søndag 10. mai 2009

Planting av humle

Jeg har hatt en gul humle - Humulus lupulus 'Aureus' i potte i to år, og i dag bestemte jeg meg for å finne en plass til den hvor den kan klatre uten å surre seg inni alt annet. Den skal jo også ha mye sol for å få frem den gule fargen, så valget falt på en sørvendt skråning ved siden av et oretre. Håper den kan etterhvert slynge seg oppover stammen der.

Det er snålt hvordan smaken i hagen endrer seg med årene. Før likte jeg ikke gult i noen sammenhenger enten det var på blomster eller blader. Jeg er fortsatt ikke noen stor tilhenger av gule blomster, men har da noen sånn hist og pist. Men gult bladverk har jeg fått helt dilla på. I fjor kjøpte jeg flere gule thuja, og har en utrolig flott liten plante som jeg fikk som stikling for et par år siden. Det er Physocarpus opulifolius 'Dart's Gold'. Den står i skråningen og lyser som en liten sol for tiden. Jeg har bare et ankepunkt mot den, og det er at den ikke beholder den fine fargen hele sommeren. Sånn er det med noen gule hosta også, for de skifter til mere grønt utpå sommeren. Så derfor har jeg i år bestilt noen som etter sigende skal være like gule hele sesongen. Det gjenstår å se hvor gule de forblir...

6 kommentarer:

  1. Den physocarpusen er kjempefin! Eg kjøpte den i fjor. Den er lett å ta stikling av, men det veit du sikkert;-)

    SvarSlett
  2. Herdis, jeg fikk den som en stikling, så jeg regnet med at den ikke var så vanskelig å stikke. Men det er fint at du sier det, for da er jeg helt sikker ;-)
    Jeg skal jammen prøve meg på litt formering av den, for den er virkelig fin!

    SvarSlett
  3. Gul humle har jeg gått å sett etter i mange år, men finner den ikke noe sted her nede. Hvor kan man få kjøpt en sånn sak? Alle har vanlig grønn humle, men ikke den gule og det er den jeg vil ha. Den er så utrolig flott sammen med blå og lilla blomster. Tenk deg humlen bak en stor gruppe blå riddersporer- det er det jeg ønsker meg. Så hvis du kan stikke en bit av humlen din så kjøper jeg gjerne.
    Jeg er heller ikke den støtste fan av gule blomster, men de som går i mot kremfarge eller lime får passere.

    SvarSlett
  4. Juni, jeg kjøpte min gule humle i fra Nautesund. Hvis du vil ha din med en gang ville jeg ha bestilt i fra han. Hvis ikke kan jeg stikke min i sommer og se om jeg får røtter på min. Humle peier å være villig, men har ikke prøvd med denne gule før. Gule blader og blå blomster er pent i sammen!

    SvarSlett
  5. Gul humle er så vakker, heldige du som har den :) Og ja, gult er en nydelig farge fant jeg ogå ut for et års tid siden. Nå vil jeg ha mye gult, bl.a har jeg lyst på Acer shirasawanum 'Aureum', samt Magnolia 'Danphne' som jeg visst aldri finner. Jeg vurderer å bytte ut det planlagte området med pallekarmer til grønnsaker med gule vekster. Dette området er midt i glainga på leieboerne og utsikten fra kjøkkenet mitt, så jeg lurer fælt på hva jeg skal gjøre. Har våknet mange ganger i natt og sett pallerkarmene lyse mot meg!

    SvarSlett
  6. Ninni, ja er det ikke rart at fargesmaken kan forandre seg sånn?
    Jeg kjøpte den gule lønnen, Acer shirasawanum 'Aureum' i fjor på salg med 70%rabatt... Jeg visste at det var litt av et kupp, men de hadde bare en igjen. Jeg skulle gjerne hatt flere! Den har klart vinteren veldig fint, og står nå klar til å folde ut bladene sine.
    Kanskje pallekarmene dine har merket at du vil ha de vekk? ;-) Det var nok derfor du våknet i natt... Jeg er ikke strukturert nok til å ha rene partier av farger i hagen, så her er det litt miks. Men gult lyser opp i hvertfall, det er helt sikkert!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...