mandag 22. april 2024

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et "maratoninnlegg", og det er det lenge siden jeg har hatt 😊

David med den flotte bloggen om fugler, Travel With Birds synes at det ikke var så morsomt å lese innlegget mitt når jeg var så moderat og behersket når jeg var på hagemessen 😉

Det hadde sikkert vært mer morsomt å lese om at jeg hadde gått amok der ja, men det gjorde jeg ikke. Ikke denne gangen, men jeg har gått amok der før. Jeg er veldig dårlig på å motstå fristelser når det gjelder planter. Jeg refererer gjerne igjen til Oscar Wilde sitt ordspråk om "at jeg kan motstå alt untatt fristelser". Det er meg i et nøtteskall 😉

Jeg kjøpte kun 6 heuchera der. 3 H. 'Coralberry' og 3 H. 'Pink Fizz'

Det at jeg ikke kjøpte mer der hadde sin klare årsak, for jeg har shoppet jevnt og trutt siden sent i desember da nettbutikkene begynte å vise frem hva en kunne bestille alt da til våren. Om vinteren lider jeg av en lett form for vinterdepresjon (som mange andre om vinteren), og da er jeg et lett "bytte" når det er en meter med snø og - 27 grader i januar. Det er nok ikke uten grunn at nettbutikkene legger frem vårens fristelser da nei...

 Alt dette som jeg har kjøpt er plantet i potter, og de venter bare på å bli plantet ut når det en gang blir varmere her. Det er godt at jeg fortsatt har god plass nede i hagen! 

Alle dahlia skal plantes i krukker, og det gleder jeg meg til. Noen av de har allerede begynt å få blader, og de må plantes så tidlig som nå hvis de ikke skal blomstre i september. Jeg har hatt mange dårlige erfaringer med dahlia på den måten. Så her plantes de tidlig!

I natt var det igjen - 3. Det er ikke før til neste helg at det ser ut til å bli litt varmere her. Tålmodighet er i sannhet en dyd ja...


Fra Zimtrade:

Paeonia ITOH 'Canary Brilliants'  / Pion

Vaccinium corymbosum 'Em Blue'/ amerikansk blåbær

Corylus avellana 'Nothingham Frühe'  / Hasselnøtt

Prunus domestica 'Opal'  / plomme


Fra Impecta:

Dahlia 'Kelsey Annie Joy'


Fra Garden Living:

Hylotelephium 'Lajos'

Eupatorium maculatum 'Red Dwarf' 

Phlox amplifolia 'Hercules'

Phlox paniculata 'Olympus'

Anemone hupehensis ' Praecox'

Lamprocapnos spectabile 'Cupid'

Aconitum x cammarum 'Bicolor'

Paeonia ITOH 'Pink Double Dandy'

Phlox paniculata 'Monica Lynden-Bell'


Fra Hageglede:

Dahlia 'Dark Spirit'

Dahlia 'Teesbrooke Audrey'

Dahlia 'Creme de Cassis'

Helleborus orientalis 'White Lady '

Helleborus orientalis 'Montsegur'

Papaver orientalis 'Patty's Plum'. 

Asters 'Jenny'

Alstromeria 'Lutea'


Fra Syverud gård:

Dahlia 'Creme de Cognac'

Dahlia 'Manoa'

Dahlia 'Molly Raven'

Hosta 'Ki Ren Hiaku'

Hosta 'Sunny Halcyon'

Hosta 'Bulletproof'

Paeonia ITOH 'Hillary'

Paeonia  The Fawn'

Paeonia 'Clair de Lune'

Jeg tar med  noen bilder fra drivhuset. Jeg har ennå ikke hentet opp noen planter fra kjelleren. Det er for kaldt om natten fortsatt. 

Så det er kun bonsaier, Acer/lønner, noen få stauder som er der, og noen dahlia. 


Dette er et plommetre 'Opal' og et hasseltre. Jeg har skrevet navnet på det lengre oppe. Jeg har et stort hasseltre nede i hagen, men det får nesten aldri hasselnøtter. Enten spiser ekornene opp dem lenge før jeg får høstet noen, eller så  mangler det pollensorter i nærheten. Det vil jeg finne ut om noen år.


