tirsdag 3. august 2021

Grunnarbeide...

Mandag for 14 dager siden kom vår "faste" graver. Sist gang han var her gravde han opp halve hagen, men nå var det heldigvis ikke like dramatisk ;)

Han kom med lastebil og tilhenger. Gravemaskinen sto på lastebilen, og tilhengeren var full av pukk. 

Det er mange som har gjettet på at det skulle bli en ny garasje der den gamle sto,  men der skal det bli et stort drivhus.

Det var ikke så mye leire der den gamle garasjen sto, men det var mye sand. Så det som lå der har blitt fjernet, og nå ligger det et solid lag med pukk der. Pukk er knust fjell/bergmateriale i store biter. Vi får stein fra et område hvor det er veldig gammelt grunnfjell. Det står at grunnfjellet sør i  Norge er over 900 millioner år gammelt. Litt av et tidsperpektiv... 


Et lass med stein/pukk måtte til...

Gravmaskinen med fører

Duk ble lagt i bunnen, og så ble pukken lagt på duken.

Til slutt ble det lagt singel/grus på toppen av pukken.

Så har der ikke skjedd noe mer på grunn av mange andre gjøremål og ikke minst på grunn av mye regnvær i det siste.

I går startet mannen og en god venn på å mure ringmuren som drivhuset skal stå på. Det var mye jobb med å få det helt rett før de begynte å støpe i bunnen. Han hadde med en stor lasermåler for å være sikker på at alt ble riktig. Disse målene er veldig viktig å få rett, for de må være på millimeteren riktige. Det var litt av en jobb de gjorde i går. Jeg lagde lunch og senere middag til de, for muring kan jeg ikke noe om. Så da er det jo fint å kunne bidra på andre måter :)

I disse hullene skal det fylles sement, så det er veldig mye jobb som gjenstår. De ytre målene er 7,10 meter x 4,10 meter, så det blir et stort drivhus :)
Det blir ca tre ganger så stort som det gamle, men på sikt skal plantene jeg nå overvintrer i kjelleren bo i dette drivhuset om vinteren. Mannen behøver mer plass i kjelleren til verktøy med mer, så da blir dette den beste løsningen på flere ting. Så det blir en spennende vinter i år med utprøving av overvintring av camellia. 

Fortsettelse følger...

36 kommentarer:

  1. You are an ambitious gardener, Marit. I can see that your new greenhouse will rival Kew Garden in London in size and scope. We will look forward to watching the progress occur and then seeing it fill up with plants. You must be giddy with excitement just thinking about it!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I am David. I think the greenhouses i Kew Garden are a bigger than my greenhouse ;)
      I will post a lot of photos of the progress. Yes, I'm very giddy right now!

      Slett
  2. Hei Marit

    Et godt fundament er bare så vigtigt for drivhuse, skævheder dur ikke! Flot arbejde i har lavet. Og drivhuset ser ud til at være af en vis størrelse - spændende!
    Flot Heuchera du viste i dit sidste indlæg, jeg har ikke set dem med gule blomster før, fra hvid til det mørkerøde,,, men nej ikke gule:)
    Heuchera parviflora har meget små blomster, og de har en cremet gul tone, måske er det et kryds med den?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er helt sant, og skjevt håper jeg at det ikke blir ;)
      Det blir stort ja, men det kommer også til å bli oppbevaring av hagemøbler der inntil vi får satt opp en utebod her. Så det blir et flerbrukshus inntil videre. Spennende blir det ja :)
      Tusen takk. Det vet jeg faktisk ikke, men det er jo sannsynlig det du nevner. Svein kjøper alt som pluggplanter som er på lisens fra firmaet i Nederland og England etter hva jeg vet.

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. Da blir det skikkelig orden hos deg. Du må vel kanskje ha litt fyring der om de skal overvintre eller? Garasjen blir neste trinn i byggeprossessen, eller blir dere garasjeløse til neste år? Jeg har endel nybegynnerfeil jeg skal korrigere i mitt drivhus for neste sesong. Nå som det begynner å modnes så er det veldig trivelig å se når jeg kommer hjem fra jobben om ettermiddagen, hva jeg kan hente inn til dagens middag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok det innen det blir høst håper jeg. Ja, jeg har kjøpt en byggtørker med termostat som skal holde det varmt der. Vi blir garasjeløse i vinter ja, men det har vi vært i mange år. Planen er at det kanskje blir bygd det til neste år. Vi får se hva vi rekker.
      Det er bare sånn det er. Vi gjorde også mange nybegynnerfeil på det gamle drivhuset her som snart skal rives. Det er veldig hyggelig å ha egne grønnsaker ja.

