torsdag 13. oktober 2022

Høstens gjøremål, og veldig mange bilder...

Ja, det er nok å gjøre om høsten i en hage. Rydde, rake løv, kaste sommerblomster, plante blomsterløk, vaske potter og klippe gresset en siste gang før vinteren. Jeg har allerede kastet sommerblomster, plantet løk, vasket potter og ryddet ute. Det gjenstår å rake løv og klippe gresset en siste gang. I dag regner det, så det blir ikke gjort i dag. I går var det første frostnatt her med -1 grad og som varte i ni timer. Ikke så kaldt kanskje,  men det er et forvarsel om hva som kommer. Det har allerede falt av mye løv av trærne her, men halvparten sitter fortsatt på. Så jeg kan nok vente med å rake og klippe gress litt til. 

En annen ting jeg ofte gjør om høsten er å ta masse bilder før alle høstfarger og løv er borte. Her om ettermiddagen så hadde det regnet, men plutselig kom solen igjennom skydekket. Det ble et fantastisk lys, og plutselig hadde jeg tatt masse bilder :)

Klikk på bildene så blir de større. Jeg håper at dere ikke blir lei av å se så mange bilder på en gang.

Det var bare ikke mulig å ta færre bilder  :)






Blodbøken ble plutselig veldig dramatisk mot den flotte himmelen.


Speiling av himmelen i hagedammen.













Plutselig var det slutt på fargefyrverkeriet. Det varte bare i ca. 15 minutter, men det føltes som minst en halv time. Det virket som tiden sto stille mens jeg var ute. Det var en flott naturopplevelse. 

Høstens sysslor er ukens tema hos TrädgårdsFägring.


32 kommentarer:

  1. Jeg må rake løv. Jeg har et stort tuntre, men der er bare 1/3 av bladene falt av så raking må jeg vente med. Jeg klipper aldri plenen etter august. Den blir bare en viss høyde, så vokser den liksom ikke mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må gjøres snart her også. Her fortsetter grasset å vokse så lenge det ikke blir for kaldt.

      Slett
  2. Hej Marit
    Åh ja det kender jeg godt, det er svært at lade være. Du har nok at gøre med oprydning og jeg har nok at gøre med at kigge efter et andet hus ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er vanskelig å la være :)
      Jeg har mye gjøre nå ja, mens du har annet å gjøre ;)
      Lykke til med husjakten!
      Klem

      Slett
  3. Great sky pictures, Marit. I am glad that you took the time to share them with us. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. It's a pleasure to share them with all of you!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Me encantan tus fotos y no me canso de verlas. Yo también tengo demasiado para hacer, hace unos minutos dejé de cortar hierba, y hay que empezar a podar, arboles y rosales, etc. Aquí todavía hace calor unos 28 grados centígrados, pero ya empezaron a caer las hojas de los arboles. Besos.

    SvarSlett
    Svar

    1. Thank you, Teresa. Yes, we have still a lot to do in our gardens. 28 degrees is a hig temperature. Here it's 12 degrees and it's raining.
      Hugs.

      Slett
  5. Hej Marit!
    Det är mycket som skall hinnas med innan det blir vinter. Idag kändes det kallt, och vi har haft den första frostnatten. Fina bilder på en vacker himmel.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er helt sikkert. Det hadde vi for to netter siden. Vinteren er nok ikke så langt unna. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Fine bilder av himmel og høsthagen hos deg. Høsten er en fin tid å rydde på.

    Ha en fi helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er på tide å gjøre dette nå.

      God helg!

      Slett
  7. Dine smukke himmelbilleder kan vel på en måde siges at være en hyldest til lyset og til naturen. 👍

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg er opptatt av skjønnheten i naturen ja, og bilder er en god måte å vise den frem på. Lyset var veldig fint den korte tiden det varte 😊

      Slett
  8. Oj, oj, oj Marit! Vilket skådespel du bjuder på. Du vet kanske att jag är väldigt glad i vackra himlar. Visst är det härligt när man hamnar i en sådan färgprakt. Den varar ju ofta inte så länge men du hade tur och kunde njuta ... och då fick vi det också :)

    Här är det mesta klart men att kratta löv återstår. Det kommer jag inte att göra förrän alla träden släppt sina löv.

