fredag 17. september 2021

Det forklarer saken, og lettere glemsk...

 Her i sommer da irisene blomstret fikk jeg flere gode forslag på hva en iris kunne hete som jeg ikke husket hva het. Jeg gravde opp denne i går i forbindelse med det store prosjektet jeg holder på med nå, og der fant jeg plutselig en lapp med navnet på! Ja, jeg hadde selvsagt glemt at jeg hadde sådd den, og da falt flere brikker på plass. ( Jeg har alt for mange planter her til å huske alle sammen) ;)

 Jeg kjøpte nemlig for mange år siden frø fra Tamberg i Tyskland, og de var krysninger som selveste Tamberg hadde laget. Denne irisen har alltid vært så stor og kraftig, og når jeg så på lappen ga det plutselig mening ja... ;)

På lappen sto det Iris ensata 'Sterntaler x Rocklion', og det sier meg ikke annet at det er en ensatakrysning. Men det forklarer hvorfor denne alltid har vært så stor og kraftig.

Iris ensata('Sterntaler x Rocklion')

Iris ensata er jo en stor iris i forhold til f.eks. I. sibirica. Den vanlige gule og som også kalles for "yellow flag" vokser vilt i elver og dammer, og den er nesten som ugress å regne. 

Den jeg spadde opp delte jeg opp og flyttet på tirsdag, og samtidig flyttet jeg også en I. sibirica som heter 'Frilly Vanilly'. Nå er alle planter som måtte i bakken innen vinteren ferdig plantet, og det er en lettelse. Det er ingen god idé å overvintre planter i potter her (for da dør de), så de må plantes. 

Jeg fikk også til slutt plantet alt av heuchera som sto rundt omkring i hagen. Jeg jobbet mot klokka hele dagen, for jeg visste at regnet skulle begynne på kvelden. Jeg fikk også flyttet flere monarda + at jeg hadde kjøpt flere av de også. Nå er alt av løk, innkjøpte planter kommet i jorda, og da er jeg veldig fornøyd.

Regnet som kom ble en stor skuffelse, for det ble kun 7 mm ut av det. Jeg håper at oktober kommer med mye regn, for det behøver vi nå.

Det siste som jeg skal gjøre nå er å legge litt mer duk oppå gresset og så legge grus oppå der igjen. Det er så tungt, og jeg kjenner at ryggen sier at nå holder det med tunge prosjekter.

Det er her jeg har plantet løkene, og så er monarda og heuchera plantet i ytterkant. Pinnene er satt for å skremme rådyr og skjærer. Skjærene/Pica pica har begynt å dra ut gress som jeg har lagt i bedene som jorddekke, og har dratt opp liljeløk som jeg nettopp har plantet. Kjekt med hjelp i hagen :(
Så i et forsøk på å stoppe de har jeg satt opp mange bambuspinner.

Ikke så pent nei, men hvis det hjelper i høst og vinter er det verdt forsøket.

Sånn ser det ut når jeg jobber i hagen. Kaos overalt! :)

Her vokser Geranium et eller annet. De har mørkt bladverk på våren, og så blir de grønne etterhvert. Rosa blomster. Denne har jeg jeg fått og er usikker på navnet. Det kan være 'Chocolate Candy' men er langt fra sikker.

Her vokser mye forskjellig fra før. Div. syriner i bakkant, lønn, clematis, klatreroser og liljer :)

Her sees halvparten  av irishekken  min med noen de flyttede irisene. 

Nok et kjekt "må ha" redskap i hagen. Sekketralle som den kalles her bruker jeg å flytte tunge jordsekker. Det gjelder å spare ryggen!

Før planting av heuchera legger jeg alltid grus i bunnen av hullet. Dette gjør jeg for å sikre de god drenering. 

Her plantet jeg de siste heuchera jeg kjøpte på salg.

Jeg klarte å bli ferdig med "irishekken" på begge sider innen regnet kom den dagen. Den består i hovedsak av Iris x pseudata + disse to jeg har nevnt over her. Nå er det bare mer duk og  grus som gjenstår å få på plass.

God helg/weekend!

