mandag 4. mars 2024

En ny påskeblomst, og ufrivillig oppstamming av trær...

 Påsken kommer tidlig i år, og hva passer bedre da enn å ha en gul blomst i vinduskarmen som nok varer helt frem til det blir påske.  I år skal jeg ikke kjøpe noen påskeliljer i potter, for de kommer ikke igjen uansett hva jeg gjør med dem. Det er rett og slett for kaldt her for dem.

 Plantasjen har hatt salg på orkidéer i to uker nå og i går var siste dagen de hadde det. Vi var i går på besøk hos begge sønnene med familie, og da passet jeg på å ta en tur innom Plantasjen før vi dro hjem igjen.  Jeg fant to Venussko/ Paphiopedilum i farger som jeg ikke hadde fra før. 


Dette er den nye påskeblomsten :)


Jeg har også en hvit fra før, men den er litt annerledes i blomsten enn denne. Denne nye har så fint mønster i blomsten. Denne er så lav i forhold til flere av de andre jeg har. Dette er en spennende planteslekt, og det finnes åpenbart veldig mange forskjellige varianter av de. Jeg har begynt å rydde/ kaste gamle phalaenopsis orkidéer som ikke blomstrer på nytt. Jeg gir dem et par år, men etter det sparer jeg ikke på de mer. Jeg kjøper aldri buketter eller avskårne blomster. Plantasjen har 6 ukers garanti på orkidéer, og de varer jo mye lengre enn en bukett. Ikke et vondt ord om tulipaner eller roser, men jeg liker blomster som holder seg fine veldig lenge :)
Jeg fikk noen orkidéer i gave i november, og den ene blomstrer fortsatt!


På lørdag hadde vi besøk av datteren og svigersønnen, og mens vi satt og spiste lunch så vi tre rådyr som gikk på "riktig" side av strømgjerdet. Den stakkars granen på bildet ble spist på i fjor vinter av rådyrene, og i vinter har de spist enda mer av den fordi de har kommet høyere opp på grunn av all snøen. Oppstamming av trær har fått en ny betydning her. Det er ikke jeg som stammer opp trærne, men rådyrene...

Det har regnet i hele helgen, og snøen har smeltet mye. Utover i denne uken skal vi få se solen igjen, men da blir det også gradvis kaldere igjen. + 5 om dagen og - 7 om natten er det er meldt i neste uke. Da vil det nok ikke smelte like mye, men uansett blir det fint å se solen igjen.


38 kommentarer:

  1. Hello,
    Your orchids are beautiful, lovely blooms. I am glad the deer were on the correct side of the fence. They are cuties! Take care, enjoy your day and have a great week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they are very cute, but not nice to have in my garden. They eat and destroy my plants.
      Take care you too, and have a nice day and week!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Riktigt vackra orkidéer. Du har mycket snö kvar, här är det bara små högar, annars är det bart på marken. Var precis ute och inspekterade, hittade små snödroppar. Det blir vår i år också. Hoppas rådjuren håller sig på rätt sida av stängslet.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er fortsatt veldig mye snø igjen her. Så heldig du er. Det går nok lang tid her innen jeg ser tegn til de. Ja, det blir jo alltid det til slutt. Det håper jeg også.
      Ha det godt.

      Slett
  3. I am sorry to hear that daffodils don’t do well, Marit, because they are lovely flowers and spring favourites for me. They are found throughout the woodlands here, transplanted by squirrels, I presume and they provide a wonderful burst of colour. They are elegant, upright and strong too - just like you, Marit. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. I have explained myself poorly, David. There are a few daffodils who grows well here, but they don't spread themselves. Before Easter shops sells huge amount of 'Tete a Tete', but they don't like like my climate. So I will not buy any of them anymore. Thank you for your kind words.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
    2. I am sure that the explanation was perfect, Marit. The translator is sometimes not good interpreting what is written.

      Slett
    3. That's very true. Google translate makes sometimes funny translations.

