søndag 29. januar 2023

En favoritt i hagen...

 Dette er tema hos TrädgårdsFägring denne uken. 

Jeg har jo så mange favorittplanter, og det er bortimot umulig å velge bare en. Jeg kan jo si på generelt grunnlag at alle planter jeg har kjøpt og plantet i hagen er mine favoritter :) 

Men hvis jeg skal koke det ned til én plante / famile må det bli clematis jeg velger i dag. Jeg har så mange av de her, og de gir meg glede fra midten av mai til sent på høsten. 

Jeg tror at jeg har fått satt riktig navn på alle. Jeg har enda flere clematis som ikke har blitt tatt med i dag. Når jeg gikk igjennom bloggarkivene og bildene på telefonen, så gikk det opp for meg at dette må den planteslekten jeg har med flest eksemplarer her i hagen. Mitt motto for fremtiden må være at det er alltid plass til en plante til (av de). "Problemet" med clematis er at de må ha noe å lene seg til / klatre i. Det er ikke alltid så enkelt å få til det.


Clematis koreana 'Propertius' med besøk av en humle.


Her er et annet bilde. Jeg fant en flott nettside om den. Der var det mye info om den som jeg ikke visste fra før.


Clematis alpina 'Willy'


Clamatis koreana 'Amber'


Clematis 'Guernsey Cream'


Clematis koreana 'Broughton Bride'


Clematis 'Multi Blue'


Clematis 'Miss Bateman' 


Clematis 'Albina Plena'


Clematis alpina 'Tage Lundell'


Clematis integrifolia 'Twinkle'


Clematis 'White Pearl'


Dette er også Clematis 'Multi Blue'. Jeg har den på to steder i hagen, og de er ikke helt like. Denne er enda mere fylt. Denne blomsten er bare helt utrolig!


Clematis 'Hagely Hybrid'


Clematis texensis 'Princess Kate'


Sammenplanting av fem ulike clematis ved den ene rosebuen som heller har blitt en clematisbue :)


Clematis 'Mandy'


Clematis 'Jackmanii Purpurea'


Clematis 'Princess Kate' igjen. Denne hadde jeg ikke trodd skulle overleve her. Den har jeg to stykker av, og den er utrolig søt med den bittelille blomsten den har. Bildet er forstørret.


Sammenplanting av tre clematis.


Sammenplantingen ved rosebuen igjen. På dette bildet har den fylte 'Purpurea Plena Elegans'  nettopp begynt å blomstre, og har også kommet med på bildet. Det er altså den mørke til venstre.

Bildene er klikkbare.

32 kommentarer:

  1. Da er vi to. Klematris er nydelige blomster. Jeg liker de med litt variasjon av både blomster og fargesammensetninger. Jeg har bare to ennå, men de ser ut til å trives bra. Kanskje jeg skulle utvide repertoaret til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er jo et hav av sorter som er veldig forskjellige av de, så der har du mye å velge i.

      Slett
  2. Hej Marit!
    Vilka vackra bilder av riktigt fina klematis. Många fina favoriter.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Hej Marit,

    Vilka härliga bilder, jag drabbades direkt av habegär! Har aldrig tänkt på att man ju kan samplantera olika sorter så länge de har samma blomningstid. Problemet med att de ska beskäras olika försvinner ju då :) Nu ska jag botanisera bland olika klematissorter och se vad jag kan hitta som kompletterar de jag redan har. En 'Mandy' kommer definitivt planteras här.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Tusen takk. Det forstår jeg veldig godt, fir når jeg så mine egne bilder lengtet jeg plutselig veldig etter å se de igjen :)
      Her beskjærer jeg de veldig lite, for her fryser de noe ned hver vinter. Da besørger naturen beskjæringen for meg :)
      De fem (ti)som jeg har plantet i sammen på hver sin side av rosebuen, og flere av de har ulik blomstringstid, men det går helt fint her :)
      Ja, 'Mandy' er vakker!

      Ha det godt!
      Hilsen Marit

      Slett
  4. I can see it now. You on your book tour, signing autographs, chatting with goggle-eyed devotees, acolytes hanging on every word, lackeys to get you a glass of water (never a plastic bottle) when your throat is dry from charming your adoring audience with pearls of wisdom and practical advice. This will all be in celebration of the imminent release of "Marit's Clematis Bible - Complete with Tips on Cultivation, Propagation and Appreciation." It will be a worldwide best seller, translated into hundreds of languages from English to Urdu. Make sure I get a signed copy and I will review it on my blog. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha David, I wonder where you get all your great ideas from! I guess it would be a good idea to write a clematis bible, but I think it has already been written. Yes, if I ever do that you will of course get a signed copy!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Hello Marit,
    Your Clematis plants are all just beautiful. So many pretty blooms. I would say it is my favorite too. I especially love the pinks, purples and the Twinkle is lovely. Have a great day and happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they are a great favorite of mine too. I agree with you, Twinkle is very beautiful.
      Have a great day you too, and have a wonderful week ahead!

