torsdag 19. juli 2018

Innkjøp i varmen...

Ja, det høres jo ikke klokt ut, men jeg bare måtte... ;)

Garden Living sendte mail om at de hadde pottet opp mange stauder, og da måtte jeg jo inn og se...

Det ble ikke mange planter, men en av de er totalt ukjent for meg.

Den første er denne her:

Blomstervandrer Tradescantia 'Andersoniana Osprey'


Hvis noen har denne planten (ikke nødvendigvis denne hvite) så fortell meg gjerne litt om den. 

Neste plante kjøpte jeg to av.

Temynte/Etasjeblomst Monarda fistulosa 'Elsie's Lavender'  
Når jeg er rundt på hagesentere ser jeg kun røde Monarda, og derfor ble jeg så glad når jeg så denne lyse lilla.
Jeg har en lilla fra før, og da vil jeg ha disse to i nærheten.

Det er denne jeg har fra før. Den er sikkert feilmerket. Den heter Monarda 'Gardenview Scarlet', men det er ikke mye Scarlet over den. Den er på bildene veldig rød, så jeg er glad til ;)

Siste plante var Sidalcea 'Candy Girl'. Jeg har 'Elsie Hugh' fra før, og synes den er så søt.

'Elsie Hugh'


Tenkte jeg bare skulle vise hvordan skyggeplassen ble etter at parasoll nr. 3 kom opp. Nå er det skygge der hele dagen :)

 Jeg har helt gitt opp å ønske meg regn, så det er bare å holde seg i skyggen når solen blir for varm....
Det ligger mellom 27-31 grader hver eneste dag, og her har vi ikke engang noe vind. Men jeg prøver å få gjort litt hver dag, og holder nå på med et sideprosjekt. Men det skal til slutt henge sammen med resten.

 I går rullet jeg ut 70 meter med vannslange og kan nå få vannet i hele hagen. Spesielt den store thujahekken har fått lite vann i sommer fordi slangen var for kort. Men det er det slutt på nå. I hvertfall så lenge det finnes vann i Lågen ;)

Det spås at det varme været skal vare helt frem til oktober, så det er mildt sagt krise. Grunnvannet er kritisk lavt allerede, og for oss med brønnvann er dette helt fryktelig å tenke på.
Men vi får ikke gjort noe med dette været, så en må tenkte helt nytt. Vi vurderer å bore etter vann, men det er ikke bare enkelt det heller. Noen andre som har boret etter vann  har truffet på saltvann, og siden det har vært havbunn her en gang for veldig lenge siden så er det i teorien mulig. Vi er i tenkeboksen angående det, for vann må vi ha.

38 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja det er uhyggelige udsigter, hvis I ikke har vand i lågen er det desværre sket med planter og spildt med alt det arbejde, vi har gjort før. Vi frygter, at de stopper for havevanding, men det er jo vigtigere, at der er drikkevand til alle.
    Tradescandia har jeg haft i blå, men den er gået ud, den var også slem til at selvså sig.
    Godt du fandt en lilla monarda :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er ikke hyggelig. Drikkevann er viktig ja, og her har vi kun brønnvann til drikkevann. På det kommunale vannet har det vært vanningsforbud lenge her omkring.
      Ok, takk for advarselen ;)
      Ja, jeg er glad for den lilla monarda!
      Klem

      Slett
  2. Hej Marit!
    Fina växter du köpt, Candy Girl och Elsie Hugh är söta påminner om Malva. Monarda har jag tänkt att jag skall skaffa, men just nu är det så varmt så försöker bara hålla de jag har i liv. Hoppas verkligen att det inte fortsätter till oktober med värmen. Längtar efter en härlig regnskur.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Tusen takk! Ja, de minner jo om det. Det er veldig varmt nå, ja, så det er fornuftig å vente litt ja. Nei, det håper ikke jeg heller. Det høres helt grusomt ut hvis det blir sånn.
      Det gjør jeg også!
      Ha det godt.

      Slett
  3. Hei Marit.
    Fine planter du har kjøpt. Nyinnkjøp tør jeg ikke gjøre nå. Noen nye som jeg kjøpte for litt siden har visnet ned. Får prøve å holde det jeg har. Flere plasser her på Sørlandet har totalt vanningsforbud. Ikke her enn så lenge.
    Fin sommerdag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk. Def forstår jeg godt, for alt krever mye vann nå.
      Det har det vært lenge her.
      Ha en fin dag.

