tirsdag 31. august 2021

Noen hvite blomster, og fortsatt sommerfugler i hagen...

 Jeg er veldig glad i hvite blomster, og når jeg kjøper nye blomster til hagen er de ofte hvite. Akkurat nå blomstrer det mange hvite blomster her.

Syrinhortensia/Hydrangea paniculata 'Limelight' starter som limefarget, og blir senere hvit og til slutt rosa. Jeg liker den så godt når den nesten er grønn som her, og forvandlingen til hvit etterpå. Disse plantene er så verdifulle på sensommeren og utover høsten. De blomstrer i flere måneder.

De hvite alpefiolene som jeg har hatt i kjelleren gjennom vinteren har nettopp begynt å blomstre. De kommer med veldig mange knopper nå.

Nok en syrinhortensia som også starter som hvit, men som skifter til rosa. Den har blomstret siden slutten av juli, og har fortsatt mange knopper. Hydrangea paniculata 'Vanille Fraiche'

Det er veldig mange blomster på den i år.

Dette er en av de hvite solhattene jeg kjøpte for litt siden, og jeg ble overrasket da jeg så at admiralsommerfuglen var så intressert i den. De er mest glad i enkle blomster trodde jeg, men den slo seg ned på denne og sugde nektar fra blomsten.

Dobbel dose pasjonsblomst! Passiflora 'Avalanche'

Her står de på rekke og rad med mange knopper.

Sommerfuglene har sine favoritter i hagen, og monarda er en av de.

Plutselig kom det en ny blomst i dammen forrige uke.
Vannliljer er bare så vakre!

Denne mynten har veldig mange sommerfugler på besøk hver dag.

32 kommentarer:

  1. Kære Marit
    Hvide blomster er svære, synes jeg, for de er ofte så smukke og elegante tæt på (se bare passionsblomsten), men har det med at forsvinde på afstand i haven i modsætning de mere kulørte blomster. Jeg må nu sige, at når der er så mange blomster på en gang som i dine hortensiaer, så forsvinder de sandelig ikke. Virkelig flotte buske.
    Og så må jeg indrømme, at jeg også kiggede ud af din have - og så bjerget i baggrunden. Åh, det må være skønt at bo i et land med bjerge. Tænk, at du kan se et fra din have :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, det er jo sant det du sier for de er ikke så prangende som de mer kulørte. Nei, de forsvinner ikke i mengden :)
      Det er morsomt det du sier der. Når barna var små var gi mye på ferie i Danmark, og leide flere ganger sommerhus i 14 dager. Når vi da kom i land fra båten som var Larvik ved kysten og vi kjørte hjemover oppdaget jeg hvor mye jeg hadde savnet bjergene/fjellene. De er jeg oppvokst med, og hadde nok savnet de enormt hvis jeg hadde flyttet :)
      Ja, jeg ser det både fra hagen og fra kjøkkenvinduet, og er det første jeg ser hver morgen :)

      Slett
    2. Som barn holdt vi tit ferie i Norge. En dag stod min far (igen igen) og fotograferede bjerge. En ældre nordmand kom og spurgte interesseret til, hvad han fotograferede. "Bjergene" sagde min far. "Hmmm?????" sagde gubben "Hadde det så endda været guld!" Bjergene regnede han ikke for noget særligt.

      Slett
    3. Nei, de blir nok tatt som en selvfølge her i landet. Det var en morsom historie :)

      Slett
  2. Det finnes så mye fint i hvitt. I helgen kjøpte jeg meg en hvit Solhatt, som ligner på din, tenkte jeg skulle prøve den i krukke på terrassen, og se om den får stå i fred for sneglene. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes veldig mye fint i hvitt. Ja, det kan nok gå det bare den ikke drukner i høst/vinter. Solhatt er avhengig av god drenering.
      Ha en fin dag.

      Slett
  3. Hvite blomster er nydelige. Synd de blir så lite fine om man prøver å tørke dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Det er helt sant for da blir de brune.

      Slett
  4. Vanilla fraiche er virkelig et syn for guder.

    SvarSlett
  5. Hei Marit,
    Så frodig og fint hos deg enda :-)) Hos meg er det ikke så mye som er i blomst nå, men jeg nyter synet av dem som kikker frem. Vi har jo hatt en veldig fin sommer, men det er nesten for tørt her. Hvem skulle tro at vi skulle klage over dette i Bergen?!
    Ønsker deg en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit,

      Tusen takk. Ja, en må ta med seg alt som kommer av blomstring nå. Det har vi hatt her også, og det er veldig tørt nå. Nei, det høres jo helt utrolig ut!
      Ha en fortsatt fin sommer du også!

