søndag 28. juli 2024

Litt sensommer shopping...

 På denne tiden av året så er det flere ting jeg gleder meg til som vil blomstre i hagen fremover. 

Jeg har vært jo så glad for min helenium blomstrer nå. Jeg hadde jo så mange av de tidligere, men så flyttet jeg de og da døde de neste vinter. Nå har jeg kjøpt to nye helenium, og de skal jeg plante ut nå snart. De står i potter, men da føler jeg meg sikker på at de vil klare seg. De som døde var spadd opp og flyttet fikk jeg kanskje ikke med hele rota. Så da krysser jeg fingrene for at de nye vil overleve.

Helenium 'Peach Sundae'

Helenium 'Adios'

Buddleia davidii 'Harlequin'. Denne skal absolutt bo i teltet i drivhuset i vinter, for den tror jeg ikke overlever ute her. 

Monarda bradburiana. Er det noen som kjenner til denne og har prøvd den i hagen? Jeg har sett forskjellig herdighet oppgitt på denne, så jeg får bare plante den ut og håpe på det beste. Jeg er så glad i temynte/hestemynte/ Monarda, og det er insektene også. 


Et av mine mange staudebed i full blomst nå. Jeg har veldig mange Astilbe og hosta i det bedet.


Temynte/Monarda didyma 'Beauty of Cobham'


Høstfloks/ Phlox paniculata.


Clematis 'Jackmanii White' fremstår som mer lyseblå enn hvit, men det får være det samme. Det viktigste er at den blomstrer. Den klatrer bare høyere og høyere. Den vil opp i lyset!


Denne står ved siden av, men den foretrekker å holde seg nede rundt stammen.


I samme bed bare mer til venstre har se selvsådde solhattene/ Echinacea tatt helt av. Jeg har sett frøblandinger av denne, og da heter den 'Paradiso mixed'


De samme solhattene, men denne rosa hører også med til de. Den opprinnelige planten som jeg plantet der døde, men den satte åpenbart veldig mange frø.



Ligularia dentata 'Britt Marie Crawford'


Hvit solhatt / Echinacea


En ny solhatt uten navn


Astilber i blomst i bakgrunnen


Dette er Klematis 'Mandy' som har plutselig vokst en annen vei, og blandet seg med syrinhortensia. Hagen lever noen ganger sitt eget liv, og det er helt ok.


Klematis 'Princess Kate'


Denne fylte solhatten har jeg hatt i mange år. Echinacea 'Double Pink Delight'


En av de mange selvsådde Rudbeckia 'Sahara' som ofte skifter i form og farge.

I dag skal det ikke regne, så nå skal jeg ut og arbeide i hagen :)

29 kommentarer:

  1. Your blooms are looking splendid, Marit, all carefully tended by your green thumb. We have Echinacea in the garden, but the rabbits like it, and it’s not unusual to find it nibbled to the ground. I didn’t know that Miriam knew such words, let alone used them! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. I'm glad that I don't have rabbits here. I have enough enemies in the garden as it is. Nibbleled, is that not a nice word? 😅
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hello Marit,
    Your flowers are all beautiful. I am sure your garden is a joy to see, with all the colorful blooms. Take care, have a great week.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you! Take care you too, and enjoy your day and week!

      Slett
  3. Blomster er kanskje ikke så begeistret over flyttinger når de er store?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de er nok ikke det. Likevel var ikke plantene så store, men døde gjorde de. Jeg prøver igjen.

      Slett
  4. Todos se ven preciosos y me gustan especialmente las Clemátides. Besos.

    SvarSlett
  5. Your garden is beautiful!
    The heleniums and Clematis 'Jackmanii White' are stunning.
    Your Echinacea and Rudbeckia 'Sahara' are delightful.
    Gardens certainly take on a life of their own.

    Happy gardening, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica!
      Yes, the garden lives it's own life when I'm not there.

      Happy new week!

