søndag 17. januar 2010

Rask spiring og noen bilder



Helleborusfrøene som jeg sådde her en dag har allrede kommet med grønne blader! De hadde jo lange røtter allerede når jeg sådde de, men hadde ikke forventet så rask spiring likevel.
Det kom nesten ikke noe snø i går, men det regnet mens det var 5 minus. Det frøys på bilruta og på bakken med en gang, og det ble såpeglatt. Når en går ute er det skare overalt i snøen. Knas, knas...
Bildene over er av lokale dyr ;) Ekornet sitter på kanten av fuglemateren og vokter de hjemmelagde meisebollene mens den spiser samtidig. Den jager vekk enhver fugl som nærmer seg når den sitter og spiser. Ingen andre skal forsyne seg der, nei...
Nederste bilde er av Zafir på klorestativet jeg kjøpte før jul. Det er i daglig bruk, men i det siste har han begynt å sette seg oppå selve toppen av klorestativet. Den er ca. 7 cm i diameter, så han har ikke rare plassen å sitte på!

14 kommentarer:

  1. Det er litt av en balansekunstner du har der. :)

    SvarSlett
  2. Har Helleborusfrøene lagt i kjøleskap i Vermuculite eller noe lignende?

    Spennende. :)

    SvarSlett
  3. smgj, ja han har god balanse der han sitter og vagler. Tror katter elsker sånt :)

    SvarSlett
  4. solfrid, jeg byttet de til meg tidlig i høst, og da var de pakket i fuktig kjøkkenpapir inni en ziplock pose. Jeg la de kaldt, og glemte hele greia. tok de frem på tirsdag og sådde de da. De spirte tre dager etter. Så det var jo litt spesielt, men veldig artig. Helleborusfrø er ikke av de enkleste til å spire.

    SvarSlett
  5. Kjempemorsomme bilder!
    Du skrev nettopp i min blogg at du har flere av de Irisene jeg har bestilt. Har du også forsøkt Louisiana-Iris?
    Søkte opp ensata i bloggen din, og fant noen nydelige bilder, bl.a. 'Gracieuse'. Fantastisk fin! Håper de vil trives hos meg også.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  6. Fint bilde!!
    Moro at de spirte hos deg!!!

    Jeg har også julerosefrø i zippose i kjøleskapet.

    Er en lang prosess dette . Har lagt nykjøpte frø i pose og så får de det varmt først. Men skal de ha 3 mnd av hver periode er det godt med kjøleskap.

    SvarSlett
  7. orchis, ja er ikke de ensata flotte! Jeg har ikke prøvd Lousiana-iris. de høres altforeksotiske ut for mine breddegrader... ;) Jeg vet ikke noe om herdigheten på de. Vet du det? Ensata må da trives hos deg? De liker i hvertfall å stå fuktig.

    Ha en fin uke du også!

    SvarSlett
  8. Mario, ja de er ikke av de enkleste å få til å spire. Men en kan jo ikke gi seg! ;)Lykke til med dine frø :)

    SvarSlett
  9. Har sjekket litt på nett og i mine bøker. Louisiana-iris sies å være herdig til godt under -20. Burde være verdt er forsøk, synes du ikke? :)

    SvarSlett
  10. orchis, jo absolutt! Du må fortelle meg hvordan det går med dine og komme med bilder når de blomstrer :)

    SvarSlett
  11. Rapport og bilder skal bli. Og lager de frø, vil du kanskje ha? :)

    SvarSlett
  12. orchis, ja det hadde vært kjempefint! :)

    SvarSlett
  13. Artig liten pus det der:)

    Helleborus har jeg ikke sådd inne noen gang, men i høst hadde planten min frø for første gang og jeg puttet frøene i jorda der og da. Trodde de måtte såes helt ferske? Kanskje det ikke blir noen nye helleborus her i år da?

    SvarSlett
  14. Juni, jo det går helt fint å se de helt ferske ute. Det er egentlig det beste. Så jeg er sikker på at du får frøplanter til våren. Bare pass på at du ikke luker de bort! ;)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...