onsdag 24. juli 2024

Litt mer om den "døde" rosen...

 Jeg får ikke fullrost arkivet til bloggen, og der finner jeg alt jeg har skrevet om siden oppstarten i 2008. Det beste er jo at jeg kan søke etter navn øverst til venstre på bloggen. Nå var det den "døde" rosen jeg skulle søke etter, og det kom flere treff på 'Morten Korch'. Den ble kjøpt 14. juli 2014. 


Sånn så den ut når jeg kjøpte den. Det var kjærlighet ved første blikk, men den viste seg å være litt lunefull.

Jeg skrev i 2016 at den hadde overlevd vinteren. 

I 2018 skriver jeg at den hadde stått opp dra de "døde" etter å ha vært borte i 2017. Etter det har jeg ikke skrevet noe om den i det hele tatt før nå i 2024. Det er tydelig at den har hatt en lang søvn inntil i år. Det er noe som har skjedd med alle plantene i nærheten der etter at den store lerken som sto der ble felt. Jeg har en  klematis som jeg nå må beskjære der, for den har begynt å vokse alle veier og over og rundt planter som står der. Det er klart at treet på 3-4 meter tok både lys, vann og næring fra alt rundt seg. 

Uansett er jeg veldig glad for at denne rosen har stått opp fra de døde for annen gang :)

Jeg vurderer å flytte den til det store rosebedet, for der får den mer sol. Jeg får tenke på det.

Så litt bilder fra rundt om i hagen akkurat nå. Jeg har drevet med beskjæring av roser, klippet hengealmen og tulipantreet.


Liriodendron tulifera 'Aureomarginata' heter den.


Jeg har aldri fått blomster på det, og det skjer sikkert ikke siden jeg beskjæret treet hvert år. Jeg er veldig glad i trær, men jeg liker å ha de i en sånn høyde at jeg kan holde de på rundt to meter. Bladene på treet minner mye om en tulipan, og det gjør blomstene også. Treet er en slektning av magnolia sto det i artikkelen.


Langt  nede i hagen har jeg en gang i tiden plantet en syrin som opprinnelig sto et annet sted. Jeg synes den ble så ensom der, så den fikk selskap av rosa astilber, og klematis 'Multi Blue'


Denne blomsten er som et kunstverk alene.


Syrinen er nok over to meter høy, og klematisen klatrer uten problemer oppover stammene.



Her er et nytt bilde av solhattene som har selvsådd seg. Det ser ut som det er mange frø som har spirt der. Dette er på utsiden av "min lille skog", og for to år siden plantet jeg tre forskjellige klematis i sammen der.
Det er 'Multi Pink' som synes på bildet.


Klematis er en fantastisk klatreplante, og her er det  'Jackmanii' White' som vil høyt opp i de oppstammede sypressene som står der. Den har vokst enda høyere opp enn det jeg fikk med på bildet. 


Denne Rudbeckia hirta som kommer opprinnelig fra frøblandingen 'Sahara', og denne har selvsådd seg midt i grusgangen. Denne hadde samme farge i fjor. Rustbrunrød vil jeg kalle fargen :)


På andre siden av hagen og ved rose/ klematisbuen blomstrer altså disse i sammen. De er så vakre nå, og har veldig mange knopper.


På andre siden av buen synes klematis 'Multi Blue' veldig godt og som jeg altså har to stykker av i hagen. 


Klematis viticella  'Super Nova' vokser på samme sted men på "baksiden". Den er som nevnt før en nykommer i hangen. Denne sorten har mindre blomster en de vanlige storblomstrete, men de tåler mer kulde. Viticella er godt egnet for de som har det kaldere om vinteren enn det jeg har :)

19 kommentarer:

  1. Så roligt att läsa historien om din 'Morten Korch' som då alltså fyller 10 år i år. Det firade den med att blomma för dig :)
    Och så alla dina fantastiska klematis. 'Multi Blue' är verkligen ett konstverk. Förstår att många växter börjat trivas bättre sedan lärkträdet fälldes.
    Även mina 'Sahara' från förra året blommar för fullt. Men det är originalplantorna som lyckats övervintra. Får se om de frösår sig.

    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, den feirer tiårsjubileum ved å komme tilbake og blomstre :)
      Ja, 'Multi Blue' er et kunstverk. Den er en vakker klematis, og er en av mine favoritter i hagen. Lerketreet tok nok vemdig mye vann og lys, så det er nok derfor alle planter der nå vokser veldig mye. Så fint at 'Sahara' blomstrer hos deg også! De er så vakre. De frøsår seg her, for den jeg viser har ikke jeg plantet der.

      Ønsker deg også en fin onsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Smukke billeder, Marit! Tulipantræer er flotte - jeg så et forleden dag i Fredensborg Slotshave, et træ der er 270 år gammelt. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, de er så flotte. Oi, det var litt av en alder på et tulipantre! Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Now everyone will be wanting Morten Korch, Marit. Such a survivor! I am sure that surprises like this are what makes a gardener very happy. As you say, the search tool on the blog is ideal for checking on your past records, and you can retrieve the whole history with a few key strokes. Maybe you will have other surprises for us today! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, maybe they will, David! Yes, it's a great survivor. I was very happy when I saw it. I could not belive that it was alive after so many years.
      The search tool is very good, and I use it a lot.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. The rose return is surely a good sign for your garden. It is lovely. Beautiful clematis images. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a very good sign, Eileen. Thank you. Take care you too, and have a lovely day!

      Slett
  5. Kanskje du har en tornerose rose 😊

    SvarSlett
  6. Ja, det minner i hvert fall om en slags Tornerosesøvn den hadde, selv om den ikke sov i hundre år 😀

    SvarSlett
  7. Hej Marit!
    Vilka fantastiska klematis du har, i så vackra färger. Jag har ingen tur med de storblommiga, de vill inte bo hos mig. Har provat så många gånger. Viticella är en familj som går bra men där väljer jag också dem med lite mindre blommor. Sommarrudbeckian har jag övervintrat för tredje vintern i en odlingslåda och på våren planterar jag dem i kruka. De är så vackra.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Så synd at de ikke trives hos deg. Her trives de veldig godt, men sånn er det noen ganger. Ja, de er mye enklere å lykkes med. Mine rudbeckia overvintrer i bakken ute i hagen. Jeg gjør ingenting med de. De er nok fine å ha i krukker ja, og vakre er de.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Jeg nyder at kigge på alle dine fine klematis. Fordi min jord er tør har jeg svært med at dyrke klematis. Så er det en fornøjelse at kigge på alle de fine farver og hvordan de klatre i dine buske. Det ser så godt ud!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det mye leire i jorden, og den holder godt på fuktigheten. Det er kanskje derfor de trives så godt her. Tusen takk!

      Slett
  9. Tusen takk. Klematis er vakre blomster ja. Rudbeckia er enkle blomster som en kan så selv.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  10. Tus clemátides se ven tan preciosas que me encanta mirarlas, la rosa también es preciosa. Besos.

    SvarSlett

Endelig kom det litt sommer...

 Etter en mildt sagt våt sommer har det endelig blitt sommevær nå i september. I går ble det 24 grader på ettermiddagen, og det var så deili...