lørdag 30. januar 2010

Små liljer og flere hosta

'Tiny Atlethe'

'Tiny Padhye'

'Whirlwind'

'Wolverine'

Dagens liljer er ikke høyere en 30 cm, men var veldig villige til å blomstre. Liker egentlig veldig godt disse, for de trenger ikke støttes opp som mange av de høye liljene må.
Det er vinterlig her igjen, med 10 cm med snø de siste dagene. 10 minus nå, og sånn skal det visst fortsette fremover. Jeg lengter noe vannvittig etter vår!
Helleborus spirene spretter opp en etter en. Hyggelig med vår inne i det minste.
Dagens ene hosta heter 'Whirlwind' og er medium i både vekst og størrelse. Den kan vokse både i sol og skygge. Jeg har hatt min i flere år, så den vokser ikke så fort.
'Wolverine' er en litt spesiell hosta, for den har litt mer opprett vekst enn mange andre. Den skifter fra gult til kremfarget i løpet av sommeren. Den trives best i halvskygge.
Den kom samtidig med X-Men filmene, og en av figurene der heter Wolverine. Så jeg mistenker at den hostaen er oppkalt etter han ;)

9 kommentarer:

  1. 'Tiny Padhye' likte jeg veeeldig godt! Lekker fargekombinasjon.
    God søndag!

    SvarSlett
  2. orchis, ja den er en flott lilje. Liker de fargene jeg også. Ha en fin søndag du også!

    SvarSlett
  3. Så moro at du får spirer på Helleborusfrø :) Det er veldig vinter ute ja, men nå er det snart februar og vi er en måned nærmere våren :) Én til, så er vi nesten der

    SvarSlett
  4. Vakre bilder av Liljer og Hosta, "Tiny Padhye" var en favoritt hos meg også, grøssende vakker.

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  5. Ninni, ja det går heldigvis rette veien! 1. februar i morgen, og det hjelper veldig at dagen blir litt lengre hver dag. Helleborusspirene trives utmerket, veldig morsomt :)

    Randine, ha en fin søndag du også!

    SvarSlett
  6. Takk for enda flere liljer og hosta! Jeg er så glad for å få dem presentert med egne erfaringer, det blir mye mer å stole på for ei hostanovise som meg enn skrytebilder hos forhandlerne.
    Whirlwind var jeg så heldig å få en bit av i fjor. :)

    SvarSlett
  7. Takk for det, Berit! Det er jo veldig hyggelig å få respons på det jeg forteller om her. Egne erfaringer er i grunnnen greie å huske på, for de fleste hostabøker er skrevet for engelske forhold.
    Whirlwind er en flott hosta, håper du lykkes med din Berit!

    SvarSlett
  8. så fine de små liljene var :D
    Jeg liker også godt planter som kan greie seg litt selv, og ikke behøve sånn veldig med oppbinding og orging.

    og grattis med helleborusspirer!

    SvarSlett
  9. Takk for det, Anne! Ja, de er veldig greie disse lave liljene, for de blåser i hvertfall ikke over ende som de høye gjør.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...