tirsdag 21. september 2021

Ny fuglemater, til krig mot skjærene og en klatrende katt...

 I forrige uke kjøpte jeg en ny fuglemater når jeg skulle kjøpe fuglemat. Som om ikke jeg hadde nok fuglematere fra før, men denne var så enkel å henge opp med bare borrelås/velcro. Så den var hengt opp på et øyeblikk uten å måtte bruke verktøy. Sånt liker jeg ;)

Først et bilde av de forskjellige fuglematerene her.

Her er den nye fuglemateren som er festet under den store fortønna. 

I det siste har jeg blitt så frustrert over skjærene/ Pica pica her. Dette startet for flere uker siden, og først forsto jeg ikke hvem som ødela mine cyclamen.  Jeg har ventet et helt år på å  at skulle blomstre, og dette syntes jeg var så trist. Først var nesten alle blomstene på alpefiol/ Cyclamen hederifolium klippet tvert av.  Jeg hadde jo en mistanke om at det kunne være skjærene, men var jo ikke helt sikker. Jeg flyttet da alle mine cyclamen til en smal passasje på siden av kattegården. Men det hjalp ikke, for det var ikke stengt der. Så begynte de å angripe de store med hvite blomster, og en morgen lå det mange avkuttede blomster på bakken. Da hadde jeg hørt at skjærene hadde holdt på der tidligere på morgenen, og da var jeg ikke lengre i tvil om hvem som gjorde dette. Da ble det krig her! Jeg finner meg ikke i at de ødelegger  mine cyclamen. Ingen andre blomster har blitt ødelagt, så jeg vet ikke hvorfor de gjør dette mot mine alpefioler. Jeg legger ut mat til de, og de forsyner seg grådig av den. Så de har ikke noe å klage på ;)

Uansett har jeg nå stengt de ute fra der de før kom inn. Planker, pinner og en gardintrapp gjorde det så vanskelig å komme inn der, at nå har de gitt opp. 1-0 til meg ;)

Jeg må likevel flytte på alt dette hver gang jeg skal å få vannet de, men det er det verdt! ;)


Sånn ser stengselet ut, og nå tør ikke skjærene å fly inn der. Det var gardintrappa som gjorde utslaget. 
Her er Felix i kattegården.

Som det ses her så ligger det mange avklipte blomster her. Hvorfor skjærene misliker/liker disse blomstene skal være usagt, men jeg vil ha de i fred.

Her ligger det flere avklipte blomster :(
Den lille rosa blomsten som ligger i den innerste potta ble sådd i vinter. Den fikk ikke blomstre lenge nei... :(

Denne har mirakuløst fått blomstre i fred...

Ares vokser og trives, og klatrer som en gal i kattegården.



Så var det en liten pause før han ville klatre på ny.

Her ser han temmelig gal ut :)

Her sitter begge to og studerer hva som skjer utenfor kattegården.

30 kommentarer:

  1. Klart pusene vil være med å hjelpe til med gartnerdriften.

    SvarSlett
  2. Hej Marit
    Ja det er da for irriterende, at dine cyklamen bliver ødelagt, godt du kan holde skjærene væk på den måde. Katten er da noget vild :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er forferdelig irriterende når skjærene holder på sånn. Jeg vil ha de i fred :)
      Ja, han er skikkelig vill når har klatrer der, men det er samtidlig godt at han får utløp for sin energi der.
      Klem

      Slett
  3. Good morning Marit: I am going to issue stern instructions to my friends Pica pica that under no conditions are they to damage your plants. Whether they will listen or not is another matter entirely! If only they were like husbands, always attentive and sympathetic, eager to please, never a bad thought or deed. (One moment, I need to adjust my halo). So many birds feeders. I have bird feeder envy! Most of all congratulations on being a responsible cat owner. Hugs, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning David,
      Oh, that's very nice. I didn't know that you could speak with them ;)
      Haha, I don't agree with you. My husband is not always like that. Be careful with your halo, as it may shrink... ;)
      Yes, I have many bird feeders here. You must buy more of them.
      Thank you. I have my cats indoors for two reasons. One reason, of course, is that they kill all the birds they see. The other reason is that the traffic on the main road nearby here kills cats a lot.
      Hugs, Marit

