fredag 2. juni 2023

Eksklusive blomster...

 Ja, nå må jeg bare vise frem noen sjeldne blomster.  For flere år siden kjøpte jeg flere hageorkidéer, og de blomstrer her  akkurat nå. Det er flere år hvor de ikke har blomstret, så jeg gleder meg vilt over at de gjør det nå. 


Cypripedium 'Aki Pastel'. Jeg må innrømme at jeg er ikke sikker på om sortsnavnet på denne er riktig, men det er nå det samme akkurat det. Det viktigste er at den blomstrer!
Etter å ha googlet litt så tror jeg den kanskje heter 'Gisela'.


Cypripedium 'Ventricosum'



Den er så søt med denne "ullen" :-)


Cypripedium 'Sabine Pastel'

I natt var det kun 3,2 grader her. Jeg kan ikke huske at det har vært så kaldt om natten så sent som 2. juni før. Det er mulig at jeg husker feil... Det er bare utrolig at det kan være så kaldt  om natten som nå. Men det er ikke bare her nei. Flere av stedene som ikke er så veldig langt unna her hadde flere kuldegrader. At det er mulig...!
Nå må været ta seg i sammen ;-)

God helg/ weekend!


35 kommentarer:

  1. Nydelige blomster. Artig med slikt som ikke alle har i hagen sin. Det er fryktelig trist med så kalde netter. Noe av det jeg har plantet ut i drivhuset har ikke klart seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er helt sant 😊
      Det er veldig trist ja, og så synd for deg som hadde sådd de selv.

      Slett
  2. Beautiful orchids, Marit. It must make you really nervous when the temperature starts flirting with zero overnight. One sudden frost can wipe out a whole lot of tender plants in a hurry. I have tried speaking very sternly to the Norse weather gods, but it appears that they don't understand plain English and I have difficulty communicating in Norwegian, so not much good has come of it! You'll have to rely on fate! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, I was very nervous early this morning. No plants was damaged, and I'm very happy about it. Thank you for your kind thoughts. Then you have at least tried to speak with them, and I have tried it too many, many times. But they will not listen like all other gods. Yes, I guess that Norwegian is a very difficult language to speak for you ;-)
      Yes, I have to do that.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. The are gorgeous orchids, so many pretty colors too. I see the Pink Lady Slippers growing wild here next to our fire road. Lovely blooms. Take care, enjoy your day and happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Eileen. It must be lovely to see them growing wild. We have wild orchis here in the woods too, but not here. Yes, they are so pretty.
      Take care you too, and have a great weekend.

      Slett
  4. Nej hvor er de fine, dem ville jeg aldrig turde investere i, men jeg er glad for at se dine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det kan jeg forstå, men jeg er glad for at jeg har kjøpt de. Klem

      Slett
  5. Men så fina orkidéer Marit! Grattis till vacker blomning. Vi hade också kyligt inatt men inte lägre än 6 grader. Men natten som kommer kan det nog bli ner mot 2-3 grader. Här har vi alltid pratat om något som kallas järnnätter som kan inträffa i början av juni då det kan bli ner mot nollgradigt och i värsta fall minusgrader. Därför väntar jag alltid till en dryg vecka in i juni innan jag planterar ut mina tomater. Det är många år sedan det var järnnätter men nu känns det som det kan hända igen. Vi får hålla tummarna att det inte blir minusgrader natten som kommer.

    Sedan tänkte jag tala om att jag nu köpt olika sorter av Heuchera. Bland annat två av dom som du tipsade om, 'Black Pearl' och 'Obsidian'. Sedan hittade jag en annan mörkbladig med rosa fläckar på bladen som heter 'Midnight Rose'. Till min gulbladiga rabatt hittade jag en som heter 'Lime marmalade'. Ska bli så spännande att följa dom :) Tack för tipsen!

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Huff, det er veldig kaldt til å være så sent som nå. Her kalles jernnetter som inntreffer i slutten av august. Det er nok smart å vente tik da ja. Jeg har plantet ut mange sommerblomster, men heldigvis så gikk det bra i natt her. Men 3,2 grader er ikke veldig varmt om natten når det er 2. juni. Ja, det er bare å håpe på det beste.

