mandag 16. januar 2023

Frø som lokker...

 Jeg kunne ha skrevet en lang avhandling om frø som frister meg, men jeg skal koke det ned til noen "få" :)

Blodbeger / Rhodochiton atrosanguineus. I går sådde jeg de med egne frø. Det blir spennende å se om de vil spire. 


Blodbeger 


Cosmos bipinnatus har jeg bestilt flere sorter av.


Helleborus orientalis 'Black Beauty'. De skal jeg så i dag etter å ha ligget i vann to døgn. 

Aquilegia 'Green Apples'. Disse skal jeg så i februar

Hellianthus annus 'Starburst Lemon Aura'. De skal jeg også så i mars.

Cyclamen hederifolium. De er bestilt men har ennå ikke kommet. Det går nok bra likevel. De pleier å spire ganske hurtig. 


Nytt i år er at jeg har nå plantelys i taket inne i teltet inne i drivhuset. Ettersom frøene spirer i kjelleren kan jeg jo bare flytte de over dit. Da er det slutt på overfylte plantebrett i kjelleren heretter :)


Blodbegerfrø som nå står på badegulvet for å spire hurtigere.

28 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Det ser ut som att du har perfekta förhållanden för dina sådder. Riktigt fina sorter du valt att så. Den svarta helleborusen är riktigt vacker. Här skiner solen idag, det blir en fin dag.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Jeg håper at jeg har det, men som alltid er det spennende med nye frø. Ja, den er så vakker, men de er vanskelige å få til å spire.
      Det er sol her også i dag, og det er -5.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Nice varieties.We are thinking about what to grow with the young man. He would like to grow a special big spruce;-) Maybe it won't work! We have to come up with some interesting plant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, it's fun to grow vegetables together. I'm sure the spruce will grow very well.

      Slett
  3. Hello Marit,
    I am sure you are having fun sowing all the seeds. I love the pretty goblet and the Cosmos is lovely.
    Your spring will be bursting with beautiful colors. Take care, have a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it's fun to grow plants from seeds. Thank you. I'm looking forward to spring. Take care you too, and enjoy your new week!

      Slett
  4. Mine frøprosjekt har stort sett gått helt vest, men i år prøver jeg meg på ringblomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ringblomster pleier å være enkle å få til. De er veldig fine. I spirert av deg så har jeg nå bestilt flere ringblomstfrø.

      Slett
  5. Hah! No more overflowing seed trays in the basement you say! I fell over laughing when I read that. As soon as you move the existing ones out of there you will be feverishly flipping through the seed catalogues to see what you can replace them with. "Oh" you will say, "There is now a version of Aphrodite maritiana that has purple blooms. How can I resist?" And you will know just that space in the basement where you can place the tray perfectly. Such is the way of the gardener! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, I think you know me by now :) I have a LOT of seeds from last year, and the year before. I guess I can fill many seeds trays without buying new seeds, but I have already ordered some new ;)
      I'm sure my greenhouse will be filled very quickly with plants. Yes, that's the way of a mad gardener!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  6. Ja, blodbegerfrøene må være av egen avling. Da spirer de. Frøbakken står klar på plantebordet i kjelleren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper i alle fall at de vil spire. De er satt på varmekablene på badet. Da må du nok sette i gang med det du også :)

      Slett
  7. Aha, nu är det dags igen! Jag tittade på länkarna och alla sorter ä så fina men blev extra förtjust i Helleborus orientalis 'Black Beauty'.
    Så bra att du nu har belysning i tältet i växthuset. Men. ... jag undrar om det inte kommer att bli en hel del frösådder i källaren ändå ... ;)
    Och Marit ... när jag snabbt tittade på bilden med jorden och fröna så tyckte jag att det var en chokladkaka med kokos .. :)

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det såtid igjen :)
      Den er veldig fin ja, men jeg har ikke alltid lykkes med å så denne. Jeg har prøvd flere ganger, men jeg gjør et nytt forsøk.
      Det vil det nok, men da har jeg uansett god plass i teltet til de senere. Ja, ikke sant. Jordsjokoladekake tror jeg den heter :)

      Ha en fin kveld du også!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Ja du har jo succes med at så, men er det ikke tidligt, du går i gang?
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Som regel har jeg det. Men en vet jo aldri :)
      Blodbeger behøver fire måneder med vekst innen den blomstrer, så den bruker veldig lang tid. Alpefiolene må vokse mye innen de blir plantet ut på høsten. De andre behøver kortere tid.
      Klem

      Slett
  9. Como te comprendo Marit, yo también estoy pensando que sembrar, algunas de mis plantas se secaron en verano y las quiero otra vez en el jardín. Un abrazo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, sometimes we must replace plants who died last summer. I am looking forward to spring, Teresa. Many hugs.

      Slett
  10. Hei Marit.
    Flink er du. Blodbeger har jeg ikke prøvd meg på. Liker best frø som jeg kan så direkte ute.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Jeg prøver å være det, for blodbeger må en så veldig tidlig. Ja, det er jo mye en kan så ute med en gang det blir varmt.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Hej Marit,

    Låter riktigt lyxigt att kunna börja tidigt med sådderna och sen låta dem växa till sig i växthuset. Vilken bra start de kommer få innan det är dags att plantera ut dem så småningom. Lycka till med sådderna.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, jeg er enig med deg at det er luksus å ha så god plass til frøplantene. Det er likevel mye som kan gå galt innen de er plantet ut ;)
      Tusen takk.

      Ha det godt.

      Slett
  12. Koselig å se fram til vår og sommer og blomstring i mørke vinterdager :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Sakte men sikkert blir det mer lys og mer vekst. Det går mot vår selv om det ikke ser sånn ut her nå med 50 cm med snø på flatmark!

      Slett
  13. Vad härligt att få igång sådden så tidigt.
    Du inspirerar.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig å komme så tidlig i gang. Tusen takk.
      Ha det godt!

      Slett
  14. Du har nok at se til, selvom sneen ligger højt. Fuglene nyder uden tvivl den lækre blandi g.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har i grunnen det. Snøen har min mann fått freset bort, så nå kommer jeg bort til drivhuset uten å måtte vasse i dyp snø.
      Fuglene får god servering her ja 😊

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...