mandag 1. april 2024

En liten tur rundt i hagen...

 Påsken har bestått av mye familiebesøk her, og vi har også vært mye på besøk. Det passer godt å gjøre det når alle har fri. Været i påsken har bestått av mye regn, men da har det også smeltet mye. Bare så det er sagt, det er fortsatt mye snø igjen i hagen noen steder. Men jeg har fått kommet meg rundt og fått sett på flere skader. Thujahekkene er mer oppstammet enn noen gang, men det regnet jeg med. I fjor vant min mann et epletre, og da måtte vi kjøpe et til for å ha en pollensort. Jeg var nesten sikker på at de var spist i filler av rådyrene, men de var faktisk ikke rørt (så langt). Nå er det lenge siden jeg har sett de rundt her, og nå finner de mat i skogen. Så det var veldig overraskende at de var urørte. Jeg har en liten magnolia som ble beitet på i fjor vinter, og i år er det spist enda mer på den. Den må pakkes inn i hønsenetting hvis den skal overleve.

Jeg har ikke fått målt nedbøren helt korrekt i mars, men det er kommet ca. 100 mm på målestasjoner i nærheten. Det er veldig mye, men når det regner omtrent hver dag blir det mye ut av det.


Jeg starter i dag i drivhuset med Primulablomstring. Disse to kjøpte jeg i Sverige når vi var der før påske.
Primula Belarina.


Det er Primula  Belarina dette også. 



Sol og blå himmel!


Jada, det er da snø igjen her. Men den minker for hver dag som går. Akkurat nå er det 6 grader, og i går ble det 9 grader. I natt var det 0,5 grader, men i dag er det sol. Det er lenge siden vi har sett den!


Rådyrmøkk er det over alt her.


Helleborus thibetanus er i rute.


Dette er blåveisknopper / Hepatica nobilis. Det er nok ikke lenge før de vil blomstre :)


På grunn av det elektriske gjerdet kom jeg ikke nærmere, men det er de første knoppene jeg har sett på snøklokker her i år! Våren er på vei :)


Scilla eller noe annet. Det er noe som snart kommer i blomst. Jeg fant også fersk kattemynte til kattene i dag. Gjett om de ble fornøyd!



To juleroser/ Helleborus niger med blomster nå. Det er så gledelig å se de i blomst!


Katter nede i hagen.. 


 ... og Ares inne :)

Nå skal jeg ut og hente  vann til mine camellia av det sure brønnvannet. 
Det er enklere å hente det nå enn da det var 80 cm med snø her.

41 kommentarer:

  1. Things are looking brighter, Marit, and those lovely deer came to provide an excellent fertilization service at no charge. But wait, if you factor in all the trees they chewed, maybe it was a far too expensive service! In any event, it seems that overall they didn’t cause as much damage as you had feared. No doubt the sun was a welcome sight and I am sure that each day now will get better and better and soon you will be in the garden in a tee shirt, sun beating down, wiping sweat from your brow. Then you will wish for cool breezes! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, thats true, David. I think it have become a quite expencive fertilizer the deers leave in my garden. I'm happy for everything they don't destroy. The sun melts slowly the snow, but I can see in the weather forecast that we will get snow on Thursday. The winter is not over yet, but I hope it will end soon. Yes, I guess I will long for cooler weather later on. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hello,
    It is nice to see the snow melting, I guess the rain every day helps to melt that snow.
    I hope the deer find their food in the forest. The Primula looks beautiful. Ares looks content! Take care, enjoy your day and have a great week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it's very nice to see. The rain helps a lot. I think the deers finds food in the forest right now. I have not seen them for a long time. Thank you.
      Take care you too, and have a nice day and week ahead!

