lørdag 20. juli 2024

Syk katt og litt shopping...

 Jeg må bare vise denne orkideen først. Den fikk jeg av min yngste sønn til jul for mange år siden. Den står plantet i en glassvase hvor det også er stein og grønn mose. Der trives den veldig godt. 



Det er flott mønster i blomsten.


Det har vært noen utfordrende dager i det siste. Felix har blitt syk, og jeg tok han med til veterinær til undersøkelse. Han er 9 år, men har aldri vært syk før. Før jeg kom så langt hentet jeg frem et bur som jeg hentet Ares med når var kattunge. Jeg så jo at det var alt for lite til en voksen katt, men Ares syntes det var fint å ligge der. Jeg måtte låne et større kattebur før vi dro. Felix hadde fått urinveisinfeksjon, og jeg hentet penicillin på apoteket til han. Så nå må jeg blande det inn i maten hans+smertestillende. Han kjenner på smaken at dette er noe rart, men jeg må blande det med favorittmaten hans og da får jeg lurt det i han. Han er mye bedre bare etter to dager, så det går rette veien håper jeg. 
Jeg måtte vente lenge mens han ble undersøkt, for de måtte bare gjøre det innimellom andre pasienter/dyr.
Til alt hell ligger Plantasjen rett i nærheten, så jeg kjedet meg ikke 😀 
Det ble med hjem en drueplante som heter 'Sukribe'. Den er gulgrønn i fargen og skal være søt, og den skal også tåle mye kulde. Den skal også bo i drivhuset. 

Jeg fant også to sedum/ Hylotelephium 'La Vie and Rose'.
Den er varigert (selvfølgelig) i bladene, og jeg bare elsker sånne sedum som er det. Jeg har flere andre sedum fra før som også er det, men de ligner ikke helt på denne.


Så til litt blomstring i hagen akkurat nå. 
Clematis viticella 'Pernille'


'Astrid Lindgren' som fint tålte sist vinter uten problemer. Den står rett bak en "mur" av thuja, så det er nok lunt akkurat der.


'Rapsody in Blue'


Rosen 'Eskimo' har jeg hatt siden 2018. Den står på samme sted som de to andre, og de ble også plantet da. 


Denne kjøpte jeg i fjor sommer, og den heter Clematis viticella 'Super Nova'. Jeg ser at clematisplantene fikk tørkeskader i mai da det var så varmt og tørt. Det får jeg ikke gjort noe med nå dessverre. 


 

Clematisblomstring akkurat nå. 'Multi Blue', 'Margaret Hunt' og 'White Pearl' vokser i sammen der. 

Vi har nå hatt tre dager nå med fint vær, og det skal være fint i morgen også. Det er bare å nyte, for regnet kommer tilbake på mandag i neste uke. 


38 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Låter bra att Felix är på bättringsvägen. Du har så många fina klematis som blommar fint, just nu är det bara Summer snow som blommar hos mig. Fina rosor. Vi hade sol och fint igår och idag också, hoppas att det fortsätter ett tag.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, og det er jeg så glad for. Tusen takk. Den hadde jeg før, men den forsvant etter en kald vinter. Det har vi også. Vi skal få 32 mm med regn på mandag, så da er det slutt på finværet.
      God helg!

      Slett
  2. Oj så orolig jag blev när jag läste att Felix var sjuk. Men det var skönt att sedan läsa att han nu är på bättringsvägen. Nu hoppas jag att han snart är sitt vanliga jag igen.

    Och så visar du vackra blomsterbilder som vanligt. Du har så många fina klematis. Och 'Eskimo' tycker jag var väldigt vacker. Lite limefärgad nästan med rosa stråk. 'Astrid Lindgren' är också fantastiskt fin. Ser att bladen på dina rosor ser så fina ut. Inga angrepp av skadegörare.

    Önskar dig en fin lördag och så skickar jag en krya-på-dig-kram till Felix.
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er absolutt ikke hyggelig når dyr blir syke, men det er så gledelig at han allerede er bedre. Det hjelper med medisiner heldigvis.
      Tusen takk. 'Eskimo' er så vakker ja. Jeg er så glad for at den klarte vinteren. Rosene i år er mye friskere i bladene, og hva det skyldes vet jeg ikke.

      Jeg ønsker deg også en fin lørdag og helg!
      Jeg skal overbringe din hilsen til han!
      Klem, Marit

      Slett
  3. I am very pleased to hear that Felix is doing well. Urinary tract infection seems to be a common ailment in male cats. I am not surprised that you were not bored while waiting at the vet’s office. Here is why.

    1. You wake up thinking about plants.
    2. You go to bed thinking about plants.
    3. At night you dream about plants.
    4. During the day you work in the soil with plants.
    5. You move plants.
    6. You trim, prune, shape, nurture plants.
    7. You fertilize plants.
    8. You move plants into the greenhouse.
    9. You move plants out of the greenhouse.
    10. You place some plants in the tent.
    11. You take some plants to the basement.
    12. You learn the scientific names of your plants.
    13. You buy seeds to grow new plants.
    14. You read about plants.