      Så bra da! Den 'Midnight Rose' har jeg flere av, og den tåler mye av både sol og skygge. 'Lime Marmelade' bør ikke så i sol. Alle som er gule eller lys oransje bør stå i skyggen har jeg hørt. Det car bare hyggelig å kunne hjelpe deg. Jeg har mistet mange heuchera i vinter, men denne vinteren og våren har vært spesielt kald i år. Sånne vintre inntreffer ikke så ofte heldigvis.

      Ønsker deg en fin helg også!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Dine haveorkideer er meget smukke. De er så eksotiske! Jeg kan godt forstå at du bekymrer dig om de kolde nattetemperaturer. Der kan hurtig sker skader på sarte planter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er jo det. Lave nattetemperaturer vil ikke slutte enda. Ja, det er nettopp sånn det er.

      Slett
  7. Ja, det var eksklusive skatter! Heldige du, som får dem til.
    Heldigvis slutt på de laveste nattetempraturene her, nå. Like før tomatene rykker ut ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er i grunnen det. Jeg er litt overrasket over at de blomstrer så fint i år etter den vinteren. Så bra da. Jeg har mine i drivhuset :)

      Slett
  8. Fina orkidéer! Härligt att de blommar nu. Det brukar gärna ta ett par år efter plantering tycker jag oavsett vad säljaren säger.

    Kram, Carin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er herlig å se de nå. Ja, det pleier det.

      Klem, Marit

      Slett
  9. Du har så utrolig mye vakkert i hagen din. Jeg har bladd litt tilbake på innleggene dine. Fantastisk. Riktig god helg til deg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Så hyggelig at du har gjort det. Riktig god helg til deg også.

      Slett
  10. Fantastiske blomster! - og meget eksklusive. Forstår du har svært ved at sove om natten når temperaturen er så lav. Jeg krydser fingre og ønsker dig held og lykke!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo det, for de er ikke så ofte å se. Jeg har vært nervøs mer enn en gang i det siste. Nå ser det ut som det skal bli varmere om natten fremover. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Las tienes muy bonitas, espero que suban las temperaturas y puedas disfrutar del jardín. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I think it will warmer from now on. I enjoy my garden.
      Many hugs.

      Slett
  12. There's so much beauty in your garden, Marit.
    Your orchids are gorgeous!

    Hugs and blessings

    SvarSlett
  13. Jeg håber, at vejret hos dig tager sig sammen, Marit - det er alt for koldt om natten. Men du har den fineste botaniske have! Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også på Gitte, og det har vart så lenge denne våren. Men nå ser værmeldingen bedre ut fremover, og det er lov å håpe på at det stemmer denne gangen. Tusen takk 😊
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  14. Hej Marit,

    Vad kul att dina orkidéer blommar och vilka juveler de är! De tillhör en grupp växter som jag inte vågat mig på att testa, de ser så exotiska ut att jag fått för mig att de kräver mer än jag kan ge...
    Det känns lite vågat att ha planterat ut dahlior och andra frostkänsliga blommor och jag kollar på prognoserna flera gånger om dagen för att se om något kommer behöver skyddas. Tänk att man är orolig för frost, nu är det ju ändå juni!

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er så fint at de vil blomstre etter en sånn vinter. Jeg må innrømme at de er ikke så vanskelige. Jeg har bare plantet de i grusblandet jord, og det ser ut som de liker.

      Ja, det høres vågalt ut. Jeg har også plantet ut flere ting som ikke tåler frost jeg også, og her om natten var det nære frost her. Ja, det er helt utrolig, for nå skulle det nornalt ha vært varmere om natten. Jeg har plantet dahlia i store kasser i drivhuset, og jeg tror de blir stående der.

      Ha det godt!

      Slett
  15. Mooie bloemen Marit, orchideeën, Fijne zondag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Caroline. Happy Sunday!

      Slett
  16. Så fine de er, jeg er ikke så flink med små, skjeldne blomster selv, tror jeg må ha litt størrelse på plantene mine ellers forsvinner de. Håper du får det litt varmere om nettene. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er nok ikke så dumt det, nei. Jeg tror varmen er på vei opp nå. Ha en fortsatt fin kveld du også.

      Slett
  17. Fantastisk...
    Du har dyrket flotte hageorkideer, kjære Marit. Jeg ville ha gjettet at de vokser og blomstrer i varmere strøk, for en glede for deg.
    Tror det er det nå men med kuldegrader... sommer i vente :-))
    hilsen til deg og klem fra Viola.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk kjære Viola. De kommer faktisk fra Tyskkand :-)
      Ja, nå er varmen kommet hit også.
      Klem fra Marit

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...