38 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Så flittig du er. Er heuchera vinterhårdfør hos dig, når du kommer grus i bunden. Der var en som skrev til mig, at den sorte heuchera ikke var hårdfør.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg prøver å være flittig nå, for nå er det snart slutt på det fine været. I dag er det deilig å være ute, men snart kan været endre seg. Da er det godt å ikke ha mye som en skulle ha gjort ferdig ;)
      Ja, alt av heuchera bortsett fra noen jeg kjøpte i Sverige er vinterherdige her. De krever veldig god drenering ja, men får de det pleier de å klare seg veldig fint her. Jeg har noen fra 2007 som lever i beste velgående her :)
      Klem

      Slett
    2. Ok det med dræningen har jeg ikke hørt før. Jeg har også nogle som bliver til rigtig mange, men de mere sjældne breder sig desværre ikke. Jeg må prøve med dræn :)
      Klem

      Slett
    3. Her er det helt nødvendig her på grunn av kulden. De overlever fint, men må ha god drenering. Heuchera og Echinacea er veldig like sånn, for de tåler ikke stående fuktighet om vinteren når det er kuldegrader.
      Klem

      Slett
  2. Irishekken blir vel et syn neste forsommer!
    Du har vel flyttet hele hagen snart? Sekketralle er praktisk. Bruker den også til jordsekker og tunge potter.
    Er det ikke deilig å få navn på plass? Fikk nettopp identifisert klematisen min :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg satser på at den blir det ja! Ja, det er ikke langt unna ;)
      Sekketraller er utrolig kjekke til tunge løft ja.
      Jo, for vi hagenerder vil jo gjerne vite hva vi har i hagen ;)
      Så bra da!

      Slett
  3. Hello Marit,
    The Irises are so pretty. I like the lovely Heuchera leaves. It is good you have the trolley to help you move those heavy items. Take care, enjoy your day! Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, the trolley helps me a lot.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  4. Ha ha ja plutselig så går det opp et lys. Utrolig hva som dukker opp når man roter litt rundt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er utrolig glad for disse forklarende lysene ;)
      Det er helt sikkert!

      Slett
  5. Beautiful flowers Marit, you have a lot of work in your garden. Have a nice weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Caroline. Yes, it's a lot of work to do in my garden.
      Have a nice weekend you too.

      Slett
  6. For en fantastisk jobb du gjør i hagen din! Morsomt å se og litt av hvert å lære :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det var hyggelig å høre, og jeg håper at du kan lære noe av det :)

      Slett
  7. Jeg tror din irishæk eller iris-sti bliver fantastisk smuk. Det vil i hvert fald kun være rimeligt, sådan som du slider i det.
    Det er flotte heucheraplanter du har - store og kraftige.
    Fortsat god arbejdslyst.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det håper jeg jo på. Jeg trives veldig godt med hagearbeide, men jeg må lære meg å stoppe før jeg blir helt utslått av dette ;)
      Ja, de har vært så fine, og ikke minst billige. De kostet 49,50 på matbutikken, og da kunne jeg jo få kjøpt mange for en billig penge. Tusen takk.

      Slett
  8. Hej Marit!
    Det är tungt att gräva och plantera. Du får vila ryggen och vara försiktig. Har grävt hos dottern och så har jag en hel del växter att plantera hos mig också. Hoppas få gjort det i helgen. Det kommer att bli riktigt fint i dina nya rabatter. Fantastiskt vacker Iris.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er veldig tungt å grave og plante. Jeg er helt nødt til det ja. Høsten er en veldig fin tid å plante på.
      Det gjelder å utnytte de fine dagene må, for snart blir det for kaldt å holde på ute.
      God helg!

      Slett
  9. Det er imponerende prosjekter du driver med! Jeg hadde planer om å flytte og dele noen hosta, men har ikke orka pga tørka. Håper på litt mer regn, ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Hosta er fine å bruke øks på når du skal dele de. Det prøvde jeg i sommer og det var enklere å gjøre enn med spade synes jeg.
      Ja, det er veldig nødvendig nå. Vi får håpe at det kommer noen mengder snart.

