mandag 26. september 2022

Høstbilder...

 I går fikk vi klippet og sagd ned mye her. Mannen min har noe som heter bajonettsag, og det er et supert redskap hvis en skal kappe ned små trær, store greiner på trær osv. Han sagde ned og jeg bar bort kvister. Jeg målte en av greinene på min lønn/ Acer platanoides 'Drummondii'. Den målte hele 1,20 meter. Det er altså årets vekst  for jeg kappet det på samme sted i fjor høst.


Sånn så den ut i 2009, og treet har vokst veldig mye siden det.  Det kan bli 10 meter høyt, så det må holdes nede for ellers blir det for høyt der det står. 


Det ble mange avklippede greiner i går av forskjellige trær. 


Mens vi holdt på la jeg merke til at det har blitt fine høstfarger på syrinene. 


Det ble mye å rydde opp etterpå, men nå er er alt borte. 


Fortsatt har jeg høstphlox /Phlox paniculata i blomst.


Fortsatt så modnes det jordbær i drivhuset :)


Bilder fra min lille "nye" skog.


Solen er så lav nå, og det er så vidt at den sender litt lys inn der nå.


"Slangeveien" virker litt øde nå. Det er ikke like mye aktivitet i hagen der nå  som tidligere i sommer. 


Acer palmatum 'Garnet'. Snart vil den få glødene høstfarger.


Dette er Acer negundo 'Flamingo' (til venstre) som jeg klipte veldig hardt ned i fjor. I år er den finere enn noen gang. En skal ikke være redd for å beskjære trær, og spesielt ikke "vanlige"lønner. Japanske lønner / Acer palmatum skal ikke beskjæres så sant en ikke må. De tåler det, men det er ikke anbefalt å beskjære de har jeg lest. Jeg vet ikke hvorfor, men det er sikkert fordi de vokser så sakte. Jeg har beskjært noen forsiktig i juli måned, og det har gått bra. Lønner skal uansett beskjæres fra juli måned og utover høsten.


Denne plantet jeg for to år siden. Plutselig dukket den opp av intet, for jeg hadde glemt den helt bort.
Colchicum autumnale  'Waterlily'


Jeg har etter hvert fått meg mange oktoberroser / Sedum (Hylotelephium) som de nå kalles.  Denne har variegerte blader og het før Sedum 'Autumn Charm'. Disse endringene i latinske navn er ikke så enkelt å lære seg. Sedum sitter limt i min hjerne... ;)




Noen valmuer blomstrer fortsatt av de som står mest i skyggen.


Solhatt / Echinacea


Solbrud / Helenium 'Potter's Wheel'. Den blir stadig blekere nå på grunn av mindre lys og sol.  


Måtte frosten holde seg lenge borte. I denne uken er det meldt om regn,  og så mye regn at det er sendt ut et farevarsel. Da blir det nok ikke frost på en stund. Vi behøver regn, så jeg håper at det kommer mye regn bare det ikke blir flom.


Dette er en hortensia / Hydrangea som jeg har hatt i mange år. Den er plantet i bakken, men kommer som regel bare med en blomst hvert år. Hydrangea macrophylla 'Shooting Star'.


En primula har tatt feil av årstiden. Det er uansett hyggelig med primulablomstring. 


Heuchera 'Champagne'


Heuchera 'Citronelle' og H. 'Forever Purple' til venstre.

40 kommentarer:

  1. Det er mye jobb med beskjæring, men det blir jo så fint når en er ferdig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det og godt å få gjort det før det blir vinter.

      Slett
  2. Those poor trees must be terrified when they see you approaching with the saw and a glint in your eye, "Here comes the executioner," they shriek. I think I will have to develop musical skill and write "Requiem for Marit's trees". I will get to work on that right away! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes David, I'm sure they was terrified yesterday. Please do so! I'm looking forward to hear it!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Ayer también estuve limpiando una parte del jardín, queda mucho trabajo por hacer. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. It's time to do this kind of work before the winter is coming. It's a lot of work left here too.
      Many kisses.

      Slett
  4. Hei Marit!
    Flotte høstbilder! Så fint det var i din lille 'nye' skog!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Den lille skogen er årets hageprosjekt. Jeg har stammet opp mange trær der, og plantet mange stauder.

