mandag 18. mars 2024

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme tidligere. Natt til i går ble det -7 grader, og luften i hele går var iskald.  Men svarttrosten er uansett et vårtegn. Det må jo være lov å håpe på varmere vær fremover, og at snøen snart kan smelte. 

Jeg har ingen blomster å vise til ute, men mange dyr og fugler om ikke annet.


Ekornet/ Sciurus vulgaris er alltid sulten, og jeg passer på at de alltid finner mat i ekornkassen. Det går i meiseboller og hasselnøtter.



De leter også etter mat på bakken, og der finner de mye fuglemat.


Pilfikene/ Passer montanus har det blitt veldig mange av her. Den vanlige gråspurven/ Passer domesticus er ikke å se her. Den er å se i de store byene, men ikke her på landet.


Det er morsomt å se på denne fortønnen hvor uværet på lørdag kom i fra og det var så kraftig vind at snøen ble limt fast. Uværet kom fra vest ja :)
Det er en svartmeis/ Periparus ater som sitter der.


I går var det to flaggspetter/ Dendrocopos major her på en gang, og det er far og sønn. Dette er faren


Dette er sønnen. Den er rundere og kraftigere i brystet. Den har jeg fulgt siden den ble født og ble foret av moren sin (tror jeg).


Jeg er så heldig som kan se sånne flotte fugler rett utenfor vinduet her :)

Bildet er fra juli i fjor. Kjære vene som jeg lengter etter at hagen er grønn igjen...


Vånden/ jordrotte/ Arvicola amphibius har laget seg hi og har ganger i snøen.


Jeg vil ikke ha de her, men de er sultne de også...
De blir borte når det blir vår, og jeg håper at en rovfugl eller en katt kan fange de. 


Nysnø er vakkert, og hadde det vært i januar så hadde jeg likt snøfallet. Men 16. mars er feil tid å få snø på. Det kom bare 3-4 cm, men det ble glatt på veiene med en gang. Bare i nærheten her var det to utforkjøringer.

I går var vi i bursdag til min nevø, og der var det minst dobbelt så mye snø som her. Så jeg skal ( prøve) å ikke klage mer på snømengden her ;-)


Nå har denne sprunget ut, og jeg har landet på at den heter 'Benefica'. I farge er den en noe midt i mellom vinrød og brunrød. Orkidéene blomstrer så godt i vinduet der. Paphiopedilum 'Pinoccio' i rosa og hvit utgave.

32 kommentarer:

  1. Vi vil jo gjerne ha vår, og skjønner man ikke akkurat roper hurra for nytt snøfall. Spinner for å komme igang her i Ålesund også. Veldig koselig med fugler og andre dyr utenfor vindua da, det hjelper på, og du har jo utrolig mange flotte planter innendørs. Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo nettopp det vi vil ha nå, men vinteren er så seig i år. Snøen smelter ikke mye for å si den sånn. Hos deg er det nok bart allerede. Ja, det er veldig koselig med de. Tusen takk.
      Ha en fin uke du også.
      Hilsen Marit

      Slett
  2. Till och med här kom det lite snö i lördags. Det ligger en hel del kvar i trädgården men jag hoppas solen kommer att smälta den för solen, den skiner idag från en klarblå himmel.
    Koltrasten har vi här året om. Men jag förstår att den är välkommen hos dig. Och så har du ju dina söta ekorrar.
    Och så har ytterligare en fin amaryllis slagit ut hos dig!

    Önskar dig en fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
  3. Ja, jeg så på radaren til yr at uværet gikk rett inn i Sverige. Så heldig du er da, for her er det helt overskyet.
    Jeg bor for langt unna kysten til at de vil være her om vinteren, men den kommer alltid hit i mars igjen. Ja, de er så søte, og de lager så mye liv i hagen. Jeg ser spor etter de overalt her.
    Ja, den har nettopp sprunget ut.

    Ønsker deg også en fin mandag! Klem, Marit

    SvarSlett
  4. Hello,
    Snow in early spring is possible here too, maybe some flurries this week.
    It is nice to see the Spring birds arriving. Your Amaryllis looks pretty.
    Take care, have a great week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Yes, that's quite normal weather here in March. They are a sign of spring, and I love to see them. Thank you.
      Take care you too, and have a wonderful week ahead!

      Slett
  5. Det er en speciel farve den amaryllis har. Sne igen er ikke i orden, men vi kan ikke styre det. Jeg så et egerne løbe over en trafikeret vej i morges, den klarede det. Det er også koldt her, men heldigvis ingen sne, og vind altid.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den fargen er spesiell, og den kan jeg like. Nei, det er jo ikke det, men vi kan ikke bestemme været nei.
      Jeg så et ekorn i forrige uke som var kjørt på, og det bare lå midt i veien. Jeg frykter at det er et av "mine" to ekorn her.
      Du er heldig, men jeg misunner deg ikke vinden.
      Kkem

      Slett
  6. The arrival of the Blackbird signals that spring really is on its way Marit. There may be a little more bad weather but the trend is in the right direction. Great shots of the two woodpeckers; the young one is doing well, thanks to dutiful parents, no doubt. Perhaps an obliging hawk, or a fox, might come along and make lunch of the rat. That would be good for everyone - well, except the rat! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes I hope so David. It will be warmer weather, but it goes so slowly. Thank you. Yes, I'm so happy to see them both every day. Yes, there are foxes here and one owl. Maybe the neigbours cat can help too, but she's very old so I guess not. There are no cat's around here, and that's very strange. I can imagine you like it :)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Kivipellon Saila18. mars 2024 kl. 12:51

    Dear Marit!
    The little birds are nice to watch at the feeding place. we also have little sparrows, some sparrows, bullfinchs, blue tit, tits and pine woodpeckers. Now also a few blackbirds, I haven't been able to hear the song yet, I guess it's too cold! There are also more squirrels, at least five at best.
    It really snowed a lot and now it's cold - March is still a winter month, but next month I'm already waiting for more signs of spring. There is a lot of snow here!
    All the best to You!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Yes, they are so nice to watch. I think we have many similar birds and animals in common. Yes, March is still a wintermonth, but I hope we soon can get warmer weather. Yes it's a lot of snow here too. I'm so tired of the snow.
      All the best to you too!
      Hugs!