      Slett
  4. he he endelig et rådyr som har lest seg opp på trafikkreglene i hage guiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er ikke dårlig bare det :)

      Slett
  5. Så smukke orkideer du viser! Men hvor har du meget sne stadigvæk. Dejligt at se rådyret holde sig på den rigtige side af hegnet!
    Her er det helt forårsagtigt med mange forråblomster alle vegne. Vi har sol og 7 grader i dag, og jeg går ude og laver havearbejde. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, dessverre så er det fortsatt veldig mye snø her. Jeg er glad når jeg ser de på den siden og ikke inne i hagen ja!
      Det høres så deilig ut, Gitte. Her er det grått, og ikke noe sol.
      Men det er 5 grader, og det er uansett deilig.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  6. Det er en meget fin "påskeblomst"!

    SvarSlett
  7. Hei Marit!
    Nydelige orkideer du har! Jeg elsker orkideer, de har nydelige blomster og så stor de lenge.
    Har du strømgjerde rundt hagen for å holde rådyra borte? Det var smart, men jeg har nok for mye kriker og kroker og avstand ,slik at det blir vanskelig.
    Må nok finne meg i at det er rådyrene som "bestemmer" besjæring av ulike busker.
    I dag har vi lagt netting over tulipanene, de spiser det grønne når det er 4-5 cm høyt.
    Nyt vårdagene med sol!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!
      Tusen takk. Det gjør jeg også, og de varer veldig lenge ja.
      Ja, vi satte opp strømgjerde i høst, men det har kommet så
      mye snø i vinter at det har ikke fungert som vi håpet på. Det ble dekket av snø, og da fungerte det ikke. Det er for mye kriker og kroker her også, så det er ikke enkelt å få det til. Ja, dessverre så er det sånn det blir. Det høres smart ut. Jeg har barlind pakket inn i netting og det er det eneste som gjør at den ikke blir beitet helt ned.
      Hygg deg med vårsola du også!
      Marit

      Slett
  8. Dejligt at høre at sneen er ved at smelte og sikken en flot påskeblomst. Jeg kan godt forstå, du huskede at besøge plantasjen :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har om ikke annet blitt noe redusert. Det er fortsatt ye snø igjen dessverre. Tusen takk. Ja, jeg måtte bare benytte anledningen når vi først var i nærheten :)
      Klem

      Slett
  9. Sure! Here's the translation of your text into English:

    What a beautiful yellow flower that is. I also prefer plants over a bouquet. Although you can still take beautiful photos of a bouquet.

    Hoi Marit,
    I've learned to love orchids. I used to really not like them and I called them 'old lady plants'. But now that I have about three of them myself, I'm completely enamored with them.

    Is it normal for Norway (Or is it Sweden?) to have such a long winter? xxx out of Holland, Aritha

    SvarSlett
    Svar

    1. Hi Aritha,
      Thank you for your comment is translated. Yes, I have learned to like them, and they give me a challenge. Ochids are not always easy. Yes, I think they are very beautiful.

      I live in eastern part of Norway, and this winter we have got huge amount of snow. We usually don't get so much snow, but this winter have been terrible. In western parts of Norway they have got spring already. We have a very long country with very much different weather.
      Have a nice day!
      Marit

      Slett
  10. Jeg tænker at man selv kan bestemme hvilke påskeblomster man foretrækker, og man vælger jo dem der holder sig bedst og trives der hvor man bor. Du har bare taget lidt forskud på påskens glæder og det skal være dig vel undt. Fokus må gerne være et andet sted end på sne lige nu og dine nye orkideer kan sikkert blomstre meget længe hos dig:-)
    Godt rådyrene holder til på den rigtige side af hegnet lige nu! Opstamning er ikke altid noget vi selv vælger...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er jeg helt enig med deg i, Ulla! Hadde det vært vår ute nå hadde jeg nok valgt stemorsblomster eller primula, men med all den snøen som fortsatt ligger her må jeg hygge meg med innendørs blomster. Ja, jeg har nok tatt påskeblomstene på forskudd, men jeg håper jo at de kan vare til påske. Fokuset mitt er på våren nå ja, og ikke på all snøen selv om det er umulig å ikke se den :(
      Ja, akkurat nå har de holdt seg på riktig side. Det må de gjerne fortsette med! Nei, det skal være sikkert. Jeg er helt oppgitt over oppstammingen deres, men de slutter ikke med det ser det ut som.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Men det var väl en fin orkidé du hittade Marit. Och lagom till påsk också, för den håller sig säkert länge.
    Ser på bilden att ni har fortfarande en hel del snö kvar. Nu är det bara några små snöhögar kvar i vår trädgård. Det är så skönt. Men mycket vatten.
    Oj så dom ätit på den stackars granen. Inte mycket kvar av den. Nu hoppas jag att dom håller sig på rätt sida om stängslet.