Til venstre nederst på bildet har jeg fire planter som ikke står i oversikten. Det er to Primula denticulata 'Rubin', og to hageorkidéer / Cypripedium uten noe mer navn. Jeg vet at de skal være rosa, men jeg vet ikke noe sortsnavn. Dene ene har utviklet en knopp, så jeg får snart se hvordan fargen blir på den. De fire plantene kjøpte jeg på mitt lokale gartneri her. Hun som driver gartneriet kom og fortalte meg om disse, og da hoppet to rett opp i handlekurven med en gang. Jeg har mange hageorkidéer her fra før, og de trives godt her. Nederst til høyre står den lille blåbærbusken. Jeg har tre sånne fra før. De smaker så godt, og er også fine å bruke til dessert eller i kaker. 

Den røde acer/ lønnen på midten av bildet heter A. palmatum dissectum 'Garnet'.  Nederst i dette innlegget har jeg bilde av en stor lønn med samme sortsnavn. Den  er nesten brun i fargen. En skulle nesten ikke tro at det er samme plante, men det er det. Det er en kjent sak at lønner kan variere mye i farge.


Acer palmatum 'Arakawa' som skal klippes mye tilbake i juli. Lønner er "blødere", og skal helst ikke klippes før "jas" månedene. Juli, august og september står den forkortelsen for.


Denne fikenplanten har jeg hatt i teltet i  vinter, og denne  har jeg hatt i tre år nå. I fjor fikk jeg modne fiken på den, og smaken på de var helt utrolig god. De smakte absolutt best når de blir høstet i et varmt drivhus og spist med en gang.


Bonsaiemne, og den skal klippes hardt i sommer den også. Den heter palmatum 'Atropurpureum'.
Denne har jeg også som et stort tre i hagen. Jeg elsker disse japanske lønnene, og jeg får ikke nok av de. 
Disse jeg kaller bonsaiemner er vanlige lønner som først får vokse seg halvstore i noen år før de beskjæres og klippes tilbake. Poenget med bonsai er å etterligne treets form ute i naturen, og forme det som en miniatyr og som står i en liten potte. Problemet med bonsai er at de må vannes hver dag om sommeren, for de står i relativt små potter. 


Acer palmatum 'Butterfly' i hjørnet, og Acer palmatum 'Orange Dream' nærmest døren.


Denne har blitt veldig stor! Jeg kjøpte den på salg på høsten for 2 1/2  år siden, og i fjor vår plantet jeg den i en veldig stor potte. Den heter Acer palmatum dissectum 'Garnet' den også.
Denne får ikke helt den rette fargen inne i drivhuset, men den  vil bli mørkere når den kommer ut. Denne er mer brun i fargen, mens den andre jeg har er mye rødere. Det er morsomt å se hvor stor fargevariasjon det er på de. 

33 kommentarer:

  1. Oj Marit, det var en rejält lista det! Det är nästan så man tror att du tycker om växter och trädgård ;)
    Är så förtjust i dina bonsailönnar. Jag har en lönn på framsidan av huset som blivit väldigt vildvuxen. Ska försöka klippa den lite så att stammen och grenarna syns mera. Får väl ta lite åt gången så jag inte förstör den.
    Även här är det kallt. Minusgrader på nätterna och runt noll på dagarna. Dessutom blåser det kalla nordanvindar. Men till helgen ska det komma in lite varmare luft. Längtar!

    Önskar dig en fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av en liste! Jeg forstår ikke helt hvor du får den idéen fra, Anita 😉
      Ja, disse lønnene er så flotte. Det er smart å klippe litt av gangen ja. I hagesenterene hender det at de har små lønner som selges mye billigere enn de store.
      De kan være morsomme å øve seg på.
      Ja, det er så kaldt hver natt.
      Jeg lengter også etter varmere vær!