      Slett
  3. Hei Marit! Så mye vårblomster du har! En mere normal vinter enn her, skjønner jeg. Her er det lille som kom av snø i vinter, borte for lengst, og telen er ganske dyp. Noen snøklokker blomstrer og 4 krokus. Det skal mye varme til, for at telen tiner opp....
    Jeg tenkte åpne hagebloggen min igjen, men får det ikke til. Vi får se om det går senere.
    Hagen har endret seg mye siden jeg blogget. Nesten ikke plen igjen😊
    Jeg leser litt hageblogger innimellom, sanker litt råd og tips.
    Ser du og dyrker chili. Jeg dyrker året rundt, med vekstlys. Plantene blir busker, og det blir større avlinger. Så kniper jeg av de 6-8 første blomsterknoppene som kommer på våren. Da blir der enda mere chili.
    Nå herder jeg stauder jeg kjøpte på nett. Kommer til å ta tid, med kulden og den telen vi ha her.
    God 2.påskedag, Marit😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!
      Jeg har tenkt på deg så mange ganger, men har ikke funnet igjen bloggen din. Du må nok finne en ny mal, for det måtte alle. Du får overført både bilder og tekst. Det er nok et par år siden jeg gjorde det, og jeg var som et nervevrak når jeg gjorde det. Data er ikke det jeg er best på, men det gikk bra med hjelp fra andre bloggere. Jeg fikk mye hjelp fra Marika. Hun er hjelpsom, og har mye kunnskap. Hun er svensk/finsk, en hun et lett å forstå.
      Her har det vært en god gammeldags vinter med veldig mye snø og kulde. Her er det nok ikke så mye tele, for vi har hatt et stabilt snødekke siden november. Det har blitt mindre plen her også, og mindre skal det bli 😊
      Ok, det høres spennende ut. Jeg har sådd så mye chili, og den ene sorten jeg har sådd gir sykt stor avling. Jeg spiser ikke chili selv, men dyrker det til sønnen min som lager chilisaus av de. Jeg synes bare det er så morsomt å dyrke de.
      Det har jeg tenkt å begynne med også, men vil vente til neste helg for det er meldt om snø på torsdag og fredag ☹
      Det var veldig hyggelig å høre fra deg, Kathrine!
      God 2.påskedag til deg også! 🐣

      Slett
  4. Hej Marit!
    Det är skönt att snön smälter undan. Dina Primula inköp är väldigt vackra. Du har också vårblommor i trädgården, det är så trevligt att de börjat växa där ute.
    Ha en fin Annandag Påsk!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er så herlig. Tusen takk. Det er så hyggelig å se at blomstene begynner å komme frem nå ja.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  5. Vilka otroligt vackra primulor. Jag har tittat efter dubbla här men bara hittat enkla. Tänk om det skulle gå att plantera ut dom och dom kunde komma tillbaka.
    Det syns ändå att snön håller på att sjunka ihop hos dig. Här hotar dom med snö imorgon, ganska mycket och det är inget jag ser fram emot. Hoppas den försvinner snabbt i så fall. Men det ska bli minusgrader så risken är att den blir kvar ett tag. Ja, ja ... så är det i april.
    Du har en hel del som blommar. Även hos mig blommar Helleborus, både vita och gula. Såg också att mina ungerska blåsippor har knoppar (Hepatica transsylvanica).
    Förstår att dina katter blev glada över kattmyntan. Ares är så fin där han ligger och spanar.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. De hvite kjøpte jeg i Strömstad, og de blå kjøpte jeg på Plantasjen. Det er bare de som har de som heter Belarina. Jeg får ikke sett om de har overlevd enda, for det er fortsatt snø der. Ja, snøen smelter på de dagene det har vært varmt og som i dag. I dag har det vært 12 grader, men det har vært en kald trekk. Det er nok kaldt vær og snø som er på vei fra øst da ja. Ja, sånn er april, og da kan en vente seg det meste av vær. Så fint da! Det blir snart masse som blomstrer, men vi må være tålmodige. Det blir nok snart bedre vær får vi håpe på. Ja, det var ikke så mye jeg fant, for det var bare noen få blader. Men det var nok til å få de litt "gale" som de blir av kattemynte.
      Han liker å ligge der, for da har han oversikt over det meste.

