tirsdag 9. juli 2024

Litt historie om rosene i hagen, og en oversikt over de jeg har her...

 I 2014 fikk jeg plutselig rosedilla etter et roseforedrag i hagelaget her. Jeg lagde et eget bed til de, og i min uvitenhet om roser da så kjøpte jeg flere roser som døde relativt hurtig. Men det er jo sånt en lærer av. 

Noen av de lever faktisk fortsatt. For å gjøre en lang historie kort så skjedde mye i hagen her i 2018 da vi skiftet septiktank og måtte derfor grave opp halve hagen.

 I 2019 når jeg hadde fått reparert hagen igjen lagde jeg da et stort nytt rosebed + et lite rosebed. Der er det sol hele dagen, og det passer godt til roser.

Nå har jeg laget en oversikt av de rosene som fortsatt er i live og roser jeg har kjøpt i de siste årene. 

De som ble flyttet og som stadig lever er:

'Ferdinand Pichard' H3 - H4

'Novalis' H4

'Clair Renaissance' H 4

'Claire Austin' H 4 - H5

'Munstead Wood' H4

'Tranquillity' H4

'Falstaff' H5

'Elegantyne' H5

'Scepter d'Isle' H 4 - H5

'Mortimer Sachler' H5

'Winchester Catedral' H6

'Alnwick Rose' H4 - H5

'Geoff Hamilton' H4 - H5

'Gertrude Jekyll' H5

'Jaques Cartier' H5

Rosa mundi H6

------‐-------------------------------------

Roser som er kjøpt senere og som lever er:

'Romanze' H4 - H5

'Leonardo da Vinci' H4 - H5

'Claus Dalby' H4 - H5

'Ebb Tide' H3- H4

'Koko Loco' H4

'Apricola' H4

'Amber Cover' H4

'Olds College Centennial' H5

'Minerva' H4

'Julia's Rose' H4

Louise Odier H4

'Lavender Ice' H3-H4

'Lavender Dream' H5

'Aspirin' H4

'William and Cathrine' H4

'Lady of Chalott' H5

'Schneewitchen' H5

---------------------------------------

Disse tre siste er kjøpt i år. Den siste kjøpte jeg på tirsdag. De hadde halv pris på roser på gartneriet, og det var jo hyggelig. Årsaken var at rådyr hadde kommet seg inn i området der etter et strømbrudd, og da hadde de spist av alle rosene :(

Det er 33 roser alt i alt jeg har fordelt på to bed. Jeg tenker egentlig at jeg har ikke så mange roser, men etter at jeg har talt de opp er det mange ja.

Jeg har noen flere roser på andre siden av hagen også, men jeg tar ikke de med i oversikten nå.  Alle disse H ene jeg skriver etter rosene er herdighetsoner. Det er mange som ikke behøver å tenke på det når de kjøper roser, men det må jeg. Jo lavere tall, jo mindre tåler de og omvendt. 


Denne har blitt en ny favorittrose. 'Lavender Ice'


'Lavender Ice' igjen. Den har lavest herdighet av alle de jeg har. Sent i fjor høst la jeg kugjødselkompost rundt stammen på rosene, og kanskje var det nettopp det som reddet denne og 80 cm med snø. Det er kun en rose som har dødd i vinter, og det er jo nesten utrolig. 


Knøttliten, men blomstrer fint likevel.
'Apricola'


Det er ikke bare roser i dette store bedet. Dette er en syrinhortensia som allerede blomstrer. 
Hydrangea paniculata 'Wim's Red'. Den skifter farge senere på sommeren og blir mer rosa i fargen. Alt er tidligere i blomst i år, og det skyldes nok den sjokkvarmen vi hadde i noen uker i mai. 


Dette er to bed. Et stort med roser og et med iris som går langs kanten av det store rosebedet.


'Ebb Tide' med en fantastisk farge.


Nok en David Austinrose som jeg har hatt siden 2015! 'Falstaff' heter den. Litt vanskelig  få gjengitt riktig farge. Den er mørk rød med mye "blått" i rødfargen


'Aspirin'


'Minerva'


Det er første gang denne blomstrer her, og den kjøpte jeg  i fjor som barrot rose i januar.

'Claus Dalby' heter den. Velkjent dansk hagekjendis :)


Siden jeg nevner Claus Dalby så må jeg bare fortelle at denne valmuen kommer fra hans hage. En venninne av meg ble trukket ut på bloggen hans og fikk komme på omvisning der i Danmark. Da fikk hun valmuefrø av han som hun delte med meg, og de har jeg klart å holde i live her, og det er minst 10 år siden tror jeg. 


Tilbake til valmuene mine. I midten der har det også kommet opp en lilla valmue som stammer fra de lilla jeg fikk. Jeg vil ha flere av de, så nå har jeg merket noen som er lilla og som jeg skal høste frø av. Jeg behøver ikke flere røde for å si det sånn :)

24 kommentarer:

  1. Så mange flotte roser du har! Lige som dig har jeg også Claus Dalbys lilla valmuer, men jeg har kun få roser. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. De valmuene må ha spredd seg godt! Ok, da burde du få deg noen flere, Gitte. Roseduft er er deilig om sommeren.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  2. Hej Marit
    Kender det, pludselig har man mange roser, altså når man tæller dem sammen, men at købe en eller to, det gør da ikke, at man har mange, men du har vist næsten lige så mange som mig. Godt klaret at de overlever.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nei, så lenge en bare kjøper en og en så glemmer en at en har mange fra før. Ja, det kan nok hende at vi har like mange. Jeg er glad for det ja.
      Klem

      Slett
  3. Her ble det også gravd ned ny tank i forbindelse med septiktanken. Det gikk for det meste ut over gårdsplassen og plenen. Villrosene blomstrer nå, så det er en duft jeg nyter når jeg er ute på tur med hundene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da var du heldig, for her måtte halve hagen graves opp. Ja, den duften er helt nydelig.

