torsdag 8. juni 2023

Litt av hvert, men mest trær i dag...

 I går jobbet jeg ute hele dagen, og fikk god hjelp av mannen. Han klippet gresset, og fikk sammen med en nabo ordnet vanningsanlegget fra elven som renner forbi, og hengt opp en ny vifte til å flytte den varme luften ut av drivhuset. 

Da har jeg "som vanlig" tre forskjellige "vann" her. Vann fra Numedalslågen, vann fra den gamle brønnen, og vann fra borevannet. Så jeg skal ikke klage på at det er tørt, for jeg kan jo bare vanne alt jeg orker. 

I går tok jeg mange bilder, og her kommer bilder fra hagen som den er akkurat nå. 


Dette også 'Silbervelours' som er den andre av de tre jeg har av de. 


Primula


Acer shirasawanum 'Jordan'


Bregner, hosta, og nok en "gul" lønn. Acer shirasawanum 'Moonrise' heter den.


Lett blanding...


Fagus sylvatica 'Aurea Pendula'


Fugleredegran, Picea abies 'Nidiformis'
Denne er meget saktevoksene, men nå har den blitt veldig stor. Den vokser ut i "hageveien" som slynger seg rundt i hagen, og må klippes. 


Hengeblodbøken, Fagus sylvatica 'Purple Fountain'



To forskjellige alpeclematis klatrer i den, en hvit og en rosa.


Acer pseudoplatanus 'Esk Sunset' med sine rosa blader.


Hengealm, Ulmus glabra 'Pendula'


Denne dekker nå ca. 2 kvadratmeter. Acer palmatum dissectum ' Garnet'


Til slutt nok en lønn, Acer palmatum 'Burgundy Lace'

Jeg er veldig glad i trær og spesielt lønner som dere sikkert forstår :-)


36 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Det ser riktigt grönt och frodigt ut hos dig. Det är bra att du har tillgång till så mycket vatten, då det inte regnar något. Dina lönnar är så fina. Jag köpte två förra hösten men bara en har överlevt. Mina alpklematis blommar också nu, de är så fina, och det verkar trivas hos mig, till skillnad mot alla andra som är storblommiga. Mycket vacker rhododendron.
    Ha det så bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, enn så lenge er det grønt og frodig her. Jeg kan vanne mye, men det blir ikke det samme som å få regn naturlig. Jeg er heldig som har så mye vann ja. Tusen takk. Denne vinteren var spesielt hard her, og det var den sikkert hos deg også. Det er flere clematis som har dødd her også.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Du har så mange fine acer, hvor er du heldig, at du kan vande, det kan vi ikke her uden det koster. Her er meget tørt, vi behøver ikke længere at slå græs :( Det nyplantede bliver vandet hver 3. dag, det er tidskrævende.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det koster jo i strøm her også, for vannet må jo pumpes opp fra brønner og fra elven. Høydeforskjellen fra elven og opp hit er på flere meter. Vi hadde ikke klippet gresset på lenge, så det var på tide :)
      Ja, det er det absolutt krevende å vanne så mye nå.
      Klem

      Slett
  3. Hah, you received all this assistance from your husband. He came into your domain and helped mightily and I expect you will reciprocate and I will hear of you helping with an oil change on the car, or painting the ceiling, or something like that. You see how helpful and wonderful we men are, how quickly we jump in to help our poor, beleaguered wives. I think we are saints, nothing less! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I did David. My health is not so good because I have big problems with my sleep. So I'm very tired. I help him a lot too. I make dinner, I wash clothes and many other things. So I guess he must help me more anyway!
      Oh yes, I think you men are wonderful, but none of you are saints ;-)))

      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Hei Marit, nå er det en stund siden sist men jeg har fulgt med. Endel helse utfordringer satte meg i hvilemodus desverre. Det er så fint hos deg nå og jeg gleder meg å følge med! Er stadig overrasket over hvor fort det egentlig snur hos dere i Norge etter en lang vinter...nyt denne tiden som er nå! Så godt at du har rikelig med vann. Her blir det rådyrt å vanne alt så jeg må prioritere litt. Plenen er brun allerede, som hvert år. Etter mange uker med regn er vi nå inne i en tørr og varm periode. Dype sprekker i jorda allerede så det er igrunnen greit at jeg har mest krukker;-)
    Ha en fin dag!
    Her har vi en katolsk helligdag idag og jeg nyter stillheten. Har bare
    vannet som hver morgen og resten av dagen skal jeg ikke gjøre noen ting, bare nyte finværet og fuglekvitter;-)
    Hilsen Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anette!
      Så hyggelig å høre fra deg igjen. Jeg har tenkt mye på deg, og har vært lit bekymret. Helseutfordringer har jeg også, så i år går hagearbeidet i sneglefart. Jeg er konstant sliten, og da blir ting deretter dessverre.
      Håper at du blir bedre snart!
      Tusen takk. Ja, her er det ingen mellomting. Enten kulde eller tropevarme. Jeg nyter varmen som er nå, men jeg liker ikke 30 grader. Da blir det for varmt for meg. 23 grader er akkurat passe synes jeg ;-)
      Ja, jeg er glad for alt vannet jeg har her ja. Her har vi kun fått 25 mm i mai, og etter det har vi ikke fått noe. Jeg har både krukker og planter i bakken og det går mye vann til drivhuset også.
      Nyt helligdagen, og kos deg med stillheten.
      Ha en fortsatt fin dag!
      Hilsen Marit

      Slett
  5. Hello Marit,
    It is great you have so much access to water. We have been watering our plants now, it has been too dry lately. Your flowers, plants and trees are looking beautiful. Pretty pink blooms and I love the clematis. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, I'm very happy about it. I think it's dry everywhere right now. Thank you. Take care you too, and have a great day!

