tirsdag 18. oktober 2022

Drivhuset er tømt, kjelleren er full, og et tenkt skrekkscenario...

 Ja, endelig er jeg nesten ferdig. På lørdag tømte jeg nesten hele drivhuset for planter, og det var en fantastisk dag å gjøre det på. Solen skinte, og det var 12 grader ute. Det var mye jobb, for jeg dusjet alle plantene med neemolje før de ble flyttet ned i kjelleren. Jeg har nemlig oppdaget at jeg har fått ullus på to av mine camellia, og de har jeg nå dusjet både over og under bladene.





Camelliaskog :)


Dette er min nye plantebelysning. Lys må de ha hvis de skal overleve der i et halvt år.


Dette er en annen belysning. Det er også to små kjellervinduer der som også slipper inn litt lys.

Meyersironen/ Citrus meyerii til høyre har begynt å modne. Den er nesten søt i smaken. Den er en krysning mellom sitron og mandarin.


Disse små vinduene slipper ikke inn mye lys, men litt er bedre en ikke noe.


Flere av de har store knopper.

Her står det hvordan de kan bekjempes. Spraying med neemolje skal være effektivt mot disse ekle lusene. 

Jeg kjenner til ullus fra før, for det har jeg hatt på orkideer tidligere. De er smarte, for de gjemmer seg utrolig godt. Derfor er de veldig vanskelig å få bort.

 Ja, tenk om jeg fikk dette på alle plantene i kjelleren!

Det er fryktelig bare å tenke tanken ;)

Her er litt bilder fra hagen tatt i forrige uke.





Mine traner /Grus grus bor ute hele sommeren, men snart skal de inn.




Fortsatt er det solhatter i blomst her :)


31 kommentarer:

  1. Hello,
    It sounds like you took good care of your plants, the lice sound like an awful problem if not caught in time.
    I like your cranes and the sun hats, lovely late blooms. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, I have tried to take good care of them. The lice can be a huge problem. I hope they will die very soon.
      Thank you.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  2. Dear Sonjia!
    I guess you are very curious. It looks like a small white dot of cotton, but if you look closely you will see that it is an insect. I guess only houseplants get this when they are inside. I hope my neem oil will kill the lices. Thank you for all your kind comments!
    Best wishes and many hugs from Norway!

    SvarSlett
  3. Høsten er en fin tid, nå er det hvite fjelltopper rundt meg. Håper på mye snø i vinter som skaper det lunt for de blomstene som skal spire til våren igjen. Spennende å se hva som har klart seg gjennom vinteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er jo det. Oi, det hørtes tidlig ut, men der du bor får vel ofte mye snø? Jeg håper også på noe snø, men i vinter fikk vi veldig lite nedbør. Det er jo det beste dekket planter kan få. Det er det alltid! :)

      Slett
  4. Hej Marit!
    Hoppas du får ordning på ohyran, det skulle vara katastrof om det sprider sig till dina andra växter. Tranarna är riktigt dekorativa, har försökt plocka in mina dekorationer. De mår nog bäst inne under vintern.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg håper jo på det. Jeg vil helst slippe det ja. Tusen takk. Ja, nå skal de snart inn her også, for de har det nok best inne.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Gracias a que te diste cuenta de los pulgones. Mis orquídeas se me están muriendo por culpa de la cochinilla algodonosa, mueren muchas, pero como tu dices se esconden muy bien, tenía como unas 40 y me quedan unas 10 y puede que mueran también. Abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. I am so sorry to hear about your orchids. This lice is terrible. I hope yours will survive.
      Hugs.

      Slett
  6. Hej Marit,

    Vilka fina bilder från din höstträdgård. Måste kännas skönt att du tagit in allt för vinterförvaring nu men det låter ju bekymmersamt med lössen. Hoppas att det löser sig.

    Ha det gott. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika!

      Tusen takk. Ja, nå er nesten alt inne. Lusene bekymrer meg, og jeg har ikke prøvd neemolje mot ullus før, men har brukt det mot grønne bladlus med god effekt. Ja, jeg håper på det.

      Ha det godt.

      Slett
  7. Tenk å ha en egen Kameliaskog :)
    Nei, fytti! Vil ikke ha noe sånt scenario. Håper neemoljen virker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ,det er det ikke alle som har :)
      Nei, det er ikke noe jeg vil ha. Det håper jeg på ja.

