mandag 2. juli 2018

En "ulykke", og en må bare innrette seg...

Her om natten hørte jeg noen mystiske lyder. Det var noe metall som ble dratt bortover, men jeg var så trøtt at jeg sovnet og tenkte ikke noe mer på det. Dagen etter ser jeg en fuglemater i metall som står et helt annet sted på bakken enn jeg pleier å ha den. Jeg gir fortsatt peanøtter til fuglene og ekornene. Ekornet har åpenbart prøvd å få denne med seg, så derfor de mystiske lydene. Når jeg skulle sette denne på plass så så jeg en knekt hvit peon :(
I år hadde nemlig min 'White Emperor' to knopper og det har den aldri hatt før. Den oppdaget jeg bare for noen dager siden og rett før den ble knekt. Jaja, sånn går det når en har blomsterbed og fuglematere på bakken. For de som tenker at det er farlig for fuglene pga. katter, så kan jeg berolige dere med at det en kun en katt i nabolaget, og hun jakter ikke på fuglene. Det er hun for smart til ;)

Jeg fikk heldigvis tatt bilde av den andre som ikke ble knekt. Dette er en Itoh peon som blomstrer mye senere her enn de andre peonene, så det var jo utrolig ergerlig at den ikke fikk beholde begge blomstene.

Her om dagen kjøpte jeg meg en parasollfot til å fylle vann/sand i, og en ny parasoll. Den er ikke tyngre enn at jeg klarer å flytte den.

Den gir om ikke annet flyttbar skygge ;)
Da er det litt bedre å kunne jobbe der enn midt i den stekende solen.

'Eden Rose' som overgår seg selv med to blomster  pr. år. 
Den er en sart rose men veldig søt da. Den ser ut som en marsipanrose.  På helpmefind er den omtalt som en climber. Det er den i alle fall ikke her! ;)

'New Imagine' som klarer seg fint i halvskygge. 

10 dagers varsel... 

Juli måned forstsetter der juni måned  sluttet værmessig.  Godværet er ulikt fordelt i dette langstrakte landet vårt. Mens vi i Sør-Norge stønner over varmen, så har de i Nord-Norge lenge hatt rundt 5-10 grader og bare regn. Håper at de får litt bedre vær fremover!

Til tross for høye dagtemperaturer så var det i går natt ikke mer enn 5 grader her.  Det er 7 grader akkurat nå, og det kjennes godt ut når det ellers er så varmt her. I går var jeg helt slått ut av varmen og fikk ikke gjort annet enn å vanne. 

Ønsker dere alle en flott uke uansett vær! :)

40 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Jeg har haft 4,3 en tidlig morgen her, men om dagen er der sol og varmt!
    Ærgerligt med den flotte pæon - jeg havde også 2 knopper på min i år og var lidt heldigere.
    'New Imagine' er super flot, og ser ud til at være i god vækst hos dig:)
    Ja, vi må se med vejret - de har netop ændret varslet her til også at love regn i ugens løb...

    Vi får se!

    Ha en dejlig uge du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det var nesten så kaldt her også, men senere på dagen blir det uansett like varmt.
      Ja, det var så ergerlig, men sånn er det noen ganger.
      Det er den og den gror godt, ja :)

      Her er det ikke meldt om noe regn i det hele tatt, men jeg håper jo at det de melder hos deg kan komme hit også...
      Ja, vi får se!

      Ha en deilig dag

      Slett
  2. Åh det var virkelig synd med din knækkede pæon!
    At bruge en parasol som flytbar skygge til at arbejde i er helt genialt :-)
    Jeg fodrer også stadig fuglene med jordnødder. Det giver så mange glæder at kigge på dem. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for den har aldri hatt flere blomster enn én, og da var det jo ergerlig. Ja, ikke sant :)
      Jeg har foret i hele sommer, og pga.tørken har det vært så få insekter. Så derfor må de jo få mat, og de er jo så søte å se på ja. Klem