      Slett
  10. Work in progress kan ikke hele tiden være kønt; men det bliver det garanteret til næste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det kan jo ikke være det, men håper at det blir bra til neste år 😊

      Slett
  11. Alt regnet kom til oss i Tyskland i sommer, vi hadde mye grått og mye vått, men fantastisk grønt overalt og frodige åker. Jeg måtte knapt vanne hagen min ... det er vi ikke vant til her i det hele tatt ... så mye vått. Nå har jeg kommet tilbake fra Sverige fra ferie, hele tiden en klar blå himmel - det var so fantastisk.
    Arbeidet ditt, kjære Marit, i hagen er utmerket, du vil kunne glede deg over det neste året. Jeg ønsker deg mye glede. Ha en god helg. Klem Viola
    p.s. Jeg tok frø fra vakre tomater, og jeg vil dyrke planter om våren. Jeg håper det fungerer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det leste jeg om, og det var bra at det ikke ble noen skader hos deg. Her har det vært veldig tørt de to siste månedene. Så bra at du hadde en fin ferie.
      Ja, jeg gleder meg til å se hvordan det ser ut til neste år. Tusen takk kjære Viola.
      Jeg tror det vil fungere veldig bra med tomatfrøene.
      God helg! Klem, Marit

      Slett
  12. Det var godt, den navnløse iris fik et navn. Som du dog arbejder! Det var godt, du nåede det før regnen, det var bare ærgerligt, at der ikke kom noget mere regn. Jeg glæder mig til at se et billede af irishækken til næste sommer. Jeg tror, den bliver så flot.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for sånne hagenerder som meg er det godt å få navnpå plantene 😉
      Det var alt for lite regn som kom her ja, så jeg håper at det snart kommer mye mer. Tusen takk. Ja, jeg håper jo at den blir det.

      Slett
  13. Det var en stor flott Iris i nydelig lys blå farge. Litt av en jobb du holder på med, skjønner godt du kjenner det i ryggen.

    Ha enn fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, nå vil ryggen snart ha ferie.

      Ha en fin helg!

      Slett
  14. Fantastisk du fik alle planterne i jorden Marit! Nu trænger du til en lille ferie tror jeg.
    Det er et kolossalt arbejde du har når du planter - med sten under jorden og ovenpå jorden. Hver gang du flytter én plante kræver det et helt anlægsarbejde og her har du jo snart flyttet det halve af haven. Alle dine trillebøre og sækkevognen er helt uundværlige, men jeg forstår godt du kan mærke det i ryggen - trods hjælpemidlerne.
    Dejligt at få opklaret et mysterium og nu har din flotte Iris fået et passende navn.

    Så venter vi bare på regnen...
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  15. Ja, jeg fikk det her om dagen, og det var godt å få gjort Ulla. Ja, snart skal jeg få hvile litt i fra hagen. Det er mye arbeide ja, men det er nesten vedlikeholdfritt siden. Litt luking av frøugress blir det, men minimalt. Ja, de må jeg ha som hjelpemidler. Ryggen blir sliten, og må jeg hvile. Ja, det var godt å finne navnet på den.
    Ja, det gjør vi, men her kommer det kanskje ikke regn før i slutten av neste uke. Jeg håper på mye regn nå.

    SvarSlett
  16. Good morning, Marit: I was not quite sure whether I was looking at the work of the maintenance crew in the municipal park and then I realized it was just a normal day in Marit's garden! Hugs from your Canadian admirer, David.

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning David,
      Haha, yes it's just a normal day in my garden you have been looking at ;)
      Hugs from Marit

      Slett
  17. Hei Marit

    Ja, du må passe på dig selv, ikke for meget af det samme slidsomme arbejde for længe af gangen:)
    Men resultatet er jo imponerende - du kan glæde dig til næste år!
    Det ae et spændende Tamberg ensata kryds. Jeg vil nok skrive det lidt anderledes: Iris ensata ('Sterntaler' x 'Rocklion') det ser flot ud - Tamberg bekræfter gang på gang at han er gået efter kvalitet!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg må det, men så vil jeg jo samtidig bli ferdig med så mye jeg kan før det blir for kaldt her. Det er en litt vanskelig balansegang det der ;)
      Tusen takk. Ja, jeg gleder meg vilt til neste år allerede.
      Ja, du har helt sikkert rett i det, og jeg var i tvil om skrivemåten jeg også. Tamberg har laget mange flotte kryss opp igjennom årene og der er det kvalitet som teller ja. . Det at han har brukt ensata i dette, forklarer hvorfor den er så kraftig og at den blomstrer senere enn sibirica. Jeg liker så godt blåfargen på den :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  18. Ja att gräva är rena rama gympasset!! Men fint blir det hos dig :)
    Vila nu och ha en skön helg...
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en får mye mosjon av å grave! Tusen takk.
      Nå skal jeg hvile ja :)
      Ha en skjønn helg du også.
      Klem fra Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...