fredag 29. mars 2024

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer grønnsaker. Jeg har veldig mange blodbegerplanter som også må plantes om. Jeg tror jeg skal klare å ha nok plass til alle sammen, men det er temmelig fullt der allerede. Jeg lærer aldri å så riktig mengde... :-)

Nå kan dere få se på litt frøplanter!



Chili som ble sådd i januar.


Det er blomsterknopper på de allerede!


Jeg har fortsatt blodbeger som ikke er priklet. Det må jeg få gjort snarest.


Jeg har også så få av de fra før...


Bifftomat 'Belle'


Disse sådde jeg også i januar. Det er spragle/ coleus. De finnes i utallige sorter og farger, og jeg synes at det er så spennende å se hvordan de blir når en sår de fra frøblandinger. Jeg kjøpte en av en dame, og visste ikke hvordan de ville bli. Jeg er veldig fornøyd med fargene :)


Disse til høyre har jeg kjøpt som stiklinger nå i mars. 


Denne har blitt min favoritt.


Dette er div. stiklinger jeg kjøpte i februar.


Bortsett fra de to ytterst til høye har jeg sådd alle de andre. Det er et år siden jeg sådde de, så de vokser ikke hurtig når en sår de. 

Nysnøen vi fikk her om dagen har smeltet, og i går regnet det kraftig. Jeg så i går store bare flekker i hagen, og det er nok bare et tidsspørsmål før snøen stort sett er borte. Jeg gleder meg til det!

God helg/ weekend!

36 kommentarer:

  1. Oj Marit! Förstår att det börjar bli trångt hos dig, det är samma här. Har alldeles för många chili och paprikaplantor i år.
    Dina chiliplantor ser jättefina ut. Mina har också börjat få knoppar men dom plockar jag bort. Vill inte dom ska knoppas för tidigt utan fortsätta växa ordentligt och bli kraftiga och fina. Tomater sådde jag i onsdags som nu står på badrumsgolvet för att få värme så dom kan gro. Inte så bråttom med dom, dom ska inte planteras ut förrän i juni.
    Dina palettblad är fantastiskt fina. Jag såg flera vackra på trädgårdsmässan.

    Önskar dig en fortsatt fin påskhelg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, nå begynner det å bli trangt her. Det er visst sånn det blir hvert år :)
      Tusen takk. Ok. Jeg har ikke fått det før inne, men jeg har heller ikke sådd de så tidlig før. Ja, det er ikke lenge siden jeg sådde mine tomatplanter heller, men jeg kan sette de i drivhuset litt tidligere med litt varme på. Palettblad er hva dere kaller de ja. Det hadde jeg glemt :)
      Ja, det er flotte farger og mønstre på de.

      Ønsker deg også en fin påskehelg!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så mycket fint du har. Jag började med paprikan den 6.2 och de är omplanterade och växer fint. Sådde tomater nu i veckan, för jag har inte så bra utrymme att ha dem. De får stå inne på en hylla i köket och det blir lätt ganska trångt. Skulle gärna ha en källare med utrymme. Det verkar perfekt. Dina palettblad är riktigt fina. härliga färger.
    Ha en god fortsättning på Påsken.
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det holder nok lenge å så de da. Det er det med å ha nok plass til de inne som blir et problem hvert år. Jeg kjøpte to nye stativer i februar, og nå har jeg endelig nok plass. Ja, palettblad er så fine, og de finnes i så mange farger.
      Fortsatt god påske til deg også!

      Slett
  3. I see that we are getting a glimpse of the food side of Marit’s garden, with peppers and chilis. Very impressive it is too. Perhaps you can eat coleus leaves too? That would make a very colourful salad! Spring is slowly coming, Marit. In just a couple of days it will be April. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh no, it's not very impressive, David. But I like to grow them. They are very easy plants to grow. I will not eat Coleus! I don't think they are tasty, but I never tried to eat them. Yes, the salad would look very beautiful. Yes, the spring is not far away anymore. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Dine hjemmedyrkede planter ser fantastiske ut, kjære Marit. Og det forkorter også den lange vintertiden litt.
    Jeg ønsker deg og dine kjære en god påske.
    Hug from Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, kjære Viola! Ja, det er godt å ha de å holde på med innen det blir vår. Det ligger fortsatt snø her, men den minker for hver dag som går.
      Jeg ønsker også deg og din familie en riktig god påske!
      Klem fra Marit

      Slett
  5. Svar
    1. Yes, they do. I hope I soon can move them into my greenhouse.

