onsdag 11. august 2021

Litt forskjellig...

 Grunnmuren går sakte fremover, for min mann har støtt på litt problemer. Denne grunnmuren skal ikke bare være på centimeteren riktig, for det skal være på millimeteren riktig. Han som er kontaktmannen i firmaet er veldig behjelpelig, og plutselig var det ting som kunne fikses underveis.  Det var noe med noen klosser som kunne settes inn etterpå, så da går det bra likevel. Puh...

Høyder må være riktig...

Det må også være i vater...

Men det går da fremover... :)

På mandag kom en kort regnbyge på kvelden, og når jeg skulle gå min vanlige sneglerunde på gangveien fikk jeg nesten sjokk. Det vrimlet frem så mye snegler at det var ikke til å tro. Det er fra nå og utover at de legger egg, så det gjelder å bekjempe de nå for å forhindre at de får lagt nye egg. Jeg ser at kråkene/ Corvus cornix spiser sneglene hvis de bare er delt i to. Det er fint at noen spiser de etter at jeg har delt de.

I hagen er det fortsatt mye som blomstrer.

Liatris spicata med flott besøk. 

Ligularia dentata 'Garden Confetti'

Dagliljer har vært lite i fokus i de siste årene, men de blomstrer jo nå. 'Hemerocallis 'Double River Wye'

Denne er uten navn, men er like fin for det :)

Denne humlen gikk i ring inne i valmueblomsten i lange tider. Kanskje den ble beruset? :)

Se på denne ene gigantiske blomsten! Hydrangea arborescens 'Annabelle'

Denne står i trappen i en stor potte, og klatrer i rekkverket der. Den vokser noe helt enormt, og rankene på planten må være mange meter lange. Jeg klipte den helt ned i fjor høst, og det vil jeg gjøre i år også. 
Pasjonsblomst/Passiflora 'Avalanche'

38 kommentarer:

  1. Oj, vilket stort jobb ni gör!
    Fina blommor också!
    Vallmon ser ut som en porslinsblomma.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en stor jobb, men jeg kan ikke gjøre noe av det så det er overlatt til mannen.
      Tusen takk.
      Ha det godt!

      Slett
  2. Hello,
    It is nice the foundation is moving forward, it is best to get things right at the beginning. Your flowers are lovely, my favorites are the lilies, passion flower, poppy and hydrangea. Wonderful capture of the butterfly. Enjoy your day and the week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it goes forward. That's true! Thank you.
      Enjoy your day you too!

      Slett
  3. Marit, it's okay if the foundations are a little off centre. Just think, Italy has its Leaning Tower of Pisa, you will have the Leaning Greenhouse of Norway! What an attraction it will be!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha David, you are a master of words!
      Yes, I'm sure it will be an atraction :)

      Slett
  4. Oj, förstod ingenting av det där med klossar och annat, tur att det inte är jag som ska bygga växthuset :) Men det kommer säkert att bli jättefint.
    Ja nu trivs nog sniglarna när dom fått lite regn. Om kråkorna äter dom är det små sniglar antar jag även om du delat dom i två delar? För inte äter väl kråkorna mördarsniglar?
    Vackra blommor har du också ... fler och fler för varje inlägg. 'Garden Confetti' var ett passande namn. Och passionsblomman, den är så vacker, som ett konstverk.
    Önskar dig en fortsatt fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg forstå Anita, for det er jo ikke så enkelt å forstå hva det var for noe.
      Jeg har heller ikke kunnskap om det, så jeg holder meg borte :)
      Jo, her har vi bare mordersnegler dessverre, men når jeg deler de spiser åpenbart kråkene de.
      Tusen takk. Bladene på den er spettete/prikkete, så det er nok derfor den har det navnet.
      Ja, den er som et lite kunstverk.
      Ha en fortsatt fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  5. Hej Marit
    Flot passionsblomst. Sneglen er et problem også selvom man kun får småbyger, Bent tog 180 i aftes. Jeg undrer mig over, at du kan have liatris, dem har jeg ikke forsøgt mig med i mange år, fordi sneglene tog dem, jeg havde den gang.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Ja, de kommer frem hver aften uansett, men flere når det regner. Jeg tok 490 stykker på mandag, men det er oppe ved veien, og ikke her ;)
      Mine liatris står midt i solen, og rundt dem er det masse grus. Det liker ikke sneglene ;)
      Klem

      Slett
  6. Jeg er så glad jeg knapt ser en snile her, om det er noen så er det svartskogsnile. Men de holder seg stort sett vekk fra plen og hage.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det forstår jeg veldig godt. Jeg tror at det er alt for kaldt hos deg til at du får brunsnegler. Jeg hadde de svarte her før, men nå er de borte og de brune har tatt over.

      Slett
  7. Hei Marit

    Ja sådan et fundament skal bare være i orden, godt i har en god kontakt med leverandøren..
    Flot arbejde!
    Ligularia dentata er et af eftersommerens store hits blandt insekterne - og den forsætter jo med at blomstre til den første hårde frost:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det må jo det, så der er det ikke noe valg. Ja, de er veldig hjelpsomme. Det er bra arbeide ja.
      Insektene er ikke så glad i denne av en eller annen grunn, men de andre jeg har er insektene veldig glad i ja.
      Denne med de spettete bladene er annerledes, og blomstrer ikke så lenge her.