      Ønsker deg også en fin ny uke!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Nu har du også forårsblomster ude og meget smukke primulaer inde. Jeg håber, du snart slipper af med sneen. Så dejligt et billede af Ares!
    Vi har været i rododendronparken i Nivå i dag og set mange rododendronbuske i blomst . Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har det Gitte, og det er jeg så glad for. Det håper jeg også, men det er meldt om snø på torsdag. Det håper jeg at ikke stemmer! Tusen takk.
      Det så jeg du hadde lagt ut bilder av. De var veldig fine.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  7. Det ble noen timer med sol på slutten av påsken, men jammen kunne det vært litt bedre vær. Håper våren blir bedre enn starten på den har vært.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble endelig litt sol i dag. Det kunne absolutt vært bedre vær ja, men sånn ble det ikke. Det får vi håpe på ja.

      Slett
  8. The flowers are wonderful. The snow is melting, the deer are helping, nature is regenerating, Spring is coming! Have a good month and a good week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I'm happy about the melting snow. Have a good month and week you too!

      Slett
  9. Nu lysner det endeligt, men det var da også på tide.smukke fyldte primula, du har pyntet op med inden døre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er på tide at det skjer noe i hagen, men jeg tror dessverre at vi får et tilbakeslag på torsdag og fredag. Da er det nemlig meldt om snø 🤔
      Tusen takk.

      Slett
  10. Dejligt at komme en tur rundt i haven og se hvad der rører på sig. Det varer vist ikke længe før du er i fuld gang med forårsblomstringen derude, men det er jo også flot med primula i drivhuset. Rådyrene bliver forhåbentlig ude i skoven nu, men de har har da gødet din have grundigt i vinter:-)
    Marts gav ikke megen regn her, men til gengæld regner det her i april! Jeg var ellers så glad for at marts kunne 'tørre lidt op' efter hele vinteren, men det er forbi nu...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt å se noen små vårtegn i hagen. Jeg må nok vente på primulablomstring ute, for vinteren er ikke helt over her enda. I natt meldes det om - 4, og det regner jeg som en vintertemperatur! Ja, rådyrene holder seg nok der nå. Jeg pleier bare å se de her om vinteren. De har gjødslet overalt her, og det får jeg bare ta med :)
      Ja, været skifter hele tiden, og det er jo synd at du får så mye regn nå. Her skal det komme snø på torsdag...

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Godt der sker noget i din have, men sneen kan vi godt undvære, heldigvis svinder det da i den. Her lover de sne i dag, men det bliver nok mest regn, det er der til gengæld også rigeligt af.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Snøen kan vi godt unnvære ja, men det er meldt om snø her både på torsdag og fredag. Vi får se hva som kommer, men de får nok rett. Regn er kjedelig å få hvis det blir mye som kommer.
      Klem

      Slett
  12. hei Marit!
    Ser at det ennå er mye snø hos deg. Håper du får mer regn for da forsvinner det fort.
    Gøy at noe begynner å blomstre da. Snøklokker og krokus er det mye av her nå.
    Snøen har vært borte lenge, men i påsken har det vært kaldt og lite sol.
    Tomater , paprika og chili - skal du ha det i drivhuset?
    Så ser jeg fra forrige innlegg at du sår Blodbeger. det gjør jeg for første gang i år - litt sent, men skal prikle de nå. Nå vet jeg hvem jeg skal spørre hvis jeg lurer på noe..ha,ha.
    Ha fine aprildager Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!
      Ja, fortsatt er det mye snø her, men det har minket mye likevel. Det er meldt om snø her både på torsdag og fredag.
      Det er alltid så hyggelig å se de første vårblomstene. Ja, jeg skal ha alt i drivhuset. Jeg har sådd blodbeger siden 1990, så det var jeg hatt i mange år.
      Så gøy da! Det går fint å prikle de nå, men det er en fordel å så de i januar. Det må du bare gjøre!
      Ha en fin våruke, Turid!