      Ønsker deg også en fin mandag!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hej Marit!
    Dina Lönnar är riktigt vackra, den röda blir favorit. Dottern hade en riktigt röd, den bytte också färg och blev brungrön emellanåt. Tyvärr så dog den en vinter. Jag har planterat några nya i min trädgård, den ena överlevde inte medan den andra ser frisk och fin ut. Det är tydligen lite lotteri. Den röda skall jag gå på jakt efter.
    Det var en hel del vackra växter du köpt. Pionerna är helt fantastiska.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Lønner er dessverre ikke så herdige, så de bør plantes på en beskyttet plass. Det er som et lotteri ja, og her spiser også musene på barken på de. Det er helt håpløst.
      Pionene ser så vakre ut ja, og jeg er spent på hvordan de blir.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Vi deler det at have en lettere vinterdepression, Marit - hvad skulle vi dog gøre uden blomster og fristelser? Dine løn er bare så smukke! Nu håber jeg, du snart slipper for nattefrosten, men vi har den også her. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at du også sliter med det om vinteren. Nei, det hadde ikke gått an å komme seg gjennom vinteren uten det. Tusen takk. Ja, denne nattefrosten er langt ned i Europa, så det er overalt nå virker det som. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. That is quite a list, Marit. You could sell back to the garden centres! Flowers, and even thoughts of flowers are a great way to ease the malaise of mild winter depression, so indulge yourself all that you may. Soon the glorious growing season will be here again and you will be in your element. And keep listening to Oscar Wilde. Restraint is over-rated anyway! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a huge list. No, I will not do that.
      Yes, I hope this neverending cold will soon be gone. Yes, I listen to Oscar Wilde. I love this quote!
      Yes, it is:)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Vi var i slottsparken for noen helger siden, der plukket jeg med meg kastanjenøtter som hadde begynt å sette røtter. Så er det bare å krysse fingrene for at jeg får ett tre i det minste som jeg kan plante ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Var ikke meningen at det skulle være anonymt innlegg da, men jeg var visst blitt utlogget.

      Slett
    2. Så spennende da. Du har sikkert god plass hos deg, for disse blir store trær med tid og stunder. Det kan du sikkert få til om noen år. I min barndom vokste det sånne trær flere steder, og de er jo veldig fine.

      Det er helt i orden, og sånt som skjer innimellom.

      Slett
  6. Looks good. It's snowing a lot here again.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Oh no! It sounds awful. I hope it ends very soon.

      Slett
  7. Your plants are perfect. Let the weather open and transplant them. They will be fantastic.
    Have a beautiful week🌷!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I hope so!
      Have a beautiful week you too! 🌷

      Slett
  8. Det var inte lite frestelser du fallit för :) Några av namnen stämmer med de jag också klickat hem under vintern och som ska planteras bara våren behagar komma på riktigt.
    Kul idé med bonsai-lönnar. Vore det inte för att de måste vattnas så ofta så skulle jag gärna försöka.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er egentlig veldig mange fristelser jeg har falt for :)
      Ja, det vil jeg tro du også har bestilt noen blomster!
      De står i så små krukker, at det er dessverre bakdelen med de. De tørker så fort ut.

      Ha det godt!

      Slett
  9. Det er nemt at blive fristet men det er mange fine planter og dahlia du har købt. Det bliver en fornøjelse at komme ud i haven og plante det hele. Så kan du nyde dem hele sommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Tusen takk. Det vil bli en fornøyelse ja bare det blir varmt nok til å plante de ut. Det vil jeg gjøre ja.

      Slett
  10. Kivipellon Saila23. april 2024 kl. 15:36

    Dear Marit!
    Oh no, I can say that we are both the same, the plants seduce and those winter dark, snowy and cold months are the most sensitive - then one and the other will be ordered, it's the same for me, 'that I can resist everything except temptation'! But you have ordered/bought wonderful plants and they give a lot of joy and flower therapy, which is needed after winter! In addition to all the dahlias, peonies and other plants, I have ordered a lot of seeds - especially tomato seeds!

    I have accumulated quite a lot of peonies...almost 90 pieces, I love them and I only plant about 50 different varieties of tomatoes, of course there is everything else. But this is a hobby among hobbies and we enjoy it very much!

    Your greenhouse is like a paradise, everything wonderful grows there!

    Here in Finland there is snow chaos now! Almost 20 cm of snow has fallen in southern Finland, the traffic is completely messed up, luckily not that much for us. There have been a lot of crashes! Spring, come already, soon, please! I started a new sweater-knit, a Norwegian pattern.

    All the best to You, hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi to ligner hinanden Marit, jeg shopper også igennem, men jeg tror Bent er glad for, at jeg ikke har så mange penge som dig, du planter jo selv, så du kan bedre købe ind.
      Klem

      Slett
    2. Dear Saila!
      That sounds great! I guess that's how we are. The winter last for a very long time, and it's dark and cold all the time.
      I think we deserve many lovely flowers when spring arrives!
      I have also bought a lot of seeds, but I have not more space indoors, so I need to sow them in my greenhouse when it's warmer outside.
      Wow! I have sowed only variety of tomato this year, but I have many plants of them right now. It's a beef tomato, and I had one plant of it last summer. It tasted so very good, that I had to sow it. Thank you!

