tirsdag 30. mai 2023

Sceneskifte i hagen...

 I hagen skjer det mye, og sånn er det alltid i slutten av mai. I det siste har det blåst noe helt forferdelig, og allerede nå må det vannes både her og der. Det har omtrent ikke regnet i hele mai, og det har kun kommer 26 mm på en hel måned. 1. Mai startet med snø og senest for to netter siden var det kun 4,4 grader om natten. Nå er det i skrivende stund 18 grader, og nå skal varmen komme sier de som melder været. Vi får se...

Litt primula blomstrer fortsatt i skyggen, men ellers ser jeg knopper på pioner og rhododendron som har begynt å blomstre. Alle bildene er tatt i dag.


Årets første gullbasse/ Cetoniinae


Denne har jeg aldri hatt navnet på, men vet at det er en Rhododendron yakushimanum. Blomstene er kremfargede når de springer ut, mens i knopp ser de lys ferskenfargede ut. 


På min bilderunde i dag kjente jeg plutselig duften av liljekonvall / Convallaria majalis. Dette er min variegerte utgave av den, og den har jeg mange av for å si det sånn ;-)


Årets første pion i blomst. Paeonia obovata var.alba. 


Husker ikke navnet, men flott er den!


Fortsatt er det flere løkplanter som blomstrer og Trillium i forskjellige farger. 






Jeg har også sett det er veldig mye mer av planter som har dødd. Denne vinteren/våren har virkelig vært mye verre enn jeg trodde for plantene. Men jeg gleder meg over det som har overlevd, og noe annet  kan jeg ikke gjøre. Været får jeg fortsatt ikke gjort noe med... ;-)

25 kommentarer:

  1. Hello Marit,
    We could use some rain here, I think we will need to water our plants this week. Your garden and blooms are looking beautiful. I love the various trillium and colors. Take care, enjoy your day and the week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it's very dry here too. I hope we both get some rain. Thank you. Take care you too, and have a great week ahead.

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så mycket fint du har. Dina rhododendron är riktigt fina, så vackra färger på de ljusa och också den mörkt lila. Vi har ca 20 grader idag och lite blåst. Har fått gjort en hel del i växthuset och planterat om både tomater och paprika. Nu känner jag mig i fas efter resan.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk. Her er det nå 23,5 grader, og for en gangs skyld lite vind. Så bra da! Gleder meg til å høre om reisen din.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Jeg var en tur i Botanisk hage i går. Der var det nydelig. Jeg pleier alltid å være der om våren for å se på Dietreet når det blomstrer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres flott ut. Jeg har vært der to ganger på våren og det er så fint der da.

      Slett
  4. Så smukke billeder, Marit! Du er gået næsten lige fra vinter til sommer. Her har det også blæst helt forfærdeligt, og vi har næsten ingen regn fået i hele maj måned - cirka det samme som hos dig. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er visst ingen mellomting på været her. Det er fryktelig med både vind og tørke på en gang. Ja, vi har mye likt vær. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Dear Marit :=)
    It is so pleasing to see your pretty flowers, especially your Peonies and Trilliums, but I hope your warmer weather stabilises, and a little rain too would be a blessing. Here it has been raining none stop for two days now, and my proud upright flowers are looking drenched droopy and sad looking, with petals on the ground, We were all unprepared for the sudden change in the weather, but of course we needed rain, but not quite so much at once, but as you say we can't do anything about the weather.
    All my best wishes and Warm Hugs.
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)
      Thank you. I'm happy about the warm weather, but not the drought and the wind. Yes, a little rain would be nice, but it's not in the weather forecast. So sad with your flowers. Too much rain is not good either.
      All my best wishes to you too, and many warm hugs.

      Slett
  6. Hvor ærgerligt når planterne dør, det har været en underlig vinter, men du har meget i blomst nu, jeg nød dine billeder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er både trist og ergerlig. Vinteren var virkelig hard i år ja, men som du sier så er det mye som blomstrer nå. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  7. Ja, nu ser det ud som om sommeren er begyndt hos dig, og det er flotte billeder du viser af Rhododendron og pæoner, men også et fint billede af guldbassen:-) Dejligt du også stadig har anemoner og Trillium! Jeg har også mistet en del planter denne vinter, og resten skal vandes for at kunne leve. Vi har fået så lidt regn i maj at det er helt til grin. 5 mm fordelt over 3 dage, men det er ved at være en tradition her.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig har sommeren kommet hit. Tusen takk. Gullbassen er veldig søt synes jeg. Jeg er glad for at anemonene og trillium varer så lenge. Det er bare fint. Huff ja, nå er det vanning som gjelder. 5 mm er jo ikke noe! Sånne tradisjoner er ikke gode. Jeg håper at du får noe regn snart!

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Det är riktigt mycket som blommar hos dig Marit och din rhododendron har en vacker färg. Och nu fick jag se dina liljekonvaljer också. Bladen är vackra. Vilken vacker pion. Påminner lite i blommor och blad om min svavelpion som också blommar i maj. Och som du vet har ju en hel del dött hos mig också. Men igår såg jag att ett litet skott kommer upp från roten på min trädpion så den kommer att få stå kvar och så hoppas jag den kan börja om på nytt. Men ... vi behöver regn ... Snart får vi dansa regndans :)

    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå ser det ut som mye blomstrer samtidig. Tusen takk. Liljekonvallene er fine, men de sprer seg mye. Den hvite pionen minner om din gule svovelpion ja. Ja, denne vinteren har virkelig vært hard for plantene. Da er det jo håp for din trepion likevel!
      Nå behøves regn ja. Regndans må vi prøve på, for her er det ikke meldt om regn de neste ti dagene :-(

      Ønsker deg også en fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  9. You really do need some rain then, Marit. It has been very dry here, too. Yesterday I was sitting out on the patio reading and the maple tree was dropping leaves constantly, so I will try to flood the roots a little to ease the stress on the tree. We planted it as a sapling almost twenty years ago and now it is a beautiful mid height tree providing lots of shade. Your garden has lots of bloom and colour despite the dry conditions so I am sure that you are very happy. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Then we both need rain, David. So sad to hear about your maple tree. Yes, then you must water the roots a lot. When the tree dropping the leaves it's very bad. I hope it will survive.
      Thank you. Yes, I'm very happy about the flowers.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  10. Por aquí ha estado lloviendo mucho y mis flores lilium están caídas, demasiada lluvia, hace falta pero llegó en otro tiempo. Tus flores se ven lindas ( sabes que adoro las flores ) abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have read about the heavy rain in your area. Too little or too much rain is not good for the plants. Here it's too dry for the moment. Thank you. Yes, I know you love flowers :-)
      Many hugs.

      Slett
  11. Godt at obovata ikke er død. Hvor er den fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt, og den ser ikke ut til å vært sart i det hele tatt. Den må være en sterk plante. Tusen takk.

      Slett
  12. Så mycket ljuvligt som blommar i din fantastiska trädgård! Ack så härliga bilder och tänk...nu är det juni :) Värt att firas!
    Sommarkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, tiden går utrolig fort nå. Det må vi ja!
      Sommerklem fra Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...