tirsdag 4. oktober 2022

Flere høstbilder...

 Frosten nærmer seg mine kanter av landet, men enn så lenge har vi ikke hatt frost enda. I går og i dag var det kun 3 grader tidlig på morgenen, og det er kjølig synes jeg. Men så lenge frosten holder seg borte er jeg fornøyd.

Her kommer noen bilder fra torsdag i forrige uke.


Her kommer det noen bilder av rosen 'Odyssey' som blomstrer så fint fortsatt.


Forfallet på rosene er også vakkert på sin måte.



En enslig bie hygger seg med blomsten.


Syrinhortensia / Hydrangea paniculata 'Magic Fire' som har skiftet fra hvitt til mørk rosa farge.


Hydrangea paniculata 'Limelight' er kanskje den av syrinhortensia som holder seg best i fargen. Til tross for 130 mm med regn i september må jeg si den tåler mye. Acer palmatum 'Atropurpureum' er også fargerik nå.


Her er bildet tatt litt lengre unna.


Solhattene holder seg godt de også.


Høstormedrue / Cimicifuga 'Chocoholic'



De har vakre blomster.


Solhatt blomstrer veldig lenge. De har holdt på siden i slutten av juli.


  Heuchera 'Marvellous Marble' har så flotte blader. De har en prydverdi veldig lenge.


Sedum uten navn, men den blomstrer like godt uten :)



Flere solhatt i de "nye" beplantingene i fra august.


Clematis har ikke bare vakre blomster, for knoppene er også så fine å se på.


Heuchera 'Electra' som lyser opp som en sol der den står.


Heuchera 'Timeless Night'


Utsikt fra trappen ned i hagen. Det er ingen tvil om at høsten har kommet. 

33 kommentarer:

  1. Hej, så många vackra blad du har i din trädgård det är tur att de finns för de är vackra hela tiden det är ju bladen som är hela grejen på dessa blommor.Vilken vacker vy från din trappa ner i trädgården.Du har även så fina hortensior måste nog försöka mig på en sådan nästa sommar.Här regnar det för fullt men så är det på hösten man får väl tända ett ljus och mysa.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, noen planter holder seg bedre enn andre, og heuchera tilhører de som er fine hele året. Hortensia er en favoritt hos meg, for de har en veldig lang blomstring. Ja, du burde prøve en av de, for de aller fleste tåler også ditt klima.
      Ja, sånn er det på høsten, men da er det ekstra hyggelig inne.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Det er fint du stadig har insekter i haven, og de sidste blomster skal bare nydes sammen med de små 'hjælpere'. Her står Heuchera hele vinteren, men vi får jo heller ikke megen sne, så det er én af de stauder jeg sætter meget pris på. Det sidste billede over haven er dejligt Marit!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes det er så hyggelig å se insekter så sent som nå. Det skal de ja!
      Hos deg holder de seg jo fine hele vinteren, og det kan de gjøre lenge her også hvis snøen uteblir. Tusen takk, Ulla!

      Hilsen Marit

      Slett
  3. Autumn has arrived here too, Marit. Two nights ago the temperature dipped to two degrees. Frost was in the forecast but it didn't quite make it. The trees are turning yellow and red and everywhere is beautiful. I am sure that our landscapes look very similar. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. I assumed autumn had arrived in your area too, David. Our climate and landscape have a lot in common. Yes, it's very beautiful outside right now. I hope that the frost will wait a little longer.
      Hugs and kisses, Marit.

      Slett
  4. Hei Marit.
    Så fint med Limelight og den japanske lønnen - for ikke å snakke om sohattene da. Er jo stadig vekk misunnelig på klimasonen din :)
    Her er jeg igang med å pakke sammen for sesongen.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,
      Tusen takk. Ja, de passer godt i sammen på høsten også. Solhattene er en favoritt hos meg. Det forstår jeg veldig godt, og jeg er musunnelig på de som bor på Vestlandet ;)
      Neida, jeg skal ikke klage på klima her. Jeg er glad for at min sesong er litt lengre her.
      Ha det godt.

      Slett
    2. Se ve que está llegando el otoño, pero aun así se ve muy boniro. Besos.

      Slett
    3. Yes, the autumn is here. Thank you. Hugs.

      Slett
  5. Er biene aktive hos deg fremdeles? Her er det lenge siden jeg har sett en eneste bie. Humlene holder det gående litt lenger, men det begynner å bli en stund siden jeg så dem også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de stadig vekk. Jeg har en nabo som holder på med bier, så det er sikkert derfor de fortsatt er her. Jeg har heller ikke sett humler på en stund.

      Slett
  6. Hej Marit
    Heuchera og sølvlys er alle fine, dem kan jeg godt lide. Vi havde 11 grader i morges, så det varer nok lidt inden frosten kommer her, det er tværtimod mildt her.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, de er jo det. Jeg liker også de veldig godt. Oi, det var veldig varmt. Det er meldt varmt fremover her også, så jeg håper at det fortsetter.
      Klem

      Slett
  7. Hello Eileen,
    Thank you. Oh, that sounds terrible. I hope you don't get too much rain.
    Take care you too, and have a great day!

