fredag 24. september 2021

Enda mer hærverk i hagen...

 Nei, det er ikke skjærene (Pica pica) som har skylden denne gangen.  Det må være et mye større dyr.

Jeg tar det fra begynnelsen. Her om dagen på morgenen så kikket jeg ut av kjøkkenvinduet som vanlig. Da ser jeg at den underste kurven på fuglemateren er vridd helt skeivt ut fra srativet.  Den så jo ikke sånn ut dagen før. Jeg gikk så ut for å rette den opp og mate fuglene, men da så jeg noe enda merkeligere. Jeg har i hele sommer hatt en stor tung krukke med sommerblomster som har stått på en trestubbe bak fuglemateren. Den var veltet ned fra stubben og lå opp ned. Det var helt vindstille den dagen, så det var ikke vinden som gjorde det. Den krukken med jord og blomster veide minst 5 kilo og kanskje mer. Rett etterpå oppdaget jeg at den stien/snarveien som jeg lagde før i sommer var også ramponert. Steinene var dratt fra hverandre og masse jord var gravd opp rundt dem. Da gikk det et lys opp for meg, for jeg har sett lignende ting her før. Det må være grevlingen som leter oldenborrer i både krukken og blant steinene. Den må ha være rett i nærheten av meg når jeg var ute da. Den må ha endevendt krukken etter nettopp oldenborrer. Dette skjer hvert år i september, for da leter de etter mat før de går i hi om vinteren. Jeg har dog ikke opplevd at blomsterkrukket har blitt endevendt før. 

Det var dette synet som møtte meg når jeg kom ut. Det så ut som noen hadde prøvd å ta med seg hele kurven til fuglematen. Som det ses her så er krukka snudd opp ned.
Denne grevlingen har store krefter!

Sånn så den ut når jeg snudde den igjen. Ikke akkurat så veldig fin mer kan en si...

Presenningen er lagt der for å fange opp sølet fra fuglematingen. Jeg forer bl.a med noe som kalles villfuglblanding og som rødstrupen er så glad i. I sommer spirte det noe helt vilt her med alle mulige frø blant grusen på bakken. Fordi frøene lander der nå har jeg sett at det en enklere for fuglene å finne frøene på pressenningen. Da blir jeg spart for litt luking også ;)

Hagens søteste besøkende akkurat nå, og den har jeg ikke sett siden i vår. På siden står krukka og da da kan dere se hvordan den så ut før dette hendte. Hengelobelia og hengende pelargonia som fortsatt blomstret fint inntil her om dagen...

Her ses også trestubben som krukka sto på. Grevlingen må være veldig sterk, og jeg tror ikke at jeg har lyst til å treffe den på nært hold nei...

Sånn er det å bo i skogen, og her er det mange ville dyr. Ikke et kjedelig øyeblikk her nei ;)

Jeg kan nevne dyr som ferdes her: grevling, rev, vånd, rådyr, ekorn, buorm/snok, padder, frosk og de som bodde her før oss hadde besøk av en stor elg som sto på gårdsplassen her. Det har jeg heldigvis aldri opplevd selv. Her står det litt mer om elg for de som ikke kjenner til det store dyret. Det er for øvrig min store skrekk å treffe på det i trafikken. De har nettopp hugd ned mange trær bare en kilometer herfra. Der har de nå satt opp et fareskilt for elg, og det betyr at det er et "tråkk" for de der, altså en vei de går for å komme ned for å drikke vann i elven. Jeg er engstelig hver gang jeg kjører der nå, for å kollidere med en elg er nesten alltid fatalt.  Så det gjelder å følge med på alt som skjer i trafikken. Det sto i lokalavisen i dag at det ble kjørt på to rådyr i natt på hovedveien rett i nærheten her. Jeg har selv kjørt på rådyr her, og det var en forferdelig opplevelse.

                                      Godhelg/weekend!

33 kommentarer:

  1. Hello,
    I would like to see a badger but not have one in our garden. I heard they can be dangerous. We have had a bear come along trying to eat the bird food. It is best to be careful while driving around these large animals. Take care, enjoy your day. Have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      I understand you very well. I think it's a myth that theg are dagerous, but I think they can be it if they are threatened. A bear sounds very dangerous to me! Yes, thats true.
      Take care you too, and have a great day.
      Happy weekend!