    So it’s no surprise that you noticed a plant at the vet’s office and that passed away the time in sweet perfection.
    Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you David. Yes, it is a common problem in male cats, and especially when they are neutered. I have had many cats over the years that have had the same problem.
      Yes, you are right about all 😊
      I was so worried about my cat, so it was nice to think about plants and not about him.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. The first plant is lovely and looks a lot like an orchid.
    By the way, Felix, in my crate looked like the growing babies trying to get back into the pram, good health!
    I really like your roses too!
    They are really very beautiful photos!
    Have a nice weekend Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. I forgot to write it, and yes it's an orchid 😊
      I'm so happy that's he is better!
      Thank you!
      Have a nice weekend you too, Katerina!

      Slett
  5. Cute kitties, I am glad Felix is doing better. Your plants are all just beautiful. The Clematis is a favorite and your pretty orchid. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Clematis is lovely plants. Thank you for the linkup and all your comments. Take care, and have a great weekend!

      Slett
  6. That's tough to hear about Felix! I'm glad he's feeling better already. Your plant finds are beautiful. Enjoy the sunny days!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Have a great weekend!
      I enjoy them very much!

      Slett
  7. Dejligt med godt vejr og at katten har det bedre. Fin orkidé og clematis, men du glemte at nævne rhododendronen bag clematissen. Den er virkelig flot.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, begge deler er så deilig! Tusen takk. Ja, jeg glemte å nevne den, men det var fint at du så den 😊
      Klem

      Slett
  8. Absolutely lovely flowers. It's good to know that it hasn't rained since the rain, I hope it's not too hot there. It's good to know that after that it will start again. We now have three days of rain, after which the heat comes again. not nice when it's really hot. Fortunately, your cat is doing better now. Have a nice weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, it's very good. I'm so tired of rain this summer. Today it's very hot, and 27 degrees does not feel nice. I like 22 degrees :)
      Yes, I have seen on the weatherforecast that you got a lot of rain too. The heat is terrible, but we who live in the north have litte heat compared to Greece, Italy and Spain. I'm glad I live here. Yes, I'm so happy about my cat it's much better.
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  9. Stakkels Felix som har været syg - men det er dejligt at det går fremad! Så fine blomster du viser! Jeg må lige fortælle dig om min Clematis The President, som blomstrer i øjeblikket. Den er 13 år og har aldrig blomstret før. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han ble plutselig dårlig, men nå er han mye bedre heldigvis. Tusen takk. Så morsomt at den endelig vil blomstre hos deg da! Den er jo veldig fin. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  10. I hope the cat gets over his infection soon. What a beautiful orchid. They can keep their flowers for such a long time, can't they?

    So happy with the summer.

    SvarSlett
    Svar
    1. My cat is much better already. Thank you. Yes, they can bloom for many months.

      Yes, it's wonderful with summer!

      Slett
  11. Her krysser vi fingre og poter for at det går kjempebra med Felix! Jeg husker ikke hva drueplanten min heter. Jeg kjøpte to avleggere på Finn for et par år sidien og det er kun den ene som lever. Jeg hadde kjøpt en på plantasjen også, men den ser jeg heller ikke noe til lenger. Håper druene blir modne før frosten kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ok. Det er ikke lett å huske navn hvis en ikke skriver de inn i bloggen. Jeg kjøpte to avleggere av en mann på facebook i vår. De heter Summerset Seedless. Ja, druer er ikke det enkleste å dyrke i Norge. Ja, det må du håpe på.

      Slett
  12. Godt at Felix har fået det bedre. Det er et nydeligt trekløver af klematis, du viser I det sidste billede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er så glad for det. Tusen takk.

      Slett
  13. Very beautiful clemiatis, Marit. I hope your cat makes a full recovery soon. I like your orchid:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda! He is much better already. I like it too :)

      Slett
  14. Hagesenter og dyrlege i nærheten er en god kombinasjon :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg måtte vente i to timer, og da var det fint å ha noe å gjøre :)
      De hadde mye på salg også, så det var helt supert.

      Slett
  15. Godt du fikk trøstehandlet litt og at katten er bedre. Nydelig orkide. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Noen ganger hjelper det veldig! Tusen takk.
      Ha en fin dag!

      Slett
  16. Me alegra que tu gato este mejor. Bonita tu orquídea y tus rosas y demás flores de tu jardín. Besos.

    SvarSlett
  17. I’m so relieved to hear Felix is doing better.
    Your orchid is gorgeous—what a lovely gift!
    Your clematis and roses look amazing, especially 'Eskimo.'
    I hope the grape plant thrives in your greenhouse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, he is much better. Orchids are lovely flowers.
      I hope it too.

      Slett
  18. Håber at det går fremad med Felix's helbred. Det var en god ide at plante de 3 Clematis sammen. Det er meget smuk med det farvespil.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han virker mye bedre. Nå er han i mye mer aktivitet, og det er et godt tegn. Tusen takk.

      Slett

Endelig kom det litt sommer...

 Etter en mildt sagt våt sommer har det endelig blitt sommevær nå i september. I går ble det 24 grader på ettermiddagen, og det var så deili...