      Slett
  4. Kære Marit
    Tradescantia er en af mine yndlingsplanter. Jeg synes ikke, den selvsår noget særligt, men jeg klipper den også ned. Jeg synes nu heller ikke den selvsåede, før jeg begyndte at skære ned. Den blomstrer helst om formiddagen og i sol. I skygge lukker den sig. Den er nu glad for halvskygge og almindelig jord. Jeg har lige netop i dag klippet min ned. Helt ned. Jeg synes den ser lidt kedelig og vissen ud efter hovedblomstring. Den kommer igen næste år og er absolut skøn med sine græslignende blade. Jeg har den i blå, men har også haft den i hvid og lilla.
    Herligt billede, du viser af de tre parasoller.
    Vand... ja, det er bekymrende med drikkevandet. Jeg prøvet at tænke på noget andet.
    Tillykke med tradescantiaen, og held og lykke med den.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Så fint å høre. Den er som nevnt helt ukjent for meg, så det er fint å få vite noe mer om den. Jeg har plantet min rett i solen, så da passer det jo godt. Det blir jo spennende å se om den kommer igjen her. Jeg har sett den i lilla før.

      Tusen takk :)
      Ja, vann må vi alle ha, og det er skummelt med så lav grunnvannstand som det er nå. Jeg håper den vil trives!

      Slett
  5. Water is becoming the great issue of the 21st century, Marit. We are all going to have to rethink the way we use it, and even more important how we can conserve it.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true David. We must rethink about it for sure.

      Slett
  6. Hei Marit

    En finurlig blomst på Tradescantia.
    Og super med lilla Monarda, det er de også i naturen:)

    Det er noget værre noget med vejret - de lover indimellem torden og regn, men det er som om det falder meget lokalt hernede - mens det fosser ned andre steder.

    En brønboring bør kunne sikre drikkevandet.

    I Värmland er vi 5 huse om samme boring, det virker ok - men jeg foretrækker mit eget brøndvand, det smager bedre og jeg synes det er bedre for planterne, og så er det også hyggeligt at hive det op;)

    Jeg tror der er vandingsforbud med kommunalt vand rigtig mange steder nu...

    Ha en dejlig sommerdag i skyggen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den er så fin. Veldig spesiell.
      Ok, det visste jeg ikke. Jeg liker lilla blomster :)

      Her er det så stekende hett at jeg vet snart ikke hvor jeg skal være. Ikke noe vind, ikke noe som lufter bort varmen. 27,5 grader nå.

      Tordenvær er jo alltid lokalt, men her har det vært lite av det i sommer. Været er for stabilt, og det kommer ikke noe kjølig luft. Bare varm luft...

      Ja, det vil det helt sikkert gjøre. Jeg vil også beholde brønnvannet til drikkevann. Så det kan jeg beholde på kjøkkenet. Her er det vannpumpe, men jeg ser det hyggelige i det :)

      Her har det vært vanningsforbud i over en måned for de som har kommunalt vann. Jeg bruker vann fra (Numedals)lågen men vannstanden synker stadig i den også.

      Ha en deilig dag i skyggen du også

      Slett
  7. Jeg har flere farver af Tradescantia: lilla, hvid og lyserød. De er meget nemme, og jeg har ikke vandet dem, men de står så flot. De blomstrer juni-juli. Trives bedst i sol/halvskygge og bliver ca. 50 cm høje.
    Det er jo frygteligt, hvis der bliver vandmangel hos jer. I vores avis, Politiken, er der en stor artikel i dag om, at danske vand-eksperter finder vand over hele kloden med SkyTEM-helikopter. Der er mange steder, der er ekstrem vandmangel. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende å høre! Jeg er så spent på om de kommer igjen her.
      Ja, det er skummelt dette med denne tørkekrisen. Grunnvannet er kritisk lavt veldig mange steder nå.
      Det høres jo helt fantastisk ut! Ja, det er helt sikkert.
      Klem

      Slett
  8. Vi har jo også egen brønn og det er så skummelt! Vi sparer hver dråpe vi kan og har måttet prioritere hardt også når det kommer til personliga saker som å dusje eller vaske klær. Nå hadde vi jo en like tørr sommer ifjor (dog ikke like varm) og man kan jo undres hvor lenge det skal finnes vann der nede i bakken.

    Gratulerer med fine innkjøp, ikke noe letter på humøret som noen nye planter :-)

    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig skummelt. Deg er en nødt til, ja. Det kan en jo lure på ja. Her var det også tørt i fjor sommer, men vi fikk en veldig våt høst og mye snø i vinter. Så def er ingen gule blader her på trærne enn så lenge.

      Tusen takk! Nei, det er sant ;)

      Klem, Marit

      Slett
  9. Hello, marit! Your flowers are beautiful. The Monarda is a favorite of mine, our hummingbirds love it. Your shady sitting area looks nice. We could use some rain here, it has been dry lately. Enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen!

      Thank you! Yes, they are so nice. Many bees, bumblebees and butterflies love it.
      Yes, and here as well. We are many who needs rain these days.
      Happy Thursday!

      Slett
  10. Så fin skyggeplass dere har laget :-)
    Får håpe varmen ikke varer helt til oktober.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :)
      Nei, det får vi håpe på...