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita. Ja, den passer godt til påske, og så gjenstår det å se om den blomstrer så lenge :)
      Ja, det er fortsatt veldig mye snø igjen i hagen. Det må være herlig å bare ha litt snø igjen. Det blir veldig mye snø ut av det ja, og vi fikk også veldig mye regn i forrige uke. Men fremover er det meldt om bare opphold og mye fint vær. Så selv om det ikke smelter like mye når det blir kaldt om natten, så snemter det mye om dagen når solen er fremme.
      Det er 5 grader her nå og solen varmer godt nå. Jeg ser at det smelter.
      Ja, den stakkars granen må smake godt. Det er ikke mye igjen av den nå. Jeg så de i dag igjen, og da var de faktisk på andre siden av bekken som renner forbi het. Det var i kanten av jordet til naboen, og der er det helt bart nå. Jeg håoer at de finner litt greiner å spise på der, og så kan de holde seg der!
      Ønsker deg en fortsatt fin tirsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Det lyder til, at rådyrene er ved at finde ud af, på hvilken side af hegnet, de må opholde sig. Håber deres hukommelse er god, så de også husker det næste gang.
    Det er en flot påskeblomst, der holder i flere uger modsat påskeliljer, der ikke holder ret mange dage i en varm stue.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virker som de har funnet ut av det nå når så mye snø har smeltet. Det elektriske gjerdet fungerer godt nå. Jeg håper at de holder seg i skogen fremover. Tusen takk. Ja, påskeliljene holder seg best ute.

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Beautiful flowers and deer.

    SvarSlett
  14. Vacker orkidé och rätt färg till påsk också.
    Ser att du har snö kvar. Här börjar det kännas som vår, så snart är den hos dig också.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, fargen passer godt til påske. Dessverre er det mye snø igjen her ja. Ja, snart blir det vel vår her også.
      Ha det godt!

      Slett
  15. Svar
    1. Yes, they are here all the time, but that day they was on the right side of the fence. The snow has meltet a lot in the forest, so now they can eat something there.

      Slett
  16. Absolutely lovely, now I want some as well, beautiful especially love the yellowish one.
    I visited you via My Corner of the World
    My links: 36. I hope you will join us and share your links with us at Wed-Sat at #WordlessWednesday (words welcome) https:// esmesalon. com / tag / wordlesswednesday/
    #17 WW My Entry 36, Now Open, See you soon

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are beautiful. Thank you for your invitation to the linkup. Have a nice day!

      Slett
  17. Kivipellon Saila7. mars 2024 kl. 21:43

    Blogger has took away my name 🤭

    SvarSlett

  18. Dear Saila!
    Thank you. I like them too. It sounds wonderful with bouquets of them. This paphiopedilum with big flowers blooms once a year in my livingroom. I have others with smaller flowers, and they bloom all the time. Cut daffodils are very pretty. Yes the deers around here loves my garden, and I hate it! It sounds stupid to feed them next to the railway. They will be killed all the time.
    Here we have grey weather, but I hope we will see the sun later today.
    All the best to you!
    Hugs!

    SvarSlett
  19. Tus nuevas orquídeas son preciosas. Besos.

    SvarSlett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...