mandag 16. juli 2018

Første høstblomst...

Ordet høst liker jeg ikke engang å tenke på, men blomstringen i hagen minner meg på at det er et skifte i hva som blomstrer. Nå begynner solhattene å komme, og det samme med akssøyleblonst/Liatris og liljer. Temynte/Monarda har også begynt blomstringen. Det går feil vei, men det er jo bare sånn det er dessverre...

Det er uansett mye som blomstrer nå, og solbrud/Helenium og Heuchera er gode naboer

Mørke dagliljer

Første "høst" phlox som blomstrer. Phlox maculata 'Natacha'
Jeg skriver i hermetegn, for det er jo ikke høst enda! Men den heter jo det likevel, og normalt skulle denne ha blomstret senere innbiller jeg meg...

Austinrosen 'Gentle Hermione' som er bleket av solen


Pseudata irisene er snart avblomstret dessverre

Insektene er så glad i disse

Aner ikke navn, men flott er den synes jeg

'Salmon Apricot'


Disse ble i fjor kjøpt fra Zimtrade, men jeg orker ikke å lete etter navnet i varmen... ;)


Det er som "vanlig" veldig varmt her, 28,4 grader i skrivende stund. På onsdag var det spådd noe regn, men de tar det bort og setter det tilbake annenhver gang jeg ser på yr. Jeg håper jo på det, men jeg tror det ikke før  jeg ser det...
Ha en ny fin uke!

40 kommentarer:

  1. As you say the year marches on - inexorably. A friend of mine commented the other day that he no longer celebrates his birthday - it just reminds him that he is that much closer to the day he will die!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it does David. That's true, but we can't stop living. We must keep on doing our best anyhow.

      Slett
  2. Hello, I love the daylilies and irises. Beautiful blooms and images. Enjoy your day and new week!

    SvarSlett
  3. Wish you too a lovely week despite the heath and the drought. You have some great daylilies and also the Irises are gorgeous. I keep myself busy in the garden with endless watering....
    Regards, Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! Me too, I just keep watering every day....
      Regards, Marit

      Slett
  4. Hej Marit
    Det samme her, først lover de regn og så trækker de det tilbage igen, men de kan ikke gøre for det.
    Sjov blanding du viser i dag, høstblomster og iris, som for mig blomstrer i juni, dine må være sene.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, sånn har har det blitt hele tiden nå. Nei, det er jo ikke deres feil, og det er sikkert ikke enkelt å spå været.
      Ja, ikke sant. Disse irisene starter å blomstre når de andre er ferdige. Disse kan i en normal sommer blomstre ut i august.
      Klem

      Slett
  5. Så smukke billeder! Det er synd, at varmen får høstblomster til at blomstre allerede. Her er sommerfuglebuskene allerede er ved at være færdige, og roserne er helt stoppet med at blomstre. Ikke en dråbe regn her heller - og YR fjerner også regnvarslet igen og igen her i Halsnæs. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo det, men sånn er det bare. Det er bare så trist med denne tørken. Ja det er nok sikkert meget vanskelig å spå dette regnværet som evt.kommer.
      Klem

      Slett
  6. tak for smukke billeder og for de latinske navne. Oftest går det fint med de lokale betegnelser, men det kan godt knibe engang imellem, og så er latinen en god hjælp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver så godt jeg kan å skrive de norske først og så de latinske. Det er til og med ulike lokale navn her i landet som er forskjellige. Så for at alke kan forstå hvilken plante det er, så tar jeg med de latinske navn. De er like uansett språk :)

      Slett
  7. Hei Marit.
    Flotte bilder du viser, og liljer får jeg mer og mer sans for. Solbrud har jeg gitt opp. De trives ikke her. Når vi kommer ut i august er det ikke mye som blomstrer er jeg redd. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tusen takk! Ja, liljer er så fine. De trives veldig godt her. Nei, det frykter jeg også. Ha en fin kveld.

      Slett
  8. Oh, I love all your beautiful flowers !!
    Lovely photos !
    Greetings

    SvarSlett
  9. Hei Marit

    Spændende mørk Hemerocallis, flotte farver og form på den!
    ja i år er høstblomsterne allerede igang - jeg har enkelte liljer der førger sit ur, men ellers er alt tidligere end normalt - alletiders du stadig har Pseudata i blomst!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den har en fin form og farge.
      De er det, ja, og det er jo tidlig. Her er liljene tidligere enn vanlig.
      Ja, men nå er det ikke mange igjen dessverre.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  10. Hej Marit!
    Har också flox som blommat ett tag och några som börjar blomma, det är tidigt. Zimtrade liljan är en riktig skönhet. Idag var det över 30 grader varmt, puh det är i mesta laget. Över 40 skogsbränder hos oss, från söder till norr, hela landet brinner.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er veldig tidlig. Tusen takk! Ja, det er veldig varmt. Det har jeg lest på nyhetene. Det er jo helt fryktelig.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Du har så mye nydelige blomster Marit, skulle gjerne besøkt hagen din en gang....