      Slett
  3. Hej Marit
    Ja det var da uheldigt med din pæon. Min Eden Rose klatrer heller ikke, men i år er der rigtig mange flotte blomster i den.
    Min bror og svigerinde er på ferie i Nordnorge, de får så ikke for varmt, kan jeg forstå. Godt du kan lave lidt skygge.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det var et ergelig uhell, men sånn er det bare noen ganger. Hos deg trives nok Eden Rose bedre enn her. To blomster får min hvert år ;)
      De kan jo være heldige, for det skulle bli litt bedre vær der tror jeg.
      Ja, det er godt å kunne lage litt egen skygge.
      Klem

      Slett
  4. Blev riktigt orolig innan jag hunnit läsa allt. Trodde du brutit benet eller något. Det är riktigt stor temperaturskillnad mellan dag och natt nu.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da, det var ikke meningen å skremme deg! Det vsr derfor jeg satte "ulykke" slik at det skulle forstås at det ikke var en ekte ulykke! Ja, det er helt sikkert.

      Slett
  5. For en rakker, det er så synd når slikt skjer! Peonene som er så nydelige. Så smart å skygge områder i hagen med parasoll! Solen er ubarmhjertig, og det er veldig tørt nå. Kan faktisk ikke huske sist det har vært så tørt som nå, både i vår og nå på sommeren. Det hadde gjort seg med mer regn, og da helst om natten :) Noe bra er det jo, for sneglene har dårlige kår nå!
    Nydelige roser1

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er noen rakkere. Og det er hele tre stykker her, så det er jo ikke rart at det skjer noe. Ja, ikke sant! Det var en idé jeg fikk her om dagen. Ja, regn om natten hadde vært topp, men det ser ikke sånn ut fremover. Snegler er det lite av ja!
      Tusen takk!

      Slett
  6. Hei Marit. Den peonen var vakker, synd den ene blomsten ble knekket. Tre av mine peoner hadde knopper på gang, men det varme tørre været fikk dem til å tørke ut. Nå blir det en ukes hedmarksferie på meg, tenker det blir bading hver dag i den varmen som er meldt. Ha en fin sommerdag i den vandrende skyggen din. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin! Ja, den er så fin, og jeg ble så irritert når jeg så hva som hadde skjedd. Det høres deilig ut!
      Ha en fin sommeruke!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Det var skikkelig lurt.med parasoller. Det hadde jeg aldri klart å finne på. Synes bare det blir varmere og varmere...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en idé som bare slo meg her en dag i varmen. Som sagt, så gjort. Det fungerer helt utmerket! Ja, det synes jeg også...

      Slett
  8. It is bad enough when the squirrels raid the feeders but here we have had to start taking our feeders in at night due to a couple of marauding raccoons who stop at nothing , and have even destroyed a couple before I started removing them before dark. Your garden is producing lovely blooms, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they destroy everything! Maybe I must take in the feeders here too...
      Thank you, David.

      Slett
  9. Hello, those darn squirrels. They have broken a few of my feeders. I love all your gorgeous blooms. The New Imagine is just lovely. Enjoy your day and week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they destroy everything. No feeders are safe...
      Thank you!
      Happy Monday!

      Slett
  10. Very beautiful photos, lovely garden. :) Greetings from Poland. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!
      Greetings from Norway! :)

      Slett
  11. Lovely peony Marit, the color is so pure. Your sunny and hot weather doesn't permit you to work all day long and here we have rain and cold +10 C that is not suitable for working as well. What a beauty 'Eden Rose'!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda! Oh, no! I'm sorry about the weather in your place. Here it's very dry and very hot. You can send me some rain, and you can get sunshine in return :)
      Yes, it's a beauty.

      Slett
  12. Hei Marit.
    Synd med peonen. "New Imagine" var lekker. Lurt med parasoll. Da slipper en den stekende sola. Og varmere skal det bli... Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, men sånt skjer noen ganger. Til neste år skal jeg passe bedre på. Ja, det er jo rent svalt under parasollen i forhold til uten. Ja, det skal bli det fremover.
      Fin kveld til deg også.

