fugi'

De to nye heter Wisteria floribunda 'Violacea Plena' og Wisteria floribunda 'Shiro-noda'. Jeg synes jo det er så morsomt å prøve nye planter, og har "dessverre" en forkjærlighet for planter som ikke tåler en norsk vinter. Men takket være drivhuset så klarer de seg i den kalde sonen uten oppvarming. Jeg satte den jeg har fra før på en isoporplate, og det tror jeg hjalp mye. Gulvet i drivhuset er dekket med heller, men det blir iskaldt om vinteren. En må bare prøve seg frem og bruke de hjelpemidlene som en har. Disse isoporplatene hadde vi igjen etter renoveringen av huset. De er 5 cm tykke, og isolerer godt mot kulden fra bakken. Jeg bruker de også inne i teltet om vinteren. Der legger jeg gulv av de om vinteren.

Jeg har sett filmer på youtube om blåregnblomstringen i Japan. Den er helt fantastisk. Har også sett hus som er helt dekket av blåregn i England. Det vil jeg aldri få til her, men håper jo på blomstring på de jeg har en gang :-)


Sånn skal den hvite se ut.


Denne skal få fylte lilla blomster.


Wisteria floribunda ''Rosea Beni Fugi' 

Dette er den jeg har hatt i tre år. I bakgrunnen er det forskjellige sommerblomster og stauder som har stått ute i over en uke nå.


Her om dagen tok vi ned teltet i drivhuset. Dette er mine hortensia /hydrangea som har bodd i drivhuset i vinter. De er nå fulle av små knopper, og håper at de vil blomstre utover våren. De må jeg bære inn hver natt i drivhuset. I fjor satte jeg de ut for tidlig, og da frøys knoppene.


Rosene jeg kjøpte som barrotsplanter i mars har klart seg fint. De står ute hver dag nå, og blir båret inn hver kveld. Siden mandag har vi hatt sommertemperaturer her, og i går var det 16 grader, og uten et vindpust. Da blir det varmt her, og snøen har blitt borte mange steder nå. Unntatt bak huset i skyggen der...


Der vokser disse vakre blomstene. Jeg har de på to steder i hagen. Den ene står i sol og blomstrer veldig tidlig, og de andre vokser i skyggen. De trives på begge steder, men de liker seg best bak huset.



De vokser bokstavelig opp av snø og is, og blomstrer med en gang :-)


En må bare beundre hvor tøffe de er. Hvis noen fortsatt er i tvil så er dette altså Helleborus thibetanus. Siden de opprinnelig kommer fra Tibet så er ikke en norsk tøff vinter noe å bry seg om. De bare presser seg opp gjennom isen :-)


Snøklokker/Galanthus i full sol. Jeg elsker disse vårblomstene som tåler så mye av både kulde og snø.


Crocus 'Striped Beauty '


God helg /weekend!

28 kommentarer:

  1. Nei man trenger da ikke bruksanvisninger til det ene eller det andre, så lenge man har magefølelse... Skikkelig vårlig stemning hos deg. Jeg begynner å se litt plen noen steder i det minste, hos meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Magefølelsen kommer en langt med :-)
      Ja, nå ligner det på litt vår her enn så lenge. Så bra da.

      Slett
  2. Ja, det gælder om at have rigeligt af de 'tøffe' planter, som altid glæder én med deres livskraft. Så kan man bedre eksperimentere lidt ved siden af med de mere ustabile og eksotiske - og du har jo gang i mange 'eksperimenter', selvom en del efterhånden bare er rutine (frem og tilbage:)
    Synd du ikke kan have blåregn i jorden, men i en havebog fra England har jeg set en ældgammel Wisteria i en stor potte, så det kan lade sig gøre!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det en må ha. Ja, de klarer seg her de fleste, men de må frem og tilbake som du sier. England har nok et mye mildere klima enn her, og den sto sikkert ute hele året. Men det er verdt forsøket :-)

