fredag 7. oktober 2022

Løkliste og mer blomstring i høsthagen...

 Legging av løk er som regel et fast gjøremål her hver høst. Noen løker går ut og forsvinner av seg selv, og det er jo alltid så hyggelig hver vår med ny løkblomstring i hagen. I år har det blitt veldig mange løker som skulle legges, men desto mer å glede seg til  neste vår. Likevel kjenner jeg på at løklegging foregår alltid når jeg egentlig er litt hagelei, og at været ikke er på sitt beste. Likevel var været fint i går, og jeg fikk plantet alle løkene som er i listen under her. Det tok ca. 3 timer, og neste vår bør det bli mange løker som blomstrer :)

Fra Hageglede:

Tulipa 'Little Beauty'

             'Persian Pearl'

             'Turkestania'

             'Lilac Wonder'

             'Litle Princess'

Muscari 'Grape Ice'

                'White Magic'

Narcissus 'Sailboat'

                   'Thalia'

                   'White Marvel'

Anemone blanda 'Blue Shades'

                                'White Splendour'

Fra Botanisk Verden:

Lilium 'Muscadet'

             'Brasilla'

             'Josephine'

             'Pearl White'

Fritillaria meleagris 'Alba'

Muscari 'Double Beauty'

                'Baby's Breath'

Fra Hagevenn

Anemone blanda mix


Fra Plukkselv:

Narcissus 'Albus Plenus Odora'


Fra Garden Living:

Crocus 'Pickwick'

Anemone nemorosa 'Marie Rose'

Narcissus 'Elka'

                   'Minnow'

                   'Paloma Blanca'

                   'Piper's End'

                   'Segovia'

                   'Thalia'

Muscari 'Valerie Finnis'

                'Peppermint'

Erythronium 'Snowflake'

                        'Rose Queen'

                        'White Beauty'


Så langt alt vel. Jeg håper at grevlingen har gått i hi, for han har gravd opp "halve" hagen her tidligere i høst. Jeg vil nemlig ikke ha løkene gravd opp igjen...

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Tidligere i denne uken var jeg på besøk hos min gamle mor. Det var så fine høstfarger og strålende sol at jeg måtte bare ta noen bilder.


Jeg er ikke sikker på hva slags tre dette er, men de er beplantet flere steder i byen.


Høstfargene rundt byen synes godt på dette bildet.


Det er sånn høsten skal være. Sol, høstfarger og en knall blå himmel :)

             

Så til hjemlige trakter igjen. 'Ambridge Rose'  remonterer så fint nå. Den er høyere enn meg, og blomstrer alltid i oktober. 

Høstkrokus i knopp for en uke siden.



Her har de sprunget ut. Det er altså fylt høstblomstrende krokus / Tidløs / Colchicum autumnale 'Alboplenum'. 


Litt mer bilder fra mine alpefioler som ble plantet ut i august. Disse står langt unna fuglematerene, og derfor har de kanskje nå fått stå i fred? Ikke vet jeg...


Jeg er helt betatt av disse forskjellige variasjonene i bladene.


Fortsatt så blomstrer de her. Som dere ser er det veldig mange forskjellige sorter som jeg har sådd. Som nevnt tidligere blir det så spennede å se om de klarer seg ute gjennom vinteren her. Jeg leste et langtidsvarsel her om dagen for denne vinteren, og de var ikke lovende. Det var spådd om kaldt vær og lite nedbør. Jeg håper på et stabilt snødekke, men det er ikke sikkert at jeg får. Uansett skal en ikke stole for mye på sånne langtidsvarsel. Jeg lever i håper om å få noe snø her til å dekke sarte planter.


Hosta med høstfarger og en lønn som jeg plantet i vår. Den har vokst seg opp over alle hostabladene. Når jeg plantet den var ikke de kommet opp, for de er alltid så sene her. Det har gått helt fint ser det ut som. Det ser ut som en jungel her, og det er det også. En hostajungel :)

God helg/ weekend!


38 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Det var en lång lista med lökar, har också beställt mera i år trots att jag köpte ganska mycket på Zetas. Det är som du säger, så fint på våren då de tittar fram. Jag väntar med att sätta ner tulpanerna tills dahliorna har blommat klart och jag tagit upp dem. De senaste dagarna har varit grå och blöta, och igår blåste det väldigt mycket. Hoppas på några soliga dagar så jag får ner allt i jorden. En riktigt vacker ros och söta små cyklamen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det ble en lang liste i år. Du får nok det du også. Det er jo derfor vi planter de med med tanke på neste vårs blomstring.
      Vi har hatt mye av det samme været her. Sol en dag, og regn innimellom. Typisk høstvær.
      Tusen takk.
      God helg.

