mandag 11. januar 2010

Endelig mildvær og mer hosta


I dag startet dagen på 16 minus, og nå er det bare 7 minus. Helt herlig å kunne være ute i fem minutter uten å fryse ihjel... Siden det var sånn noenlunde levelig tempratur i dag var jeg nede på planterommet i kjelleren for å vanne litt. Der var det kun 3 grader pluss for jeg hadde glemt å lukke igjen lufteventilene. Men det så helt greit ut der, og siden det har vært så kaldt så har de nesten ikke trengt vann heller ;) Jeg fikk vannet alle og fant frem to store frøbokser som ble med opp i varmen. Har fått grovsortert frøene, og jeg har jo visst at jeg ikke trenger å kjøpe frø på noen år. Når man ser det foran seg , så blir en jo nesten flau. Så her skal det ikke bestilles så mye som en pakke, i hvertfall ikke før midt på sommeren når T&M har salg... I morgen skal jeg bort i drivhuset og hente potter, plantebrett og jord fra planterommet. Så er det bare å sette gang. Skal så lobelia og purre i første omgang. Fant også noen blodbegerfrø som er gamle. Skal prøve å så de også som et siste forsøk. I fjor fikk jeg ingen til å spire :(

Dagens hosta er noe som kommer hver gang jeg skriver fremover en stund. Jeg har mange bilder fra i sommer, og de kommer fremover mot våren.

Dagen hosta er 'Fire and Ice'. Den er av størrelse medium, og trives best i lett skygge er min erfaring. Den har flotte kritthvite tegninger og den holder fargene hele sommeren. For de som ikke vet det er hosta delt opp i fem størrelser. På engelsk blir de beskrevet slik: mini, small, medium, large, og extra large. De som er mini er virkelig bittesmå, mens de ekstra store kan bli 1,20 høye og brede!

10 kommentarer:

  1. Den hostaen der har da faktisk jeg også et eller annet sted i hagen:)
    Det med å ikke kjøpe mer frø har jeg bestemt meg for mange ganger, ingen tror på det lenger. Forrige uke satte jeg strek for mer frøkjøp for denne sesongen, i dag gikk en bestilling til Plants of Distinction:)
    De tar nå ikke så stor plass disse frøposene da, ikke spiser de oss ut av huset heller....

    SvarSlett
  2. Det blei ingen blodbeger på meg heller i fjor, i år må jeg få de til igjen.
    Ellers så kjenner jeg meg igjen i den "jeg har jo egentig nok frø" greia, men jeg har jo ikke akkurat de jeg har lyst på, så... ;)

    SvarSlett
  3. Den Hostaen var lekker :-) Hold av en bit til meg hvis den blir salgsklar noen gang :-)

    SvarSlett
  4. Knallfin hosta. Jeg tror kanskje jeg har den. Er det lurt å legge steiner rundt? Det ser veldig fint ut.

    SvarSlett
  5. Elsa, det er nok flere som har den. Den jeg har kjøpte jeg hos Rolf Eide. Jeg har vel på følelesen at jeg ikke er standhaftig nok til å avstå fra frø jeg heller hvis jeg plutselig skulle se noe som fristet!

    SvarSlett
  6. Anne, i fjor må det ha vært ekstra vanskelig med blodbeger. syne jeg leste om så mange som ikke fikk de til. Vi får håpe de er enklere i år! De fleste har vel nok frø, og dessverre så dukker det stadig opp nye fristelser! ;)

    SvarSlett
  7. Trine, ja jeg skal huske på det. Den vokser ikke med rakettfart, men en eller annen gang blir den sikkert delbar!

    SvarSlett
  8. Tove, ja det kan være noe med varmemagasinering når det gjelder stein. Mange planter liker jo den ekstra varmen som stein avgir om sommeren. Men grunnen til at jeg stort sett har stein overalt i mine bed er enkel. Jeg kjøpte en gang et lastebillass som var på 13,5 tonn med gråstein. Så jeg har prøvd å få brukt de opp. Hostaene står i dyp jord under, ellers hadde det vel blitt for tørt for de.

    SvarSlett
  9. Flott Hosta!
    Håper du fant drivhuset og pottene slik at du fikk startet såingen.
    Kjekt at temperaturens har steget slik at det blir litt utevær.
    Frø har vi nok alle nok av, men de fyller ikke så mye og det er alltid plass til noen flere poser i allefall hos meg...

    SvarSlett
  10. Randine, ja det er deilig med mildere vær etter tre uker med streng kulde. Jeg fant både potter og jord i dag, og de første frøene er i jorda nå.
    Jeg har plass til masse mer frø, men de får jo etterhvert dårliger spireprosent og greit å få brukt de opp før jeg kjøper nye. Men jeg tviler på om jeg klarer det ;)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...