      Slett
  11. Helt latterlig tørt ute. Jeg blir frustrert for min lille hage og da tenker jeg på stakkars bønder som er helt avhengig av været. Er nok ikke dumt å tenke alternativer til brønnen. Dette er nok fremtidens vær...dvs de gangene det ikke blir evig regn om sommeren. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig tørt ute nå, og jeg har vannet i hele dag. Ja, det er så synd på bøndene. Jeg har naboer på alle kanter som er det, og jeg føler så med de. Ja, vi må nok tenke nytt.
      Det er akkurat som det ikke er noen mellomting på været mer...
      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  12. Nydelig hvit Blomstervandrer, jeg har hatt en blå tidligere. Det er greie planter å ha med å gjøre.
    Tørken er plagsom her også, ingen regn i sikte.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er godt å høre.
      Huff ja, dette er ikke bra. Det er ikke meldt om nedbør her heller de neste 10 dagene.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  13. Dear Marit,
    tradescancia is very simple plant. I have it in deep blue color. Tradescancia can grow in any soil, I replanted it on the sunny place from the shadow and it is OK. The only it opens the flowers in sunny days, when it's evening or cloudy the flowers are closed.

    SvarSlett
  14. Dear Nadezda

    So nice to hear you say that! I have seen it before in the blue color. I have planted it in the sun. I hope it will thrive there.

    SvarSlett
  15. Ingenting kan stoppe en hagegal og godt er det:) Fine kjøp du har gjort. Jeg har Vandrende Jøde (som den heter på svensk) i rosa og lilla. Min erfaring er at den er tålsom. Det eneste er at blomstene henger såpass nedover at det er vanskelig og se den og så sprer den seg ganske voldsomt, så jeg må holde den under kontroll. Ikke blitt min favoritt i hagen, men selve blomsten er veldig fin. For en deilig skyggeplass. Den blir nok mye brukt for tiden:)
    Ha det fint.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, og det er jo sant ;)
      Ok, her var det mange forskjellige erfaringer so jeg nå har hørt om. Veldig bra med tilbakemeldinger og egne erfaringer!
      Jeg får følge med på den. Den er jo veldig søt synes jeg også. Tusen takk! Ha, den er i bruk hver dag nå.
      Ha det godt, Jannicke!

      Slett
  16. Good morning dear Marit,
    Great to see your new plants in the garden. I love the color of the flowers.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good day to you dear Marijke,

      Thank you!

      Have a wonderful weekend you too,
      Rosehugs, Marit

      Slett
  17. Hej Marit!

    Det är vackra blomster som du köpt. Temyntor och axmalvor är så fina, och tremastarblommor också. Tyvärr har jag inga tremastarblommor och har ingen erfarenhet av dem.

    Din bild med de tre parasollerna är härlig. En skön skuggig plats ni ordnat åt er där. :)

    Jag hoppas innerligt att prognosen om att värmen ska fortsätta in i oktober inte stämmer. Det är bedrövligt redan nu. Ljungen, blåbären, ormbunkarna ...... allt är brunt och bränt här...... Men som du skriver, det behövs kreativitet och nya sätt och tänka ....

    Önskar dig, trots värmen och torkan, en fortsatt fin sommar!

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anna-Karin!

      Jeg har fått veldig mange forskjellige tilbakemeldinger om de nå, så det går bra!

      Tusen takk!

      Nei det håper ikke jeg heller, for nå begynner jeg å lengte etter dårlig vær ;)
      Alt visner ned og blir svidd mange steder ja. Her må det finnes vann langt nede i grunnen, for her er det grønt enn så lenge...
      Ja, en må tenke nytt hvis dette blir vanlig hver sommer fremover...

      Takk, og det samme ønskes deg!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Jeg hadde blå blomstervandrer for mange år siden, men den hadde kanskje ikke en ideell plassering og forsvant litt etter litt. Godt med lang vannslange, min rekker heller ikke hele hagen, men i dag har det regnet litt her, og det er jo ikke like varmt som hos deg, så det hjelper litt. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, jeg har forstått at den lett kan gå ut. Jeg får se hvor lenge den lever her. Jeg har ikke mindre enn tre slanger her. Hagen er så stor og lang, og jeg var lei av å flytte på de. Nå rekker jeg frem med vann over alt. Her kommer det ikke regn i det hele tatt :(
      Det er mye varmere her ja, og det hjelper ikke på tørken det heller... ;)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  19. Mmmm 70 meter slang... får nog också fixa mer slang. Måste få vattnat barrträden jag köpte i våras. Tradescantia är en tacksam perenn och den vanliga lila tyckte jag var svår att ta död på. Men jag har odlat i vanlig perennrabatt :) Spännande med dina inköp...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå får jeg vannet overalt, og jeg var lei av å flytte rundt på de to jeg hadde fra før. Nå kan den ene ligge der permanent i den "nye" delen av hagen.
      Det blir spennende om den overlever her :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...