      Slett
  6. Så flotte de plantene var blitt allerede. Jeg har ryddet i drivhuset i dag. Jeg må på leiting etter ene takplata som forsvant i vindværet i vinter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg sådde de i januar, så de har jo hatt lang tid på seg til å vokse. Jeg håper at du finner den!

      Slett
  7. Det er utroligt så store dine chiliplanter allerede er blevet.
    Jeg tror, du har forregnet dig med antallet af blodbæger. Tager du på plantemarkeder og sælger af dit overskud?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har vokst mye i det siste. Jeg har som vanlig forregnet meg med antall blodbeger ja. Jeg har sådd fra egne frø, og de har spirt helt vilt. Jeg har vanskelig for å kaste frøplanter, og da blir det ofte litt for mange av de. Vi skal ha en markedsdag her i juni, og da skal jeg selge planter der, og jeg har også noen faste som kjøper planter av meg. Jeg planter også flere av de selv her i hagen. Så jeg skal nok få brukt de opp 😊

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Så meget fint du har i planterummet, Marit! Og dejligt at sneen nu forsvinder. Nu er det snart april og forår. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, det regner hver dag her nå, og da smelter snøen. Ja, snart er det april og vår. Jeg gleder meg helt vilt til å se igjen mine blomster! Klem fra Marit 🥰

      Slett
  9. Dine hjemmelavede planter ser ud til at trives fint, og nu kan det vel ikke vare længe, før mange af dem kan flyttes ud i drivhuset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det ser ut som de trives godt på planterommet. Jeg håper jo på at det er slutt på nattefrost, men jeg føler meg ikke helt sikker enda.

      Slett
  10. Hello Marit,
    Happy Easter to you and your family. Your seedlings are looking great.
    I love the colorful Coleus leaves, a pretty plant. Take care, have a happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. I like Coleus too. They have so pretty leaves. Take care you too, and Happy Easter to you and your family!

      Slett
  11. Marit, your plant room is a delight!
    Your dedication to nurturing these seedlings is inspiring.
    Enjoy watching your garden bloom this spring!
    Happy Easter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Veronica!
      Thank you! I love to grow them from seeds. I look forward to see flowers in my garden again. Happy Easter!

      Slett
  12. Du kan bare det med at så, dejligt for dig. Så må vi andre nyde resultatet på sine billeder
    Klem

    SvarSlett
  13. Dejligt sneen forsvinder i haven, for nu kan du vel snart ikke være i huset mere med alle dine frøplanter. Håber virkelig du vil kunne tage drivhuset i brug inden længe. Det er fantastisk at se alt det du avler i kælderen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har forsvunnet flere steder, men ikke over alt dessverre. Men jeg nyter å se ut av vinduet på de bare flekkene som er her. Det er helt fullt i kjelleren nå ja, så det er nok ikke så lenge til at jeg kan ta drivhuset i bruk ( håper jeg). Det er fortsatt meldt om nattefrost i uken som kommer og mer snø. Da må jeg har på varmeovn i drivhuset, og da kan de like gjerne bli i kjelleren. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  14. Så mye fint som spirer og gror hos deg! Forstår godt at du lengter etter å få herligheten UUT;-) Fortsatt god påske til deg! Klem fra Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annette!
      Tusen takk! Ja, jeg lengter helt vilt etter å få plantene ut i drivhuset, men jeg er redd for at vinteren ikke er helt over her enda. Fortsatt god påske til deg også!
      Klem fra Marit

      Slett
  15. Hei Marit! Innmari fine frøplanter du har. Du må ha gitt dem gode vekstforhold.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk. Jeg kjøpte to nye plantestativer med ledlys i februar, og de gir veldig godt lys. Det synes på plantene at de får nok lys.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  16. Der er ikke noget bedre end at så frø og få et fint resultat. At se alle de fine små skud dukker op af jorden. Du er vist meget dygtig - der er mange sunde planter på dine billeder. Der bliver vist mange gode chilier og tomater til sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant. Det er alltid hyggelig å se nye spirer komme frem. Tusen takk. Ja, det blir nok en stor avling i år også.

      Slett
  17. Mi comentario anterior seguro que está en spam. Besos.

    SvarSlett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...