      Slett
  5. Du knokler også Marit, men det er nu fint når man kan hjælpes ad!
    Dit nye skovparti er blevet rigtig fint, og din solbrud er flot! Tænk at du også har valmuer og jordbær endnu. Her blomstrer primula også - de skal åbenbart bare have et par dråber regn for at gå i gang. Håber vi begge får en ordentlig regn denne gang - men selvfølgelig ingen ulykker!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar


    1. Ja, jeg gjør jo også det Ulla. Det er alltid godt å få litt hjelp. Tusen takk. Ja, disse har stått litt mer i skyggen, og derfor blomstrer de senere. Primula er lette å få i blomst på høsten, og det er så hyggelig å se de igjen. Jeg håper at du også har fått regn i dag. Her har det så langt kommet 39 mm så langt i dag, og det skal komme enda mer i morgen. Det er visst ingen mellomting når det gjelder regn her. Jeg håper at det ikke skjer noen ulykker ja, for det vil vi ikke ha.

      Hilsen Marit

      Slett
  6. Hej Marit!
    Det är mycket som skall göras i en stor trädgård. Det är bra att få hjälp med tyngre arbeten. Du har mycket fint som blommar, men den stackars primulan har tagit helt fel på årstiden. Jag har också några Colchicum, tror det är Giant och Waterlily. Köpte några till förra veckan. Det är så fint med lite färg sent på hösten. Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er helt sikkert at det er, og godt å få hjelp til det tyngste av det. Tusen takk. Den har nok det, men jeg har opplevd det tidligere igså. Ja, litt farge nå er så fint.
      Ha det godt.

      Slett
  7. Hov så har jeg sovet i timen igen, men her er jeg :) Det er vel nok en fin lille skov, du har fået lavet. Jeg nød at gå på stien ;) Nej det er ikke alle acer, der er lige nemme at styre, især de høje skal holdes godt, ellers bliver de grimme. Flamingo har jeg også haft, den fældede vi. Den hortensia du viser har jeg også, men jeg kendte ikke navnet. Jeg har fået den af en nu afdød veninde.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, nå må du se til å våkne. Du står nok opp alt for tidlig, og er søvning resten av dagen ;)
      Tusen takk. Stien er til å gå på der ja :)
      Noen av acer blir veldig store ja, så de må beskjæres hver høst.
      Den er jeg så glad i, men den må også klippes. Jeg har tre stykker av den her, og liker så godt de rosa bladene.
      Så fint at du nå vet hva den heter.
      Klem

      Slett
  8. Fine bilder fra ditt nye skogsområde. Fortsatt har du mye som blomstrer i hagen din. Je hadde ikke fått med meg at oktoberbergknapp har skiftet navn til oktoberrose.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, enn så lenge så har jeg det. Det er nok bare det at den kalles her på østlandet. Det er det latinske navnet på den som er endret.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Visst blir det många grenar när man blir i klippartagen :) Vi fick hyra en vagn för att forsla iväg alla våra grenar till återvinningen. Men det är härligt med växtkraften. Tycker så mycket om "din lilla skog". Det blev så vackert med de fina stammarna.
    Höstphloxen, är det två olika sorter som syns på bilden? Den ljusblå ser nästan ut som en hortensia, vilken fantastiskt vacker nyans.
    Och så visar du en bild på 'Forever Purple' också ... den kommer absolut att passa i min rabatt :)
    Och jag håller tummarna att frosten håller sig borta så du får fortsätta njuta av din vackra senblomning.

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir veldig mye greiner og kvister når en beskjærer trær.
      Jeg har en stor kaldkompost hvor jeg kaster alt her, og til slutt blir det jo jord av det. Vekstkraften er jo helt utrolig på et halvt år :)
      Tusen takk. Det er to ulike sorter ja. Den ene er mer rosalilla i juli, men nå er den blitt mye lysere etter som dagslyset blir mindre.
      Ja, jeg tenkte faktisk på deg når jeg la ut det bildet. Den er veldig pen i fargen. Det gjør den helt sikkert :)
      Jeg håper jo på det. Nå har vi fått masse regn, og det er jeg så glad for.

      Ha en fin tirsdag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Ja, sola står så vidt over tretoppene nå. Mye beskjæring for den som har skog. Jeg har beskjært min største Acer palmatum ganske mye for å holde den i sjakk. Nærmer seg vel 3 meter høy, og ganske fin, synes jeg. Sedum'en står flott nå! For meg er og blir de Sedum ;) Mye bedre med regn enn med frost.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den blir lavere for hver dag som går nå. Det er helt sikkert. Jeg har også beskjært min største, og det har gått helt fint. De er kjempefine når de blir så store. De er også så fine akkurat nå. Jepp! Sedum blir den hetende i mitt hode ;)
      Ja, uten tvil. Nå gar vi endelig fått mye regn her, og det er jeg så glad for.