      Slett
  4. Praktisk fuglemater ser det ut som.
    Skjærer kan være noen ordentlige plageånder. Makan til hærverk :0 Ikke noe gunstig plass for vakre alpefiol det der. Dattera mi sine tomatplanter (som hun fikk av meg) har blitt herpet av skjærer. De tar hver eneste tomat. Heldigvis ikke her. Bank i bordet! Artige bilder av klatrepus :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er praktisk og skjæresikker ;)
      Kan det er helt utrolig hvor mye hærverk de kan gjøre.
      Nei jeg hadde de et annet sted tidligere, og det var da jeg flyttet de til der de står nå.
      Det er tydelig at de gjør forskjell på folk! ;)
      Ja, han er som en liten apekatt og full av energi.
      Klatrepus var et fint navn :)

      Slett
  5. Your new bird feeder is lovely, Marit.

    That cat does looks a little wild!

    Happy Tuesday!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica.

      Yes, he looks wild :)

      Happy Tuesday!

      Slett
  6. Hoi Marit, bedankt voor je bericht. Mooi die vogelhuisjes. De katten zitten veiling in hun ren.

    SvarSlett
  7. Det er da helt urimeligt, at fuglene ikke kan lade dine cyclamen være i fred, når der er så mange foderpladser, de kan benytte sig af 😠

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt urimelig, og jeg forstår ikke helt hvorfor de har fått dilla på å ødelegge mine cyclamen 🤔

      Slett
  8. Kjedelig med skjærer som også liker Cyclamen, plantene vil vi ha i fred. Smart stengsel du har laget for dem. Fuglene i hagen setter sikkert pris på den nye materen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig når de angriper mine blomster. Jeg måtte bare lage noe som holdt de borte, og det fungerer bra nå. Ja, jeg tror de gjør det.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Så rart med de skjærene! Hva i all verden skal de med å ødelegge blomster? Alpefioler er så flotte - de har jo nydelig blad også, men det er jo kjekt med blomstene også. De står ganske lenge også om ikke skjærene tar dem. Så gøy at du har sådd dem. Det fikk jeg lyst å prøve også. Jeg har samme bur som deg, tror jeg, til kaninen, men i halv høyde. Det er kjekke bur - kjøpt fra England, tipper jeg? Så flotte kattebilder - ser ut som de koser seg bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo helt merkelig. De var bare klipt rett av, og det er et mysterium. Ja, de som selges på høsten har så fine blader, og blomstene er en ekstra bonus. Ja, blomstene kan vare lenge ;)
      Ja, det er morsomt å så noe nytt. Så gøy at du har samme kaninbur. Ja, kattegården er bestilt fra England. Jeg er så fornøyd med den. Tusen takk. Ja, de koser seg der.

      Slett
  10. Nej, hvor er de urimeligt og unødvendigt dumme, skaderne, men selvfølgelig vandt du, Marit! I hvert fald en lille sejr, for det er da godt nok besværligt at vande. (Mærkelig adfærd hos skaderne)
    Kattene har det dejligt, kan jeg se, og Aros er vist faldet godt til.
    Det er godt, du passer på BÅDE dem OG fuglene.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt urimelig at de holder på sånn, men spnn er det de holder på her. Ja, jeg vant en liten seier der, men vanningen er besværlig ja. Men jeg får det jo til. Ja, det er en merkelig adferd.
      Kattene har det bra der ja, og Ares klarer seg godt her.
      Ja, ikke sant :)

