tirsdag 26. mars 2024

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ikke så mye ut av det. Men det er like irriterende å se snø komme ned på denne tiden. Jeg kommer nesten i julestemning nå, og det blir jo helt feil ;-) 

Jeg får ta det som et vårtegn den også. Våt snø i slutten av mars betyr at det går mot vår uansett. Til helgen skal klokken stilles til sommertid. Til noens glede og til andres irritasjon. 

Jeg liker sommertiden best, for da er det så lenge lyst utover kvelden. Det beste hadde vært om de hadde fått bestemt seg for enten vintertid eller sommertid, og ikke denne skruingen av klokken frem eller tilbake. 


Ringduene har spist opp veldig mye av fuglematen som lå på bakken. De er så effektive!


Dette bildet tok jeg i går da begynte å snø. Kjempestore snøfiller som dalte ned i hurtig tempo.



Julekort fra mars... :(


Mønster av snø på steinene i gården.


Nei, nå får jeg heller vise noen blomster som tross alt er bedre å se på enn snø!



Amaryllis 'Elvas' med sin tredje og siste blomst.




God påske!

34 kommentarer:

  1. We are still have some really cold mornings, no snow thankfully.
    Your snow photos do look pretty, lovely winter landscapes.
    I love your orchids and the Amaryllis.
    Take care, have a wonderful day!

    SvarSlett
    Svar
    1. You are lucky. Here we get snow all the time. Thank you.
      Take care you too, and have a lovely day!

      Slett
  2. Uha ja det må gerne holde op med at sne, men godt at se på billederne at sneen trækker sig tilbage lige så stille. Godt med flotte blomster i stuen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må det gjerne gjøre. Snøen er i ferd med å smelte i hagen her, og det er godt. Ja, jeg er glad for de!

      Slett
  3. Hej Marit!
    Vi fick också en hel del snö, men det stannade inte kvar och det är skönt.
    Du har helt fantastiska blommor inomhus. Så vackra.
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er godt når den ikke blir liggende. Her har den nye snøen ikke smeltet enda. Tusen takk.
      Ønsker deg også en riktig god påske!

      Slett
  4. Hej Marit,

    Det singlade ner stora snöflingor här också vid lunch men bara en kort stund. Ni ser verkligen ut att ha vinterlandskap än men våren är inte långt borta och jag hoppas att ni får lite vårvärme i påsk!
    Så otroligt fina dina orkidéer är. Förstår att du hellre ser på dem än snön.

    Glad Påsk.
    Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika!

      Ja, det var store filler som dalte ned her også, og det ble dessverre liggende. Det er fortsatt vinterlandskap her ja, men jeg fant to helleborus med knopper dagen før snøen kom tilbake. Våren kommer nok en gang hit også. Det er meldt om regn og grått vær i hele påsken, men da holder temperaturen seg over null om ikke annet. Så da vil det smelte.
      Tusen takk. Ja, de er hyggelig å se på om ikke annet. Snøen er jeg lei for lenge siden.

      God påske!

      Slett
  5. I think it's still late for Spring to come there!! Your orchids and Amaryllis are wonderful!! Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. I hope spring will come soon! Thank you!
      Greetings

      Slett
  6. Hvor er det dog irriterende med sne nu, jeg husker et år hvor vi fik i april, det er ikke sjovt. God påske alligevel
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er forferdelig irriterende å få snø nå. Du har nok opplevd det du også ja. God påske til deg også!
      Klem

      Slett
  7. For få år siden havde vi vinter i marts med en frygtelig mængde sne, så det ved jeg godt man kan blive rigtig træt af. Det er dog en vidunderlig blomstring du præsterer inde i varmen og jeg tænker nok du kan hygge dig der i påsken.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det som er ekstra irriterende er jo at det fortsatt er mye snø her fra før, og jeg behøver ikke mer nå!
      En blir trett av hele snøen ja.
      Jeg hygger meg med de, og så har jeg veldig mange frøplanter som hehøver å prikles, og andre må få større potter. Så jeg har nok å hygge meg med i påsken!

      Hilsen fra Marit

      Slett
  8. Kivipellon Saila27. mars 2024 kl. 07:37

    Dear Marit!
    We had warm sun yesterday and now it's snowing! in Finland the 'old people' say - new snow, the death of the old'. We still have a lot of snow, I don't miss new ones, just sun and gentle winds!
    You have such wonderful orchids and amaryllis, all so beautiful!
    I hope the weather will change soon and the snow will melt, there is a lot of snow here! Although it is cold and snowy, quite a lot of migratory birds have already returned. My husband and I prepare firewood to dry, today is also a gym, in the evening we will knit a sweater - nice work!
    All the best to You!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Let's hope the winter will end soon! The new snow have almost melted, but the weather is grey and very humid.
      Thank you!
      That sounds nice. Firewood will be needed for next winter. Today we will have visit of our son, daughter-in-law and three grandchildren. I'm looking forward to see them.
      All the best to you too!
      Hugs!