      Slett
  11. Det er altid hårdt med beskæringen, men vores erfaring viser altid, at arbejdet er det hele værd. Træerne og buskene kvitterer med fin vækst næste år. Du har mange flotte blomster i haven her sidst i september. Oktoberroser er et fint navn for Sedum, synes jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye arbeide, men det lønner seg til til slutt. Det er nettopp det de gjør, og da er de ekstra fine med masse ny vekst.
      Tusen takk. Ja, det er flott navn på de.

      Slett
  12. Dear Marit :=).
    You still have so many pretty plants with wonderful colours growing in your garden. I was astonished to see the Primrose. It's the time to trim or cut large branches, which will take place in my garden soon. I noticed that on the ground you have the same shearing long handled tool I have for reaching high branches. It works really well doesn't it! I will be back to see the autumn colours as the leaves change and take on a new golden aspect.
    All the best.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia,
      Thank you. Yes, it's quite surprising that it blooms now. It's a hard work, but it must be done every autumn. Yes, it's a very good tool to use in the garden, and it works very well!
      Very soon the leaves will change their color, and it 's very beautiful to look at.
      All the best to you too.

      Slett
  13. Oktoberrose er et fint navn for hylotelephium. De giver en masse farve til efterårshaven, men desværre vælter de i vores tunge lerjord, så jeg er holdt op med at plante dem i bedene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Så synd da, for det er en fin staude som gir fine farger og blomster på høsten.

      Slett
  14. Mye fint hos deg fortsatt. Jeg må lære meg mer om Lønn, kjøpte to i fjor og de har ikke imponert, eller så er ikke de imponert over det jeg kan tilby. Har lyst til å prøve en sånn lav som du viser, Garnet, eller Flamingo, når jeg rydder opp nederst i hagen nå så kan det være at jeg kan ha plass til noe lavt. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er egentlig mye å lære seg om lønn. Hehe, det er ikke godt å si hvordan det er. De lave Garnet er veldig fine. Flamingo er en som kan bli ganske høy. Ha en fortsatt fin kveld du også.

      Slett
  15. Vackra höstfärger och visst är det härligt att kunna hjälpas åt. Jag jobbar oftast själv men när det blir behov av större maskiner och annat så går det fortare med hjälp.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Som regel jobber jeg også alene her, men det er godt å få litt hjelp innimellom :)

      Klem, Marit

      Slett
  16. Ja nu begynder efterårsfarverne så småt at komme frem. Jeg ville gerne have ventet lidt, jeg synes altid, det er vemodigt, når dagene bliver korte.
    Din Hortensia har nogle meget smukke blomster. Og Heucheraerne har smukke blade.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør det, og det er vemodig ja. Det kunne gjerne vært kortere tid med mørke om vinteren, men sånn er det ikke. Tusen takk. De er dessverre en plante som er så fin om høsten rett før det fryser, og jeg må nyte de nå mens jeg kan. Ja, de har så fine blader.

      Hilsen Marit

      Slett
  17. Takk for inspirerende bilder! Jeg har også en del som skulle vært klippet ned :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn blir det alltid i alle hager på høsten :)

      Slett
  18. Hei Marit.
    Deilig med noen prosjekter. Jeg beskar min japanske lønn da den ble alt for høy. Den vokser jo slett ikke sakte! Mye som blomstrer hos deg enda og solhattene er så fine.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,

      Ja, hva er vel en sommer uten prosjekter? :)
      Nei, de vokser ikke så veldig sakte, og jeg beskar den ene i sommer. De vokser ikke like mye som vanlige lønner, men de vokser godt likevel.
      Ja, fortsatt er det mye som blomstrer her, for vi har ennå ikke hatt frost. Ja, de er så fine, og jeg nyter blomstringen så lenge den varer.
      Ha det godt.

      Slett
  19. Da jeg skrollet nedover ble det full stopp ved den gule primulaen. "Men er det ikke........" tenkte jeg. Artig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er en gul primula som jeg kjøpte i vår. Det har jeg også opplevd før, så helt uvanlig er det ikke. Ja, det er artig.

      Slett
  20. Hello,
    Beautiful views of your garden and flowers. I love that pathway. It is good you and your hubby and able to do the sawing and cutting, we usually have to hire someone to do the sawing. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Eileen. I'm so sorry , but I have not seen your comment.
      Yes it's good to do a part of the job by ourself. The big trees need we help to cut down.
      Take care, and have a great day!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...