      Slett
  6. Hej Marit,

    Oj så fina dina cyklamen har blivit och vilka vackra blad de har. Ser att du inte bara har vita blommor som är vackra hos dig. Ligularian är ju jättefin och Monardan likaså. 'Limelight' är en favorit här också, blommorna är fina i alla sina stadier (även under vintern). 'Vanilla Fraise' fick komma med hem från handelsträdgården härom dagen och är redan planterad på sin plats.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Bare så det er sagt så har jeg ikke sådd disse. De er kjøpt sånn, men jeg kjøpte de i fjor høst.
      Nei, det er ikke bare hvite blomster her. Tusen takk.
      Ja, den er så flott på sensommeren, og gir blomstring i lang tid. Så bra da! Den er også så fin, og burde vært mer brukt.

      Ha en fin uke du også.

      Slett
  7. Hei Marit

    Ja sådan er det flot - Limelight og Vanilla Fraiche sammen med andre markante sager.. Man ser alt for ofte disse H. paniculata selektioner stående og flagre mutters alene i en græsplæne...
    Monarda er noget af en favorit, godt sommerfuglene har sådan en snabel, der er ikke alle bier der kan åbne disse blomster.
    Sikken flotte hvide Cyclamen - ren og fin!

    Ha en dejlig sommeraften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, en kan jo ikke bare ha de alene :)
      Jeg er enig med deg at da blir de litt kjedelige.
      Ja, den tiltrekker seg sommerfugler, men også humler. Nei, det er sant. Tusen takk. Ja, de hvite blomstene er så fine.

      Ha en deilig sensommeraften

      Slett
  8. Hej Marit
    Hvide blomster er uundværlige, jeg holder også meget af mine hortensia Limelight. Sjovt nok er din Vanilla fraise foran min, som stadig er hvid.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, de er uunnverlige. Det er uten tvil en flott hageplante på sensommeren. Vi har hatt det så varmt og tørt her så lenge så der er sikkert derfor.
      Klem

      Slett
  9. Hello Marit,
    Your white blooms are beautiful, I do love the Vanilla Fraiche, the passion Flower and your pretty butterfly images. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Take care, and have a wonderful day!

      Slett
  10. Hei Marit.
    Kan ikke tenke meg noen finere blomster enn hvite. Syrinhortensia er bare flotte. Når jeg kjøper blomster er det som regel hvitt jeg kommer hjem med.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Der er vi helt enige. Ja, de er så flotte nå på sensommeren. Sånn er det her også.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Det er nogle flotte billeder du viser i dag! Dine Hortensier er selvfølgelig overdådige, men jeg faldt helt for alpeviolernes blade. De er så utroligt smukke med det grønne hjerte i de lyse blade - bare dejlige - og her er hvide blomster så fine fordi de fremhæver bladene.
    Også fine billeder af sommerfugle! Mynte, merian, timian og andre krydderurter er perfekte for insekter.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de bladene på de er så fine. Sommerfuglene er så glad i krydder ja, og mynte. Det er neslesommerfuglen som er så glad i mynten.

      Slett
  12. Så mange flott blomster på Syrinhortensiaene dine og Admiralsommerfugler i andre blomster. Alpefiolene dine blomstrer flott.
    Ha en fin dag i hagen din!

    Hilsen
    Randi Eriksen
    Seehusensgt 38 b
    4024 Stavanger

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Så flott, da skal jeg få sendt deg noen frø. Jeg kan ikke helt garantere fargene, men jeg har prøvd å skille de fra hverandre der de har vokst. De er lilla og ferskenfarget.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  13. Hej Marit!
    De är så vackra dina syrenhortensior. Hoppas min nya blir lika fin. Den lever än så länge. I dotterns kryddbänk är det också massor av fjärilar som är helt vilda i myntan. Dina solhattar är riktigt fina, men tror jag måste inse att det inte är någon idé att köpa flera, de försvinner efter ett tag.
    Fin blomning hos dig.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, disse syrinhortensia er så flotte nå på sensommeren. De pleier å tåle mye de, så den klarer seg nok fint hos deg. Mynte er åpenbart noe de liker ja.
      Det er ikke overalt at de trives, og det er jo synd. Du får heller plante noe som trives hos deg.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Så mye vakkert!
    Jeg er også veldig (mer og mer) begeistret for hvite blomster. De er jo helt magiske om kvelden.
    Ser ofte at admiralsommerfuglen oppsøker de mest tettfylte av georginene.

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk!
      Det høres ut som flere og flere liker hvite blomster :)
      Det er de så absolutt.
      Så spesielt det er, for jeg trodde de likte de enkle blomstene best.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...