      Slett
  13. Hej Marit,

    Det ser ut som om våren är på gång hos dig även om du tycker att det går alldeles för sakta. Att äntligen få se de första vårblommorna är alltid lika härligt och precis som du letar jag efter knoppar som är på gång. Man vill ju inte missa något!
    Håller tummarna för du inte hittar något mer som blivit förstört av rådjuren under vintern. Det räcker så gott med det som snö och kyla (och blåst) kan göra med växterna en sån här vinter.
    Dina nya primula var riktigt söta!

    Ha det gott i väntan på våren! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ukrika,
      Ja, den er nok på gang selv om det går alt for sakte. Nei, etter en sånn lang vinter vil jeg ikke gå glipp av noe. Det er knopper vi leter etter nå ja. Jeg finner sikkert noe mer de har ødelagt, men jeg var glad for at epletrærne fortsatt var uskadet. Ja, det holder lenge. Vi behøver ikke flere ødeleggelser nå. Tusen takk.
      Ha det godt du også, og nyt våren som har kommet til deg!

      Slett
  14. Så deilig å se at snöen endelig minker hos deg! Men trist med rådyrskader da!
    Her hadde vi hele 14 grader og sol fra blå himmel på påskeaften, gjett om det var deilig? Idag derimot blåser det harde vinder og snöen bare laver ned. De har meldt opp til 15 centimeter, men jeg håper ikke det blir så ille. Akkurat nå har vi fått rundt 5 cm og det får holde. Når det var så varmt i helgen fikk mange vårplanter det travelt med å spire. De får nok et sjokk idag. De fleste er jo töffe da så jeg håper de klarer det.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig minker snøen her. Ja, det er trist, og sånn var det i fjor også. Huff, det hører ikke bra ut. Får håpe at det stopper der ja. Det var 12 grader her også, men det skjedde likevel ikke så mye her. Det går så sakte når det ligger så mye snø som kjøler ned luften. Ja, de tåler det nok. Vi får snø på torsdag, og det blir ikke hyggelig. I natt er det meldt om - 5.
      Klem, Marit

      Slett
  15. Det hjelper på, ja! Mine Helleborus er fortsatt gjemt under snøen, men man kommer da til og får klippet her og der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hjelper jo, men det går så veldig sakte. Dine kommer nok frem snart vil jeg tro.

      Slett
  16. I love the melting snow shot - how gorgeous! #MCoW

    SvarSlett
  17. Kivipellon Saila3. april 2024 kl. 07:41

    Dear Marit!
    The damage done by the deer is so sad and it seems that no fence is holding them back!
    But those primroses and Helleborus of yours are so sweet! Easter went by really fast! We were at our eldest son's house, we were there to help when they are renovating their 100-year-old house, my husband was helping our son and I was with the grandchildren. Enough of the work! But we had so much fun!
    I hope for spring to progress and the snow to melt, both for you and here for us, but the weather forecasts have been very wintry so far!
    All the best to You!
    Hugs!



    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Yes, it seems like it's impossible to hold them back. I'm really angry about the damages, but it seem it will be like this every winter. Thank you. Yes, the Easter went fast here too. We had visit from our oldest son and grandchildren, and vi have visited many other family members. The days flew away. It sounds like you had plenty to do!
      Yes, let us hope the spring comes soon. Tomorrow we will have snow again. 10 cm or more :(
      All the best to you!
      Hugs!

      Slett
  18. Absolutely stunning Primula blooms.
    I visited you via My corner of the world. My entry is #25. Feel free to join SSPS Linkup M-S: https://esmesalon.com/tag/wordlesswednesday/
    I am not sure if I will find it here in Canada, but I am going to look for it.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I hope you can find it in Canada.

      Slett
  19. Me alegra ver que empieza a florecer tu jardín y que los ciervos no están. Las primulas son preciosas, por aquí no las he visto así. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. The snow is almost gone, and I can see small flowers in the garden. The primulas I show is not sold everywhere. Hugs!

      Slett

Fordeler og bakdeler med en kald vår...

 I går var jeg ute i fire timer i hagen, og fikk endelig begynt på oppryddingen. Jeg har så mange bed, og må bare ta det rolig i begynnelsen...