onsdag 1. september 2021

Et nytt familiemedlem...

 Det var egentlig ikke meningen at jeg ikke skulle hente den nye katten før om 14 dager. På mandag skulle jeg bare innom og se på han... Det endte selvsagt med at han ble med hjem med en gang.  Et sånt lite vesen kan smelte de fleste :)

Det har vært en liten krigssone her i et par dager med knurring og hvesing. Han lille nye som skal hete Ares er en liten kruttønne. Så Felix den andre katten vår skjønner ikke noe av denne lille hissige katten som plutselig har kommet i hus her,  men det går seg nok til med tiden.

Han kom ikke med en lyd (mjau) på veien hit. Det var bare tre mil, men likevel var han helt rolig.

En 
ny yndlingsplass...

...eller kanskje her... ;)

En ny vannfontene til drikking er innkjøpt, og den falt i smak med en gang. 

Så litt fra hagen. Denne hortensia har ikke blomstret på mange år. Da den sist blomstret var den hvit og rosa, men nå har den blitt mer blålilla. Jeg har ikke tilsatt noe i jorden, men fargen har endret seg likevel. 
Hydrangea serrata 'Preziosa'. Klikk på linken så sees hvordan den skal/kan se ut ut.

Denne er ikke så veldig rosa, men mer lilla.

Her er et bilde fra 2015, og da var den mere hvit.

Nok en vannlilje i  blomst i hagedammen. Jeg har kommet ut av tellingen hvor mange blomster det har vært i år, men det er mange. Denne gule kjøpte jeg i vår, og den har minst hatt tre blomster. 

Av alle mine åtte sommerfuglbusker  som jeg hadde i fjor var det bare fem som overlevde. Samtlige frøys helt ned i vinter, men nå blomstrer de fleste av de som overlevde. De kalles ikke sommerfuglbusk for ingen ting :)
Buddleia 'Royal Red'

Denne er min favoritt, og det var bare så vidt at den overlevde vinteren. Men nå blomstrer den, og det er jeg så glad for.
Buddleia 'Glass Slippers'

Så til en liten oppsummering av været i august, og det kan sies med to ord : varmt og tørt.
Det kom kun 44 mm ned regn, og siste gang det regnet skikkelig var 7. august. Det er ikke bare her det er tørt, for det er tørkerekorder over alt på målestasjonene på hele Øst og Vestlandet. Det er ikke meldt om regn de neste 14 dagene, så dette begynner å bli skummelt.
Det er ingen fare med meg angående vanning, men jeg ser at det begynner å bli lite vann i Numedalslågen også. Kraftverkene slipper ikke mer vann enn de må nå, og på fjellet er det ikke snø og ikke vann i magasinene. Så jeg håper på mye regn i høst for naturen sin del selv om det er et kjedelig vær. Det er helt nødvendig å få det nå.

34 kommentarer:

  1. En ny sjef i huset? Mørk og mystisk er han.
    Nok en nydelig vannlilje! Alle mine forsøk på å etablere sommerfuglbusker har strandet. Har nærmest gitt opp dem. Synd, for det hadde vært fint med flere blomstrende busker nå. Heldigvis trives de ulike hortensia veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du trygt si ;) Ja, han er nesten helt svart, og ganske mystisk ja.
      Så synd da! Jeg kan nesten ikke forstå at de nesten overlever her og ikke hos deg i H3? Ja, blomstrende busker er så verdifulle nå. Ja, det er jo enda noe! :)

      Slett
  2. Hello,

    Welcome Ares, I hope he and Felix become friends. Your hydrangeas are so beautiful, I love the waterlily and your pretty buddleia. I hope you have some much needed rain. We just had the leftover rain from storm Ida, roads are flooded in places due to too much rain. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, welcome Ares. I hope it too, and I think they will in time. Thank you. The rain does not seem to come my way at the moment. I guess you have, and I do hope a weakened Ida comes my way too. Take care and have a great day!

      Slett
  3. Good morning Marit: How can I fail to notice that Royal Red is Buddleia davidii? I expect that you will have a new term of reverence for me now. I am sure the two cats will learn to get along and live harmoniously, like you and your husband in fact - most of the time! Hugs from Ontario.