      Slett
  2. Wow det var mange løker. Jeg har ikke en eneste en jeg. Kanskje det kan bli nest års prosjekt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble nesten for mange. Ja, det burde du prøve på. Det er så hyggelig å se de første vårtegnene i form av blomster.

      Slett
  3. That is a huge variety of bulbs, Marit, and as long as the animals behave you should have a fine display next spring. Fingers crossed! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it many bulbs, David. I hope they do. Thank you,
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Hello, Marit,
    You have planted a lot of bulbs, it will be nice to see them next spring. I love the yellow leaves, beautiful trees. I hope the badger is gone! Take care, have a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, I have, and I hope they will bloom next year. The yellow leaves are so pretty, and so are the trees there. Yes, I hope it sleeps by now. Take care you too, and have a nice weekend!

      Slett
  5. Veel soorten bollen Marit, ik hoop dat de das niet komt. Mooie fotos. Fijn weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Caroline. Have a nice weekend!

      Slett
  6. Jeg bliver helt forpustet af at læse om alle dine løg, men jeg ved jo du bliver ved til du er færdig. Så må man håbe grævlingen også bliver forpustet og opgiver at grave alle løgene op igen:-)
    Flotte farver på træerne hos din mor - og sikke et flot vejr også!
    Dejligt at se din Hosta-jungle. Det ser knald-godt ud, og du får jo meget ud af din have selvom dyr og vejr kan drille.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du nok bli, og det ble jeg også i går. Jeg måtte jo bare bli ferdig, så det var bare å holde på til alle var plantet. Jeg håper at grevlingen sover nå ;)
      Været var veldig fint på mandag ja når jeg var der på besøk. Trærne utenfor var helt magiske med sine gule blader.
      Tusen takk. Jeg prøver å holde styr på det hele, men dyrene og været lever sitt eget liv :)

      Hilsen Marit

      Slett
  7. Yo también tengo que plantar varias plantas. Espero ver tus bulbos florecer en primavera. Se ven preciosos los árboles con los colores de otoño. Besos.

    SvarSlett
  8. Fine høstbilder fra ditt område, med sol og blå himmel. Det var en god jobb med å sette ned så mye løkplanter. Her er det fortsatt regntid, så løkene mine får vente til det tørker litt opp.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det var en stor jobb, og godt å bli ferdig med før frosten kommer. Ja, da må de nok vente litt.
      God helg!

      Slett
  9. Det var en lång löklista och jag avundas inte att behöva plantera dem. Men,, det kommer vara glömt till våren när de lyser upp med sina kalkar. Men höstkrokusen är en tidlösa och inte en krokus - Colchicum autumnale ;) Ge dina cyclamen ett skyddande lager av barr. De ogillar vinterfukt men klarar kyla relativt bra.

    Jag såg i veckan när jag var ute och åkte hur färgerna glödde mot en mörkt grå himmel och det var urfint men jag hade inte med kameran...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg forstå at du ikke har lyst til nå, men de er fine når de blomstrer til våren. Da er jeg nok glad for at jeg plantet de.
      De kalles så mye forskjellig her, men du har rett i at de er ikke krokus ;)
      Jeg tenkte å finne noe å dekke de med ja, men er litt usikker. Snart vil de være dekket av løv fra trærne, men det er sikkert ikke nok. De er plantet med god drenering.

      Ja, det er mange gode motiver ute nå.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Din omfangsrige løgliste fik mig til at grine, for jeg har besluttet at gå i modsat retning og helt undlade at købe løg. Dog har jeg tilladt mig selv at anskaffe eventuelle løg fra min ønskeseddel, men jeg tvivler på, at de dukker op. Efter Brexit er udvalget nemlig skrumpet kraftigt ind.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det burde jeg også gjøre, og til neste år skal jeg evt. bare kjøpe noen få. Ja, det var veldig dumt med Brexit, for enkelte firma sluttet å selge frø også.

      Slett
  11. That certainly is a long list of bulbs!
    I am excited to see them next spring.

    Hugs and blessings, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is Veronica. I hope they will bloom nice next spring.
      Hugs!