      Slett
  13. Hello Marit, such a pity with the peony flower! The white colour is really elegant. Your pink rose is beautiful too and 'New Imagine' is especially lovely.
    The weather has been rather peculiar also here. Weeks without rain and then so heavy rain was predicted that I decided to cut the peony flowers (they weren't many :)) and place them in a vase.
    Wishing you a happy gardening month of July. Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sara,

      Yes, it was so sad. This peony is a cross between two different peonies. It's one of my favorite peonies. Thank you! You have probably the same bad weather as i northern
      Norway. They have had the same bad weather for many weeks. Cutted peonies are also very beautiful.
      I wish you a nice week and month! Halaus!

      Slett
  14. Hi Marit!
    Cute flowers! They like the heat.
    Happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Thank you! Yes, I guess they do.
      Happy new week to you too!

      Slett
  15. Ikke verst at ekornet har klart å dra det med seg.

    Smart med den parasollen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det tenker jeg også. Jeg har begynt å gi de mat i en plast drueeske som jeg la en liten men tung stein oppi, og tror du ikke den la ved siden av i dag... Utrolig hvilke krefter det må være i disse små dyra... ;)

      Ja, det var en god idé om jeg skal si det selv... 😁

      Slett
  16. Kan forstå at du velger en transportabel skygge Marit. Vi er bare nede på brygga når det er på det varmeste, orker ikke å jobbe i hagen over 26 grader.
    det er tørt og krever mye vanning, men ville vel tro det er bedre en snømåking....?
    Er det en rose, New Imagine? så vakker!
    ha fortsatt fine, varme dager Marit.

    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg nødt til for her er det ingen steder å avkjøle seg. Ja, det er mye bedre enn snømåking, men det tar mye lengre tid.
      Ja, det er en rose. Tusen takk!
      Kos deg videre i sommer, Turid!

      Slett
  17. Ljuvlig pion! Hörde igår kväll från en trädgårdsbekant som precis kommit hem från Norge att man fått börja med nödslakt... Inte roligt att höra. Men klokt att du skaffat en parasoll och kan skapa dig lite skugga när du jobbar.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det hørte jeg også på nyhetene, og det er jo bare så trist. Det må vøre en tung beslutning å ta. Jeg hadde uansett ikke orket å sende dyr til slakt...
      Ja, det er levelig under den :)

      Klem, Marit

      Slett
  18. Norway and Finland are both long countries. In the north the weather may be very different from the south. Now in Finnish Lapland is hot, in the south is cool and rain promised, even thunderstorms. Very interesting!

    'Eden Rose' is so lovey, looks like 'Queen Elisabeth'. 'New Imagine' is very interesting! Your Itoh-peony is so beautiful (I love peonies :D).

    The shadow is really useful, you just got some protection from the sun. You have had a lot of hot days, yes, we have too, but not so many.

    All the best for you! Greetings!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true. It's strange that there can be so different weather in our two countries.

      'Eden Rose' does not grow well here at all, but it have survived two winters. 'New Imagine' are very different than other roses. Thank you! Yes, peonies are very pretty.

      Yes, I need the shadow when I'm outside in the sun. Now it's 29 degrees C. It's too hot to be outside. 20 degrees is better.

      All the best to you too!
      Greetings

      Slett
  19. Hei Marit, det var synd med den knekte peonen og fuglemateren. Den hvite peonen er vakker!
    Så smart med en parsaoll som flyttes rundt. Synes det er i varmeste laget nå, uten å klage for mye.

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida,

      Ja, det var synd at peonen knakk, men sånn er det bare. Tusen takk!
      Ja, den bruker jeg hver dag, og det er jo helt nødvendig nå.
      Jeg synes også det, men vi har grunn til å klage pga. tørken. At det er varmt er et luksusproblem, men akt alt tørker ut er en katastrofe.

      Klem, Marit

      Slett
  20. Nice. I love your eden rose !

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...