      Slett
  6. Jeg liker veldig godt helenier og koneblomster, det er så vakre arter og fantastiske sommerblomster.
    Jeg elsker også villblomstvariantene.
    Og klematisen din utgjør et fantastisk lag sammen med hortensiaen.
    En glad hilsen kommer til deg, kjære Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør jeg også. De er alltid så fine på sensommeren. Tusen takk.
      En glad hilsen til deg også, kjære Viola.

      Slett
  7. Ja nu kommer stauderne til deres ret, jeg nyder også mine nu. Helenium kan man ikke undvære.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Det må du gjøre. Nei, den må en ha i hagen på sensommeren.
      Klem

      Slett
  8. Der er så mange smukke blomster nu - dine solhatte og clematis er flotte. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  9. Hej Marit!
    Du har så mycket fint, dina Solhattar är vackra. Tyvärr trivs de inte hos mig. Sahara däremot har jag övervintrat ytterligare ett år, de står i krukor, så fina. Vackra klematis och flox och temynta är favoriter.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Det er jo synd at de ikke trives hos deg. Sahara er veldig fin ja. Den liker jeg veldig godt. De er mine favoritter også.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Det må være dejligt for dig med alle dine blomster i fuld udfoldelse. Sikke farver! Et par nye solbrud er gode at få netop nu, hvor de skal blomstre. Jeg har haft sådan en Ligularia engang med den blev spist at snegle - et sørgeligt syn. Håber din klarer sig bedre!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye som blomstrer her, og jeg liker at de brer seg litt som de vil. De er i knopp, så jeg håper at de vil blomstre nå snart. Det er trist når planter blir spist av snegler. Min har ikke blitt spist enn så lenge.

      Hilsen Marit

      Slett
    2. Ulla, jeg skriver her hvis du leser dette, for jeg får ikke skrevet kommentar på bloggen din i dag. Det står bare logg inn med Google, men jeg er jo allerede innlogget. Det er jo helt merkelig.
      Hilsen Marit

      Slett
    3. Ja, jeg oplever også mystik fra google her for tiden, og kan desværre ikke hjælpe dig. Måske er min computer og programmer bare for gamle efterhånden...
      Ulla

      Slett
    4. Ja, det er mye rart med google og blogger, men det kan også være internettet her. Jeg fikk skrevet kommentar til slutt hos deg :)

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Det er dejligt med en dag, hvor man uforstyrret af regnen kan arbejde i haven. Jeg håber, du fik noget fra hånden.
    Det er en flot farve din monarda har. Det ser ud til, at solhattene gror godt i dine grusbede. Det er så fint med de selvsåede, der dukker op i forskellige farver.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig med sånne dager etter så mye regn som vi har fått i sommer. Jeg har fått gjort mye i hagen, men mye gjenstår. Jeg driver med beskjæring av diverse planter, og det tar aldri slutt. Tusen takk. Jeg har lest at solhatt stammer fra prærien i USA hvor det er tørt, og det ser ut til å de liker seg i mine tørre grusbed hvor det er nettopp er varmt og tørt. Det synes jeg også, og de er velkomne der de har dukket opp.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Hei Marit!
    Gøy å se at hagen din også lever sitt eget liv av og til. Det har alltid virket "så ordentlig " hos deg.
    Jeg elsker solhatter, de finnes i så mange farger. Den hvite du har var helt nydelig.
    Nå kan vi nyte sommeren en stund fremover!
    Kos deg i sommerværet!
    En varm hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!
      Ja, det er morsomt at plantene leversitt eget liv innimellom. Alt er ikke alltid i orden her, men sånn er det vel i flere hager. De elsker jeg også, og kjøoer alltid noen nye hver sommer. Tusen takk. Jeg håper at vi kan det fremover ja. Kis deg i sommerværet du også!
      Hilsen Marit

      Slett

Rosa toner i høsthagen...

Jeg har fått tømt nesten alt av potter i drivhuset, og det gjenstår bare purre og sellerirot igjen der. Har også fått vasket de store dyrkin...