      Slett
  12. Der er smukke efterårsfarver både i din mors by og i din egen hostajungle. Jeg kan vældig godt lide de gule efterårsfarver, næsten bedre end de røde, for de gule lyser så dejligt op.
    Det har været et stort arbejde at lægge alle de mange løg. Det kan godt være svært at komme til i bedene, når løgene skal lægges, og det er ikke altid, man får brugt de rigtige arbejdsstillinger.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de gule fargene er så fine akkurat nå, og som du sier så lyser de opp nå når det blir så tidlig mørkt. Ja, det var en stor jobb. Jeg har gravd de ned i ytterkanten av gressplenen, for det er det eneste stedet hvor jeg får gravd de ned. Nei, det er helt sikkert at man ikke får 😉

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Så sant som det er sagt! Og så heldig du er, som har fått alle løkene i jorda. Ser du bestiller fra "overalt", akkurat som meg. Blir jo ganske mye til sammen ;) Jeg har bare så vidt begynt å legge. Venter gjerne til Hostaene har klappet sammen, for å plassere tett inntil dem. Vakre Ambridge Rose! Ja, Austinrosene ar gode til å remontere langt utover høsten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er sånn det er hver eneste høst ;)
      Det er mye jobb ja, så jeg er glad for at jeg er er ferdig med det. Det har blitt så mange som selger løk, at en må jo prøve litt fra hver. Den er så vakker ja, og så høy den er! Den er pr. nå over 1.70. De er gode til det ja!

      Slett
    2. Hjelpe og trøste! Nå "inspirerte" du meg til å handle noen liljer for halv pris hos Zimtrade...

      Slett
    3. Huff da, men jeg kan da ikke ta hele skylden vel? ;)
      .ye fint til halv pris nå ja!

      Slett
    4. Må nok minst ta delt skyld :) Bestillingsfingeren (og liljegalskapen) tilhører meg. Og ja. Altfor mye fint.

      Slett
    5. Ja, men det kan jeg leve med ;)
      Vi har alle våre diller, så jeg forstår deg godt. Her trives ikke liljene så godt, så derfor blir det ikke innkjøpt så mange av de.

      Slett
  14. Hi Marit!
    Autumn is very beautiful in your country. Nice pictures!
    Have a nice weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Thank you. Have a nice weekend you too!
      Hugs!

      Slett
  15. Härlig löklista! Där fick jag många tips! Härliga bilder också...
    Önskar dig en fin söndag :)
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du fikk mange gode tips! Tusen takk.
      Ønsker deg en fin søndag også!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Så många fina lökar du har planterat jag hoppas för din skull att de kommer upp och blommar fint nästa vår för det är ju alltid lika trevligt.Fina bilder också över ett fint höstlandskap klar himmel och vackra höstfärger.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært hyggelig om de gjorde det. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  17. Det var en lång lista med lökar ... många att plantera men i vår får du belöningen. Men då får ju inte grävlingen komma och gräva förstås. Här är det många som har problem med vildsvin, dom kan böka dom. Gräva upp hela gräsmattor. Som tur är så har vi inga där jag bor.
    Vackra bilder från ditt besök hos din mor. Träd som får helt ljust gula blad är så vackra. 'Ambridge Rose' blommar vackert och jag ser flera knoppar. Undrar om dom orkar slå ut. Så bra att dina cyklamen fått vara ifred.
    Sol här igår och även idag. Det blir en tur ut i trädgården om en stund. Har en buske kvar att jordslå och några jordsäckar som blivit över och som jag tänkte sprida ut i rabatterna. Bättre att jorden ligger där än kvar i påsarna på altanen över vintern.
    Önskar dig en fin inledning på veckan!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en lang liste, og jeg håper at de får ligge i fred nå for grevlingen. Villsvin har jeg lest om at dere er plaget med i Sverige, og jeg håper at det ikke blir et økende problem. De kan helt sikkert komme over grensen her i Norge, og jeg mener å ha lest om at noen har blitt skutt nær svenskegrensen. De vil jeg ikke ha i nærheten ;)
      Tusen takk. Ja, de trærne var så fine den dagen. Ja den har flere knopper, og så sant det ikke blir mange kuldegrader så vil den fortsatt vokse. Men om de springer ut er en annen sak.
      Ja, nå har fuglene mistet interessen for de ser det ut som, og de får beholde blomstene.
      Ja, jeg har også tenkt å bre ut noe jord, for det har ikke noe poeng å gjemme på litt i en sekk nå.

      Ønsker deg også en ny fin uke!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Hej Marit,

    Med så många vackra lökväxter kommer vår alldeles säkert bli väldigt vacker! Men jag håller med dig, det är ett drygt jobb att plantera lökar.
    Träden med de gula bladen var otroligt vackra, tror färgen som brukar beskrivas som smörgul och det är ju väldigt passande. Scrollade upp för att se om någon visste vad de var för något men det verkade inte så.
    Din cyklamen"matta" ser ut att må bra och vi får hoppas på att långtidsprognosen har fel, eller att ni åtminstone får ett bra snötäcke. Själv är jag väldigt skeptisk mot långtidsprognoser, alltför ofta är till och med veckoprognoserna rena lotteriet.
    Hostadjungeln är beviset för att man inte ska glömma bort perenner när man talar om vackra höstfärger :)

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...