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon David,
      Oh, I'm so sorry that I missed the correct name ;)
      I know it so well, but I simply forgot to write it. My head is full of cats for the moment. Davidii is very important to write of course. It's named after Pere Armand David, a missionary plant collector.
      Yes, I think they will get along soon (I hope). Yes, in most of the time ;)
      Hugs from Norway.

      Slett
    2. Père David also has a good deal of prominence in ornithology too, Marit.

      Slett
    3. Yes, he is known for many things. I just read about him.

      Slett
  4. Hej Marit!
    Hoppas Ares och Felix kommer att bli vänner. Behöver bara bekanta sig lite med varandra. Dina hortensia och fjärilsbuskar är riktigt fina. Så fint med en näckros i blom.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg håper jo at de blir venner etter noen flere dager. Jeg tror jo at det går fint og at de blir venner til slutt. Tusen takk. Ja, det var en overaskelse at det kom en blomst til.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Hej Marit
    Sikken da en sød lille mis, hvis det er som med hunde, går der lige lidt tid, inden de accepterer hinanden, men det ved du sikkert en masse om selv.
    Med hensyn til regn er det det samme her, vi har fået ligesom dig, men inden da fik du meget mere, så der har forhåbentlig været lidt at tage af. Flot med dine vandliljer, du har nok et større bassin, jeg har kun set 2 eller 3 blomster i år.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Ja, det er jo helt naturlig at de ikke er venner med en gang. Ja, jeg har hvert igjennom dette mange ganger :)
      Det er fryktelig med denne tørken ja, og det ser ikke ut til å bli bedre med det første. Ja, min dam er på 4000 liter, så der har de god plass.
      Klem

      Slett
  6. Gratulerer med ny pusekatt. Det er trivelig med slike små firbeinte som selskap når kveldene blir mørke og lange. Mine setter ikke så pris på kos og fangligging når det er sommer, da vil de helst være ute døgnet rundt. Men når det blir kaldere ute, da ruller de seg sammen på fanget mitt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er så trivelig med de. Mine er innekatter, men har tilgang til kattegård til det blir vinter. Ares er veldig kosete, så det tegner godt. Ikke alle katter er det.

      Slett
  7. Tillykke med den lille ny! Jeg håber, den bliver til glæde for jer alle, også for Felix.
    ‘Glass Slippers’ har en smuk farve på både blomster og blade. Jeg kan godt forstå, det er blevet en favorit.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det håper jeg også, og allerede nå begynner han å venne seg til Felix. Jeg tror nok de blir venner etter litt tid.
      Ja, jeg hadde to av den, men den ene døde i vinter. Jeg er så glad for at denne ene klarte seg. Det er noe særlig både med bladene og fargen på den ja.

      Slett
  8. Hei Marit.
    Godt å få Ares hjem tenker jeg. Mørk og mystisk. Det vil nok gå se til skal du se. Glass slippers var helt nydelig. Den var et nytt bekjentskap.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det var veldig godt å få han hjem.
      Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Hei Marit!
    Gratulerer så mye med et nytt familiemedlem. Du har kalt han opp etter en krigsgud, som visst er voldelig. Lykke til med avklimatiseringen, hvis han lever opp til navnet sitt. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk. Ja, enten etter krigsguden Ares, eller stjernetegnet Væren. Han er født 18.april, så begge deler kan passe. Han har allerede fanget to fluer og spist de opp, så han ser ut til å være en nådeløs jeger. Så det er mulig at navnet passer veldig godt ;)
      Ha det godt. Klem, Marit

      Slett
  10. Det var en fin liten katt Ares, han finner seg nok godt til rette etter hvert.
    Så mange fine Hortensia du har i hagen. Gul Vannlilje er nok ikke så vanlig som de rosa.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg tror at han gjør det. De trives veldig godt her. De er nok ikke så vanlig nei. Jeg kjøpte den fra en nettbutikk som solgte vannliljer.

      God helg!

