lørdag 21. juli 2018

"Ny" clematis, og dyrking i skygge...

I går så jeg for første gang en "ny" clematis som jeg kjøpte for et år siden. Denne hadde jeg helt glemt bort, og gleden var jo stor når jeg først så den. Den var dessverre litt tørkeskadet, for det er ikke til å unngå at det blir sånn nå.

Den er lyseblå og hvit, og skal se omtrent sånn ut.

Sånn ser min ut, og den heter Clematis integrifolia/cylindrica 'Swedish Bells'

Jeg har i de siste årene fått dilla på disse små clematisene, og de vokser godt der nede i hagen i halv/helskygge.

Clematis x diversifolia 'Benedikt'

Clematis x diversfolia 'Rooguchi' som vokser i sol/halvskygge

Clematis 'Nelly Moser' som er ikke en liten, men en storblomstrende sort. Den vokser i sol/ halvskygge også.

Noe annet som trives godt i skyggen er denne "flaskekosten", Sanguisorba hakusanensis 'Lilac Squirrel'

Hortensia 'Minty Ice' trives godt i skyggen

Men tilbake til clematis igjen. 'Romantika/Romantica' stortrives i skyggen

Denne er som den sees på bildet bitteliten. Men jeg har sett den på en annen blogg og da var den mye større enn
min. C. integrifolia 'Myrvold'

Denne var også veldig liten når jeg kjøpte den, men det er den ikke nå. Den vokser opp i en gulbladet humle, og kommer trofast med blomster hvert år. Størrelsen på blomstene er nå nesten like store som de storblomstrende sortene. Denne vokser i nesten total skygge. 
Clematis integrifolia 'Star River'

Til slutt et stemningsbilde fra et område i hagen hvor det er mye sol. Disse forskjellige Artemisia stortrives der. De krever en tørr og solrik plass for å få den flotte grå fargen. Ikke noe problem med det i år...

God helg/weekend!

Linker til TrädgårdsFägring

38 kommentarer:

  1. Hello, love the clematis. I have not seen this kind. The blooms are beautiful. Lovely flowers and photos. Have a happy day and weekend!

    SvarSlett
  2. Hej Marit
    Det er fine clematis, godt at høre at de trives hos dig. Nogle af mine har det svært i tørken, derfor får de også mindre blomster.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja, jeg er glad for at de trives her. Ja, de får mindre og skadede blomster i tørken dessverre.
      Klem

      Slett
  3. Det er så fint at finde noget der kan blomstre når det står i skygge, og dine klematis er alle smukke. Jeg elsker klematis. Jeg drømmer om at sætte nogle der kan vokse op i de træer vi har på grunden :-)
    God weekend!
    Knus fra Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er jo ikke alle steder hvor det er sol hele tiden. Tusen takk! Jeg er også veldig glad i clematis. Jeg er sikker på at du finner noen som passer til det hos deg!
      God weekend!
      Klem

      Slett
  4. Tack för fina tips på klematis för skuggiga lägen.
    Så många fina du har!
    Och hortensia, en klar favorit.
    Ha sköna dagar
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte mine tips! Tusen takk :)
      Ha skjønne dager du også.
      Klem, Marit

      Slett
  5. Så søte de små lyseblå klematisene er! Ha ei fin helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte! Ha en fin helg du også! :)

      Slett
  6. De små clematis med klokkeblomster hører også til blandt mine favoritter. Jeg har bare en, men ville gerne have flere. 'Myrvold' er aldeles bedårende med de helt tynde stængler :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, og det kunne jeg tenke meg :)
      De er så fine, og jeg har kjøpt flere de siste årene. 'Myrvold' var en plante som sto igjen en høst på Myrvold hagesenter uten navn. De formerte den opp, og det er en av de som vokser hos meg :)

      Slett
  7. Dine klematis er utroligt smukke - jeg er særligt betaget af 'Swedish Bells' og ville ønske, jeg kunne få klematis til at vokse op ad mine bare træstammer. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den synes jeg også er så fin. Den sorten klatrer ikke selv, men du kan lede den oppover stammen og knyte tråd rundt de for å holde de plass.
      Klem

      Slett
  8. Fantastisk lys blå farge på den clematisen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Jeg liker så godt lyseblått :)