      Slett
  8. Sikke nogle dejlige billeder af alle dyrene i din have 🥰 Når du ikke har solsort i den kolde tid, er den måske på træk sydligere? Her er den jo året rundt i stort antal, selv om vi også har nætter, hvor det kan være mindst 10 graders frost. Vi fik sne natten til i går, men den er væk nu igen, selv om vi havde et par frostgrader i nat. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte 🥰
      Jeg tror de trekker mot kysten som bare er to mil unna her. Der er det varmere enn her, og jeg forstår de godt. Dere har kyst overalt, og det gjør det varmere hos dere uansett. Her regnes det som "innland", og her er det mye kaldere. Vi hadde nesten - 30 i januar i et par netter. Det tror jeg dere er heldige og slipper 😉
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  9. Det var tidlig, men et sikkert tegn på at våren så si er her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er tidlig, men det er et sikkert vårtegn ja.

      Slett
  10. Hej Marit!
    Det är trevligt med fåglar och ekorrar i trädgården. Koltrasten har visat sig genom hela vintern här. Brukar dela ett äpple och lägga i en kruka så den får sitta och äta. Den kommer inte åt fröna i matarna, men brukar sitta på marken och äta av det som ramlat ner. Sparvar och pilfinkar har jag hos mig, och blåmesar och en och annan talgoxe. De har blivit färre. Svartmesen har jag inte sett hos mig men har sett den hos dottern. Hackspetten kommer nu och då, men inte lika ofta som småfåglarna. Det är härligt att få besök av dem. Vacker Amaryllis och visst är det fint med snön men förstår att du vill få vår.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er så hyggelig å ha de å se på nå når det ikke skjer noe ute i hagen. Ja, den er langs kysten her i landet også, men jeg bor 2 mil fra kysten. Jeg har mange blåmeis og pilfinker her, men som du sier at kjøttmeisene har det blitt færre av. Svartmeisen er ikke så ofte her, men jeg ser den i innimellom. Hakkespettene er her hver dag. Tusen takk. Ja, nysnø er alltid pent, men nå er jeg veldig lei av denne vinteren som aldri tar slutt.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Du er dog på vej mod våren nu hvor solsorten er ankommet, og er der ikke liv i planterne så er der sandelig liv i dyrene! Dejligt med sådan en udsigt fra vinduet!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er jo et sikkert vårtegn her. Det er absolutt liv i dyrene ja. Jeg er glad for den utsikten ja, for det skjer noe nytt hver dag der.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Det er et rigt dyreliv, du kan kigge ud på midt i al sneen, men det er helt sikkert din egen fortjeneste, når du sørger for, at de altid kan finde foder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange dyr her, og det er jo ikke annet å se på her nå. Det er jo som du sier, for fugler og dyr kommer dit hvor det finnes mat å få. Jeg forer de helt til myggen kommer i mai/ juni, men da kan de gjøre litt nytte for seg siden de har fått mat her hele vinteren 😉
      Det er mye mygg her på forsommeren, men de blir hurtig til fuglemat.

      Slett
  13. Det er så koselig med dyreliv i hagen! Her har vi svarttrost hele vinteren, sammen med kjöttmeis, blåmeis, hakkespett og de andre fuglene. Vi ser også örn innimellom men den har heldigvis ikke landet i hagen. Reven derimot er her stadig vekk.....og så naboens katt da. Den bruker dessverre hagen vår som toalett innimellom men det er den tilgitt så lenge den sörger for at vi ikke har mus og andre smågnagere.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det er! Du har nok et litt mildere klina enn her. Def hender at svarttrosten er her hele vinteren hvis det er mildt, men det har ikke vært det i år nei...
      Ørn høres spennende ut. Det ser vi ikke her. Rev finnes her også. Katter har vi ikke ute her, for hovedveien med alle bilene tar livet av de. Jeg skulle gjerne hatt utekatt her, men de overlever ikke lenge dessverre.
      Klem, Marit

      Slett
  14. Hei Marit!
    Her tror jeg svarttrosten overlever vinteren. Når jeg oppdager den i januar, springer jeg ut ned havre. Den har ikke helt fått taket på sollsikkefrø. Det er en lykke å ha fuglene så nær. Fælt å si det, men jeg er ikke så lykkelig for ekornet. Utrolig i matfatet.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, den gjør nok det hos deg som har mildere klima enn her. Ja, det er mye glede i å ha fugler og dyr i hagen. Jeg har ecen ekornkasse hvor jeg legger hasselnøtter og meiseboller til ekornet og da får fuglene ha maten sin i fred.
      Klem, Marit

      Slett
  15. Tus orquídeas están preciosas. Besos.

    SvarSlett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...