      Slett
  4. Wow! For et drømmeprosjekt! Fortjener det, etter alt strev etter de mer negativt ladede graveopplevelser. Det blir sikkert et flott drivhus, og på eldgammel grunn. Satser på at de eksotiske skjønnhetene vil trives der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt klart et drømneprosjekt! Det synes jeg også :)
      Det tror jeg nok det blir ja. Ja, det er en gammel grunn det vil stå på. Den gamle grunnen er byttet masse på, og det måtte vi bare. Det håper jeg jo på :)

      Slett
  5. Wow så spännande du kommer helt säkert få mycket glädje av ditt nya växthus och dina växter kommer säkert att trivas där också under vintern.Det är också helt rätt att göra grunden ordentligt för man ska ju ha det på samma plats så länge.Lycka till önskar jag dig.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo veldig spennende med et sånt stort prosjekt. Det håper jeg jo at de vil gjøre.
      Ja, det må en jo gjøre, for det skal stå der lenge. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Hej Marit
    Juhuu så kan du have flere planter :))) og samle på endnu mere.
    Held og lykke med det, det bliver godt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, nå kan jeg det :))))
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  7. Det er da noget af et drivhus. Tror du ikke, du snart skal have en gartner ansat 😉.
    Drivhuset vil helt sikkert blive dit nye favoritsted. Kender jeg dig ret, vil du snart få det fyldt op. Selvom så stort et drivhus er arbejdskrævende, må det alligevel være lettere at bære potteplanterne derind end at bære dem ned i kælderen. Held og lykke med byggeriet. Jeg glæder mig til at se, hvordan du får drivhuset indrettet.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir et stort drivhus. Jo, det skulle jeg gjerne hatt 😉
      Jeg får det nok fylt opp, men ikke med en gang håper jeg... ☺
      Det vil bli mye enklere å sette pottene inn der ja, enn å slepe de ned i kjelleren. Så det blir spennende å se hvordan de vil trives der. Tusen takk. Du får garantert se bilder av det senere.

      Slett
  8. Hei Marit!
    Du må glede deg noe enormt? Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, gjett om jeg gjør! Jeg gleder meg helt vilt!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Wow! I am so excited for you, Marit!

    Your greenhouse will be awesome and we will get to see lots of beauties in your upcoming posts.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica!

      I will show photos of it when it's buildt.

      Slett
  10. Vilket härligt växthus det kommer att bli Marit! Spännande med test av övervintring av dina kamelior. Och då förstår jag att ni måste hålla det frostfritt. Du har säkert redan tänkt ut en lösning :) Det ska bli spännande att följa fortsättningen.
    Önskar dig en fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror at det vil bli bra, Anita. Det blir veldig spennende ja. Ja, jeg må ha på en ovn der om vinteren. Det skal bli lagt isolasjon i gulvet, så jeg håper at det vil hjelpe mye mot kulden.
      Ønsker deg også en fin onsdag!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Så spennende det blir med et stort nytt drivhus, spennende å følge utviklingen fremover.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir veldig spennende.

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Spændende! Og det bliver godt, at du slipper for at slæbe de største planter ned og op fra kælderen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg til å slippe det hver høst og vår.

      Slett
  13. Så er grundlaget i orden med 90 mill. år gammelt fjeld i bunden, og fundamentet ser også solidt ud! Jeg tænkte nok du skulle have dig et nyt - stort! - drivhus når garagen forsvandt, men uanset størrelsen er jeg også helt sikker på du nok skal få fyldt det op i løbet af meget kort tid:)
    Godt du kunne lave nogle solide måltider til de hårdtarbejdende mænd!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Undskyld Norge! Der mangler lige et 0 i grundfjeldet:)

      Slett
    2. Ja, da er fundamentet i orden!
      En 0 fra eller til spiller ingen rolle Ulla, for det er fryktelig gammelt uansett ;)
      Ja, det ble et stort drivhus nå, for mitt gamle har vært for lite hele tiden. Jeg håper da ikke det ;)
      Ja, det måtte jeg jo for de arbeidet i veldig mange timer den dagen. Det fortjente de virkelig!

      Slett
  14. Så spennende det er!
    Høres ut som en veldig bra løsning med overvintring i drivhuset. Det blir litt enklere jobb med å flytte planter inn og ut da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig spennende. Det vil bli mye enklere ja :)

      Slett
  15. Hello, Marit
    It is great to see the work beginning on your new greenhouse and garage.
    I know you will be a happy gardener with your new greenhouse and all the plants in the cold winter months.
    Take care, enjoy your day and week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. It will be a big greenhouse, but not a garage. Maybe we make a garage next year.
      Yes, I will ve very happy with this new greenhouse.
      Take care you too, and have a nice week ahead.

      Slett
  16. Hello Marit!
    Your garden will be beautiful with the new greenhouse.
    Have a nice evening!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!
      Thank you!
      Have a nice evening!

      Slett
  17. Hej Marit!
    Vilken lycka att få ett så stort växthus. Det blir lättare för dig att hantera alla krukor som skall förvaras. Skall bli spännande att se det.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg er så glad for at det blir stort, for mitt fortige ble alt for lite. Ja, det er nettopp det det blir. De skal bli herlig å få det ferdig innen høsten er her håper jeg.
      Ha det godt.

      Slett
  18. Hei Marit.
    Juuhuu det blir bra med drivhusplass! Blir spennende å se hvilket drivhus du setter opp!
    Ha en fin dag,
    Lena

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...