      Slett
  8. Hei Marit.
    Lus er ikke noe greit. Får håpe at det ikke blir et stort problem. Fint med oversiktbilder fra hagen.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Nei, det er ikke greit å få. Det er vanskelug å si, for jeg har ikke brukt neemolje mot ullus før. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Fine høstbilder fra hagen din. Kjedelig med ull-lus på Cameliaer, håper du får det vekk.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er virkelig noe herk å få på planter.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Vilket blomsterparadis du har i källaren Marit :) Men jag fick lite ont i magen när jag läste om att du fått ullöss på två av dina kamelior :( Har du kunnat isolera dom lite från dom andra så att dom inte står för nära? Jag håller tummarna och hoppas verkligen att du inte får ullöss på fler växter.
    Jag ser att hösten nu kommit på allvar till din trädgård. Men solhattarna blommar fortfarande. Dom är verkligen härliga och tacksamma.
    Lycka nu till med bekämpning av ullössen! Och en fin onsdag önskar jag dig!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant Anita! :)
      Jeg tror de ble smittet av jordbærplanter som hadde tørket. Jeg opodaget at de hadde fått ullus her om dagen. Det gar nok vært litt for varmt i drivhuset i det siste. Det er lett å glemme bort hvor varmt det faktisk blir der. De to står litt fra de andre, men de er i samme rom. Jeg må vare dusje de ved jevne mellomrom og følge med på utviklingen.
      Ja, nå har det blitt skikkelig høst her. De er veldig takknemmelige planter som blomstrer veldig lenge.

      Tusen takk! Jeg har faktisk fødselsdag i dag, og skal hygge meg ekstra mye :) Ønsker deg også en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
    2. Ja men då måste jag ju utbringa ... ett stort GRATTIS på födelsedagen! Ha en riktigt fin dag!

      Kram Anita

      Slett
    3. Feliz cumpleaños, el mío fue el día 13. Abrazos.

      Slett
    4. Thank you, Teresa. Congratulations to you on the day that was October 13. Many hugs!

      Slett
  11. Der er god orden på dit skat-kammer i kælderen, så nu kan du godt snart trække indenfor med strikketøj og hygge. Lyset forsvinder fra haven, men stråler i kælderen på alle 'juvelerne' - og lus af den ene eller anden art vil vi ikke tale om - og slet ikke tænke på!
    Hav en god vinter Marit!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå begynner jeg å få orden på plantene der. Det er snart tid til innehygge nå ja. Utelyset er i ferd med å svekkes ja, men ikke det i kjelleren nei. Det står på døgnet rundt. Lus er ikke velkomne, så de må bekjempes med alle tenkelige midler. Vil ikke tenke på det, nei.
      Ha en god vinter du også Ulla.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. I hope that you get rid of all the lice, Marit, and that they do not hide in every crack and corner of the basement. Such a problem I can barely imagine. I am glad to hear that most of your hard work is done. Soon you will be able sit inside, toasty and warm, hot chocolate in hand, scheming and plotting next year's reorganization! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. They are very cunning, and I fear that they are hiding a place where I don't see them. Yes, I'm glad for it too. I look forward to a little vaccation. I guess that I will do that :)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  13. Det er et kæmpearbejde, du nu er færdig med. Jeg ved ikke, om det var uldlus, vores kamelier i drivhuset døjede med i foråret, men det bredte sig i hvert fald fra den ene til den anden og den tredje, hvilket man ikke kan undre sig over, når buskene står tæt på hinanden. Mens de har stået ude, har jeg to gange fjernet de mest angrebne blade og sprøjtet planterne både oppefra og nedefra, så forhåbentligt har vi fået bugt med det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært et stort arbeide. Det er jo en stor sannsynlighet for det. Jeg tror at all lus sprer seg over til flere planter hvis det ikke blir oppdaget i tide. Jeg håper at både du og jeg har fått det bort ja.

      Slett
  14. Dear Marit, it was kind of you to let me know you had accidentally removed my comment. I looked at several pictures of the lice on Google and then went to check out my plants, but thankfully they did not have the Wool Lice. Is the oil being effective in killing them?
    All the best.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia,
      Thank you for all your nice comments. Yes, it was a mistake.
      I'm glad you did not find any wool lice. Yes, the oil have been very effective.
      Hugs!

      Slett

Snøklokkene lever opp til navnet sitt...

På lørdag så jeg et syn som jeg gleder meg til å se hvert år. Jeg har snøklokker på forskjellige steder i hagen. Noen i sol og andre i skygg...