      Slett
  6. Ja du har mange fine clematis, det har jeg ikke mere, men måske får jeg nogle også her.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er jo veldig synd at du ikke har dine clematis mer, men du har jo muligheten til å plante noen nye til våren.
      Klem

      Slett
  7. También es una de mis favoritas.....pero que digo jaja, si todas las flores lo son. Tengo solo tres variedades y tengo que comprar más, me encantan las clemátides, las adoro. Las tuyas son preciosas, tengo una igual. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. So nice that you like them too, Teresa. They are all so beautiful, and I want more of them. Hugs.

      Slett
  8. En enkelt favorit, men i mange skønne versioner👍

    SvarSlett
  9. Alltså Marit! Jag vet ju att du har många clematis men att dom var så många! Och ändå så har du inte alla med på bild utan du har ännu fler :)
    Dom är bara helt otroligt vackra. Jag har bläddrat fram och tillbaka och bara njutit. Du har fått mig inspirerad, jag ska faktiskt återigen investera i clematis. Jag har haft rätt många (långt ifrån så många som du) men dom drog på sig vissnesjuka och har försvunnit en och en. Men nu har det gått så pass många år så jag skulle nog våga testa igen. Kan ju pröva med ett par stycken. Bland annat har jag haft 'Multi Blue' och 'Miss Bateman' och jag tror även att det var 'Willly' jag hade.
    Tack för inspirationen!

    Önskar dig en fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har veldig mange clematis, Anita. Jeg har en stor hage med fire rosebuer som det bare vokser clematis på. Tusen takk. Så bra at du har fått inspirasjon til å plante flere hos deg. Så sant en ikke får visnesyke på de er de jo enkle planter å ha i hagen. 'Willy' hadde jeg kjøpt igjen hadde min blitt borte. Den er så vakker :)
      Det var da vekdig hyggelig at du ble inspirert!

      Ha en fin mandag du også, Anita!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Kjære Marit, for nydelige bilder... herlige, fargene... det gir deg lyst på vår og sommer :-))
    Vel, nå nyter jeg vinteren, for vi fikk snø igjen og den blir ikke lenge hos oss... det er så flott når det ikke er grått på grått ute... men alt i det vakreste hvitt --- eller, ja i blomsterblomstenes vakreste farger :-))
    Mange hilsener til deg og en klem.
    Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola,
      Tusen takk. Ja, nå lengter jeg etter håren, for her ligger snøen så lenge. Jeg så på bildene dine at det var så vakkert hos deg med ren ny snø. Grått vær og bare regn er så kjedelig.
      Ha en fin dag, klem!

      Slett
  11. Så många fina klematis du har den ena vackrare än den andra nu fick jag verkligen ha begär.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Clematis er vakre ja. Det forstår jeg godt :)
      Ha det fint!

      Slett
  12. Klematis er herlige, og du har jo så mange flotte, både sammen og hver for seg. Usikker på om jeg har 'Princess Kate', men jeg har da plantet den. Nydelig! Ble veldig glad da jeg fant ut at klematis kan slynge seg innimellom rosebuskas :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er herlige planter som gir mye glede. Tusen takk. Jeg synes å erindre at du har nevnt at du har plantet den. Den er veldig søt ja. Ja, du har jo mye av det, og det er jo fint at du kan få brukt de til det :)

      Slett
  13. Ja, klematis er en fantastisk planteslekt. Ser vi har noen av de samme, men jeg har ikke så mange som deg på langt nær. Hvis jeg skulle valgt bare en slekt, måtte det være Storkenebb. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Vi har sikkert mange av de samme ja. Det er en slekt jeg har veldig få av.
      Ha en fin dag.

      Slett
  14. Ett släkte med många vackra sorter. Och som du skriver - de kan blomma länge i trädgården. Jag hoppas fortfarande att min favoritplantskola ska öppna upp för försäljning utanför Tyskland igen.
    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er nå så mange sorter og farger av de, at det er helt utrolig hvilket utvalg det er å få kjøpt av de. De fleste hagesentere har et veldig godt utvalg rundt her.
      Ja, de har en veldig lang blomstringstid i hagen. Du er jo heldig som kan handle fra hele EU.
      Klem, Marit

      Slett
  15. Mange flotte Clematis.... jeg håper jeg får skaffet meg flere enn de 25 jeg har til nå.. Det er alltid plass til en til... Takk for titten...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Oi, da har du mange. Hvor bor du nå?
      Ja, det er alltid plass til en til :)
      Takk for kommentaren.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...