      Slett
  9. Tack Marit för de fina clematis tipsen :) Jag gillar integrifoliahybrider eftersom de håller sig på en rätt lagom höjd och går att odla i en buske utan problem. Noterar namnen på önskelistan förstås.... ;)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Carina! :)
      Ja, de vokser jo på en helt annen måte enn de store. Ja, det må du gjøre. Jeg har kjøpt alle her i Norge fra et firma i Tønsberg som heter Rom Hagemiljø.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Hei Marit.
    Flotte bilder av clematis. Takk for tips. Flott med noe som kan vokse i halvskygge/ skygge. Likte veldig godt de med små blomster.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tusen takk! Ja, en må ha noe som kan klare seg der også. De er veldig søte.
      God søndag!

      Slett
  11. Hei Marit

    De Clematis du viser er bare så flotte - langt elegantere end de store typer!
    Myrvold lyder norsk og ser spændende ud!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er vekdig fine disse små, og jeg vet jo at du liker de best ;)
      Jeg liker alle sammen både de store og små :)
      Myrvold er en planteskole/hagesenter som ligger på Jessheim utenfor Oslo. Jeg ringte dit og bestilte planten, og fikk historien om clematisen. Det hadde stått igjen en navnløs plante der på slutten av sesongen, og ingen visste hva den het. De hadde så tatt vare på den og formert den opp, og så da de den navnet 'Myrvold' etter hagesenteret :)

      Ha en deilig søndag

      Slett
  12. Så mange spennende Klematis du har i hagen, de som har klokkeform var søte.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig søte :)

      Ha en fin søndag!

      Slett
  13. fascinationen af de små staudeklematis har jeg også. De skal lige akklimatiseres, før de virkelig blomstrer, er min erfaring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det vet jeg, og du har inspirert meg med alle de små og søte :)
      Ja, de behøver bare litt mer tid på seg.

      Slett
  14. Så utruleg vakre klematis.
    Godt at det er blomster som trivst på ulike stadar i hagen, for det er
    ikkje like forhold.
    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er jo det som er så fint at noen kan takle andre forhold enn sol hele dagen. På noen plasser er det mye skygge her, og da må jeg prøve meg frem.
      God søndag til deg også.

      Slett
  15. Hej Marit!
    Det var en fin samling av klematis, vackra färger och former. Har bara en kvar som blommar i år.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Disse står i halvskygge, og blomstrer derfor også senere enn de andre. Godt å ha noen som gir litt lengre ut på sommeren.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  16. Hej Marit!
    Jag har varit frånvarande ett tag och har en del att ta igen. Och då hittade jag dina vackra clematis! Grattis till att den du köpte förra året nu visar en söt liten blomma. Hos mig går det inte alls med clematis i år. Det är torkans förlorare. En del förmår inte sätta knopp och de som blommar får små ihoptorkade blommor. Jag har inte haft råd att vattna mina clematis, har varit tvungen att prioritera annat. Jag får se om dom klarar sig till nästa år eller om det blir så att jag ska fundera på att ha något annat som klänger istället, som är mer torktåligt. Men jag stornjuter av dina bilder och gläds med dig! Hortensia 'Minty Ice' har ju blivit jättefin!

    Önskar dig en skön söndag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja, jeg har merket det, for det har vært så stille hos deg :)
      Det var jo hyggelig at du fant de. Så trist da! Ja, noen ganger må en bare prioritere annerledes. Clematis krever mye vann, ja. Det finnes nok mye annet som tåler tørke bedre enn de. Tusen takk! Ja, jeg er så glad for den.

      Ønsker deg også en fin søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Veldig søte klokker på Swedish Bells!

    SvarSlett
  18. Hi Marit
    Your clematis are so beautiful. I especially loved the Clematis x diversfolia 'Rooguchi'.
    Many regards
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
  19. You have so many beautiful clematis! I love c. integifolias, that 'Swedich bells' is wonderful, the other ones are beautiful too! Sanguisorba hakusanensis, my love too. I and my garden friens calls it Cat's tails flower :D.

    All the best for you, hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! The small integrifolia are very cute.

      Yes, it can remind of a cat's tail :)

      All the best to you too, hugs!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...