      Slett
  4. I love your post. The colors of the roses on your blog are fantastic. I don't know the name of my climbing rose. It is very beautiful and sometimes blooms until late November. And in the garden, we have shrub roses. They must be very strong. They endure a lot and come back every year.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Your rose sounds wonderful. Last winter we had 27 degrees in several days, but we had a lot of snow. I think it helped a lot.

      Slett
  5. Tienes muchas rosas Marit y se ven preciosas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have many roses. Thank you, Teresa. Hugs!

      Slett
  6. It's amazing how you've cared for so many beautiful roses and created separate beds for them.
    The 'Lavender Ice' rose sounds especially charming.
    Your passion for gardening shines through in your post, Marit.

    Happy Wednesday!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your kind comments on my blog, Veronica. I love gardening.

      Happy Wednesday to you too!

      Slett
  7. Hej Marit!
    Så fina rosor, men det är tråkigt att den kalla vintern skadar dem. Jag fick klippa bort ganska mycket av min Rhapsody in Blue, men nu blommar den riktigt fint. Så vackert med Iris och rosor. Den mörka vallmon är riktigt fin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, vintrene her har vært veldig kalde i de to siste årene, og det liker ikke rosene. Den har jeg også. Den måtte jeg også klippe mye ned i vår, men nå blomstrer den her også. Den tåler ganske mye likevel. Tusen takk.
      Ha det godt!

      Slett
  8. You could write a book on roses, Marit, just based on the ones you have grown in your own garden! Perhaps with global warming you will have a little more success at overwintering them. They are very beautiful and a classic of gardens all over the world, perhaps none more so than in Britain. Have you ever visited Kew Garden in London? If you have, I bet you could barely tear yourself away! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. I guess I could do so David, but I'm satisfied to look after the roses in my garden :)
      The global warming haven't hit my garden yet. The last winter was colder than normal, and this summer have been colder than normal too, and we get more rain than normal.
      I guess it's good for the climate that there are some places that's are colder, but they don't have to be here ;)
      I have been in London for many years ago, but it was in November. Back then I was not so mad about gardens as I am now. I have seen many tv programs from Britain and Kew Garden on Youtube. It looks wonderful there.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  9. Det er en god idé, at du har skabt dig et overblik over dine roser, som du efterhånden har mange af. Du er glad for de engelske, men har alligevel mange andre. Wim's red købte jeg for nogle uger siden til at supplere vores rosenbuske. Den glæder jeg mig til at se i blomst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da har jeg en oversikt over de jeg har og eventuelt hvem som ikke overlever. Ja, jeg kan ikke bare ha engelske roser, for det er jo mange fine andre roser også. Den er veldig fin synes jeg, men jeg vil ikke kalle blomsten rød. Den har kommet veldig tidlig i blomst i år, og det skyldes nok de to ukene med sommer vi hadde i mai. Etter det har vi bare hatt noe som ligner på september :(

      Slett
  10. Når du føler at du må skrive liste over rosene, da har du mange. Flotte roser du har! Du har jo sånne "fine" roser og ikke røffe rugosa- og spinosissimabusker som jeg har mange av. Erfarer at austinbuskene klarer seg bedre enn stilk- og klaserosene her i hagen. Snødekke om vinteren er nok det beste vi kan by på for overlevelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Tusen takk. Jeg har noen "tøffe" rugosaroser også, men de tok jeg ikke med i denne oversikten.
      Ja, stilkroser er mye vanskeligere å få til. Likevel døde Austinrosen 'Olivia Rose' som den eneste i vinter. Det var litt uventet, men sånn ble det bare. Ja, det var snøen som reddet rosene i vinter.
      -27 og barfrost hadde ikke gått bra.

      Slett
  11. Hello,
    Wow, you do have a lot of roses. Your roses are all beautiful, I also love the hydrangea, irises and the lovely poppies! Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Take care you too, and have a nice day!

      Slett
  12. Jeg hygger mig med dine billeder Marit, men har ikke forstand på roser:-) Det er dog altid godt at skabe et overblik over planterne, så man selv kan finde ud af hvad der lykkes bedst. Hvis du mangler frø af lilla valmuer har jeg en hel del fra sidste år, og der kommer flere i år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Det hadde ikke jeg heller for ti år siden, men jeg har lært mye på de årene :)
      Ja, det kan være nyttig å ha en oversikt for sin egen del.
      Ja, det sier jeg tusen takk til. Jeg har mange av de røde hvis du vil ha av de.

      Hilsen Marit

      Slett

Endelig kom det litt sommer...

 Etter en mildt sagt våt sommer har det endelig blitt sommevær nå i september. I går ble det 24 grader på ettermiddagen, og det var så deili...