    Litt artig at du nevner "høstblomstring", min mann sa nettopp i kveld at hagen begynte å få et "høstpreg" hvor på jeg kjapt minnet om at vi er halvveis i juli husk det du også Marit - bare halvveis i juli.

    Den mørke dagliljen din var fantastisk flott! tror jeg har lett for å falle for de mørke fargene.

    Jeg hadde gledet meg til en "innedag" med regn ute - litt kjølig - 19 grader meldte yr. Nå omgjort til regn nesten lik null og 26 grader.
    Vi får nyte en helt unik sommer vi ikke vill glemme Marit!
    Ha det fint!'
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid! Ja, det går sikkert an å få til når jeg en gang blir ferdig i hagen. Pr. nå er jeg ikke det. Det er så mye som gjenstår etter gravingen i fjor.

      Ja, jeg husker på det! Men pga.tørken så begynner det å se høstaktig ut.

      Vi får se hva som kommer ut av dette regnværet, men noen hel innedag blir det neppe.

      Ja, det må vi gjøre Turid!

      Ha det godt!

      Slett
  12. Mange vakre iris og dagliljer som blomstrer hos deg nå, Høstblomster bør vente til august synes jeg, men det må være tørken som slår til.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert det varme og tørre været som driver blomstene frem.

      Ha en fin dag!

      Slett
  13. Det ser kanskje ut som høst, men det lukter ikke høst. Det føles bestemt ut som høysommer, som det vitterlig er! Var på skogstur på kyststien i går, og gikk i masse nedfallsløv. Men det er jo tørken sin skyld. Blomstene er forvirret, og det får vi bare ta. Slipper å bekymre oss for om de rekker å blomstre før frosten kommer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er sant. Da må det kjøligere vær til, og det kommer jo ikke. Ja, det er jo tørken som gjør at ting ser vissent ut. Oppdaget i går en japansk lønn som hadde fått tørkeskader.
      Ja, det slipper vi i år ;)

      Slett
  14. Kære Marit
    Hvor er der mange flotte blomster - og ja, de er alt for tidlige på det. Det er de også her.
    Den hvide iris tager prisen - hvor ER den smuk.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Tusen takk! Ja, de er jo unormalt tidlige i år. Det er jo pga. varmen at det blir sånn.
      Ja, den er vakker.

      Slett
  15. Hei
    Så flott blomstring det er hos deg, og så mange fine dagliljer du har.
    Hos meg er det ikke kommet noen dagliljer enda, og det ser litt dårlig ut i år. Mulig det er tørken som gjør det?

    Ha en fin uke videre.
    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Tusen takk! Ja, jeg har mange dagliljer. Her har daglilene klart tørken best av alle plantene. Her blomstrer de veldig flott, men mine får også sol hele dagen. Det behøver devfor å blomstre.

      Ha en fin uke du også

      Slett
  16. Wow, wow, wow so many beautiful colors !

    SvarSlett
  17. Ja, denne varmen gjør jo at alt skyter fart i hagen. Litt bekymringsfullt også med alle konsekvensene denne tørken får. Mine solbruder er også i full blomst og jammen så jeg noen knopper på ene Høstastersen min i helgen.... Nydelig vell av liljer du har. Det har vært liljenes år i denne varmen. Noen fordeler skal man ha.

    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo sånn det er denne sommeren. Det er helt sikkert. De blomstrer veldig her også.
      Tusen takk! Ja, noen fordeler skal en jo ha av denne varmen.

      Slett
  18. Liker høst jeg, men det får vente noe. Vi vil ha sommer ennå en stund.
    Flott det blomstrer hos deg, tross tørkesommer.Min sommerblomsrtring har vært kort og inntens, siden grønnsakene har fått førtstprioritet, sliter de andre litt.
    Men slik ble det iår, nyter sommerkveldene, for ferien er ikke startet for min del ennå.
    God sommer fortsatt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi håpe. Jeg vanner mye, så det er vel derfor. Ja, en må velge noen ganger. Jeg klarer heller ikke å vanne alt.
      Kos deg med ferien når den begynner!

      Fortsatt god sommer! :)

      Slett
  19. Hot summer speeds up the flowering of flowers, which also bloom briefly. I love all your crinoids. Regards.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that is true. Thank you!
      Regards.

      Slett
  20. Hei Marit, takk for deilige blomster... God sommer videre.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola
      Fortsatt god sommer til deg også!
      Klem fra Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...