søndag 11. juni 2023

Små og store juveler i hagen...

 Nå går det hurtig med blomstringen i hagen. Rhododendronene blir avblomstret veldig fort nå, og det er jo litt trist. I går var det rundt 22 grader og helt vindstille, men til uken som kommer blir det veldig varmt. Yr melder 28 grader på tirsdag, og etter det er det 30, 31 og 32 grader som gjelder fremover. Det er heller ikke meldt om så mye som er liten regnbyge en gang. Krisen i landbruket er fryktelig allerede. Kornet som ble sådd i vår og som spirte så fint i vår visner nå ned. Det er bare deprimerende å følge med på. 

I natt var det kun 5,4 grader her, og det er veldig kjølig til å være midt på sommeren. I neste uke er nattetemperaturen satt til 17 grader, så da er det nok slutt på lave nattetemperaturer.

Så over til blomstringen her. Det skjer så mye på en gang nå, at jeg klarer nesten ikke å følge med. Det ble mange bilder i dag :-)


Jeg må si at jeg er egentlig helt sjokkert over at hageorkidéene blomstrer så fint i år. Etter den kalde vinteren hadde jeg ikke forventet det. 
Cypripedium 'Ulla Silkens' som har veldig mange knopper i år.
 


Cypripedium 'Ventricosum'


Pion / Paeonia  'Athena'






Det er bare å glede seg over den flotte blomstringen. Denne heter 'Stern von Japan'



Nå blomstrer også trepionene. Paeonia rockii 'Zi Yan'


Paeonia rockii 'E Luo Si'




Rhododendron har fantastiske blomster!


Jeg har mange primula i hagen, men nå er det de siste som blomstrer.  Primula sieboldii.


Det heter denne også. Jeg synes de er så søte, og spesielt denne sprer seg. 


Irisene blomstrer også nå. Iris pseudacorus.


Pion/ Paeonia 'Apricot Whisper' 


Til slutt noen akeleier/ Aquilegia. Jeg har som vanlig en forkjærlighet for fylte blomster, og disse er ikke noe unntak ;-)
Akeleiene krysser seg hele tiden, og det er alltid like spennende å se hva som dukker opp av de. Disse hvite fylte pleier å være hvite hvert år, men i år har det sneket seg med en blå også.


Ares har også sneket seg med i dag. Han fotefølger meg som en hund, og vil alltid ha masse kos. Jeg har hatt katter opp i gjennom årene siden jeg var 6 år, og det er utrolig mye glede i å ha dyr (helt til den dagen de ikke er mer). Uansett er gledene er  mye større enn sorgene! 


26 kommentarer:

  1. Tørken er unægteligt blevet et problem. Som du skriver er det forfærdeligt for landbruget. At haven sukker efter vand, er deprimerende, men noget vi må leve med, og det er jo ikke verdens ende, at rhododenblomsterne falder meget hurtigt. Dine orkideer må stå et godt sted med den fine blomstring, de leverer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, og for landbruket er det jo forferdelig. Ja, vi kan leve med kort blomstring, for vi spiser tross alt ikke blomster. De står i halvskygge under rhododendron og små lønner med god drenering. Jeg er så glad for at de trives så godt her.

      Slett
  2. Nu har jag inte varit inne hos dig Marit på flera dagar då jag dels varit bortrest och sedan haft fullt upp. Din blogg ser lite annorlunda ut, texten är väldigt stor men det gör ju att den blir lättläst. Fantastiskt mycket som blommar hos dig nu både pioner och rhododendron. Mina pioner har inte börjat blomma ännu men du har många i full blom. Däremot så kommer mina rhododendron nu och skapar tillsammans med azaleorna en färgexplosion. Du har väldigt många vackra sorter.
    Här ska det också bli väldigt varmt till veckan. Igår morse var det bara 2 plusgrader men imorse var det plus 5 så nu ska nog risken för nattfrost vara över. Och inget regn i sikte. Det måste vara hemskt för lantbrukarna att gå och vänta på regn och prognoserna bara visar torka. Gräsmattorna är alldeles gula nu såg jag på min morgonpromenad. Längtar verkligen efter regn nu.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du sier fra om skriften. Jeg har prøvd å endre den, for når jeg ser på skriften ser den så liten ut. Da vet jeg at den ikke er så liten likevel :-)
      Ja, nå blomstrer det så mye her, og det går nesten for fort. Tusen takk!
      Så merkelig at dine pioner ikke har begynt å blomstre enda Anita. Da må det vel ha vært varmere her i det siste, for vi har har jo nesten synkron blomstring :-)
      Det er virkelig kjølige netter nå ja, og det er jo da enda kaldere hos deg.
      Vi behøver alle masse regn nå ja, men det kommer ikke en dråpe. Jeg lengter også etter regn.

      Ønsker deg også en fin søndag!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Jeg ønsker meg bare et helt vanlig år jeg, både med temperatur og med nedbør. Var på fjelltur i går og der var det enten oversvømmelse av smeltevann, eller knusk tørt allerede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også, men det ser ikke ut som vi får det. Det er visst ingen mellomting.