      Slett
  3. It looks to me, Marit, that your long vigil, waiting for Spring, has come to an end and warm weather has arrived to make both you and your plants happy. And maybe the deer will have new shoots in the forest to nibble and will leave your garden alone. Happy days are here again! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, it looks like that spring is near. But in next week the weather forecast is not nice at all. But spring will come soon.
      Yes, I hope the deers will find better food in the forest, because my thuja is poison for them. Finally!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Naturen råder, kjære Marit. Det er helt utrolig hvordan blomstene stikker ut av snøen og isen... gleden oppstår.
    De første tulipanene blomstrer her og solen skinner endelig i dag... Jeg tror når været blir finere, vil rådyrene trekke inn i skogen... Lykke til med potteplantene dine, du gjør det rette, jeg er sikker.
    En stor klem fra Viola.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den gjør nok det kjære Viola. De trosser både snø og kulde. Oi, det var tidlig! Tulipaner er så fine. Jeg håper at du får rett i det. Tusen takk.
      En stor klem til deg også fra Marit

      Slett
  5. Det händer mycket hos dig nu, trots att jag fortfarande ser snö på bilderna. Krokusen 'Striped Beauty ' är verkligen en skönhet. Och jag ler åt dig, att du alltid vill pröva växter som egentligen inte klarar ert klimat. Men visst är blåregn ljuvligt. Jag har ju rest mycket i England och sett blåregnen som täcker hela hus. För att inte tala om blåregnet över bron i Monets trädgård. Jag har hört att det ska finnas en sort som är mycket härdigare än de andra men tyvärr vet jag inte vad det heter. Det jag hörde var att det kunde klara sig så högt som zon 5 (vet inte vad det motsvarar hos er) men jag vet ju inte om det stämmer. Och på tal om blåregn och bonsai. Jag såg ett makalöst vackert blåregnsbonsaiträd på Chelsea Flower Show ett år. Det vore väl något för dig :)

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skjer mye her nå, og det minker veldig på snøen. Den er så vakker ja, og den har jeg plantet mange steder.
      Jeg må bare prøve de her vet du :-)
      Ja, jeg vet at du har reist mye i England, og jeg har også sett fantastiske bilder av blåregn som dekker et hus fullstendig.
      Jeg fikk en gang en blåregn som skulle klare seg her, men det gjorde den ikke. Jeg tror at zone 5 er det samme som det vi kaller H5 her. Å, det hadde nok vært noe for meg ja, men jeg er redd for at en blåregn i en liten potte måtte hatt mye vann hver dag :-)

      Ønsker deg også en fin helg!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Jeg har aldrig forsøgt mig med blåregn, jeg har ikke haft lyst, jeg synes, den er flot men regnede ikke med at jeg kunne få den til at gro. Jeg kiggede på temperaturen, her er ingen sne og 17 grader, og til gengæld en masse vind. Det er ikke bedre på Fyn, end på Samsø.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. I ditt klima så tror jeg vel den hadde overlevd fint. Men har du ikke lyst til å prøve den så skal du jo ikke gjøre det :-)
      Det er alltid vind i Danmark, og det slipper vi stort sett her. Noen fordeler må jo vi også ha siden vi har mer snø og kulde enn dere ;-)
      Det er jo trist at du fortsatt har masse vind.
      Klem

      Slett
  7. Vi har en hvid blåregn på ca. samme alder som den, du har pottet om, og når jeg læser om, hvordan blåregn skal beskæres, synes jeg, det virker utroligt kompliceret, og det undrer mig, for planter er jo ikke skabt til at blive beskåret. Det er noget, vi haveejere har fundet på. Min drøm er at få en opstammet blåregn som en parasol over en siddeplads,, men jeg er bange for, det bliver ved drømmen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du jo si, for jeg er enig med deg at det virker ulogisk at blomster skal beskjæres så mye for at de skal blomstre. Det skjer jo ikke ute i naturen av seg selv. Det hørtes ut som en veldig god idé! Det må jo se helt fantastisk ut med den hengende over en sitteplass. Det tar nok mange år å få til det ja.