      Slett
  2. Hello Marit: It is not a badger. it is a giant monster that lives only in Norwegian fjords and it has been seen recently emerging from the water in several places. It's favourite food is found only in productive gardens, and since yours is the very best, naturally it headed straight there. I expect that you will find it sleeping in the greenhouse one morning. Be sure to lock the front door to the house or it may take a nap in the kitchen. As for Moose, they can be a real hazard on the road, and there are signs on the highways here. Take care as you drive. After all, you now have a monster to take care of. Many hugs, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello David,
      Oh, then I must be careful when I'm out in the garden. I don't like monsters at all... ;)
      Yes, Moose is a very big animal. I will be careful when I drive. Yes, now I must watch out!
      Many hugs, Marit

      Slett
  3. Grevling, ja. Kraftfulle krabater. Fint at de kan spise de fæle oldenborrelarvene. Snegler og, tror jeg. Etter at "vår" dro med seg halve vedstabelen en natt i vår under et voldsomt rabalder, har ingen sett den...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig sterke, og kan gjøre mye ugang. Ja, det er jo bra at de gjør det om ikke annet. Jeg håper at de spiser snegler, men er ikke hekt sikker. Huff da...

      Slett
  4. Ja ja da er det bare å sette ut mat til grevlingen da så du får ha bedene i fred 😂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvis det var så enkelt kunne jeg jo gjøre det 😂

      Slett
  5. Kære Marit! Jeg ville gerne se en grævling, men at have dem i haven er åbenbart ikke sjovt.
    Pas godt på elgene, når du kører. Jeg har engang påkørt et rådyr, der sprang lige ud foran bilen i mørket. Det gav et ordentligt brag, så jeg kan godt forstå, at man kan komme slemt til skade med en elg.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth!
      Jeg har til dags dato aldri sett denne grevlingen i hagen, men jeg har sett flere kangs veien som har vært kjørt på av biler. Ja, jeg er forsiktig når jeg kjører. Jeg har også kjørt på et rådyr en gang, og det var en fryktelig opplevelse. En elg veier veldig mye, så det må være som å kjøre mot en mur.

      Slett
  6. Du bor jo næsten i dyrereservat. Elgen må være et imponerende syn, men ikke en velkommen gæst i haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gjør nesten det. Jeg har heldigvis aldri sett den her selv. Jeg har sett de langs veien andre steder, og jeg liker ikke synet av de.

      Slett
  7. Det er jo spændende at bo tæt på dyr, men vi har alle en grænse et sted, en grænse hvor det ikke er sjovt og charmerende mere, men som du skriver: hærværk. Man må håbe din grævling nu har fået fyldt depoterne op, og går i hi meget snart! Det er da godt du ikke har elgen i din have. Så kunne det nok blive svært at dyrke alle dine fine løn og andre sjældne og fine træer og buske. Til gengæld er det fint du holder øje med elgene i trafikken, hvor de er rigtig farlige.
    Dejligt du har fået besøg af det lille egern igen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, grensen går ved hærverk, for da er ikke dyrene så sjarmerende mer. Jeg forstår at den leter etter mat, men det er ikke så mye mat her for den. Ja, jeg håper at den snar sover i hiet sitt. Det er jeg glad for ja, for det er et dyr jeg ikke vil treffe på. Jeg har aldri sett de i nærheten her, men jeg vet jo at de finnes flere steder.
      Ja, det er jeg så glad for!

      Slett
  8. Kjedelig med en grevling som lager uorden i hagen din. Tror de er nattdyr og derfor håper jeg ikke du treffer på den. Godt den snart går i vinterdvale.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig når den holder på sånn. Ja, jeg har også lest at de er nattdyr, så jeg håper at den bare er her om natten. Ja, det er godt at den snart går i hi.

      God helg!