      Slett
  4. Ja, der er krise i vejret, og selvom vi ikke har så store udsving mellem nat og dag, som du har inde i landet, kan tørken godt mærkes, og blæsten har vi levet med i flere måneder - og den kommer fra øst. Ikke en ønskesituation! Det er dog godt du skynder dig at fotografere dine blomster, for jeg tænker det kommer til at gå hurtigt i år, og vi vil jo gerne se alle dine skønheder!
    Pæonerne er fantastiske og de sidste primula bare søde. Skynd dig at nyde blomstringen inden det er for sent:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig krise i været nå. Nei, dere har jo ikke det, naturlig nok. Tørken og vinden har til og med vært her i hele vår. Vi er ikke vant til å ha vind på samme måte som hos dere, men nå har det blitt mye av det her også. Klimaendringene slår til over alt. Her kommer vinden ofte i fra nordvest, og det er den vi har hatt i hele vår, og som har gjort det så kaldt her.
      Jeg må skynde meg å ta bilder ja, for plutselig er blomstringen over. Takk for dine søte ord, Ulla!
      Jeg nyter blomstringen ute nå ja, og det er jo det en skal gjøre når en har en hage.

      Hilsen Marit

      Slett
  5. Hej Marit!
    Du har så mycket fint i din trädgård. Upptäckte idag att min första pion har slagit ut, tror att det är Shirley Temple. Mina aklejor har mest blivit mörkblåa. Men de vita Green Apples och Nora Barlow håller färgen hos mig. Hos dottern har de blivit pastellfärgade, rosa och ljust blå. Det är riktigt otäckt med värmen och saknaden av regn. Jag trivs inte alls när det är riktigt varmt. Vi får hoppas att det kommer regn snart.
    Ha det gott / Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Så fint at de har begynt å blomstre hos deg også. De hvite akeleiene mine heter nok også Green Apples. Jeg synes at akeleier er fine uansett farge.
      Nei, det gjør ikke jeg heller. Jeg synes at 23 grader er akkurat passe om sommeren. Ja, det er lov å håpe på det.
      Ha det godt.

      Slett
  6. The situation with the weather, not only in Scandinavia but around the world, is becoming very serious and one wonders what will happen with food supplies, especially to poor nations already experiencing famine. Added to that, Ukraine is no longer able to produce and export the volume of grain it traditionally provides and the recipe for disaster looms on the horizon. However, your garden looks very beautiful, but I am not sure that the plants are ready for temperatures exceeding thirty degrees. We live in troubling times, Marit. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true David. It seems like the weather have been dry or very wet. Ukraine is soon a totally destroyed country. Yes, we will very soon see the result of the flooding. It's so tragic that I have no words.
      Thank you. Yes, we live in very troubled times.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Hello Marit,
    The drought is a problem here too. It is very sad! Your garden and flowers are looking beautiful, so many lovely blooms. I have some favorites like the orchids, the peonies and the columbine, I really love them all. Take care, enjoy your day and have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, it seems like the drought is everywhere. Thank you. Take care you too, and have a great day and the week ahead!

      Slett
  8. Marit, thanks for sharing today. My peony are yet to bloom and I look forward to that soon! Great photos today. Thanks.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi,
      Then you have a lot to look forward to. The peonies have just started to bloom here. Thank you.

      Slett
  9. Så dejligt at se Ares, Marit 🥰 Men det er da uhyggeligt med varmen, I skulle få, med op til 32 gader. Dine billeder er utroligt smukke! Også her tales der nu om tørkeskader i landbruget. Det er så trist! Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, han er en søt katt 😊 Jeg håper jo at de som melder været tar feil. Tusen takk. Det er veldig trist ja. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  10. Ja dejligt med dyr, jeg holder mig til de små hunde :)
    Dejlige orkidéer. Du er heldig med stille vejr, her blæser det voldsomt, det tørrer det ikke mindre af, og det er trist at gå derude. Vi vander og vander.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så hyggelig med dyr enten det er hunder eller katter :)
      Tusen takk. Ja, det vet jeg at du har, og det må være så slitsomt at det blåser hele tiden. Vi den tørker alt ut ja. Det gjør jeg også.
      Klem

      Slett
  11. Ja, kjære Marit, det er alltid trist at de vakre rhododendronene visner så fort... vi har mange av dem i forskjellige farger her rundt. Blomstene er bare fantastiske...jeg elsker rosa ditt og jeg elsker peonene, irisene og akeleier også.
    Så langt i år har vi hatt veldig bra vær, mye regn og mye sol... veldig bra for naturen. Bare glad for det.
    Katten din er søt, det er fint at hun er så kjærlig.
    Mange hilsener til deg og Klem av Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola,
      Ja, det er jo bare sånn det er, og været går vi ikke gjort noe med. Det høres flott ut at dere også har mange av de rundt der dere bor. De har vakre blomster ja. Tusen takk.
      Det høres flott ut at dere har fått mye regn og sol. Her får vi ikke regn, og det er uhyggelig tørt overalt. Ja, det er så hyggelig med dyr.
      Mange hilsener til deg også!
      Klem fra Marit

      Slett
  12. Tus flores siempre se ven maravillosas. El clima va mal en todas partes, en España también. Un abrazo y esperando ver mas flores de tu jardín.

    SvarSlett
    Svar

    1. Thank you, Teresa. I'm sorry about your bad weather. Here the weather is great, but we need rain.
      Many hugs.

      Slett

Sommertemperatur og utplanting i drivhuset...

 I går ble det hele 21,5  grader her, og det var nesten ikke vind.  Det føltes nesten ut som sommer! Jeg fikk plantet alt av chili, paprika,...