      Slett
  11. Tænk hvor mærkeligt... jeg var slet ikke klar over at skaderne kan finde på at plukke blomster på den måde, men de er jo ret dominerende i deres miljø. Gad vide hvad de får ud af at ødelægge dine Cyklamen? Det har jo ikke noget at gøre med at skaffe mad.
    Din forhindring ser jo ikke ligefrem smuk ud, men godt den virker.
    Kattene ser ud til at trives, og måske skal I til at sætte et ordentligt klatre-stativ op til Ares. En stor gren fra et træ, som den kan ligge på i højden. Mange katte elsker at have det fulde overblik oppefra ved jeg.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er merkelig. Ikke jeg heller, men det var helt åpenbart at det var de som hadde gjort dette.
      Jeg kan ikke forstå hvorfor de gjør det nei. Kanskje de kjeder seg?
      Nei, pent er det ikke, men det fungerer. Vi har et stort klatrestativ i spisestuen, og der har han flere huler hvor han kan sove og gjemme seg. Det er så høyt at han har det fulle overblikk over det meste som skjer her.

      Slett
  12. Hello Marit,
    I hope you solved the problem, the birds should be with their new feeders. You have provided the birds with lots of choices. The kitty cage is nice, they can spend time outdoors. I hope the plants survive in their new spot! Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, I think I have solved it. The Magpie is a dufficult bird in the garden. They are always up to do something bad. The cats love to stay there when it's warm outside, but not in the winter. I think they will because ut's a lot of shade there.
      Take care you too, and have a wonderful day!

      Slett
  13. Det var tur att du skrev det latinska namet, Pica pica, annars hade jag inte vetat vad det var för fåglar. Skata säger vi här. Dom kan ju vara på det mesta men att dom skulle ge sig på dina cyklamen, det trodde jag inte. Men nu har du stängt ut dom så nu får du njuta av den fina blomningen
    Skrattade när jag såg Ares, han ser verkligen lite galen ut på en av bilderna. Men det är härligt att han har energi.
    Önskar dig en fortsatt fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det var i grunnen derfor jeg skrev det, Anita. Jeg vet at skjære er et veldig norsk navn, og at de heter noe annet både på svensk og dansk. Noen ganger er latinske navn helt nødvendig ;)
      De er utrolig kreative når det gjelder å gjøre noe galt.
      Jeg får nyte blomstringen som er innestengt ja ;)
      Ja, han ser helt gal ut på det ene bildet. Han har masse energi ja, og det skal en kattunge ha.
      Ha en fortsatt fin onsdag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  14. Hej Marit!
    Det behövs alltid fler fågelmatare, den nya verkar vara riktigt enkel och bra, lätt att fylla på med nytt. Jag köpte en korv med fågelmat, som jag inte hittar här hemma. Köpte den i Stockholm, fåglarna är helt galna i den. Måste försöka hitta fler. Skatorna vill gärna plocka blommor, har märkt det hos mig också, fast det var ett tag sedan nu. Du har fått en riktig akrobat som klättrar upp på gallret.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er helt sikkert. Ikke alle er like gode, og det er fint å kunne prøve de ut.
      Så bra da! Hva slags mat var det?
      Ok, da er det ikke bare meg som har opplevd det...
      Ja, han er til tider helt vill, men han får ut masse energi i kattegården. Det er bra.
      Ha det godt.

      Slett
  15. Det ser ud til at være en lækker buffet, du serverer for fuglene. Og så er der vel også mange bær i haven, som de kan spise.
    Det er et par søde katte. Det er utroligt så stor, Ares allerede er blevet. Den vil sikkert gerne ud af kattegården og en lille tur hen til fuglenes foderplads.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de får mye forskjellig her, men så er det også mange fugler her. Ja, det er noen hyllebær de kan spise. Han vokser veldig hurtig ja. Det vil han helt sikkert, men da hadde han drept mange fugler tror jeg. Katter er nådeløse jegere, og jakter gjerne på full mage. Så nei, han kommer ikke ut av kattegården ;)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...