      Oh no, it sounds awful! Snow at this time of the year is terrible. Here we have not got more snow, jut it have been frost every night.

      What kind of pattern do you knit now? I knitted a lot earlier, but my arms are so painful.

      All the best to you too!
      Hugs!

      Slett
    3. Ja, vi to er veldig like, Lisbeth. Ja, du er nok inne på noe der. Min mann planter bare store trær for meg, og resten må jeg kkare selv. Så jeg har litt av en jobb foran meg!
      Klem

      Slett
  11. Nå ja, med sådan et vinter-indkøb på nettet kan du komme igennem selv den koldeste vinter Marit, og det er da et ret uskyldigt 'misbrug' i forhold til så meget andet:-) Godt du har en stor have, for der skal virkelig plantes, men det er jo så dejligt!
    Spændende med dine bonsai i årene der kommer. Tænker det er et stort arbejde at få dem i form, men også at vedligholde dem. Rødderne skal vist også beskæres... Håber du vil hygge dig med denne nye hobby!
    Nu har du næsten sommer i kælderen, forår i drivhuset og vinter i haven, men jeg har også set at vejret bliver helt godt i weekenden, og det glæder jeg mig til!

    God fornøjelse med arbejdet!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med det, og det er en slags selvmedisinering bare for å komme seg gjennom vinteren. Ja, ikke sant. Planter er mitt eneste "misbruk", og jeg har ikke dårlig samvittighet på grunn av det.
      Ja, planting er bare hyggelig! Ja, det er en del arbeide med bonsaier, men jeg har ikke så mange så det går nok bra. Jeg kan ikke ha flere planter enn det jeg får plass til i teltet om vinteren, og da stopper det seg selv.
      Det er sikkert ikke så dumt akkurat det! ;-)
      Jeg håper jeg vil trives med den hobbyen ja. Jeg er jo så glad i japanske lønner, og det er en gin måte å få seg noen flere av de når hagen snart er full.
      Ja, nå kommer varmen hit også. I neste uke har de spådd opp i mot 18 grader, og det er helt vilt hvis det er tilfelle. Vi får se hva det blir.
      Tusen takk!
      Hilsen Marit

      Slett
  12. Dear Marit :=)
    I don't blame you for indulging yourself in a few plants. I say few with tongue in cheek because your abundant selection is going to be a splendid floral display once you can plant them outdoors.You deserve no less than to enjoy the fruits of your labour in warmer conditions. I can imagine your joy and anticipation.
    With my very best wishes
    Warm hugs
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)
      Thank you for your kind words!
      I look forward for warmer days!
      My best wishes to you too!
      Warm hugs from a cold Norway.

      Slett
  13. Hei Marit!
    Det var en lang liste med planter. Den hagen din må jo være meget innholdsrik på ulike typer av planter og varianter av artene.
    Det ser ut som du har mange typer viftelønn i tillegg til Bonsail typene.
    Jeg synes viftelønn er en veldig flott og dekorativ plante,. Jeg har prøvd en gang, men den døde. Lurer på om jeg skal ha en i potte som jeg kan ta inn i orangeriet om vinteren.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!
      Ja, det ble en lang liste med planter, men mange av de er jo georginer/ dahlia. De klarer jeg ikke å overvintre, og derfor er det ikke så mye som skal plantes her. Det er mye rart av planter her, men det er ikke alt som har overlevd her opp igjennom årene.
      Ja, jeg er veldig glad i viftelønner. Du burde prøve å ha dem i orangeriet ja.
      Hilsen Marit

      Slett
  14. You have quite a list there, Marit.
    I admire your enthusiasm for gardening.
    Here's hoping for warmer weather soon so you can enjoy planting all your new acquisitions.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a long list Veronica. Thank you. I hope the warm weather comes next week.
      Many hugs!

      Slett
  15. Como te entiendo Marit, esta tarde también estuve plantando dalias y tengo varias más esperando para mañana.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I know you understand me very well Teresa! Dahlias are very pretty. I'm sure they grow well in your garden. Hugs!

      Slett

Sommertemperatur og utplanting i drivhuset...

 I går ble det hele 21,5  grader her, og det var nesten ikke vind.  Det føltes nesten ut som sommer! Jeg fikk plantet alt av chili, paprika,...