mandag 25. januar 2010

Trangt i kjøleskapet...

Iris sibirica 'Lavender Stiples'

Iris ensata 'Gracieuse'

Hosta 'White Christmas'

Hosta 'Pilgrim'


Kjøleskapet er pr. i dag oppbevaringsplass for tre store potter med irisfrø, en potte med primulafrø, flere krukker med frø og flere ziplockposer med bløtlagde irisfrø. Ikke rart at det er trangt om plassen der nei... ;)
Som ikke det var nok, så blir det nok flere frøpotter der+ mere frø som skal bløtlegges. Lurer på om andres kjøleskap ser likedan ut? ;)
I helga kom det mail i fra T&M om tilbud på at enkelte utvalgte frø fikk en tre poser for prisen av to. Og jeg som absolutt ikke skulle ha flere frø. Men jeg var meget restriktiv i mine valg da...
hihi. Vi skal ha planteauksjon i hagelaget her, og da må jeg få sådd noe til utlodning.
Kulda er tilbake her i dag, minus 12 i dag tidlig. På onsdag melder de om 2 pluss for en stakket stund før kulda kommer igjen. Det har i hvertfall vært nydelig vær med sol i dag, og den varmet skikkelig godt igjennom stuevinduet. Bare det er deilig, og det er et sikkert tegn på at sola blir sterkere for hver dag som går.
Dagens hosta er 'Pilgrim' og 'White Christmas'. 'Pilgrim' er en liten hosta som vokser relativt fort. den kan vokse både i sol og skygge. 'White Christmas' er av medium størrelse og medium vekst. Den trives best i halvskygge.

8 kommentarer:

  1. Nydelige Iriser, spesielt "Lavendler stiples". Skjønner godt at du har potter i kjøleskapet når det blir så vakre blomster.
    Det var et bra tilbud på frø fra T&M, jeg klarte å la være å sjekke mailen men så har jeg også mer enn nok frø.

    Det er godt når solen skinner og varmer, det er også blittlengre lyst om dagen...

    SvarSlett
  2. Jeg har kald kjeller, så stratifisering som ikke står ute havner i kjelleren hos meg. I kjøleskapet tror jeg det ville stått heller utrygt for mannfolket!
    Hipper for oppvåkning på toppen av badeskapet må han derimot tåle! ;)

    SvarSlett
  3. Kjøleskapet full av frø... Hihi! Så langt kom aldri min hagegalskap, men det er jo ikke for sent enda! :)
    Vakre irisbilder.

    SvarSlett
  4. Randine, ja det finnes mange vakre iriser. Jeg klarte ikke å overse mailen, og da var det gjort. Det er lett å få for mye frø, ja!
    Dagen er merkbart lenger, så det hjelper når en ser det. Våre er ikke så langt unna lenger...

    SvarSlett
  5. Berit, jeg har også kald kjeller, mne der glemmer jeg fort vekk pottene. Jeg har dem i grønnsaksskuffen, så det er ikke så ille da ;) Mannen har ikke protestert enda, men så er han også vant til litt av hvert...
    Det høres ut som mannen din også er vant til litt av hvert. Hipper på badeskapet må jo være et hyggelig syn på morgenen!

    SvarSlett
  6. orchis, bare vent, du kommer sikkert dit engang du også. Egentlig skulle jeg hatt et eget kjøleskap tror jeg...

    SvarSlett
  7. Har meg bare en lite mimrerunde på hagebloggene. Dette var herlige bilder for en stivfrossen nordlænding:o)) Tips! finn deg et lite kjøleskap på gjenbruken.. du får de for 0,- om du er heldig..

    SvarSlett
  8. BEA, ja det er deilig å mimre litt fra i sommer! Takk for godt tips, det skal jeg se etter.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...