fredag 15. januar 2010

Mer frø i jorda


I dag har jeg sådd masse irisfrø som har ligget i vann i to dager. Er virkelig spent på om de spirer like lett som frøene i fjor. Jeg har prøvd å så irisfrø flere ganger, men da visste jeg ikke at de skulle bløtlegges først. Så jeg håper de vil spire nå, for de har også ligget i kjøleskapet siden september. Med så lang stratifisering, så burde de spire. Noe som har spirt er helleborusfrøene som hadde lange røtter på frøene etter å ha ligget med vått papir i flere måneder. De kom opp av jorda som et skudd. Jeg har også sådd frø av doble aurikler i dag. Jeg fikk de til å spire i fjor, så da håper jeg at det samme skjer i år.

I morgen er det meldt om vanskelige kjøreforhold pga. snø i Telemark. siden fylkesgrensa bare er nede i svingen her, får vi ofte masse snø når de melder om sånt vær. Men det gjenstår å se om det blir sånn.

Hostaønskelisten blir bare lengre for hver dag som går. Innen mai er den sikkert milelang...
Jeg har et område hvor jeg planlegger i hodet hvor alle disse hostaene skal plantes. Det var egentlig utenkt til rhododendron, men det blir det ikke noe av ;) Jeg tippet all jorden fra utgravingen av dammen der, så det burde være flotte forhold for hosta da det var mye leire i jorda. Skyggefullt er det også der. Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg til våren (som alltid)!

Dagens hosta heter 'Calypso'. Det er en liten hosta med moderat vekst. Trives i halvskygge. Den beholder fargen hele sommeren.

10 kommentarer:

  1. Er ikke bombesikker men det kan være at irisfrøene trenger kuldestratifisering etter de er fuktet opp. Noen frø vil rett og slett ikke skjønne at de er kalde så lenge de er tørre. Jeg fukter mine og så legges de kaldt i spirepose i kjøleskap. Men ferske frø vil nok spire. Hva slags iris har du sådd?
    Line

    SvarSlett
  2. Så flink du er, det blir spennende, ja, og det blir vel også billigere med Hosta enn Rhododendron, sistnevnte kan jo også bli spist opp av rådyra !!!!

    SvarSlett
  3. Og den som tror at hosta er rådyrsikre har ikke stiftet bekjsentskap med rådyrene i min hage! De spiser BÅDE hosta og rhododendron. Men jeg tror de foretrekker hosta, så azalea og så til slutt vintergrønn rhododendron.

    Du har vel plass til både og, Marit?

    SvarSlett
  4. Line, ja det skulle ikke forundre meg om du har rett. Men i fjor sådde jeg Iris chrysographes uten kuldebehandling, og der spirte nesten alle frøene uten noe mer dilldall. Iris siberica, Iris sp.,Iris chrysographes, Iris hookeri og en til jeg ikke husker navnet på. Jeg vet jo ikke om jeg lykkes denne gangen da...

    SvarSlett
  5. Bjørg, billigere og billigere... Jeg tror nok ikke det ;)Alt kan vel spises av rådyr tror jeg.

    SvarSlett
  6. Smgj, ja de spiser nok alt de kommer over er jeg redd. Bank i bordet, men jeg ser de ikke om sommeren i hagen, bare om vinteren og våren. Når jeg bråker som verst i hagen virker det som de holder seg vekk.

    Jeg kunne nok ha plantet både og i den skråningen, men hostaene står mitt hjerte nærmest ;) Det finnes over 7000 hostasorter, og de frister mye mer enn rhododendron!

    SvarSlett
  7. Spennende med alle frøene du har sådd, både helliborus, iris og ikke minst doble aurikler...
    Jeg legger av prinsipp alle frø i vann over natten så lenge de er store nok til å finne igjen.

    Håper du slipper unna de store snømengdene i helgen.

    SvarSlett
  8. De spirer nok før eller siden, spirer de ikke inne nå så bare sett de ut og la de stå ute et år til :)

    SvarSlett
  9. Randine, ja det blir spennende med alle frøene. Jeg sådde doble aurikler i fjor med hell, så jeg prøver i år også. Hadde jeg lagt i vann primulafrøene hadde jeg helt sikkert ikke funnet de igjen. De er nemlig bittesmå :)

    SvarSlett
  10. Line, etter ditt råd har jeg nå satt de ute på trappa. der skal de få stå i noen dager, og så bærer det inn i varmen igjen. Håper de spirer ja, enten nå eller senere.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...