mandag 5. juni 2023

Rhododendronblomstring...

 Nå er varmen kommet, og det er endelig sommer her uten lave nattetemperaturer. Det eneste skåret i gleden er at det nå er det stor skogbrannfare. Det er mildt sagt skremmende. 

I dag kommer det mange bilder av rhododendron og flere er uten navn. Navnelappene er borte for lengst, men de er fine uten navn også. Jeg har navnene skrevet opp, men jeg orker ikke å finne de nå ;-)

Jeg har vannet mye i dag, og det må jeg bare fortsette med. Temperaturen skal bare øke i de neste ti dagene, og det er ikke meldt om noe regn. 

Jeg gleder meg over blomstringen, men den blir nok ganske kortvarig i varmen. 



 Trillium, primula og gule anemoner blomstrer fortsatt. De står i skygge nesten hele dagen.


'Fantastica'







Clematis alpina 'Willy' har sneket seg med.


Denne husker jeg navnet på, nemlig 'Charles Dickens'.



Denne har også festet seg i hodet, og den heter 'Blue Peter'.


'Silbervelours'. Den har jeg tre stykker av, og denne store her har jeg kjøpt oppstammet. 

26 kommentarer:

  1. Det skal liksom ikke være noe mellomting heller. Kan vi ikke få en skikkelig sommer med passelig regn, sol og temperaturer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er merkelig det der. Nå har jeg klaget så mye over kulden, at nå får jeg ti stille ;-)
      En mellomting hadde vært fint ja.

      Slett
  2. Beautiful rhododendron blooms, a nice variety of blooms and colors. I hope stay safe from the wildfires.
    Take care, enjoy your day and have a happy week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I'm worried about the very dry weather we have right now. I hope it too.
      Have a great day and week ahead!

      Slett
  3. Hej Marit!
    Det är så vackert med rhododendron i blom. Vackra klematis. Mina alpinklematis har också börjat blomma, i vitt och rosa., och en blå. De är riktigt fina. Vi har också väldigt torrt och idag var det riktigt varmt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, de har vakre blomster. Tusen takk. Alpeclematisene er også noe som blomstrer nå her også. Jeg har ingen blå, men en rosa og en hvit også. Det samme været har vi her nå. Jeg ønsker meg litt regn, men det kommer ikke ser det ut som.
      Ha det godt.

      Slett
  4. They are so beautiful. We still have only two rhododendrons in flower. Elsewhere, rhododendrons and azaleas are not blooming yet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Ok, then you have a little colder weather than here. You can enjoy them later.

      Slett
  5. Blomsterne antyder på en måde, at de rhododendronbuske, du viser, er nogle der vokser sig store med tiden. Blue Peters blomst er specielt fin, synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, flere av de kan nok bli veldig store med tiden. 'Blue Peter' har jeg klippet ned en gang allerede, for den blir ranglete med tiden. Men den tåler godt beskjæring som alle rhododendron gjør. Ja, den er en av mine favoritter.

      Slett
  6. Ja nu börjar rhododendronblomningen även hos mig. 'Fantastica' har jag också. Den är en av dom tidigaste hos mig. Du har många vackra som blommar. Varmt är det här också men framför allt torrt. Det börjar redan bli gult och sönderbränt i naturen. Och även här är det varningar om gräs och skogsbränder. Jag har gjort en del nyplanteringar och det gäller att vattna dom så dom får möjlighet att etablera sig.

    Önskar dig en fin dag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da, Anita. Ja, den er det mange som har. Tusen takk. Varmt og veldig tørt her også. Så ille er det ikke her, for vi fikk så mye regn i fjor høst, og en del snø i vinter. Men med all den vinden vi har hatt i det siste, så tørker alt opp veldig hurtig.
      Skogbrannfare er så skummelt å tenke på. Jeg bor midt i skoge , og jeg liker det ikke. Ja, de må du passe på!

      Ha en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  7. The threat of wildfires is another thing we have in common, Marit. The area where I live is not in any immediate danger but many parts of Canada are in serious trouble with major fires burning out of control. The resources to fight these fires is no longer adequate and equipment and personnel are stretched very thin. In many areas rain is not in the forecast either. Stay safe and take good care if those rhododendrons!
    Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, we have it in common too. I have read about the wildfires in Canada lately. It's very scary. No rain in the next ten days, and only very warm weather ahead. I will, and stay safe you too.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  8. Hei! Så godt å titte innom og se alt det fine som blomstrer hos deg! Du er superinspirerende! Klem fra Ingvill

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så hyggelig å høre fra deg. Tusen takk!
      Klem fra Marit

      Slett
    2. Dejlige rhodobilleder, er det øverste billede en pæon?
      Klem

      Slett
    3. Tusen takk. Ja, det er en peon. Paeonia obovata var. alba. heter den.

      Slett
  9. Jeg blir alltid fasinert av rhododendron, men hageorkideene i forrige innlegg er ikke dumme de heller :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jeg forstå at du mener.
      De er absolutt ikke dumme nei! :-)

      Slett
  10. Vidunderlige billeder, Marit! Men det er slemt med tørken og fare for brand hos jer! Det er lige sådan her. Vi har stort set ikke fået regn i 5-6 uger, og man kan jo ikke vande hele haven. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, tørken ute her nå er helt fryktelig, og det skal bare bli varmere fremover og ikke noe regn. Ja, jeg vet at dere har det på samme måte. Nei, det går ikke her heller.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  11. Hej,du har verkligen så mycket vackert som blommar i din trädgård. Vad härligt att ni har fått värme den kommer här också nästa vecka men det har inte heller regnat särskilt mycket och det gör att det torkar även här.det är hur som helst en härlig tid då man bara går och myser och är glad över allt vackert.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej,
      Tusen takk. Ja, endelig har varmen kommet, og så bra at den kommer til deg i neste uke. Det har vært 26 grader her i dag, og det er veldig tørt her nå. Det er en veldig fin tid nå ja. Nå er det bare å nyte den tiden som er nå.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Hej Marit,

    Här saknas också regn och jag är uppe och vattnar det mest kritiska tidigt på morgonen. Håller tummarna varje gång jag tittar på väderprognosen, kanske har det dykt upp något regnväder de tidigare missat....men inte då. Samtidigt vill man ju inte klaga på att sommaren äntligen kommit.
    Du verkar lyckas bra med att hålla växterna nöjda än så länge, mycket fin blomning hos dig oavsett om de "har namn" eller inte! 'Silbervelours' är en favorit här också. Min står soligt och är ibland de första att blomma och har därför blommat över redan men nytillväxten och bladen kommer ju vara vackra länge än. 'Blue Peter' har jag kikat på men inte skaffat, dina bilder får mig att fundera över om jag har någon möjlig plats...

    Vi får dansa regndansen!
    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,
      Ja, det vil heg tro at du gjør, for det er vel like tørt overalt. Det er smart å vanne tidlig på morgenen, for da vare fuktigheten lenge utover dagen. Værmeldingen er ikke kul å se på, og her melder de om 31 grader i neste uke. Nei, vi vil jo ikke det, men jeg savner en mellomting på dette været. Tusen takk. Jeg prøver å få vannet alt som behøver det, men det blir ikke det samme som å få en skikkelig regnbyge eller to. Så morsomt at du også har den som favoritt. Jeg synes at den er så vakker. 'Blue Peter' har så vakker farge på blomstene, men den tilhører de gamle sortene som etterhvert får spinkel vekst. Jeg har klippet min mye ned en gang, og i år er den finere enn noen gang. En skal ikke være redd for å klippe de tilbake innimellom.

      Ha det godt.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...