      Slett
  8. Den rosa blåregnen blir nok fin etter hvert som den kommer i blomst, det tok noen år før min blå gjorde det. Her tror jeg oliventreet har gitt seg i løpet av vinteren, lurer på om det rett og slett har stått for tørt, og det er jo litt irriterende. Jeg skal klippe det litt ned og se om det kommer seg. Det er så mye kjekt i hagen nå, og fint vær til å være ute i. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo på det. Så synd da, og det samme opplevde jeg for noen år siden. De tåler nok ikke så mye tørke nei.
      Været er helt nydelig akkurat nå ja :-)

      Slett
  9. Nu fik du pludselig vår - hvor ser det dejligt ud! Og næsten lige så varmt som vi har det her. Din Helleborus thibetanus er utrolig smuk. Rosa blåregn lyder fantastisk - sådan en har jeg aldrig set. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plutselig kom det en uke her med veldig høye temperaturer. Det er veldig deilig ja! Tusen takk. Ikke jeg heller, men jeg har sett den på det bildet jeg linker til. Den har aldri blomstret, men hvis den gjlr det skal du få se bildet av den :-)
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  10. Dear Marit :=)
    Sorry for my late arrival, I'm finding it difficult to visit my followers, now that my Grandson Pedro is staying with me since Easter again. It's lovely of course, but it takes up a lot of my energy. Well done for pruning your Wisteria as the nurseries do. Those hardy Spring flowers the Crocus and Snowdrop are gorgeous.

    It is now raining heavily here, and the temperature has dropped from 40 degrees to 15! I wish the weather would stabilise, as the rain has spoilt my Azalia flowers which were looking splendid and now are a soggy sight.
    All the best and as always warm hugs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia,

      Don't even think about it. I'm always happy for your comments. So lovely to have visit from your grandson, even it takes up a lot of your energy.
      I hope they will bloom one day. Yes, they are so lovely to see now after a very long winter.

      Wow! That was a big drop! We will have a drop in temperatures tomorrow, but only from 17 to 7 degrees. So sad to hear about your Azalea.
      All the best to you too, and many warm hugs.

      Slett
  11. Hej Marit!
    Ja det är sant, provar man inte så vet man inte om det fungerar. Hoppas att du får dina blåregn att trivas och att de kommer att blomma fint. Har haft en Wisteria som skulle tåla mina breddgrader, och det såg bra ut. Men mitt i sommaren vissnade den plötsligt ner. Har inte provat på nytt, men skulle gärna ha ett blåregn. Så vackra Julrosor, här blommar de också fint.
    Trevlig helg! Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Det er helt sant. Jeg håper jo at de vil blomstre en gang. De er nok ikke av de enkleste å få til, men den jeg har hatt i drivhuset i to vintre lever enn så lenge. De er så vakre ja. Tusen takk.
      God helg!

      Slett
  12. Tus plantas se ven preciosas, me encantan las glicinias. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, they are so beautiful. Hugs.

      Slett
  13. Blåregn, i olika färger, är så vackert.
    Vad snabbt det gått från vinter till vår hos dig. Det var trögt i början.
    Så många härliga vårtecken.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre. Det har gått veldig hurtig her nå ja med smeltingen. Vi har hatt en fantastisk uke nå med over 15 grader hver dag i det siste. Ja, de er så herlige.
      God helg!

      Slett
  14. Hello Marit,

    The Wisteria is a lovely plant, I am partial to the purple color even though the white is very pretty too.
    All your flowers are looking beautiful. It is nice to see spring blooms. Take care, enjoy your weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, they are lovely plants. I like them all. Thank you. The spring flowers are lovely to see after a long winter.
      Take care, and have a great weekend!

      Slett

Nok en amaryllis i blomst!

 Ja, det dukker opp både det ene og andre her nå både inne og ute. Jeg starter i dag med to amaryllis som jeg plantet i november, men de har...