    SvarSlett
  8. Tydelig at frosten ikke har slått til hos deg! Vi var nede i 2 pluss en morgen, men slapp med skrekken. 'Odyssey' er storvakker! Ja, biene må ha noe å kose seg med :) Min er ikke i blomst nå, men muligens noen knopper på gang. Trodde aldri at høstormedruen skulle komme med spir i år, men nå er de der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har vi akkurat sluppet unna så langt. Det er godt å slippe den så lenge som mulig. Tusen takk. Ja, det er en vakker rose. De må jo det selv om det er sent i blomstringen :)
      Min har runde nr. 2 eller 3 tror jeg. Den er veldig villig her i år. Nei, de har brukt veldig lang tid i år, og det er nesten rart etter en sånn sesong som i år. Så bra da!

      Slett
  9. Så godt å fortsatt ha litt blomstring, Odyssey var veldig fin, den må jeg se etter (har faktisk ikke vært på et hagesenter siden juni, så jeg har litt å ta igjen. :D Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så hyggelig å se at noe blomstrer så sent som nå. Tusen takk. Oi, ja da har du mye å ta igjen :)
      Ha en fortsatt fin kveld du også.

      Slett
  10. Hei Marit.
    Mye som blomstrer hos deg enda. Odyssey er nydelig. Skulle gjerne ha hatt flere roser hadde jeg bare hatt plass. Det er mildt her også. Skikkelig ruskevær ute. Fint oversiktsbilde.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er jo det fortsatt. Ja, den er nydelig, og den skulle du hatt plass til hos deg. Her skal det snart både regne og blåse, så i dag blir det ruskevær her også. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Mange fine bilder fra høsthagen din, syrinhortensiane dine blomstrer fint ennå.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de blomstrer fint til frosten tar de.

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Nej ingen frostnatt här heller även om det var väldigt nära en natt då det var precis under noll för en stund. Mycket vackert i höstens färgskala hos dig nu Marit. Älskar de vackra lönnarna och så fin syenhortensian är som gått från vitt till mörkt rosa. Det är något jag tycker om med hortensiorna. Och så fint det mörkt röda matchar solhattar, kärleksört och annat. Till och med de sista rosorna.
    Och så tittar jag på bilden med Heuchera 'Timeless Night' Jag har den på min lista jag fick av dig och väntar med spänning på din rapport hur den klarar vintern i och med att den var ny för dig i år. Den är väldigt vacker med sina nästan svarta blad.

    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at det ikke har vært frost hos deg heller, Anita. Tusen takk. Hortensia er en flott plante på alle måter, og de blomstrer så lenge. Ja, fargene på de passer til det meste.
      Jeg er like spent som deg på hvordan den takler vinteren her. Det er alltid spennende med nye planter angående overvintring. Ja, den er så fin, og bladene er enda mørkere når de får mye sol. Jeg håper at den overlever her!

      Ønsker deg en fin onsdag også!
      Klem, Marit

      Slett
  13. Hej Marit!
    Det är riktigt vackert hos dig. Är speciellt förtjust i dina fina mörkbladiga lönnar. Höstsilveraxet är fin, har flera stycken men de blommar dåligt. Har provat olika ställen men det hjälper inte. Hortensiorna är riktigt fina. Idag har vi grått och lite regn, igår var det en fin solig dag. Lite upp och ner med vädret. Får passa på att vara i trädgården de dagar det är uppehåll.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar

    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Lønnene er planter jeg liker veldig godt, for de er fine fra de får nye blader om våren til de får fine farger på høsten. De må ha veldig mye sol tror jeg, for de blomstrer så sent her også. Det regner litt her også i dag. Vi har mye av det samme været. Det skifter veldig mye nå ja. Det skal bli mye vind både i dag og i morgen her.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Dear Marit :=)
    Beautiful garden scenes, I especially like your last photo showing your lawn. Your Hydranger plants are gorgeous, and the tall spikes of flowers are very beautiful, but why "Grape Worm"! Sometimes the names given to plants are very strange. :=) Your Acer tree is getting quite tall and looks lovely right now. and the yellow leaves of the Heuchera Electra shine brightly next to the Timeless night. It is good to see pollinators still visiting your flowers. There is still a lot going on in your garden to please the eye, so I hope the frost stays away
    Hugs from your friend in Portugal..

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)
      Thank you. I don't know why they give them names like that... I prefer latin names, because they mean the same thing all over the world. Yes, they have grown a lot this summer. The pollinators are almost gone, but it's always so nice to see them the last one of them. Yes, I hope the frost stays away.
      Hugs from your friend in Norway.

      Slett
  15. De siste høstfargene i hagen er så vakre... bare se på denne fantastiske rosa av rosene. Jeg har fortsatt mange knopper og håper det fortsatt er blomster før frosten.
    En varm hilsen til deg kjære Marit von Viola.
    Nyt høsten :-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Jeg håper du får sett dine roser før det blir frost hos deg. En varm hilsen til deg også kjære Viola. Hilsen fra Marit

      Slett
  16. Det sidste billede viser et meget smukt kik ud over haven. Grantræerne i plænen binder så smukt haven sammen med bevoksningen på fjeldet i baggrunden.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det har jeg ikke tenkt over at de gjør :)

      Hilsen Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...