      Slett
  6. Virkelig mye lekkert av trær du har! Ønsker meg både det ene og det andre, men har jo ikke plass!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Plassen er et problem ja. Jeg må begrense meg her fremover, for snart er plassen brukt opp ;-)

      Slett
  7. Jeg er også heldig som har utømmelige mengder med vann å bruke til vanning. Ingen grunn til at noe dør av tørke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da. Da kan vi ikke skylde på andre enn oss selv hvis noe tørker 😉

      Slett
  8. Hej Marit,

    Vad skönt att kunna vattna så mycket du vill (hinner...), att se växterna lida av torka är så stressande. Så många fina träd du visar. Har precis fått för mig att jag verkligen behöver en gulbladig hängbok och så ser jag att du har en. Är den knepig eller ungefär som den rödbladiga? Den är inte helt lätt att få tag i verkar det som.
    Stod och höll i en Acer 'Jordan' på rean i höstas men köpte inte, har ångrat mig flera gånger sedan dess. Tycker det är en så fin lönn.
    Kul att se att så mycket mår bra i din trädgård, trots den gångna vintern.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er så herlig å kunne gjøre det, og spesielt nå når det er så tørt. Ja, det er ikke noe hyggelig å se på tørkerammede planter.
      Min gulbladete hengebøk vokser veldig lite. Jeg har hatt den siden 2009 tror jeg, så den forblir et lite tre tror jeg. Den rødbladede vokser snart inn i himmelen...
      Nei, den er ikke lett å få kjøpt. Jeg kjøpte den av en svensk mann på en hagedag her i Norge :-)
      Så synd at du ikke kjøpte den, for den er så fin akkurat nå. Den blir helt grønn senere på sommeren, men det er til å leve med. Ja, nå går det bra i hagen med det som har overlevd.

      Ha det godt!

      Slett
  9. Det är ju en växt som är lätt att älska - lönn. Det finns väldigt många här också men så har de ju flera perioder under en säsong när de är underbara. Tittade på en gulbladig hängbok men det verkar i dina bilder som att de behöver ett skuggigare läge eller? Får se var jag kan sätta den alltså.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lønner er veldig lette å elske. Den gule hengebøken ble plassert der for det var der jeg syntes den passet så godt sammen med den rødbladede. Jeg har merket meg at den blir lett tørkeskadet, så den behøver å stå et sted hvorden får godt med lys og mye vann.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Hold op, hvor har du mange forskellige træer. Der er mulighed for mange forskellige oplevelser, når du går rundt i haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har mange trær her. Det er helt sant, og jeg liker de veldig godt alle sammen.

      Slett
  11. Your plants are looking fantastic, Marit.
    All that hard work you put in is well worth it.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica. Yes, it's well worth it.
      Many hugs.

      Slett
  12. Så mycket vackert att njuta av i din hage!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  13. En have uden træer er jo slet ingen have, så jeg forstår du må have noget i forskellige højder, bredder, farver og strukturer. Dejligt at se det hele med blade på nu! Det er selvfølgelig ikke muligt at vande alt, selvom du kunne gøre det med dine mange vand-ressourcer, men det må være dejligt at have muligheden. Her har vi nu vandings-forbud, så det er slut med vandslangen. Vi må se hvordan det går:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant, og jeg er også borskjemt med at hele hagen er omkranset av diverse store trær. Så trær er det egentlig nok av her. Men de har ikke de fargene og strukturen som jeg liker så godt med de japanske lønnene. Ja, nå er alle bladene på plass. Nei, det vil jeg ikke klare, for regn vanner alt overalt. Ja, jeg er veldig glad for at jeg har så mye vann her. Det er vanningsforbud i hele kommunen her også, for vi får jo ikke regn vi heller. Å slepe vannkanner etter seg er så tungt, men det er jo dessverre eneste muligheten dere har til å få vannet.

      Hilsen Marit

      Slett
  14. Kjære Marit, jeg vil gjerne ta en tur med deg i den vakre hagen din...
    trives utenfor jobben.
    En trivelig helg til deg.
    Og en klem fra meg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Viola!
      Det hadde vært veldig hyggelig!
      God helg!
      Klem fra Marit

      Slett
  15. Sikke mange flotte træer i din have. Det var en god ide at give blodbøgen lidt modspil med clematis. Dine forskellige acer er smukke, men min absolut favorit er Acer pseudoplatanus 'Esk Sunset'. Det har jeg aldrig set før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det gjør ikke noe at den får litt selskap av clematis. Den er et tre som har vært i mange år til salgs her, men den er ikke så ofte å se dessverre. Den er så fin med det fargespillet i bladene.

      Slett
  16. Så utroligt smukke billeder, Marit! Og du er heldig at have alt det vand, du har brug for - selv om det jo er besværligt at vande og ikke bare få regn fra oven. Her er det uhyggeligt tørt. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, jeg er veldig heldig som har så mye vann. Jeg har vannet i hele dag, så det tar tid ja. Det hadde vært fint om vi begge gikk regn! Det er det her også. Skogbrannfare over alt her jeg bor. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  17. Te escribí un comentario y no está, seguro que estará en spam. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, Teresa. I will look in the spam.

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...