torsdag 2. oktober 2008

Trangt på planterommet

Høst i hagen

I dag har jeg fått gjort mye både ute og inne. Startet med å rydde i kjelleren og på planterommet. Av en eller annen grunn, så gjør jeg aldri det på våren. Nei, da er det bare å få plantene ut, og lukke igjen døra... Jeg fikk fyllt søplesekker og kostet og støvsugd der. Men det varte jo bare et lite øyeblikk, for jeg startet med å bære inn planter med en gang. I vinter døde mange pelliser og fuchsia for meg, for jeg var dum nok til å fylle planterommet til randen med planter. Resultatet var at de fikk ikke nok vann eller lys. I år har jeg nesten ikke skaffet meg noen flere planter som skal til overvintring, bare et sitrontre og en oleander. Så jeg innbilte meg at i år skulle jeg ha god plass...

Når jeg begynte å ta inn plantene hadde all fuchsiaene blitt dobbelt så store, det samme med brugmasiaene og sirtustrærne. Så jeg har ikke bedre plass i vinter enn jeg hadde sist vinter. Frustrerende. Men det er i hvertfall færre potter å vanne.

Det står fortsatt 5 store planter ute som jeg må ha hjelp til å få inn, for pottene har blitt altfor tunge etter alt regnet.

Jeg rakk ikke å plante løk i dag, for når jeg hadde tid begynte det å regne. Jeg ringte og etterlyste løkene mine hos Bakker, og de var sendt i fra Nederland og kom hit til uka. Den som lever får se...

4 kommentarer:

  1. Så bra at det er flere som ikke alltid rekker alt. Og ikke bestill liljer fra Hageglede. Kvaliteten ser ikke bra ut, så det blir spennende å se til neste år. Håper du er heldig med Bakker-løkene.

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke bestilt liljer i fra Hageglede i år, men har gjort det før og de har vært sånn passe. Jeg husker faktisk ikke hva jeg har bestilt fra Bakker, bortsett fra at derfra har jeg bestilt liljeløk. Den pleier å være flott, selv om resten derfra er så som så... ;)

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke bestilt løk fra bakker siden i 2006, for de kom så innmari seint. Dessuten så kom det bare opp igjen så ymse. Det blir spennende å se hvordan hageglede løkene ser ut til våren. De løkene jeg fikk i forrigårs var ihvertfall store og friske :-)

    SvarSlett
  4. Ja, jeg er helt enig i at Bakkers løker kommer alltid så seint. Men liljer kan plantes temmelig seint uten at det gjør noe så sant en får de i bakken da ;)Men hvis løkene er slappe og dårlige skal Bakker få de i retur.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...