      Slett
  9. Hej Marit
    Ja det er da en voldsom gæst at få besøg af, men egernet er så sødt, dejlige billeder af den.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er en voldsom hagegjest å få besøk av. Det er så søtt ja. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  10. Hej Marit!
    Vi har haft grävling en vår hos oss, den grävde upp hål i gräsmattan. Råkade se den sent en kväll inifrån huset. Öppnade fönstret och förde lite oljud, den tvärvände och har inte sett den sedan dess. Hoppas den inte kommer tillbaka till dig heller. Bilderna på ekorren är så fina, den skulle gärna få komma på besök, men har tyvärr inte sett den på länge.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, de pleier å lage hull i gresset her også. Jeg tror den bor rett i nærheten så jeg frykter at jeg får se mer til den. Tusen takk. Den er her hver dag og spiser mat. Forstår godt at du vil se den igjen hos deg.
      God helg.

      Slett
  11. Hei Marit.
    Ikke stas å ha grevling i hagen! Får håpe den snart har spist det den trenger.
    Her har skjærer eller trost endevendt deler av et parti i steinbedet. Var sikker på at det var trost, men etter din historie om skjærene skal jeg være forsiktig med å gi trosten skyla:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,
      Nei, det er ikke noe stas i det hele tatt. Det går an å håpe på det ja. De er heller ikke greie i hagen. Skjærene er verre enn trosten tror jeg ;)
      God helg.

      Slett
  12. Grävling har vi haft här men efter vi satt upp staket mot rådjuren (som tar sig in ändå) så har vi inte haft någon. Men en kväll, för många år sedan, satt jag på trappan en sen sommarkväll. Plötsligt hörde jag ett ljud och en grävling kom fram mot mig. Jag pratade lite med den, den stannade upp, tittade på mig och så vände den om igen.
    Älg är stora skräcken den här tiden, att dom ska komma ut på vägen. Och igår när vi var på väg hem från lunchpromenaden såg vi två fjolårskalvar som sprang vid sidan om vägen. Det gäller att vara mycket försiktig.
    Sol här idag, lite sensommarkänsla.
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at grevlingen har blitt borte da, Anita. Jeg har sett de krysse hovedveien her, men denne som roter i hagen her har jeg ikke sett.
      Ja, elg er virkelig den store skrekken å treffe i trafikken. Ja, en må følge godt med når en kjører bil nå når det begynner å bli tidlig mørkt.
      Det har flott vær her også i dag, og det ble 16 grader. Det var så herlig å være ute i solen.

      Ha en fin helg du også!
      Klem, Marit

      Slett
  13. Grävlingen har rotat här också - i år ovanligt länge och väldigt mycket. Trist med din kruka men hoppas du får ordning på resten av planteringarna igen. Men det vilda får jag samsas med bäst det går :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det her også. Det er ikke så farlig med krukken, for den består bare av sommerblomster som snart visner uansett ;)
      Ja, en må jo bare forholde seg til det, og gjøre det beste ut av det når en bor sånn som vi gjør :)

      Klem, Marit

      Slett
  14. Marit,
    I have never met a badger in my garden. Maybe it was a raccoon in your garden? They are strong too. In our country, only moles dig the earth and spoil the flower beds and lawn. Elk sometimes enter a big and noisy city. Then special people catch him and take him to the forest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nadezda,
      Here they are very common. Raccons don't live here, but it was a good suggestion!
      Yes, they do it here too. Elk kan be drunk it they eat apples who lie in the ground. Then they can be very dangerous.

      Slett
  15. Hei Marit,

    Ja du trenger jo ikke å reise til Dovre med så spennende besøk i hagen :-)) Grevling har vi ikke her på Vestlandet,og det er kanskje like greit når ser hva ugagn den kan finne på? God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit,

      Nei, jeg behøver ikke det, for her er det spennende nok fra før :)
      Ja, det er nok like greit, for det er ikke noe ønskedyr å ha i hagen.
      God helg til deg også!

      Slett
  16. Oh, i love the squirrel. Very nice !

    SvarSlett
  17. For en røver ... i den varme årstiden lager jeg kaker e.c. utenfor på terrassebordet, en gang kaken ble revet av og ble spist ... Jeg tror vi har "Vielfraß" her, en slags mår.
    Jeg håper ditt vakre ekorn kommer tilbake.
    Ha en fantastisk søndag. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse ville dyrene her finner på mye galt. Ekornet er her hver dag.
      Ha en flott søndag!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...