      Slett
  9. Det er utroligt smukke orkideer, du har! Men jeg ville ønske, våren også var kommet hos dig. Jeg kan huske, at vi for mange år siden fik sne i begyndelsen af maj. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det skulle jeg også ønske, men vinteren vil ikke slippe grepet her enda. Det fikk vi i fjor den 2. mai, så jeg vet at det kan skje igjen.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  10. Well, Marit, I can only assume that the snow is a representation of your purity and virtue! It is sent as a reminder to all who pass by that Marit the Saintly Gardener lives beyond that line of chewed-off cedars. Be sure to polish your halo today! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes, I greet the snow welcome! I'm so pure as I can be!
      Haha, David! You are a funny man :)
      I polish my halo every day, so it's no need to be worried about it. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  11. Fortsatt mye snø hos deg ja, får håpe det gir seg snart, men det er jo en utrolig kald værtype, ser at det er meldt litt høyere temperaturer her etter hvert. Tror jeg velger å ønske god påske, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dessverre så er det alt for mye snø igjen her. Det har vært en veldig kald værtype ja, og det blir ikke varmt ute med det første. God påske til deg også.

      Slett
  12. Her startet dagen med snø som gikk over til regn. Jeg kunne egentlig tenkt meg skikkelig påskevær jeg nå. Solskinn. Det er trivelig når trekkfuglene dukker opp. her har de ikke kommet ennå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble sånn her også. Heldigvis ble det regn til slutt. Det hadde vært deilig med sol og høye temperaturer ja. De kommer nok snart til deg også.

      Slett
  13. Jeg glæder mig også til sommertid og lysere aftner. For min skyld må man gerne indføre permanent sommertid. Sneen har ikke noget at gøre på denne årstid, men det er da godt, den smelter.
    Orkideen på det nederste billede er utrolig smuk og enkel.

    Påskehilsner Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kunne gjerne vært sommertid hele tiden. Nei, det er helt sikkert at den kunne gjerne bli borte nå. Den smelter nok snart håper jeg. Tusen takk.

      Påskehilsen fra Marit

      Slett
  14. Nesten god jul, ja. Stemmer for sommertid hele året. Lyse kvelder er topp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det minner om jul når snøen laver ned med store filler. Det gjør jeg også. Ja, det er helt topp!

      Slett
  15. Oj, oj, oj ... det här inlägget har jag missat från dig Marit! Men så mycket snö! Det ser verkligen ut som jul istället för påsk. Usch så trist. Men du har i varje fall enormt fina blommor att njuta av inomhus. Dina orkidéer är bara helt magnifika!
    Tycker också om övergången till sommartid i och med att det blir ljusare kvällar. Skulle inte ha något emot sommartid året runt.

    Önskar dig en fin skärtorsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fortsatt mye snø her. Den snøen som kom har smeltet igjen, men resten av snøen smelter så sakte. Ja, julestemning i slutten av mars er ikke noe kult.
      Tusen takk. Ja, jeg må bare hygge meg med innendørs blomster inntil det skjer noe ute. Jeg tror at veldig mange vil heller ha permanent sommertid enn motsatt, men det er dessverre ikke opp til oss å bestemme det.

      Ønsker deg også en fin skjærtorsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Det är inte snö man vill ha nu den har vi fått nog av för att våren ska komma får det komma någonting annat som tar bort vintern.Jag skulle även önska evig sommartid.Så underbart med blommor ändå dina vackra orkidéer till exempel dem kan man titta på väldigt länge .Ha det gott och en Glad påsk önskar jag dig/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke snø en ønsker seg nå, og den har vi fått nok av fra før denne vinteren. Det regner her i dag, og det tærer på snøen som ligger her fra før. Nå mangler vi bare sol og høye temperaturer, så vil nok snøen smelte. Ja, jeg ønsker meg også evig sommertid! Tusen takk. Ja, jeg må bare se på de her inne, og la være å se ut på snøen.
      Jeg ønsker deg også en riktig god påske!

      Slett
  17. Por aquí llueve demasiado, aunque el jardín se está llenando de flores y la hierba crece demasiado. Tus flores se ven muy hermosas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. It's nice you have got rain. It rains here too at the moment. Thank you. Hugs!

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...