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Jeg er sikker på, at din mand har styr på fundamentet, så du roligt kan koncentrere dig om haven og dens planter. Vi har også set foruroligende mange snegle oven på regnvejret. Det er så ulækkert 👎

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror at han har det, og jeg holder styr på hagen som du sier. Det er så mye snegler rundt her også, og de er så motbydelige ja 🤮

      Slett
  9. Skeivt drivhus, det vil man ikke ha!
    Annabelle har imponerende blomster, Liatris spicata kler sommerfuglen :)
    Mannen er ute og plukker snegler etter styrtregnet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er hekt sikkert at en ikke vil ha! De er gigantiske, ja, og veldig fine akkurat nå. Ja, den kler sommerfuglen :)
      Har du fått styrtregn? Her har det ikke kommet en dråpe...

      Slett
    2. Jada, det kom plutselig et voldsomt tordenvær i ettermiddag. Han fant bare to snegler, så det var jo bra.

      Slett
    3. Det var lite ja. Her er det heller ikke mange, men oppe ved hovedveien er det ille på gangveien. Tok 500 stk på mandag kveld :(

      Slett
  10. Hei Marit.
    Nydelig pasjonsblomst. Viktig at fundamentet er som det skal. Det er mye snegler her også. Motbydelige kryp. En blir ikke kvitt de heller ser det ut som. Planter som står i krukker klarer seg bedre.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Ja, det er helt sikkert. Ja, de er så motbydelige. Jeg tror ikke det er mulig desverre.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Fine Liljer som blomstrer hos deg nå. Syrinhortensiaen hadde flotte blomster.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, syrinhortensia er så flotte akkurat nå.

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Nå er jeg spent på hvordan drivhuset ditt skal bli.
    Åsså festet jeg meg spesielt ved passiflora 'Avalanche'.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir et stort Biovaris med to temperatursoner. Jeg gleder meg veldig til det blir ferdig!
      Jeg skal klippe den kraftig ned før frosten kommer, og du kan få så mye avklipp du vil :)

      Slett
    2. Du vet det sikkert fra før, men jeg nevner det allikevel.
      Mange passiflora lar seg greit formere med stiklinger.

      Slett
    3. Ja, jeg vet det, og prøvde i fjor uten å lykkes. Men det er mulig at det går an ja. Bare si i fra hvis du vil ha noe avkapp :)

      Slett
    4. Det er en ualmindelig fin passionsblomst. Jeg holder meget af hvide blomster, men jeg har aldrig set en hvid passionsblomst. Skal krukken ind i det nye drivhus til vinter?

      Hilsen Elna

      Slett
    5. Tusen takk, og det gjør jeg også. Ja, det er planen, og så må jeg bare følge med på temperaturen der i vinter når kulden kommer. Det blir spennende å følge med på det denne vinteren, for jeg vet jo ikke hvor varmt drivhuset vil være når det blir skikkelig kaldt. Det blir nok mye prøving og feiling det første året :)
      Jeg skal prøve å sette stiklinger av den i høst. Hvis jeg får røtter på de kan jeg sende deg en avlegger. Jeg har prøvd det før uten å lykkes, men vil prøve igjen.

      Slett
    6. Tusind tak, Marit! Det bliver spændende at se, om det lykkes for dig med stiklingerne. Det bliver alletiders med så stort et drivhus.
      Hilsen Elna

      Slett
    7. Det var da så lite, Elna. Ja, det blir spennende å se om jeg lykkes. Ja, det kommer til å bli veldig bra.

      Slett
  13. jeg har flere gange tænkt på, hvordan det mon går med passionsblomsten. Nu kan jeg læse, at den har det godt - så er jeg rolig :-)
    Det lyder som om, der er fuld kontrol med fundamentet. Hvor bliver det fantastisk.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da fikk du svaret med en gang :)
      Du kan ta det helt rolig!
      Ja, det virker som mannen har kontroll på det, og jeg gleder meg veldig til det er ferdig.

      Slett
  14. Avalanche var läcker! Kul att det går framåt med växthuset och visst är det jätteviktigt att få grunden i våg och välgjord. Det blir problem senare annars. Det är väldigt gott om sniglar i år... Jag klipper inte men tar spaden och hugger dem.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin. Det er mye grunnarbeide, og det må bli riktig fra starten av, ja. Det er fryktelig mange rundt her også. Jeg tok nesten 500 nå på mandag oppe på gangveien.
      Jeg bruker noe som halles ishakke/barkespade og den fungerer slik som du gjør med spaden bare at denne veier nesten ikke noe mot en spade. Jeg har nettopp gått i 15 minutter og tok da 105 stk... Fryktelig på gangveien, men nesten ingen her i hagen.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Å, veksthus! Dette har jeg ikke fått med meg (måtte skrolle nedover for å se tidligere innlegg)
    Men så spennende:) Ja, grunnarbeidet er utrolig viktig. Da jeg satte opp mitt syns jeg mye tid gikk med til å måle millimeter, men skal resultatet bli bra så må man bare være nøye.
    Kjempespennende å se hvordan det blir :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende. Det gamle jeg har ble ødelagt av snø vinteren 2018. Så nå skal et nytt drivhus opp. Ja, en må være sykt nøye, men det lønner seg jo i lengden. Ja, jeg kommer til å vise bilder av det :)

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...