    Önskar dig en fin fredag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita. Jeg har lagt merke til det ja :)
      Ja, det varte kun i 15 minuttter, men det var magiske minutter :)
      Det gjenstår her også, men jeg venter akkurat som deg. Det er fortsatt masse løv igjen på trærne.

      Ønsker deg en fin helg!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hej igen :)

    Det var ett himmelskt skådespel du bjöd på! Det gäller att ta vara på de vackra stunderna så här på hösten och inte bara arbeta med allt som behöver göras. För visst är det mycket och man vill ju helst slippa vara ute i regn. Tycker det låter som om du har klarat av mycket redan men så har ni ju också haft frost hos er.

    Ha en fin helg. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej igjen!

      Ja, det var egentlig en veldig flott naturopplevelse. Det gjelder å ta vare på sånne øyeblikk. Nei, regn vil jeg ikke være ute i hvis jeg kan slippe. Jeg har igjen å flytte alle mine camellia også. Det er nesten like mye å gjøre om høsten som om våren :)
      Vi hadde frost for noen dager siden ja, men nå skal det regne i flere dager.

      God helg!

      Slett
  10. Love the dramatic sky shots, Marit 🧡🧡🧡🧡

    Hugs and blessings 💐

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica! ❤❤❤❤❤

      Hugs to you too!🌹🌹🌹

      Slett
  11. Det var godt, du nåede at opleve de smukke farver på himlen. Det går så hurtigt, så det er med at være på pletten med kameraet. Vi haveejere skal huske ikke bare at gå med næsen mod jorden, men også at kikke opad. Tak fordi du delte billederne med os!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en flott naturopplevelse for meg å oppleve det, og det er så hyggelig å dele den med dere. Det er nettopp sånn det er, for vi har en tendens til å bare se ned i bakken 😉

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Åhh vilka härliga bilder!! Vilken vacker hösthimmel, vilka färger...bra fångat med kameran!
    Kram, Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, himmelen var så vakker at den måtte bare tas bilder av.
      Klem, Marit

      Slett
  13. Oi sann, du har hatt en frostnatt! Det har ikke vi, men vi har hatt en høststorm som har ribbet trærne. Vi prøvde å rake litt løv i går, men det blåste opp igjen utpå ettermiddagen.

    Så vakre bilder av himmelen. Heldigvis er det farge der, når all annen farge er borte. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble kun -1, men det varte i 8 timer. Jeg er glad for at vi nesten slipper høststormer her.

      Tusen takk. Ja, ikke sant. All farge er velkommen nå :)

      Slett
  14. Flotte himmelbilder du har tatt, himmel og skyer er alltid så fascinerende. Leste forresten et eller annet sted på nettet at det skulle bli en varm vinter, det blir spennende å se. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, himmel og skyer blir jeg aldri lei. Det har jeg lest også. Det blir spennende ja.
      Ha en fortsatt fin kveld.

      Slett
  15. Underbara höstbilder!
    Vågar inte tänka på hur min trädgård ser ut, är för långt borta för att göra något åt den.
    Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Hva har skjedd med hagen din?
      Ha det godt!

      Slett
  16. Hej,det var fina bilder på en vacker hösthimmel och även en del annat.Naturen är förunderlig bara man tar sig tid att titta på den och så här på hösten är den bedårande vacker med sina färger och molnformationer.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej!
      Tusen takk. Ja, naturen har veldig mye fint å by på. Høsten er en fin årstid ja, og fargene er så flotte den korte tiden de varer.
      Ha det godt!

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...