      Slett
  11. Tillykke med Ares, Marit - han lærer nok hurtigt, hvor hans plads i familien er. Mon ikke Felix vil fortælle ham det, venligt men bestemt?
    Jeg har bemærket mange blå hortensiaer i år. Bemærkelsesværdigt mange, både lillablå, blå og skrigblå, og jeg har så småt funderet over, om regnen (når den ellers kommer, for vi fik knapt 40 mm i august) er blevet så sur og måske indeholder andre 'interessante' stoffer, at det kan gøre blomsterne blå. Det er i hvert fald ejendommeligt.
    Fantastisk, som det nu også blomstrer smukt oven på dit vandbassin.
    Glass Slippers er fin, fordi bladene er så fint afstemte efter den sarte lyslilla blomsterfarve. Hele busken må være flot at se.
    Kh Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisbeth. Ja, det gjør han nok med tiden. Jo, han vil nok det. Han er en rolig katt på 5 år, og har nok fått litt sjokk etter dødsfallet til Zfinx og så kom denne lille hissigproppen. Men allerede i dag har de snust på hverandre, og Ares har ikke frest eller knurret. Så jeg tror det går bra.

      Så merkelig det er da! Det har jo ikke vært så mye nedbør i sommer at det kan skyldes det heller. Ja, det er et lite hagemysterium. Det har vært så mange blomster på de i år, at det flotte været må ha virket inn på de også.
      Ja, Gkass Slippers er uvanlig flott, for bladverket er lysere enn på de andre jeg har. Jeg liker lys lilla veldig godt som farge :)

      Slett
  12. Hei Marit

    Alletiders med den nye lille kat - den ser ud til allerede at trives!
    Jeg har læst om en ny teori med hortensieaernes farver: at det reelt er svampene/sopp i jorden der i symbiose med planten giver farven, og at ph, nedbårsmængden og mineraler også er bestemmende for hvilke svampe der trives.
    Vandliljer er faktisk temmelig flotte - jeg kan godt forstå at der er havefolk der satser på dem!

    ha en dejlig weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er så hyggelig med å få den nye katten i huset her, og de er nå nesten venner :)
      Det kan nok stemme, og bak i skyggen der den vokser har det kommet opp tre store sopper. Så det er nok helt riktig det du sier. Jeg har aldri sett de før, så det er jo litt spennende.
      Vannliljer har imponerende blomster, men som mye annet her så må de inn om vinteren for dammen bunnfryser. Men jeg har de i bøtter om vinteren, og det går veldig fint.

      Ha en deilig weekend!

      Slett
    2. Interessant teori om svampene i jorden ;-) Det giver god mening, i disse tørkeår.

      Slett
    3. Ja, det er intressant, for det må være noe spesielt som skjer i år. I og med at du også har sett flere blå hortensia i år, så må det være noe i det ja.

      Slett
  13. Grattis till den nya familjemedlemmen! Förundras över alla grejer som finns - dricksvattenfontän :) Har satt ett antal hortensior men ska nog flytta ett par till soligare ställen. Tycker knoppsättningen är dålig. Och så smått har jag börjat fundera på näckrosor igen. Men den här gången får det bli småvuxna och småblommiga. Den vita och röda tog över i förra dammen.

    KRam, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja ikke sant ;)
      Teorien er at den skal stimulere katter til å drikke mer vann, og at det igjen kan forhindre sykdommer.
      De liker mye sol ja, så det er nok smart å flytte de.
      Her har jeg aldri opplevd at vannliljer tar over noen dam, men her må de også inn om vinteren.

      Klem, Marit

      Slett
  14. Tillykke med det nye familiemedlem! Han ligner en selvbevidst herre, som allerede har indtaget husets bedste stol - håber I andre kan indrette jer:)
    Forstår alting drejer sig om den lille ny, men du har da ikke helt glemt din have.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, han vet akkurat hva han vil og ikke vil. Ja, vi andre klarer fint å innrette oss :)
      Det har vært noen intense dager med babypass, men nå virker det som at de har blitt venner.
      Hagen klarer seg godt uten min hjelp, men i dag skal jeg få jobbet litt med det nye bedet. Det tar så lang tid, men en vakker dag blir jeg ferdig :)

      Slett
  15. Til lykke med den nye katten, ser veldig fin ut :-)) Heldigvis dukket vår opp etter nesten en uke vekke, har aldri skjedd før, men vi er jo bare glad den har kommet hjem :-)) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Så godt å høre da! Det er fryktelig når de plutselig blir borte og en ikke aner hvor de er. Selvfølgelig er dere glad for det! :)
      God helg!

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...