onsdag 27. januar 2010

Prikling og mer frøbestilling

'Blue Mouse Ears'

'Party Diamond'
'Spring Pink' eller 'Elodie' som den også selges som.

I dag havnet jeg utpå frøgaleien igjen. Snart må noen stoppe meg... ;) Det ble noen få pakker fra Plants of Distinction, bl. a. svartrøde tomater og noen staudefrø. Ellers prikler jeg stadig flere helleborusspirer og har nå 8 potter med flere i hver. Satte på varmen nede på planterommet, og flyttet et par av de ferdigpriklede helleborusene som hadde fått skikkelig bladpar dit. Den doble lysarmaturen som jeg kjøpe med telt over i fjor fra Grønt fokus er helt fin, men det blir fort for varmt for plantene under der siden den står her oppe hvor vi fyrer. Leste i hagetidend i dag om at småplanter ikke skal ha det for varmt. De får lettere lus og annet ekkelt da.
Så noen nydelig bilder av bl.a. peoner i Hagetidend i dag i fra Sigrids hage. Nydelige sammenplantninger! Ble lett inspirert av det til å få noen flere stauder som passer sammen med peoner. Jeg har iris og akeleier sammen med mine, men kunne godt hatt flere pastellfargede høye stauder der.
Fikk beskjed om at bilen er frisk og rask igjen i dag etter en uke på verksted. De måtte vente lenge på en del, så de har egentlig bare jobbet et par timer på den, heldigvis. Ved hjelp av snill svigerfar, så har vi fått handlet mat i det minste. Men det skal bli godt å få egen bil i morgen. Må bare ta bussen og gå et stykke for å få hentet den, men det skal gå fint.
Dagens hosta heter 'Blue Mouse Ears' og er av størrelse mini. Den vokser også sakte, så dette er en hosta som kan passe fint i krukke. Jeg har min i halvskygge, og da beholder den sin "blåfarge". Den er utrolig søt!
Liljene kommer i fra Canada, og blomstret for første gang i sommer.

10 kommentarer:

  1. Noen ganger blir det mange frø, det er bare slik det er det. Ønsker deg lykke til med alt sammen.

    SvarSlett
  2. Takk for det, Vivi! Ja, det har lett for å bli for mye frø, men jeg får nok brukt de en eller annen gang.

    SvarSlett
  3. En trøst å lese at du også mangler selvkontroll på frøbestilling o.l. Du skjønner, en rollemodell er alltid god å ha! :)
    Vakre bilder - som alltid!
    God kveld til deg.

    SvarSlett
  4. orchis, hehe, ja det er jo alltid hyggelig å være et forbilde for andre ;) Jeg kan motstå alt unntatt fristelser sa Oscar Wilde. Føler meg i grunnen sånn...
    God kveld til deg også.

    SvarSlett
  5. Så befriende med frisk bil igjen for deg! Og der var frøgaloppen i gang igjen ser jeg :) Kos deg med spirer og prikling

    SvarSlett
  6. Ninni, ja det er visst noe som hører med til årstiden det med frø. Gleder meg til å få igjen bilen, ja.

    SvarSlett
  7. Tjihii, sånn kan det gå. Du har da igjen litt plass, har du ikke ;-) Frøene er da så små. Lykke til med videre sådd og den hostaen er skikkelig søt.

    SvarSlett
  8. Dagens kommentar, Tove - frøene er da så små! :D
    Nusselig liten Hosta og bedårende liljer!

    SvarSlett
  9. Tove, det var dagens beste kommentar!Frøene er jo bittesmå, så de kan jeg kjøpe riktig mange av ;)

    SvarSlett
  10. Berit, sånne kommentarer er gull verdt! Ja, de er kjempesøte disse bittesmå hostaene :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...